Ik ben effe weg en moet meteen een heleboel bijlezen.
M_D_H schreef:hier wil ik dus wel even op reageren

ik heb zelf ook liever een digitaal bestand dan een afdruk, waarom?
ik ben iemand die niet goed kan kiezen, ik wil dus alles hebben :+ als ik alles laat afdrukken kost het me klauwen vol met geld, bovendien, ik heb niet de ruimte om van alle fotoshoots die ik van gil heb laten maken al die fotos op te hangen/neer te zetten en dat vind ik dan weer zonde...
echter, op mijn laptop, mijn digitale fotolijst, mijn hyves, facebook etc etc etc heb ik die ruimte wel...
maar een afdruk kan ik niet meer digitaliseren zonder de afdruk te beschadegen, en een digitaal bestond hoef ik niet meer te digitaliseren

ik heb dus liever iemand/fotograaf die mij digitale bestanden levert als iemand die alleen maar afdrukken levert...
begrijp me niet verkeert, ik snap waarom jij alleen maar afdrukken levert en vind het heel goed dat je om je eigen kwaliteit denkt...
maar ik zou het vervelend vinden

Dat jij niet kan kiezen is jouw probleem. Dat bedoel ik niet onaardig, maar dat hoeft een fotograaf of andere ondernemer niet voor jou op te lossen door dan maar goedkoop alles te leveren.
Als jij je foto's wilt gebruiken op je laptop, digitale fotolijst, hyves, facebook e.d. dan heb je daar helemaal geen originele bestanden voor nodig. Dat kan prima met de kleine bestandjes die de meeste fotografen leveren (waaronder ondergetekende).
Yucca schreef:De consequentie van digitale bestanden meegeven, is dat of daarvoor (flink) betaald moet worden, of de tijd die er genomen wordt om de foto's te maken duurder wordt. Het geld moet ergens vandaan komen...
Ik merk ook dat er erg veel vraag is naar de digitale bestanden en men (particulieren) schrikt van de bedragen die daar voor gevraagd worden. Maar wellicht is dat een kwestie van wennen.
Ik zal mijn klanten altijd eerst als optie geven om bij mij te bestellen, dan hebben ze goede kwaliteit. Moet zeggen dat de meeste dat ook wel willen. Het is moeilijk om als fotograaf een standpunt in te nemen omdat er zoveel collega;s zijn die het (net) weer anders doen.
Helemaal mee eens!
11AFotograaf schreef:Yucca schreef:Het is moeilijk om als fotograaf een standpunt in te nemen omdat er zoveel collega;s zijn die het (net) weer anders doen.
Dat is zoiezo het moeilijkste van dit vak!!
Of juist het leukste, dat je het op mijn eigen manier kunt doen.
yvonnepuntnl schreef:Valt reuze mee; ik loop ze even door in Lightroom (rechtzetten, witbalans en soms belichting). Maar dat zou ik ook doen als ik niet via Oypo werkte, ga geen scheve of te donkere foto's op internet zetten. Daarna rechtstreeks via Lightroom uploaden naar hun server.
Doorlopen in Lightroom doe ik ook, dat staat los van wel of niet met Oypo werken.
Hilda79 schreef:Bij mij kunnen ze naast de gewone reportage een DVD bestellen. Ze krijgen dus sowieso een aantal afdrukken waarmee ik mijn kwaliteit laat zien als ze via mij laten afdrukken. Naast zo'n reportage kunnen ze dan nog kiezen voor een DVD met alle foto's. UIteraard voordat ik "alles" online zet voor de klant ga ik zelf kieskeurig selecteren.
Jouw werkwijze kan ik me goed in vinden. Klant krijgt duidelijke tekst en uitleg mee. Dat stuk valt weg als je via Oypo bestanden laat downloaden.11AFotograaf schreef:Ik moet zelf idd nog wennen om kieskeurig foto's te selecteren. Nu laat ik de klant alle gelukte foto's zien, waardoor dat hun geen keuze meer kunnen maken :S
Ook in de hoeveelheid foto's die je laat zien, geef je een boodschap mee.
Als een klant een selectie krijg van 25-40 netjes afgewerkte foto's dan komt dat heel anders over dan dat je ze 200 onafgewerkte foto's laat zien.
In het eerste geval laat je zien dat je foto's per stuk maakt en levert, in het 2e geval laat je zien dat je aan 'massaproductie' doet.
Fiefster schreef:Uhh, hallo? Ik wil de discussie onder de fotografen niet verstoren
maar wilde me even melden hier.
Ik ben ook ZZP'er (vertaler sinds 2008) en ik lees graag even mee!
Welkom!
En nu staat 'koken' op het programma.