Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:55

Paan schreef:
Over foto's kan ik niet mee praten.

Waarschijnlijk krijgen wij a.s. donderdag al de eerste werkende versie van onze site. Ben heel benieuwd.

Wij zijn bezig om bij een groothandel in DL te gaan inkopen. Maar hoe zit dat nu met de btw e.d? Kan iemand mij dat uitleggen?

Van de site belastingdienst:

Btw berekenen
Als u goederen of diensten uit andere EU-landen afneemt, brengt de leverancier u meestal geen btw in rekening. U berekent zelf de btw en geeft deze aan in uw btw-aangifte. Die btw kunt u ook als voorbelasting aftrekken.

en

Btw berekenen over goederen en diensten uit EU-landen
Koopt u goederen of diensten uit een ander EU-land? Als de goederen in Nederland worden afgeleverd, krijgt u in de meeste gevallen een factuur met 0% btw. We noemen dat een intracommunautaire verwerving. Bij diensten uit andere EU-landen staat op de factuur 'btw verlegd'. In beide gevallen doet u hierover in Nederland aangifte.

Wat moet u doen?
•U berekent zelf de btw over het factuurbedrag volgens het Nederlandse tarief. U vermenigvuldigt de verkoopprijs met het btw-tarief. Goederen en diensten die onder het 6%- of 0%-tarief vallen, vindt u bij Tarieven en vrijstellingen.
•De uitkomst is de btw die u aangeeft in uw btw-aangifte.
U doet geen btw-aangifte
Doet u geen btw-aangifte omdat u daarvan vrijgesteld bent? Dan leest u bij U importeert, maar doet geen btw-aangifte wat u moet doen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:06

M_D_H schreef:
this verschrikkelijk |(
laatst vond ik een brief van mijn opa die hij aan ons heeft geschreven(vlak na de dood van mijn oma ging hij met ons mee op vakantie, en hij heeft in die brief zijn gevoelens onder woorden gebracht wat dus een hele emotieonele brief op levert zeker als je na gaat dat hij er nu ook al 5 jaar niet meer is ;()
en hoe denk je dat ik die brief vond? :oo |( |(
stomme dingen, wij hebben ze nooit gehad, maar onze buren hebben er niks aan gedaan en nu zitten die vieze slijmerige kriebelinge dingen overal ;( ;( :( :(

Ik ken het! Wij heb er ook al tijdens last van, hoewel mijn albums nog redelijk zijn! Niet helemaal weg of zo! Foto's zijn ook nog allemaal goed!
Maar wat kun je er aan doen?? Wij hebben alles al geprobeerd en niets lijkt te helpen. Geen idee ook waar de 'bron' zit!
M_D_H schreef:
een aantal van de fotograven die ik er bij heb gehad die halen het logo helemaal weg,
maar ik vind het wel mooi en vind het goed voor de naams bekend heid als er ergens een logo wordt neergezet(maar dan wel zo dat het de foto niet "bederft" zeg maar )
daar van heb ik nu ook een paar fotograven van :))

Ik vind dat je voor webbestanden wel je watermerk in een hoek kunt laten staan. Ook onder het mom van "Laat zien dat je voor kwaliteit staat!" naar de klant toe!
Als ze echt 10 euro voor een bestand betalen, dan haal ik dat weg!

Hilda79 schreef:
Bij mij kunnen ze naast de gewone reportage een DVD bestellen. Ze krijgen dus sowieso een aantal afdrukken waarmee ik mijn kwaliteit laat zien als ze via mij laten afdrukken. Naast zo'n reportage kunnen ze dan nog kiezen voor een DVD met alle foto's. UIteraard voordat ik "alles" online zet voor de klant ga ik zelf kieskeurig selecteren.

Die afdrukken zitten in de prijs erbij, of niet, Hilda? Is wel een goede manier idd om te laten zien voor welke kwaliteit je staat!
Ik moet zelf idd nog wennen om kieskeurig foto's te selecteren. Nu laat ik de klant alle gelukte foto's zien, waardoor dat hun geen keuze meer kunnen maken :S
Fiefster schreef:
Uhh, hallo? Ik wil de discussie onder de fotografen niet verstoren :o
maar wilde me even melden hier.
Ik ben ook ZZP'er (vertaler sinds 2008) en ik lees graag even mee!

Maakt niet uit hoor! Gezellig dat je meedoet! Vertel eens wat meer!

