Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:56

Wat leuk Joyce, daar zal hij erg blij mee zijn :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:07

Ben er zelf ook blij mee (voor zover ik dat nu al kan zeggen)! Heb verschillende boekhouders vergeleken en je vader was de enige die echt normaal en duidelijk antwoord gaf op mijn vragen en ook nog eens een mooi tarief rekent (die anderen hebben een soort van basis tarief en doen heel vaag over alle eventuele bijkomende kosten). Het voelde eigenlijk gelijk heel goed en het is toch ook een soort vertrouwd omdat ik jou ken, dan voelt het toch wat minder "vreemd". T is trouwens ook een opluchting dat ik nu zeker weet dat alles straks goed geregeld word, dat is weer een "zorg" minder ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:09

Sterkte Fun...

En welkom Marja. Wat een leuke, treffende naam!

Aantal pagina's geleden vroeg iemand (sorry, weet even niet meer wie :o ) om mijn website. Was hard bezig met een nieuwe, maar aangezien die net de lucht in is gegaan hierbij het adres:
http://www.madebysterre.nl/
Zijn nog een aantal kleine dingen die gaan veranderen, maar heb nog een paar uur voordat ik naar bed ga ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:25

Leuke site Sterre! Hoe laat ben je uiteindelijk naar bed gegaan als je om middennacht nog een paar uur had???

@Joyce: Fijn dat je dat hebt kunnen regelen!!!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:01

@Yucca, goed om te lezen dat je een passende coach hebt gevonden! Wat leuk dat je ontwerp op tv komt, dat is nog eens reclame.
@DF, overzichtelijke website, ik mis nog een beetje aankleding.
@Nuage, beetje laat ,maar alsnog gefeliciteerd!
@Marja, super leuk idee.
@Sterre, heldere website.

Hebben jullie zin om even mee te brainstormen? Ik ga in mei een gastcollege geven aan studenten over het starten van een eigen onderneming, wat daarbij komt kijken etc, daarin neem ik uiteraard ook praktijkvoorbeelden mee. Maar hoe zou jij zo’n college opbouwen, zodat het ook interessant is en blijft voor de studenten. Beetje zo’n standaard riedeltje is voor zo’n studenten ook niet interessant.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:16

Ik denk dat je gewoon heel dicht bij jezelf moet blijven en het niet te gelikt moet willen maken voor die studenten. Ik vind het zelf altijd heel leuk om te luisteren naar iemand die echt vanuit eigen enthousiasme vertelt! Wel zou ik gewoon voor jezelf duidelijk wat punten op papier zetten in een beetje logische volgorde, bijv zoiets:
- Hoe ben je erop gekomen om voor jezelf te beginnen
- Wanneer heb je de stap genomen om daadwerkelijk van start te gaan
- Wat kwam daar allemaal bij kijken (wat viel tegen en wat viel mee)
- Hoe gaat het nu
- Wat heb je ervan geleerd als je erop terug kijkt

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:38

Dat is inderdaad precies wat ik zelf ook dacht, ik wil het wel naturel laten lijken, maar daarbij ook iets toevoegends te hebben vertellen. Ik weet als pas afgestudeerde maar al te goed hoe mega saai gastcolleges kunnen zijn. Docent kwam al met het idee om er ook een mini-workshop marktanalyse in toe te voegen, dat zou natuurlijk ook nog leuk kunnen zijn.

Mijn idee was ook:
* Inception (als in een idee moet groeien)
* Ondernemingsplan (dit is belangrijk m.b.t. hun blok)

ik wilde daarbij een tijdslijn/rode draad nemen om te vertellen, met her en der natuurlijk dingen uit de praktijk.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:18

raya00 schreef:
Sterkte Fun...

En welkom Marja. Wat een leuke, treffende naam!

