Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:15

RoodZonnetje schreef:
Mareska, klinkt interessant! Ik ben op zoek in regio randstad/Utrecht :)

De vacature is voor Tilburg, een stukje verder zuidwaarts dus.

Anneert, ik ben ook orthopedagoog en werk 3 dagen als dyslexiebehandelaar (ik moet wel door een orthopedagoog gedaan worden, maar de functie is eerder op hbo niveau dan op wo niveau).

Ik ben voor twee dagen op zoek naar (onbetaalde) werkervaringsplaatsen (naast dat ik uiteraard ook op betaalde functies solliciteer), maar zelfs op dat soort sollicitaties krijg ik geen reactie, zelfs geen ontvangstbevestiging. Daar word je best moedeloos van..

Rudina

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:45

Pff ben de hele ochtend en begin middag bezig geweest met sollicitaties, er zijn aardig wat de deur uit gegaan nu weet ik alleen niet meer waar ik overal op heb gesolliciteerd.

Hoe doen jullie dat? Lijstje bij houden?
Of ben ik een beetje van het padje geraakt dat ik tientallen heb verstuurd? :=

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:46

Ik kan het nog makkelijk overzien, omdat ik het voorlopig bij alleen vakgebonden vacatures houdt (1 dus...). Maar lijstje bijhouden zou ik zeker doen in jouw geval! En meerdere ijzers in het vuur kan nooit kwaad toch?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:48

Ik verander zodra ik mijn motivatiebrief heb verstuurd de bestandsnaam in het bedrijf + datum.
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-11-14 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:58

Dat is inderdaad handig, ik was ook even de overzicht kwijt gezien het bijna allemaal de zelfde functies waren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:28

Zou idd de brieven een titel en datum geven en netjes opslaan... als je dan reactie krijgt kun je dat bijwerken in de brief/titel etc... dan kun je alles gewoon bijhouden en terugzoeken... evt ook de vacature er bij plakken

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:31

Rudina schreef:
Pff ben de hele ochtend en begin middag bezig geweest met sollicitaties, er zijn aardig wat de deur uit gegaan nu weet ik alleen niet meer waar ik overal op heb gesolliciteerd.

Ik heb een bestandje waarin ik bij houd waar ik op gereageerd heb en wat de reactie was. Heb van één bedrijf zo'n stomme reactie gehad, dat ik daar bij een evt. volgende vacature niet meer op wil reageren bijvoorbeeld.

Vandaag de hele dag aan het zoeken geweest en wordt er iedere keer weer -O- van :(

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:35

Mareska schreef:
RoodZonnetje schreef:
Mareska, klinkt interessant! Ik ben op zoek in regio randstad/Utrecht :)

De vacature is voor Tilburg, een stukje verder zuidwaarts dus.

Anneert, ik ben ook orthopedagoog en werk 3 dagen als dyslexiebehandelaar (ik moet wel door een orthopedagoog gedaan worden, maar de functie is eerder op hbo niveau dan op wo niveau).

Ik ben voor twee dagen op zoek naar (onbetaalde) werkervaringsplaatsen (naast dat ik uiteraard ook op betaalde functies solliciteer), maar zelfs op dat soort sollicitaties krijg ik geen reactie, zelfs geen ontvangstbevestiging. Daar word je best moedeloos van..

idd werkervaringsplaatsen zijn heel moeilijk, ik ken het.

Je werkt iig wel op je niveau, ik zou al blij zijn met iets op HBO niveau eerlijk gezegd.

Waarom heb je zelf niet op die baan in tilburg gesolliciteerd? Ik solliciteer ook op functies waar ik niet de opleiding voor heb, maar probeer het wel altijd. Je weet het immers nooit, ik denk dat een orthopedagoog ook best sommige psychologen functies kunnen doen en omgekeerd..

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:58

@ Anneert:
Omdat ik denk: als ik zelfs al niet op gesprek mag voor een functie waar ik 100% voor gekwalificeerd ben, heeft een functie waar ik minder geschikt voor ben al helemaal geen nut. Maar je hebt wel een punt, niet geschoten is altijd mis. Ik ga dus toch maar een brief sturen denk ik. :P

Ik heb ook een HBO diploma (leerkracht), aan werk geen tekort omdat ik altijd als leerkracht kan gaan invallen. Maar momenteel woon ik ivm omstandigheden bij mijn vader voor nog minimaal een halfjaar, dus dacht ik: ik ga proberen om een werkervaringsplaats te regelen op een wat hoger niveau, zodat ik ooit, ooit nog een baan ga vinden die ik écht heel leuk vind.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:33

Ja contact gehad, maar ze ging gelijk appje sturen naar directeur die moet namelijk de betaling doen. Vandaag gelijk planning gemaild dat ik volgende week niet beschikbaar ben voor werk wegens het niet ontvangen van salaris.

