Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:04

Ze hebben nu volgende week probleem met de planning. :+

Winged gefeliciteerd. *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:15

Nou ik heb maar even de stoute schoenen aangetrokken. Had ergens op 2 functies gesolliciteerd en 1 afwijzing binnen, vandaag maar even gereageerd op dat bericht (waarin ze aangeven dat ze mijn cv graag in portefeuille houden) en gevraagd naar de status van de andere sollicitatie :o :o

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:26

Anneert schreef:
Hoi eroslover,

Je weet het in ieder geval wel op tijd! Wat voor werk doe je nu, begeleiden?

Is werken als ZZP-er niets voor jou? Bij ons het op terrein kwamen er regelmatig een soort van flexwerkers van een bureau werken (niet van de interne flex) en die zaten in Arhnem e.o. Kwamen op allerlei plekken te werken, ggz instellingen, gevangenis noem maar op

Ik heb zojuist een sollicitatie voor psycholoog eruit gedaan, 99,9 % kans op afwijzen, maar wie niet waagt...

Ik heb nu een klein contract maar werk heel veel. Ik werk op de afdeling intensieve begeleiding aan mensen met een verstandelijke beperking met een laag niveau tot ongeveer 1,5 sociaal emotionele leeftijden.

Als zzp zou kunnen, moet ik eens uitzoeken of dat wat zou zijn.
In arnhem zit ook een grote uitzendorganisatie vd zorg en dat zou een plan b kunnen zijn.
Plan a is gewoon ergens binnen een team werken met een contract met uren.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:36

Gefeliciteerd Winged!

Ik hoef nu gelukkig niks bij te houden voor het uwv bijv. Ik ken het wel van 2008 toen had ik er een speciaal mapje bij gekregen.
Het is nu gewoon makkelijk om het zelf bij te houden, doorgaans gaan er 2 per week uit dus dat is makkelijk bij te houden alleen gister heb ik echt gigantisch veel gezocht bij zorgverleners op hun eigen site en daar kwam ik genoeg vacatures tegen.

Helaas van geen enkele nog reactie, alleen van mijn open sollicitatie.
Wanneer er een passende functie vrij komt nemen ze contact op. :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:37

fargo schreef:
Nou ik heb maar even de stoute schoenen aangetrokken. Had ergens op 2 functies gesolliciteerd en 1 afwijzing binnen, vandaag maar even gereageerd op dat bericht (waarin ze aangeven dat ze mijn cv graag in portefeuille houden) en gevraagd naar de status van de andere sollicitatie :o :o

Nou dat is balen, ze zijn vergeten om me daar bericht over te sturen, is inmiddels ook ingevuld en ook daarvoor houden ze mijn cv graag in portefeuille. He BAH! Dit was echt interessante functie en bedrijf en ze wilden graag dat ik zou reageren..

Winged, van Harte!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:54

Jammer Fargo! Best slordig ook, dat ze vergeten zijn je een bericht te sturen. Na hoeveel weken heb je ze gebeld?

Even een vraag, zijn jullie sollicitatiebrieven altijd maximaal één A4tje? Ik heb ooit geleerd dat dat de standaard is maar ik vind het heel moeilijk om het belangrijkste op te sommen in 1 A4 minus alle onzin van: bovenaan jouw adres, daarna postadres bedrijf, datum, etc. Elke keer is het weer passen en meten om op 1 A4 te blijven. :=

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:01

Ze hadden me berichtje gestuurd dat er na 15 nov meer bekend zou zijn, dinsdag of woe kreeg ik de ene afwijzing en daar heb ik dan vandaag maar op gereageerd omdat ik zo benieuwd was...

Neeeeee hoor 1 A4 slaat nergens op! Je moet je taken en verantwoordelijkheden gewoon goed uitschrijven per opdrachtgever/baan en dan natuurlijk met name de relevante. Niet te kort en krachtig zijn want dan zegt opdrachtgever - ja je belt nu en zegt wel dat je het kunt, maar ik zie het nergens in je CV terug!!!!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:16

Even een egopost hier!
Gisteren te horen gekregen dat ik aangenomen ben voor een superleuke functie als verpleegkundige in de thuiszorg waarbij ik ook een coördinerende functie krijg! *\o/*
Wat mij opviel is dat er maar drie sollicitanten waren, best wel weinig gezien de werkloosheid van nu.
En nu krijg ik ook nog een uitnodiging voor een gesprek op een andere functie, toch nadenken of ik daar heen ga.