Aantal pagina's geleden vroeg iemand (sorry, weet even niet meer wie :o ) om mijn website. Was hard bezig met een nieuwe, maar aangezien die net de lucht in is gegaan hierbij het adres:
http://www.madebysterre.nl/
Zijn nog een aantal kleine dingen die gaan veranderen, maar heb nog een paar uur voordat ik naar bed ga ;)

Goh leuke site zeg, erg simpel maar less is in dit geval zeker more, je ontwerpen komen er erg mooi uitop deze manier.
Ook de overzichtsfoto op de home-pagina spreekt me erg aan, dan zie je meteen heel veel werk van je, leuk!
Ik ga hem opslaan onder mijn favorieten, voor inspiratie :D

Had ik hier al gemeld dat de uitzending op tv een beetje tegen viel? Het was een enorm geknip en geplak tussen de verschillende projecten en het ging voornamelijk over (duurzaam) materiaal gebruik. Maargoed, mijn tuin was toch wel op nationale tv... :')

Vanmiddag heb ik een gesprek met mijn werkcoach van het uwv, ik hoop dat ik groen licht krijg voor inschrijving bij de kvk en dan aan de slag!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:20

Jammer dat de uitzending was tegengevallen, Yucca... Ik had wel iets zien langskomen, maar er werd meteen verder gezappt en ik wist niet of het inderdaad om dat stuk over duurzaam gebruik in de tuin ging.
Maar toch gaaf dat je ontwerp is langsgekomen! Misschien kun je een printscreen van de uitzending op je website zetten!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:21

Ik heb het ook gezien. Was allemaal erg kort in beeld!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:28

Ach, misschien sta ik er over een paar jaar zelf, wie weet ;)

Heb het ontwerp voor mijn visitekaartje klaar, heb met de hulp van een vriendin het tekstvlak verlopend naar transparant gekregen, bleek makkelijker dan we dachten!

Ik hoop dat de voorkant niet TE wit is, kan op plastic misschien goedkoop uitvallen, of juist fris!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:07

Er zat hier toch iemand die logo's kan maken? Wij willen graag een logo laten tekenen in dezelfde stijl als het logo wat we nu al gebruiken. Heb een (slechte) voorbeeldfoto van hoe het er uit zou kunnen gaan zien.
En zijn er hier ook mensen die webhosting en webdesign doen? We hebben al een aantal offertes op gevraagd, maar misschien dat we hier iemand nog wat werk kunnen bezorgen die daar tijd voor heeft en dat kan :)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:07

Zo, hier is de rust ook weer weder gekeerd. Had vorige week flink de griep te pakken en nog een paar mindere persoonlijke omstandigheden... ;( Maar ik ben weer beter en ga weer lekker aan de slag :D Jullie hebben ondertussen flink doorgekletst!
Had ik al verteld dat mijn visitekaartjes binnen waren? Vind ze zelf erg mooi geworden :j Ben nu bezig met een flyer voor het design werk en denk dat er ook nog één komt voor de fotografie :j

@ Nuage: een mooie opzet voor je logo!
@ Yucca: een mooi logo! Ondanks dat de 'ondertitel' boven de naam staat, vind ik die versie het mooist :j
@ DendroFleur: je website ziet er leuk uit! Persoonlijk zou ik hem nog aankleden met wat meer foto's, maar dat kan nog komen.

Autostickers/magneten: dat staat nog ergens op een 'to do' lijstje, heb trouwens nog geen slechte ervaringen gehoord over die van Vistaprint maar ik zal ook eens kijken naar de link die gegeven is :j Ik kies ook liever voor een magneet dan voor een sticker, want ook ik vind het niet mooi als je de oude letters nog ziet staan :P

Afzeggingen (of het ontbreken van) door klanten is nooit leuk, maar dat is altijd hun keuze :j Zit daar ook niet mee, steek dan liever mijn tijd in andere klanten :D

