Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:33

Doe jij je huiswerk de dag voordat je het vak hebt?
Gouden tip; die huiswerk op de dag dat je het opgegeven krijgt. Dan zit het nog in je hoofd en hou je tijd over.
En als je dingen moet leren; herhaal het na ongeveer 24 uur nog een keer. Dan wordt het beter opgeslagen in je lange termijn geheugen. :)

Het is even omschakelen maar ik garandeer je dat het je meer tijd en hogere cijfers oplevert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:36

Lente, oh dat probeer ik ook zeker hoor! Niet altijd want soms heb ik daar gewoon vrijwel geen tijd voor. :P

Dinsdag had ik geen tijd omdat de hoefsmid kwam, was 6 uur thuis en moest 7 uur bij m'n oppasadresje zijn. Gister had ik wel iets meer tijd, maar ik was zó moe dat ik mezelf er niet toe kon zetten. Vandaag kon ik pas rond 8 uur beginnen. :+

Levo had ik pas gister opgekregen en Engels vandaag. ;) Dus wat dat betreft had het niet veel eerder gekund... Maar inderdaad, ik probeer zoveel mogelijk op dezelfde dag te doen! De herhaal tip ga ik ook zeker proberen maar ik moet nog even kijken hoe ik dat ga halen met ander huiswerk en druk schema.

Wil het dit jaar eens goed doen... :P

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 21:28

Wegselecteren in de zin van een half punt meer of minder te geven of examens zo danig moeilijk maken dat ze haast onmogelijk te halen zijn. Als zij hun percentage studenten dat geslaagd moet zijn gehaald hebben maakt hun het niks meer uit dat de rest afvalt. We zitten in het eerste jaar met meer dan 600 in één opleiding, daarvan willen ze zeker de helft zien afvallen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:33

Wat vervelend dat jullie daar de dupe van worden Snollygoster. Maakt iedereen de toetsen dan zo slecht? De helft van de studenten zal ze toch goed genoeg moeten maken om wel naar het tweede jaar te kunnen..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 22:02

Laat ons zeggen dat van die 600 eerstejaars er op het einde dik 200 overblijven :). Dat is typisch voor de uni waar ik zit, het eerstejaars willen ze eigenlijk zoveel mogelijk uitdunnen dus dan maken ze alles maar onmogelijk moeilijk :). Ik ga zien wat mijn gesprek van maandag gaat opleveren en als er daadwerkelijk een fout in mijn examens gebeurt is, het zou niet de eerste keer zijn dat ze de verkeerde verbeterreeks gebruikt hebben.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:35

Snollygoster hier een student in het zelfde schuitje maar dan op de UA ;) ik durf zeggen dat er bij ons ook sprake is van wegselecteren... filteren noem ik het

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:16

Maar wat ik niet helemaal begrijp is hoe ze dat doen. Het is niet om jullie aan te vallen of iets, maar ik begrijp het gewoon niet. In mijn ogen is het meer 'de beste mee willen nemen' en dat is toch een logisch iets?

Als er 600 studenten zijn en ze zouden er volgens jullie 400 weg willen selecteren zodat 200 overblijven dan is dat toch vrijwel onmogelijk te doen? Jullie maken, neem ik aan, dezelfde toetsen dus zij kunnen van te voren niet weten of er aan het eind van het jaar 200 studenten zijn die zich door het jaar heen geworsteld hebben of 300?

Ik denk dat zij hun eerste jaar willen uitdunnen omdat er teveel studenten zijn. Dus dat betekent moeilijke toetsen, maar nog steeds 1/3 of de helft van de studenten die die toetsen wel goed maakt.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:06

Niet alles doorgelezen hoor, maar nét wat ik nodig had dit topic. In plaats van studeren zit ik nu naast mijn boeken lekker op Bokt te typen.... ;( Dan ineens moet er nódig gestofzuigd worden of gestreken (doe ik anders alleen in uiterste nood). Zo bedenk ik elke keer iets.... zucht. Vorig jaar ging het gesmeerd, P in 1 keer gehaald maar dit jaar... prut met mijn motivatie |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:34

Wat vervelend Ineke!