Wat betreft het inwerken zonder betaald te krijgen, dat lijkt mij niet goed toe. Ik heb het altijd nog betaald gekregen en tegen de tijd dat ik werd ingewerkt had ik ook al een contract ondertekent.
@eroslover: uitzendbureau EMC werkt ook veel in de gevangeniszorg, psychiatrie e.d. Misschien dat je die is kunt mailen? Ik vind ze in ieder geval wel fijn in contact.
@mareska: Ik zou het dan niet op 1 a4 doen, liever wat uitgebreider en alles erop. Het moet dan wel overzichtelijk blijven, mijn ervaring is dat werkgevers niet alles doorlezen maar globaal kijken dus hou het krachtig.
@Fargo: Balen zeg!
@Winged: Gefeliciteerd. *\o/*

gomir

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:09

1A4 is voor de brief echt lang genoeg hoor!
CV mag langer, maar bij voorkeur niet meer dan 2 A4.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:14

Oh het ging om de brief. De brief moet jouw motivatie bevatten dus dan heb je denk ik aan 1 A4 genoeg, je relevante ervaring zou ik niet te veel in de brief stoppen maar moet in je CV en dat mag langer zijn.

Nou nog een afwijzing gekregen, leek ook een leuke, passende functie, nog maar 1 over nu die nog loopt.. en verder ook niets nieuws leuks bij gekomen om op te reageren, jammer!
Weet wel dat ze eigenlijk het liefst 40 uur wilden en ik wil 36 uur... Jammer hoor ;( ;(
Laatst bijgewerkt door fargo op 21-11-14 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:36

Ik doe ook altijd 1 A4tje als brief anders wordt het zo lang.

Baal wel, net een afwijzing binnen voor een vacature die echt super goed aansluit op mijn CV en mijn wensen, volgende week maar eens feedback vragen, doe dat eigenlijk nooit maar wil het bij deze graag wel weten.

Straks wel mijn allereerste gesprek, ben benieuwd. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:17

Nou geld is binnen hoor toch nog geregeld. +:)+

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:00

Jammer Fargo van de afwijzing. Hopelijk komt er snel weer een vacature op je pad.

Hoe is het gesprek gegaan Pivione?

Fijn Marcella, is dat ook opgelost.

Sturen jullie in je sollicitatiebrief (dus niet CV) dus enkel je motivatie, niet wat je al kunt/hebt gedaan wat aansluit bij het functieprofiel?
Ik maak mijn brief meestal als volgt: eerst een soort inleidende motivatie, daarna vertel ik over mijn ervaring gespecificeerd naar het functieprofiel, daarna beschrijf ik mezelf in mijn werk adhv competenties, daarna een afsluitende motivatie.

Ben benieuwd of ik het nu te uitgebreid doe, want ik heb steeds moeite met op 1 A4 te blijven. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:04

Ach, ik heb laatst twee motivatiebrieven geschreven waarbij je verplicht binnen de 250 woorden moest blijven (en dat voor een PhD project). Was echt super lastig maar lukt ook wel :P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:22

Ik vond een sollicitatiebrief altijd het lastigste. Omdat je zo gemakkelijk in herhaling van je cv valt of in clichés die iedereen schrijft. "Ik ben flexibel, ik ben een teamspeler, ik ben een harde werker...", ja natuurlijk, maar dat schrijven minstens 70 andere sollicitatiebrieven ook. Dus waarom zou jij er dan uitspringen?

Ik weet niet meer wat het was, maar ik had ooit een zin die ik echt origineel en goed gevonden vond. Toen las ik eens een artikel over do's en dont's van motivatiebrieven, stond daar dus "laat je ook niet vangen door het schrijven clichézinnen die iedereen gebruikt, zoals *exact mijn zin*" :+ . Ja oeps dus :+ .
Verder probeer ik vooral te werken rond de vraag "waarom ben ik dé kandidaat?" Niet "ik ben de kandidaat want ik heb bij x gewerkt en daar heb ik dit takenpakket gehad wat goed overeenkomt met deze functie". Dat kunnen ze zelf wel lezen in de CV. Sterker nog, de meeste beginnen eerst met een CV te lezen en als die hun niet aanstaat wordt die motivatiebrief niet eens bekeken. Het moet meer diepgang heb, meer concrete voorbeelden. Maar ik vond dat nooit gemakkelijk, was best veel tijd kwijt.

En langer dan een A4 zou ik nooit doen, dan wordt het langdradig en niet uitnodigend om te lezen. Kort maar krachtig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:26

Inkomsten zijn flink stuk beter dan WW en dat van alleen 3 avonden al en zonder loonheffings korting. :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:54

Ja een echt goede brief is echt lastig... Daar ben altijd veel tijd aan kwijt. Maar langer dan een a4 zijn ze niet.

Top Marcella dat is fijn!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:01

Meer dan 1 A4 brief? Vraag me af of dat werkelijk helemaal gelezen wordt..
Ik stel me voor, verwijs kort naar functies, korte motivatie gekoppeld aan competenties en een afsluiting. Dit is ongeveer 3/4 A4. En wordt op basis van cv en brief relatief veel uitgenodigd.