Hilda79

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:16

Ja die zitten er bij in. Ga vanaf 2012 de pakketten voor trouwen ook weer terug zetten naar minimaal 1 afdruk bij het pakket in en een album of boek en dan 1 pakket met alleen dvd maar dan zal de DVD duurder worden. Willen mensen naast een pakket met album/boek ook nog een DVD dan is hij goedkoper. Dit om te stimuleren dat mensen gemakkelijker kiezen voor een pakket met een album/boek.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:35

Lovepaints schreef:
Paan schreef:
Over foto's kan ik niet mee praten.

Waarschijnlijk krijgen wij a.s. donderdag al de eerste werkende versie van onze site. Ben heel benieuwd.

Wij zijn bezig om bij een groothandel in DL te gaan inkopen. Maar hoe zit dat nu met de btw e.d? Kan iemand mij dat uitleggen?

Van de site belastingdienst:

Btw berekenen
Als u goederen of diensten uit andere EU-landen afneemt, brengt de leverancier u meestal geen btw in rekening. U berekent zelf de btw en geeft deze aan in uw btw-aangifte. Die btw kunt u ook als voorbelasting aftrekken.

en

Btw berekenen over goederen en diensten uit EU-landen
Koopt u goederen of diensten uit een ander EU-land? Als de goederen in Nederland worden afgeleverd, krijgt u in de meeste gevallen een factuur met 0% btw. We noemen dat een intracommunautaire verwerving. Bij diensten uit andere EU-landen staat op de factuur 'btw verlegd'. In beide gevallen doet u hierover in Nederland aangifte.

Wat moet u doen?
•U berekent zelf de btw over het factuurbedrag volgens het Nederlandse tarief. U vermenigvuldigt de verkoopprijs met het btw-tarief. Goederen en diensten die onder het 6%- of 0%-tarief vallen, vindt u bij Tarieven en vrijstellingen.
•De uitkomst is de btw die u aangeeft in uw btw-aangifte.
U doet geen btw-aangifte
Doet u geen btw-aangifte omdat u daarvan vrijgesteld bent? Dan leest u bij U importeert, maar doet geen btw-aangifte wat u moet doen.

En dat gaat dan als volgt.
Stel je inkoopbedrag is 86,87. Geen BTW, dus zelf ERBIJ tellen.
dan doe je 86,87 x 19% = 16.51
Die 16,51 mag ingevuld worden op de OBaangifte onder het kopje 4a of 4b (net welke van toepassing is)
Vervolgens mag deze 16,51 opgeteld worden bij 5b. Dit zorgt ervoor dat deze 16,51 weer op 0 uitkomt.
Snap u?

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:51

Citaat:
Maakt niet uit hoor! Gezellig dat je meedoet! Vertel eens wat meer!

Leuk! ;)
Ik vind het ook wel gezellig om eens andere zelfstandigen te spreken.
Mijn werk ik echt super, maar ik kom achter mijn bureau nou niet echt veel mensen tegen, zeg maar.

Ik ben vertaler Nederlands - Engels, en ik vertaal werkelijk alles: contracten, websites, boeken, brochures, persberichten,
jaarverslagen, enz. Daarnaast doe ik ander taal-gerelateerd werk: videospelletjes testen (op taal en grammatica),
ondertitelen.

Geheel tegen mijn verwachting in heb ik het vanaf het begin heel druk gehad en ik loop ontzettend achter met
allerlei dingen die ik eigenlijk allang had willen regelen zoals een website, huisstijl, algemene voorwaarden.
Echt heel erg dat ik die dingen nog niet heb! :\

Mijn complete boekhouding heb ik fijn bij een boekhouder gedumpt (ik houd alleen zelf m'n administratie bij)
en in het begin vond ik dat heel prettig, maar nu wil ik echt meer zelf weten over mijn financiën, niet onbelangrijk!

Verder... heb ik chronisch tijd tekort, maar dat is waarschijnlijk een herkenbaar probleem! :D

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:23

Ik ben effe weg en moet meteen een heleboel bijlezen. :D

M_D_H schreef:
hier wil ik dus wel even op reageren :)
ik heb zelf ook liever een digitaal bestand dan een afdruk, waarom? ik ben iemand die niet goed kan kiezen, ik wil dus alles hebben :+ als ik alles laat afdrukken kost het me klauwen vol met geld, bovendien, ik heb niet de ruimte om van alle fotoshoots die ik van gil heb laten maken al die fotos op te hangen/neer te zetten en dat vind ik dan weer zonde...
echter, op mijn laptop, mijn digitale fotolijst, mijn hyves, facebook etc etc etc heb ik die ruimte wel...
maar een afdruk kan ik niet meer digitaliseren zonder de afdruk te beschadegen, en een digitaal bestond hoef ik niet meer te digitaliseren :+
ik heb dus liever iemand/fotograaf die mij digitale bestanden levert als iemand die alleen maar afdrukken levert...
begrijp me niet verkeert, ik snap waarom jij alleen maar afdrukken levert en vind het heel goed dat je om je eigen kwaliteit denkt...
maar ik zou het vervelend vinden :o