Ik heb een treinreis van 2:15.. Duits gemaakt, M&O ook. Wis kan ik helaas niet doen omdat ik mn grafische rekenmachine ben vergeten.. Dus heb alleen nog eco meee. Gelukkig kan ik daar veel voor doen :+ Net nu ik motivatie heb...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:48

Ow prut dat je dat ding nu vergeten bent.... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:22

Gelukkig ondertussen wel weer thuis haha, maar totaaaal geen zin meer, ben zo moe. :P Dus enkel nog even wat woordjes invoeren in WRTS...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:34

Ik heb een vraag voor jullie over hoe jullie verschillende dingen aanpakken.
Wat ik namelijk graag wil doen is alles netjes bijhouden + alvast samenvattingen maken. Maar ik wil/moet veel dingen doen, waardoor dat niet altijd lukt. Hoe zorgen jullie er nou voor dat jullie en afkrijgen wat je als huiswerk hebt, maar ook eventueel alvast wat samenvat etc.? :)

Staan jullie gewoon vroeg op in het weekend? Etc.

Ik heb vandaag Wiskunde gedaan, Latijn ingevoerd in WRTS en maatschappijleer gemaakt en een begrippenlijst van maatschappijleer gemaakt. Veel te weinig natuurlijk. :+
Wat ik nog moet doen:
- Latijn tekst vertalen
- Engels maken
- Geschiedenis lezen
- Geschiedenis begrippenlijst maken
- Hardlopen/sporten
- Aanmelden M&O ding.

Wat ik nog wil doen (en eigenlijk ook wel moet doen)
- Latijn woorden leren
- Latijn woorden van vorige week inhalen (kon niet eerder omdat we nog geen woordenlijst hadden)
- Economie belangrijke opgaven maken
- Economie zelfstandige opgaven maken
- Engels woorden leren

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:45

Deetjeeuh, ik noteer voor mezelf duidelijk alle deadlines. Zo weet ik waar ik aan toe ben. Sinds dit studiejaar werk ik ook met Google Calendar, daar zet ik mijn rooster en andere afspraken in. De deadlines staan daar ook in :j Verder is het gewoon een kwestie van bijhouden, jezelf een schop verkopen en gewoon doen. Dat is nog het moeilijkste gedeelte.

Ik heb bijvoorbeeld voor morgen 23:59 twee vrij grote deadlines staan. Die opdracht ben ik gisteren mee begonnen, had niet heel veel eerder gekund omdat ik best druk was. Eigenlijk wil ik ze beiden vandaag af hebben zodat ik morgen na college gewoon meer tijd heb voor mezelf en andere opdrachten. Tot nu toe heb ik nog niks gedaan, maar dat komt ook omdat ik me nog steeds niet lekker voel :roll: Vanmiddag wil ik ze toch echt afmaken en het liefst ook vast beginnen aan de deadline die voor aankomende zondag staat.

Nu is het voor mij op de universiteit misschien anders dan op de middelbare school, maar ik vat bijvoorbeeld niks samen. Mijn tactiek: proberen zo goed mogelijk op te letten tijdens college en daar aantekeningen te maken. De powerpoints kan ik achteraf nog terug kijken, dus dat scheelt wel. Over twee weken heb ik mijn eerste tentamen al, dus daar wil ik ook vast voor gaan leren. Voor mij is het echt een kwestie van doen en niet te veel zitten niksen, achteraf heb ik daar namelijk altijd spijt van :+ Ik sta trouwens niet vroeg op in het weekend, dat zijn de enige dagen dat ik mijn uren kan bijslapen. Het weekend wil ik sowieso zoveel mogelijk voor mezelf (en de paarden) houden en studie alleen wanneer het echt nodig is.