In mijn cv heb ik mijn werkzaamheden en functies goed uitgeschreven waardoor alle informatie beschikbaar is. Dus wat ik wie ik ben, wat ik kan en waar ik naar ik zoek ben.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:18

Bedankt voor jullie uitleg. Voor mijn gevoel beschrijf ik redelijk dezelfde zaken, maar na eerst alle (tussen)regels voor postadressen, aanhef, afsluitende zin en afsluiting, blijft er zo weinig ruimte over en moet ik mijn zinnen wellicht wat inkorten.

Overigens heb ik ook weer geleerd dat juist een CV heel beknopt moet zijn, zonder uitgebreide beschrijvingen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:47

Cv moet beknopt zijn, maar schrijf toch zo duidelijk mogelijk op wat ik aan werkzaamheden heb verricht

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:47

Mareska, die postadressen kun je toch gewoon weglaten?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:43

Dat doe ik ook, ik laat alleen mijn eigen postadres boven staan, maar die van de ontvanger laat ik weg. Tenzij ik echt helemaal niet veel te melden heb. En onder speel ik ook wat met de regels, dan gaan er wel eens paar witregels tussen de afsluiting en mijn naam weg.

En je cv moet inderdaad beknopt zijn, maar wel duidelijk. En als je het al in je cv hebt staan, ookal is het met minder woorden, dan is het te gek om daarmee nog eens je brief op te vullen.
Bijvoorbeeld: op je cv schrijf je "gewerkt in ziekenhuis X afdeling X in functie Y, taken: patiënten helpen bij hun algemene verzorging: wassen, aankleden, toilet helpen, eten geven...

Als je dan in je motivatiebrief schrijft. "Ik zie mezelf als de geschikte kandidaat voor deze functie, want op mijn vorige werk heb ik heel vaak te maken gehad met het wassen en verzorgen van ouderen mensen."
Dat kunnen ze ook wel lezen.

Of je hebt een diploma als management assistent, en je gaat het hebben over "Ik kan zeer goed overweg met Word en Excel en in mijn opleiding hebben we ook geleerd met een agenda te werken". Ik denk dat de meeste bedrijven die een management assistent zoeken al hopen dat je dat toch op zijn minst als basiskennis hebt bij zo'n diploma.

Tenzij je op een totaal andere functie solliciteert en je niet zeker weet of ze wel weten wat jouw diploma allemaal inhoudt. Zo ben ik maatschappelijk assistent, en als ik voor zoiets solliciteerde ga ik niet uitgebreid beginnen over wat ik geleerd heb in de opleiding want dat weten zij ook wel. Maar als ik op iets totaal anders solliciteerde in de administratie, benadrukte ik juist wel vaak dat ik een sterke opleiding in Excel, Word en Access heb gehad, dat ik regelmatig verslagen heb geschreven en ook teamvergaderingen heb geleid. Omdat ik tijdens zulke gesprekken merkte dat ze dat vaak niet wisten, dat je dat als maatschappelijk assistent ook krijgt.

Mijn vrijwilligerswerk scoort trouwens ook nog altijd. Ik heb dat een jaartje gedaan, bij kinderen met een handicap, en ik heb daar tijdens gesprekken verschillende positieve reacties op gehad. Een keer zelfs mogen beginnen omdat ze iemand die 'sociaal geëngageerd' was een kans wilde geven, terwijl het een totaal andere sector was.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:51

Aha, adressen weglaten mag dus wel, dat scheelt al snel weer 4 of 8 regels.

Vrijwilligerswerk schijnt inderdaad ook wel goed te scoren ja, hoor ik wel vaker. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:42

Ik heb dan geen bestuurservaring opgedaan of een wilde buitenlandstage; dus mijn vrijwilligerswerk is wel heel belangrijk als nevenactiviteit :j Ik doe nu al 10 jaar vrijwilligerswerk :) (dus ik kan het gooien op commitment, omdat ik het al tijdens de studie deed en gezien de aard van het vrijwilligerswerk zegt het ook aardig wat over verantwoordelijkheid en stressbestendig zijn bv)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:33

:wave:

Fijn marcella dat het is opgelost.

Hier cv 2 blaadjes motivatie altijd 1 blad.

Ik heb deze week vrij *\%/* vanmorgen al 'ff' een solliciatie eruit gegooid via uzb hoor er straks meer over. Ik ben blij dat ik breder ben gaan kijken betreft functies, deze functie is ook totaal anders dan wat ik nu doe maar lijkt me op het lijf geschreven := uzb was in eerste instantie positief dus ik ben echt heel erg benieuwd :o