Het kwam al heel even bij een paar posts naar voren, maar ik ben benieuwd naar de meningen of ervaringen van andere mensen. Zijn jullie aangesloten bij een ondernemersvereniging? Ik heb al even rond gekeken wat er hier in de omgeving is en moet eerlijk bekennen dat de lidmaatschaptarieven mij behoorlijk vies tegenvallen :o Dus ik was erg benieuwd of jullie bij een ondernemersvereniging zijn aangesloten en of jullie daar voordelen uithalen?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:41

Dadelijk op gesprek bij misschien mijn nieuwe boekhoudster. Ik ben benieuwd! Het telefoongesprek was wel positief, maar ik wil zoiezo nog verder gaan navragen bij andere kantoren hier in de buurt...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:44

merci voor de complimentjes, leuk om te horen :) Ik heb inderdaad heel bewust gekozen voor een simpele site, het is tenslotte de bedoeling dat mijn werk goed te zien is en de ruimte krijgt.

@11A: haha, lag geloof ik rond 3 uur in bed :o
Veel succes bij je gesprek, hoop dat het net zo positief is als via de telefoon!

@jaggie: ben het met joyce eens dat bij jezelf blijven heel belangrijk is. Een enthousiaste spreker die over eigen ervaringen verteld kan super inspirerend zijn! Succes alvast :)

@Yucca: he wat jammer dat het een beetje tegenviel, maar je was toch wel mooi on TV :D
Hoe ging je gesprek vanmiddag?

@henla_tent: ik maak regelmatig logo's en websites, webhosting is ook mogelijk (we hebben een aantal eigen servers). Werk voor websites vaak samen met mijn vriend, hij ontwikkelt onder andere ook software en applicaties voor (grote) bedrijven.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:30

Kaisa, kan me voorstellen dat een ondernemerslidmaatschap handig kan zijn als je zelf in de design zit. Dan ben je toch een bekende en kan je mogelijk sneller opdrachten krijgen. Mogelijk dat je met je fotografie er iets minder snel aan hebt. Mogelijk dat je eens met een aantal leden spreekt erover.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:10

Lid worden van een ondernemersvereniging zou dan ook gebeuren voor het design werk wat ik doe en het bedrijfsfotografie wat ik op wil gaan pakken. Ik heb al even globaal rond gekeken van wat er voor organisaties zijn (ga je naar echt bijv. binnen je gemeente, of pak je heel het noorden of ga je naar een vrouwenorganisatie in het noorden etc) en wat de bijeenkomsten zijn. Ik denk dat ik bij 1 organisatie eens naar een lunch ga om te kijken wat er allemaal gebeurd, want tot nu toe heb ik het idee dat het meer op bedrijven gericht zijn met personeel ipv de zzp-er.... :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:40

Raya, mijn gesprek ging goed, ik heb weer een orientatie periode gekregen, nu tot 1 maart. Ik mag mij verder gaan inschrijven als ik wil, dat heeft verder niet veel gevolgen voor mijn uitkering. Dus het was wel weer een fijn gesprek.

Verder werd ik net gebeld door een oud-collega, zij gaat proberen of hun bureau mij kan inhuren voor een maand, 2 dagen per week. Als dat doorgaat moet ik een uurtarief voorstellen, best spannend de eerste keer. Ik heb zelf mijn uurtarief op 49 incl. gesteld, ben benieuwd hoe ze daarop reageren!

Kaisa, ik heb verder geen ervaring met ondernemersverenigingen en weet dus ook niet goed wat je ervan moet verwachten. Ben je trouwens (wel) lid van brancheverenigingen, bijvoorbeeld voor de fotografie?

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:45

henla_tent schreef:
Er zat hier toch iemand die logo's kan maken? Wij willen graag een logo laten tekenen in dezelfde stijl als het logo wat we nu al gebruiken. Heb een (slechte) voorbeeldfoto van hoe het er uit zou kunnen gaan zien.
En zijn er hier ook mensen die webhosting en webdesign doen? We hebben al een aantal offertes op gevraagd, maar misschien dat we hier iemand nog wat werk kunnen bezorgen die daar tijd voor heeft en dat kan :)

Hier iemand die zelf de webhosting doet dus als je een offerte wil hebben...geef maar een gil.