Dat jij niet kan kiezen is jouw probleem. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat hoeft een fotograaf of andere ondernemer niet voor jou op te lossen door dan maar goedkoop alles te leveren.
Als jij je foto's wilt gebruiken op je laptop, digitale fotolijst, hyves, facebook e.d. dan heb je daar helemaal geen originele bestanden voor nodig. Dat kan prima met de kleine bestandjes die de meeste fotografen leveren (waaronder ondergetekende).
Yucca schreef:
De consequentie van digitale bestanden meegeven, is dat of daarvoor (flink) betaald moet worden, of de tijd die er genomen wordt om de foto's te maken duurder wordt. Het geld moet ergens vandaan komen...
Ik merk ook dat er erg veel vraag is naar de digitale bestanden en men (particulieren) schrikt van de bedragen die daar voor gevraagd worden. Maar wellicht is dat een kwestie van wennen.
Ik zal mijn klanten altijd eerst als optie geven om bij mij te bestellen, dan hebben ze goede kwaliteit. Moet zeggen dat de meeste dat ook wel willen. Het is moeilijk om als fotograaf een standpunt in te nemen omdat er zoveel collega;s zijn die het (net) weer anders doen.

Helemaal mee eens!
11AFotograaf schreef:
Yucca schreef:
Het is moeilijk om als fotograaf een standpunt in te nemen omdat er zoveel collega;s zijn die het (net) weer anders doen.

Dat is zoiezo het moeilijkste van dit vak!!

Of juist het leukste, dat je het op mijn eigen manier kunt doen. :D
yvonnepuntnl schreef:
Valt reuze mee; ik loop ze even door in Lightroom (rechtzetten, witbalans en soms belichting). Maar dat zou ik ook doen als ik niet via Oypo werkte, ga geen scheve of te donkere foto's op internet zetten. Daarna rechtstreeks via Lightroom uploaden naar hun server.

Doorlopen in Lightroom doe ik ook, dat staat los van wel of niet met Oypo werken.
Hilda79 schreef:
Bij mij kunnen ze naast de gewone reportage een DVD bestellen. Ze krijgen dus sowieso een aantal afdrukken waarmee ik mijn kwaliteit laat zien als ze via mij laten afdrukken. Naast zo'n reportage kunnen ze dan nog kiezen voor een DVD met alle foto's. UIteraard voordat ik "alles" online zet voor de klant ga ik zelf kieskeurig selecteren.

Jouw werkwijze kan ik me goed in vinden. Klant krijgt duidelijke tekst en uitleg mee. Dat stuk valt weg als je via Oypo bestanden laat downloaden.
11AFotograaf schreef:
Ik moet zelf idd nog wennen om kieskeurig foto's te selecteren. Nu laat ik de klant alle gelukte foto's zien, waardoor dat hun geen keuze meer kunnen maken :S

Ook in de hoeveelheid foto's die je laat zien, geef je een boodschap mee.
Als een klant een selectie krijg van 25-40 netjes afgewerkte foto's dan komt dat heel anders over dan dat je ze 200 onafgewerkte foto's laat zien.
In het eerste geval laat je zien dat je foto's per stuk maakt en levert, in het 2e geval laat je zien dat je aan 'massaproductie' doet.
Fiefster schreef:
Uhh, hallo? Ik wil de discussie onder de fotografen niet verstoren :o
maar wilde me even melden hier.
Ik ben ook ZZP'er (vertaler sinds 2008) en ik lees graag even mee!

Welkom!

En nu staat 'koken' op het programma. :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:56

Lovepaints en Holly bedankt. Ik bedacht het vanmiddag opeens terwijl ik op m'n werk zat. Als ik het goed lees, betaal je dus uiteindelijk geen BTW over deze leveringen? Want Holly geeft aan dat het weer op 0 uitkomt.