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:58

Dankjullie wel voor de tips wat betreft mijn vrije tijd invullen. Ik ga ze deze week eens toepassen en zien hoe het loopt.

Jolien, voel je je alweer beter?

Een afspraak met je studiebegeleider is misschien wel slim Snollygoster. Ik zou ook neigen naar jaar 1 of doen denk ik.
Ik herken wel hetzelfde met wegselecteren/ uitdunnen. Onze opleiding bestond uit zo'n 750 eerstejaars, daar waren er aan het eind nog zo'n 200 van over, waarvan ongeveer 70 hun P hebben gehaald.

Welkom Lenneke! Leuk, nog iemand die SPH doet :)

Desirée, als ik even terug denk aan mijn tijd op de middelbare deed ik op zaterdag vaak al het maakwerk/woordjes invoeren/dat soort dingen en de zondag hield ik dan vrij voor het leren en samenvatten. Ik zorgde er altijd voor dat ik in het weekend alles wat we die week hadden behandeld, samengevat had zodat het zich niet opstapelde richting de toetsweek. Ik weet niet hoe je nu je tijd indeelt en hoe je het nu doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:05

Britt, ik heb inderdaad duidelijk alle deadlines voor alles in mijn agenda staan, en ik markeer ook alles wat af is. :) Dus wat dat betreft is mijn agenda wel heel overzichtelijk.

Ik hoop dat het je gelukt is om je doelen te behalen! :P Vervelend dat je je nog steeds slecht voelt...

Ik let natuurlijk heel erg goed op in de les, maar geen samenvattingen maken is voor mij waarschijnlijk een onmogelijk doel. :P Denk niet dat dat voor mij gaat werken... Al heb ik wel het idee dat ik tot nu toe in dit jaar al vrij veel (meer) onthoud. :)

Carrera, ik ben benieuwd hoe het gaat! Sporten en koken, daar kan je je hele middag mee vullen. :P Boodschappen doen, bedenken wat je wilt eten (en wat wel/niet gezond is) etc.

Het is nu inderdaad ook zo dat ik in het weekend mijn huiswerk voor de hele volgende week maak. Ik probeer maken en leren wel beter te verdelen dan zat/zo want anders zit ik zondag de hele dag te leren en dat kan ik niet. :+
Wat mijn probleem waarschijnlijk voor het grootste deel is dat ik vaak ook veel dingen doe in het weekend en dat ik niet zo heel effectief werk. Namelijk: achter de computer. :')

Voor vandaag heb ik alles gedaan wat ik moest doen. Alleen de dingen die ik wilde doen niet, maar daar heb ik ook geen zin meer in. :P Dus ik ga vanavond maar een goede planning maken incl. sporten, schoolwerk etc. inplannen. En hopen dat het dan werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:01

Ik voel me eindelijk weer wat beter, morgen weer naar school en dan flink aan de bak.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:17

Ik heb echt zo het gevoel dat ik super weinig doe _O- Doe dan wel twee universitaire studies, maar nu ik minder contacturen heb zit ik echt telkens te niksen :+ Kan gelukkig binnenkort opzoek naar een stageplek, heb ik weer soort van iets te doen :')

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:31

Deetjeeuh schreef:
Ik heb een vraag voor jullie over hoe jullie verschillende dingen aanpakken.
Wat ik namelijk graag wil doen is alles netjes bijhouden + alvast samenvattingen maken. Maar ik wil/moet veel dingen doen, waardoor dat niet altijd lukt. Hoe zorgen jullie er nou voor dat jullie en afkrijgen wat je als huiswerk hebt, maar ook eventueel alvast wat samenvat etc.? :)

Staan jullie gewoon vroeg op in het weekend? Etc.