Ik kan het hier echt niet meer bijhouden zo snel gaat het. Wel blijf ik meelezen! En zie ik echt hele leuke dingen voorbij komen!

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:50

Yucca schreef:
Kaisa, ik heb verder geen ervaring met ondernemersverenigingen en weet dus ook niet goed wat je ervan moet verwachten. Ben je trouwens (wel) lid van brancheverenigingen, bijvoorbeeld voor de fotografie?
Nee, nooit in verdiept :+ Althans, er is wel een fotografenfederatie oid maar als ik die tarieven hoor...... Nee dan kan ik beter bij een ondernemersvereniging aansluiten.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:22

@Kaisa: waar ben je naar op zoek, qua ondernemers- of branchevereniging? Zoek je klanten of juist collega's om mee samen te werken, om kennis en ervaringen te delen?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:28

Inprincipe ben ik opzoek naar een ondernemersvereniging voor nieuwe klanten, netwerken en ervaring en kennis te delen van andere ZZP-ers. Van wat ik tot op hede heb gehoord over de brancheverenigingen, zijn die niet aan mij besteed omdat ik anders te werk ga of het niet mijn gebied van fotografie is.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:38

Yucca schreef:
Verder werd ik net gebeld door een oud-collega, zij gaat proberen of hun bureau mij kan inhuren voor een maand, 2 dagen per week. Als dat doorgaat moet ik een uurtarief voorstellen, best spannend de eerste keer. Ik heb zelf mijn uurtarief op 49 incl. gesteld, ben benieuwd hoe ze daarop reageren!

Dat zou wel echt super zijn! Zeker met dat uurtarief... Ik wou dat ik zulke bedragen nu al zomaar kon vragen!

@Raya: Wow, dat was dan best laat geworden!
Bedankt! Het gesprek was niet super positief... Ze kwam een beetje stram over en uiteindelijk zal ik waarschijnlijk duurder uit zijn als bij mijn boekhouder van nu, terwijl ik dan de btw aangiftes zelf doe... Dus ik ga nog even bij meer adressen navragen en anders ga ik misschien dit overleggen met mijn boekhouder van nu. Misschien dat we hier toch wel iets voor kunnen regelen!

@Maaike: Wat betreft ondernemersverenigingen heb ik geen idee! Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar het is inderdaad lastig kiezen! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen hierin. Wellicht dat het ook iets voor mij is, maar momenteel weet ik nog niet wat ik er mee wil doen...
Van brancheverenigingen heb ik wel meer positieve reacties gehoord, zeker ook omdat er speciaal voor journalistieke delen zijn, dus ik ben benieuwd wat jij dan gehoord hebt en waarom je dan daar niet voor kiest...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:44

11A, vraag je dan als fotograaf nog minder dan 49 incl? Ik moet zeggen dat ik als fotograaf een hoger uurtarief heb, en dat is dan nog erg laag vergeleken bij echte proffies :+

Waarschijnlijk als ik 49 voorstel dat er dan onderhandeld gaat worden en dat het dan naar beneden gaat, maargoed, we zullen zien. Ik denk dat ik het vanmiddag ook even aan mijn coach voorstel, kunnen we het even hebben over uurtarieven!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:53

@Yucca: Momenteel nog wel inderdaad. Het is aan de lage kant, maar er komt wel wat binnen! Ik ben wel omhoog aan het werken, zeker betreffende mijn fotoshoots op zich, maar mijn vaste klant betaald bijvoorbeeld ook afschrijving van mijn camera apart, dus dat hoef ik dan niet mee te berekenen in mijn uurtatief.