Fiefster, welkom hier.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:59

Op Marktplaats adverteren heeft dat nut denken jullie?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:13

Tja, dat is denk ik mede afhankelijk van het product. Voor de horloges moeten wij € 9,- betalen voor een advertentie terwijl het horloge € 15 kost. Dus dat doe ik niet. Maar voor andere spullen plaats ik wel advertenties. De ene keer levert het wel reacties op, de andere keer helemaal niks.

Wat had je ook nog maar voor product/dienst? Ben het even kwijt.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:19

Welkom Fiefster!

JolandaS schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Valt reuze mee; ik loop ze even door in Lightroom (rechtzetten, witbalans en soms belichting). Maar dat zou ik ook doen als ik niet via Oypo werkte, ga geen scheve of te donkere foto's op internet zetten. Daarna rechtstreeks via Lightroom uploaden naar hun server.

Doorlopen in Lightroom doe ik ook, dat staat los van wel of niet met Oypo werken.
Nee, want 11A dacht dat het veel meer werk was om je foto's klaar te maken. De foto's die ik naar Oypo upload moeten namelijk al helemaal klaar zijn om af te drukken, maar omdat ik ze ook rechtstreeks vanuit Lightroom naar Oypo kan uploaden vind ik eerlijk gezegd dat ik er echt geen extra werk van heb.
Je kunt trouwens ook nog instellen dat je foto's duurder dan een bepaald bedrag zelf nog nabewerkt. Die foto's bekijk ik dan meestal nog even en soms werk ik nog dan nog een keer iets storends op de achtergrond weg, maar meestal klik ik aan dat ze zo afgedrukt kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 17-05-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:27

Paan ik doe van alles o.a ben ik waarzegster op feesten, partijen en evenementen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:37

Marleen, dat is grappig, heb je daar ook een website van?
Ik denk dat Markplaats voor jou dan best aantrekkelijk kan zijn.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:44

Nog even over digitale bestanden.
Ik verkoop ze voor €20 per stuk aan particulieren en ze kosten €40 voor commercieel gebruik. Dan mogen ze van mij ook overal voor worden gebruikt. Ik heb er geen moeite mee dat ze dan later zowel in een hengstenfolder staan als ook nog in een advertentie in de Strengen. Ik kan toch niet bijhouden wat er daarna allemaal mee gedaan wordt, en met die €40 ben ik tevreden. Als ik ze duurder zou maken, of zou zeggen dat ze maar 1 keer gebruikt mogen worden, dan zou ik niks meer verkopen, want andere fotografen als Melissen en Caremans hanteren ongeveer dezelfde bedragen voor hetzelfde doel.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:54

yvonnepuntnl schreef:
JolandaS schreef:
Nee, want 11A dacht dat het veel meer werk was om je foto's klaar te maken. De foto's die ik naar Oypo upload moeten namelijk al helemaal klaar zijn om af te drukken, maar omdat ik ze ook rechtstreeks vanuit Lightroom naar Oypo kan uploaden vind ik eerlijk gezegd dat ik er echt geen extra werk van heb.
Je kunt trouwens ook nog instellen dat je foto's duurder dan een bepaald bedrag zelf nog nabewerkt. Die foto's bekijk ik dan meestal nog even en soms werk ik nog dan nog een keer iets storends op de achtergrond weg, maar meestal klik ik aan dat ze zo afgedrukt kunnen worden.

Volgens mij bedoelen we hetzelfde: Mijn foto's zijn ook afdrukklaar voordat ik ze op mijn website zet. Als ik met Oypo zou werken, zou dat geen extra werk zijn t.o.v. mijn huidige werkwijze.
11A zet de foto's onbewerkt op haar site en doet de afwerking pas als de foto's besteld worden. Dan is afdrukklaar aanleveren bij Oypo wél meer werk.

Handig trouwens dat je foto's boven een bepaald bedrag nog extra na kan kijken. Goh, mijn beeld van Oypo wordt steeds positiever. Straks ga ik het nog gebruiken. :+

yvonnepuntnl schreef:
Nog even over digitale bestanden.
Ik verkoop ze voor €20 per stuk aan particulieren en ze kosten €40 voor commercieel gebruik. Dan mogen ze van mij ook overal voor worden gebruikt. Ik heb er geen moeite mee dat ze dan later zowel in een hengstenfolder staan als ook nog in een advertentie in de Strengen. Ik kan toch niet bijhouden wat er daarna allemaal mee gedaan wordt, en met die €40 ben ik tevreden. Als ik ze duurder zou maken, of zou zeggen dat ze maar 1 keer gebruikt mogen worden, dan zou ik niks meer verkopen, want andere fotografen als Melissen en Caremans hanteren ongeveer dezelfde bedragen voor hetzelfde doel.