Geen geld voor benzine.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:01

Hier weer een afwijzing naar aanleiding van een gesprek.. Ander paste beter.... -O-

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:43

Balen Wieldop

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:24

Rudina schreef:
Op deze vroege morgen alweer een sollicitatie de deur uit gedaan.
Ik heb hoop, mijn cv sluit perfect aan op het profiel.

Dat vulde ik op het einde zelf aan met "en die 83 andere kandidaten ook, dus het blijft afwachten" :')

Anneert schreef:
Ik heb nu wat jaren gewerkt als cliënt begeleider, maar dan wel op de afdelingen met psychiatrie en ernstige gedragsproblemen. Als ik daar opnieuw zou solliciteren kun je direct aan de slag verwacht ik. Wij hadden ook een aantal psychologen als cliënt begeleiders aan het werk.

Een vriendin van mij is ook afgestudeerd als master orthopedagoog. Zij werkt nu "onder haar niveau" als opvoedster. Hier heeft ze bewust voor gekozen. Omdat ze zichzelf nog niet klaar voelde om aan de leidinggevende kant te staan, ondanks haar diploma. Zij wilde eerst jaren ervaring opdoen aan de andere kant, en dit is een hele goede keuze geweest. Nu hoort zij immers ook wat opvoedsters en de cliënten vaak van hun pedagogen vinden, "lekker op je bureautje je theorie uit je boeken citeren hoe wij het moeten doen, maar je hebt er geen idee van hoe onmogelijk dat in de praktijk is want jij moet het werk niet uitvoeren".
Ik denk dat je een soortgelijk verhaal altijd wel kan doen als je onder je niveau solliciteert. Verder ook een beetje creatief nadenken hoe je relevante dingen kan vinden voor een job die in een totaal andere sector zit. Bepaalde vakken die je hebt gehad en goed aansluiten, je eigen leven of gewoon een goed passende mentaliteit.

Rudina schreef:

Ja, toen ik echt op sollicitatiejacht was hield ik een excel lijst bij. Van de naam van elk bedrijf, wanneer ik de sollicitatie verzonden had, en of ik antwoord had. Ook van interimkantoren, waar ik wanneer was langsgeweest en waar ik stond ingeschreven. Ook handig moest ik ook op controle moeten gaan bij de RVA (de instelling in België die kan beslissen dat je uitkering ingetrokken wordt als je niet hard genoeg je best hebt gedaan met solliciteren)

Ik hield de vacatures trouwens ook bij. Want eerst gebeurde het regelmatig dat ik een vacature zag op de jobsite, solliciteerde, en als ik reactie had dat ik op gesprek mocht was de vacature al lang van de site af. Dan wist ik wel nog wat het was, maar de precieze eisen niet meer en dan is het moeilijker om i in te spelen. Dus al mijn vacatures ook nog eens in een aparte map opgeslaan en pas weg als ik een definitieve afwijzing had.

Mareska schreef:
@ Anneert:
Omdat ik denk: als ik zelfs al niet op gesprek mag voor een functie waar ik 100% voor gekwalificeerd ben, heeft een functie waar ik minder geschikt voor ben al helemaal geen nut. Maar je hebt wel een punt, niet geschoten is altijd mis. Ik ga dus toch maar een brief sturen denk ik. :P

:j

Ik heb ooit eens meegedaan aan een examen wat eigenlijk ook te hoog gegrepen was. Dus ook niet door de eerste ronde. Twee maanden later werd ik gebeld. Ze hadden mijn cv bewaard en vroegen of ik interesse had in een tijdelijke lagere functie. Zo heb ik daar een half jaar fijn gewerkt, oersaai werk maar superuren en een superloon. Had ik niet meegedaan aan dat moeilijk examen, was ik nooit gebeld.

En mijn huidige job heb ik ook omdat ik gewoon op niet geschoten is altijd mis een interimkantoor ben binnengestapt. Want op veel van die plaatsen werd ik gewoon nog net niet letterlijk buitengekeken, met mijn "te hoog diploma maar te weinig ervaring". Maar dit bureau heeft mij toch onthouden en meer dan een half jaar na datum mij alsnog gebeld voor een vacature die ze nooit hebben uitgeschreven. Was ik niet langs geweest had ik het dus nooit geweten.