Bij commercieel gebruik werk ik ook met ruime omschrijvingen voor het gebruik.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:09

Hilda79 schreef:
Ja die zitten er bij in. Ga vanaf 2012 de pakketten voor trouwen ook weer terug zetten naar minimaal 1 afdruk bij het pakket in en een album of boek en dan 1 pakket met alleen dvd maar dan zal de DVD duurder worden. Willen mensen naast een pakket met album/boek ook nog een DVD dan is hij goedkoper. Dit om te stimuleren dat mensen gemakkelijker kiezen voor een pakket met een album/boek.

Dat is naar mijn idee idd een slimme manier van werken! Zo heb ik mijn pakketten nu ook opgezet. DVD apart bevat x aantal beelden voor x prijs, maar icm een album kost een dvd met de afgewerkte foto's uit het album een y prijs (goedkoper, aangezien ik geen extra tijd kwijt ben voor het bewerken!).
Maar de pakketten die ik heb opgestelt, zijn wel voorzien van een afdruktegoed, omdat ik het wil stimuleren dat de foto's ook afgedrukt worden of bijvoorbeeld een canvas oid van gemaakt wordt!
JolandaS schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Volgens mij bedoelen we hetzelfde: Mijn foto's zijn ook afdrukklaar voordat ik ze op mijn website zet. Als ik met Oypo zou werken, zou dat geen extra werk zijn t.o.v. mijn huidige werkwijze.
11A zet de foto's onbewerkt op haar site en doet de afwerking pas als de foto's besteld worden. Dan is afdrukklaar aanleveren bij Oypo wél meer werk.
Handig trouwens dat je foto's boven een bepaald bedrag nog extra na kan kijken. Goh, mijn beeld van Oypo wordt steeds positiever. Straks ga ik het nog gebruiken. :+

Aangezien ik niet met Lightroom werk (aangezien ik die aanpassingen niet kan opslaan en dus als ik mijn foto's uit lightroom verwijder ook de aanpassingen kwijt ben), is het voor mij idd veel meer werk. Daarnaast zoek ik de foto's wel meteen uit, dus de slechte komen toch al niet meer op mijn website. Ik vind het echter fijn om foto's die afgedrukt worden nog even met de hand af te werken, zodat ik zeker weet dat er niets storend meer in zit. En als ik 2 dagen gefotografeerd heb, ben je gaar als je al die foto's moet nabewerken! Voor mij is het dus wel veel meer werk dan wanneer ik de bestellingen apart afwerk!

@Fiefster: Klinkt super leuk om te doen! Dat van je boekhouder ken ik ook wel! Ik hou nu zelf bij wat er maandelijks in en uit gaat en mijn boekhouder doet de rest. Zo heb ik toch een overzicht op mijn manier, zonder dat het extra kost bij de boekhouder.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:20

Jeetje, wat zijn jullie hard gegaan!

Ik zie dat er een "nieuwe" onder ons is, welkom Fiefster! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd ;)

Gister nog even contact gehad met mn webbouwer, omdat ik komende zondag naar dat evenement ga met de hond en natuurlijk reclame wil maken. Heb dus gevraagd of het menu dan klaar kan zijn, zodat het zoeken naar producten op de site veel makkelijker gaat en hij zegt dat dat zeker haalbaar is. Dus als het idd van het weekend geregeld is, ga ik beginnen met het reclame maken voor de shop!

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:21

Bedankt voor het warme welkom iedereen :)

@11A: Ik houd zelf een spreadsheet bij en hij doet voor mij de kwartaalaangifte BTW en aangifte
inkomstenbelasting.
Ik wil het eigenlijk terugbrengen naar alleen die aangifte IB, want die BTW aangifte moet ik toch
eigenlijk ook wel zelf kunnen. It's not rocket science! ;)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:53

11AFotograaf schreef:
Aangezien ik niet met Lightroom werk (aangezien ik die aanpassingen niet kan opslaan en dus als ik mijn foto's uit lightroom verwijder ook de aanpassingen kwijt ben), is het voor mij idd veel meer werk.

Als ik de foto's uit Lightroom verwijder, ben ik ook de aanpassingen kwijt, dat lijkt me logisch. Maar waarom zou je je foto's uit LR verwijderen?