Marcella schreef:
Ja contact gehad, maar ze ging gelijk appje sturen naar directeur die moet namelijk de betaling doen. Vandaag gelijk planning gemaild dat ik volgende week niet beschikbaar ben voor werk wegens het niet ontvangen van salaris.

Geen geld voor benzine.

Goed. Ik wilde het al zeggen, laat je echt niet doen. Je hebt recht op je loon. En eens een paar dagen vertraging, ok. Maar niet meer dan een week, zeker niet als je pas begonnen bent. Er achter aan gaan en niet lossen. Dan zijn de arbeidsrelaties misschien maar verzuurd, maar in een bedrijf werken voor geen loon dat ben je sowieso niet van plan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:41

Rudina schreef:

Ja, ik hou alles bij in een excelsheet: naam bedrijf, omschrijving functie, wanneer ik iets zou horen, indien antwoord: ja/nee, indien ja: data van sollicitatiegesprekken.

Ik heb helaas een afwijzing op een super leuke PhD op meeuwen -O- Heb wel de shortlist gehaald (laatste 10 van 120 kandidaten) en dat is natuurlijk fijn, maar levert niks op.....

Volgende week met de prof in gesprek waar ik momenteel vrijwillig op het labo, we gaan kijken of ik volgend jaar zelf een PhD-voorstel kan indienen, prof stond er helemaal achter. Maar is pas voor volgend jaar dus dan heb ik nog voor een volledig jaar een andere job nodig. Dus nog steeds druk aan het solliciteren :P

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:43

Ik heb ook nog niks gevonden, vandaag precies 1 passende vacature gevonden. :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:20

Weet dat ik vanaf vorige week woensdag recht heb op de wettelijke rente iedere dag dat het nu langer duurt. Jammer voor hun niet de eerste keer dat ik er mee te maken heb. :+

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:49

Ik hou ook bij waar ik solliciteer en sla de vacatures op.

Iemand hier was orthopedagoog toch? Bij 's Heeren Loo wordt een orthopedagoog gezocht. Ik weet alleen niet uit mn hoofd waar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:19

Marcella schreef:
Weet dat ik vanaf vorige week woensdag recht heb op de wettelijke rente iedere dag dat het nu langer duurt. Jammer voor hun niet de eerste keer dat ik er mee te maken heb. :+

Betaalt de werkgever te laat het loon dan maakt de werknemer aanspraak op wettelijke verhoging. Dit is neergelegd in artikel 7: 625 BW. De wettelijke verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag na de dag waarop het loon had moeten worden betaald, 5% van het brutoloon voor elke dag. Voor elke werkdag die volgt komt daar 1% bij. De wettelijke verhoging kan nooit meer zijn dan 50% van het loon.

:D :+

En dan ook nog de wettelijk rente, maar dat moet ik nog even goed uitzoeken. Waar ik wel achter ben is dat het flink in de onkosten kan oplopen voor de werkgeven. Wetteksten zijn o zo saai, maar ook toch wel in zeker zin heel interessant. :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:37

Hopen dat ze over de brug komen Marcella.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 07:51

Gefeliciteerd Winged!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:45

Gefeliciteerd winged!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:02

Gefeliciteerd Kwanyin en Winged *\o/* :#

Ik hou alle sollicitaties inderdaad bij in een lijstje. Voor mezelf als overzicht en ook handig voor als je moet laten zien wat je aan sollicitaties gedaan hebt.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:06

Ik sla de vacature altijd op met m'n brief. Cv is eigenlijk altijd hetzelfde.

Vanavond en zondag maar weer eens op jacht naar leuke vacatures.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:19

Gefeliciteerd Winged!

Ik heb op mijn laptop een mapje "solliciteren" en sla mijn brieven altijd op onder de naam van het bedrijf. Ik heb een email die ik eigenlijk alleen gebruik voor solliciteren, hierdoor kan ik mijn reacties gemakkelijk bijhouden.

@ Milatje: klopt, was in Ermelo, een orthopedagoog-generalist of gz-psycholoog. Had hem ook al gezien. En naar aanleiding van de functieomschrijving denk ik dat je als basis orthopedagoog ook prima kunt solliciteren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:01

Kwanyin: Gefeliciteerd :D

Rest dank dank :D