Lightroom gebruik ik pas sinds begin dit jaar. Alle jaren daarvoor heb ik ook altijd mijn foto's allemaal afgewerkt voordat ik ze op de website plaatste.
Met Lightroom gaat het wel sneller.....alleen mijn PC heeft er moeite mee.
Alles van tevoren afwerken heeft als voordeel dat je strenger gaat selecteren.
Fiefster schreef:
Ik wil het eigenlijk terugbrengen naar alleen die aangifte IB, want die BTW aangifte moet ik toch eigenlijk ook wel zelf kunnen. It's not rocket science! ;)

Aangifte BTW is inderdaad heel goed zelf te doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:58

@yvonnepuntnl, ik heb wel een website maar dit gedeelte gaat er van de week op.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:31

Leuk, ben benieuwd!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:45

Goh wat een discussie is er losgebarsten :') Nja, ik bekijk het ook puur van de particuliere kant, aangezien ik zelf geen fotograaf ben :D En idd, het gaat mij om het zelf kunnen bepalen wat er ik ermee doe. Ik ben geen snelle beslisser, dus ik wil ze graag zelf thuis zodat ik ze of klein kan afdrukken, of op canvas, of groot...of misschien wel allebei. Later nog eens een afdruk voor bijvoorbeeld een familielid oid. Zo kun je alle kanten op en ben je niet constant afhankelijk van de fotograaf, die zijn prijzen wel kent overigens. Begrijp me niet verkeerd, die prijzen snap ik echt wel, maar het is en blijft een luxeproduct en een leek als ik ziet moeilijk het verschil tussen een goede amateurfotograaf en een professionele fotograaf. No offence ;)

Fiefster: welkom! vertaler, dat lijkt mij ook altijd leuk om erbij te doen! Heb je daar een specieke opleiding voor gevolgd? Engels of juist nederlands?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:52

JolandaS schreef:
Ik ben effe weg en moet meteen een heleboel bijlezen. :D

M_D_H schreef:
hier wil ik dus wel even op reageren :)
ik heb zelf ook liever een digitaal bestand dan een afdruk, waarom? ik ben iemand die niet goed kan kiezen, ik wil dus alles hebben :+ als ik alles laat afdrukken kost het me klauwen vol met geld, bovendien, ik heb niet de ruimte om van alle fotoshoots die ik van gil heb laten maken al die fotos op te hangen/neer te zetten en dat vind ik dan weer zonde...
echter, op mijn laptop, mijn digitale fotolijst, mijn hyves, facebook etc etc etc heb ik die ruimte wel...
maar een afdruk kan ik niet meer digitaliseren zonder de afdruk te beschadegen, en een digitaal bestond hoef ik niet meer te digitaliseren :+
ik heb dus liever iemand/fotograaf die mij digitale bestanden levert als iemand die alleen maar afdrukken levert...
begrijp me niet verkeert, ik snap waarom jij alleen maar afdrukken levert en vind het heel goed dat je om je eigen kwaliteit denkt...
maar ik zou het vervelend vinden :o

Dat jij niet kan kiezen is jouw probleem. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat hoeft een fotograaf of andere ondernemer niet voor jou op te lossen door dan maar goedkoop alles te leveren.
Als jij je foto's wilt gebruiken op je laptop, digitale fotolijst, hyves, facebook e.d. dan heb je daar helemaal geen originele bestanden voor nodig. Dat kan prima met de kleine bestandjes die de meeste fotografen leveren (waaronder ondergetekende).

je hoort mij ook nergens zeggen dat het goedkoop moet :n
ik ben berreid een goede prijs voor een goede kwaliteit te betalen hoor :))
maar ik hoef gewoon niet alles uitgeprint zeg maar :o
en ik hoef de originele bestanden ook niet hoor :n
heb ik ook nergens gezegd :)
ik wil alleen als ik fotos bestel gewoon graag de digitale bestande :o <3

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:09

@M_D_H: We hadden het over de originele bestanden en de prijzen daarvan. Ik ging er dus van uit dat jij het ook over originele bestanden had.
Kleine digitale bestandjes leveren we allemaal, de meesten voor rond de 5 euro per stuk.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:09

ja okey dat is waarm excuses :o

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:11

Ook ik als "klant" wil graag grote bestanden hebben, in elk geval groot genoeg om op canvas af te kunnen laten drukken, zodat ik zelf kan bepalen wat ik ermee doe en gewoon rustig op mijn gemak kan kiezen wat ik op welk formaat af wil laten drukken. Maar of het nou het originele bestand is, of een verkleinde versie, dat maakt me niet uit. Als het maar groot genoeg is om mooi op groot formaat af te kunnen laten drukken!