Ik heb aan het begin van de 5e alles gelijk samengevat als ik huiswerk voor een vak had, maar dat ga je echt geen jaar volhouden. Zeker als je dit voor alle vakken doet, zoals ik deed. Ik raakte er heel erg gestresst van, omdat het nog een extra 'taak' is die je moet doen. Ik ben later samen gaan vatten als ik tijd over had. Of ik begon twee weken voor een toets met het samenvatten van één paragraaf per dag. Dat werkte uiteindelijk veel fijner en dan ligt er voor mijn gevoel minder druk op :)

Vandaag heb ik opzich wel een productief dagje gehad, alleen ik was veel langer met bio bezig dan dat ik had verwacht dus ik heb uiteindelijk iets minder gedaan dan gehoopt. Maar dat komt morgenmiddag wel weer :)

edit:
Joolien, fijn dat het beter gaat! Succes weer op school
Steef, wauw twee studies en dan nog vrije tijd +:)+ Mag ik vragen wat voor studies je doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:14

Steef schreef:
Ik heb echt zo het gevoel dat ik super weinig doe _O- Doe dan wel twee universitaire studies, maar nu ik minder contacturen heb zit ik echt telkens te niksen :+ Kan gelukkig binnenkort opzoek naar een stageplek, heb ik weer soort van iets te doen :')

Dat gevoel zou ik ook wel eens willen hebben _O-

Vandaag alles dan echt eens goed uitgezocht, wat moet ik leren, welke hoofdstukken, wat houden de verslagen en werkstukken in, wat wordt er verwacht in de toets etc. Daarnaast huiswerk gemaakt en begonnen met een samenvatting. Moah, ik ga lekker :P

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:56

Anne: Ik doe Recht jaar 3 en Bestuurskunde jaar 2 :j Opzich best te doen allemaal en vorig jaar heb ik ook echt moeten bikkelen, maar nu door de minor heb ik echt bizar weinig contacturen. Loop al wel achter met lezen voor colleges, maar dat hou ik eigenlijk nooit bij _O-

Wel lekker bezig Joolien! Wel fijn om ook te weten waar je een beetje aan toe bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:20

Anne, dat zijn wel hele goede tips, bedankt! :D Ik voel me om die reden ook nooit voldaan, omdat ik nog altijd wel wat 'te doen' heb. :+ Daarbij moet ik echt aan mezelf werken dat ik véél productiever wordt dan dat ik nu ben, dat zou wellicht ook al een heleboel schelen.

Ik ga er maar eens mee aan de slag! Over 10 minuutjes richting school, 2 uur weer lekker thuis. Even kijken of ik eerst naar de paarden ga of eerst huiswerk ga maken. :+

Fijn Joolien!

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:18

Joolien, goed bezig vandaag!
Steef, (sorry ik ben nieuwsgierig :o ) heb je dan nooit dat je in de knoop komt met de tijden van colleges of tentamens?
Desiree, veel plezier bij de paarden en succes met je huiswerk!

ik heb echt achterlijk veel te doen vandaag, altijd zo prettig als je vakken de volgende dag weer hebt :=
mn essay voor engels is af, nu nog een oefenexamen nederlands, biologie leren, eonomie maken en laten we vooral wiskunde en natuukunde niet vergeten :(

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:27

Desirée, het gezonde eten zit wel goed. Ik ben op dieet om aan te komen (noem je het dan eigenlijk een dieet?) dus m'n eten uitzoeken etc. gaat eigenlijk wel automatisch. Maar nieuwe recepten zijn natuurlijk altijd goed :)

Wauw wat goed Steef, 2 universitaire studies. Welke studies doe je en wat voor soort stageplek zoek je? Edit: ik zie al welke studies!

Jolien is ook weer aan de betere hand, fijn!

Dat is behoorlijk wat Anne, succes! Welk niveau deed je ook alweer?

Ik ben ook productief geweest. Weer het een en ander gelezen voor de hoorcolleges, gelijk samengevat en de opdrachten gemaakt. Morgen nog een gespreksagenda maken, maar dat kost hooguit 5 minuten van m'n tijd. Of ik ga dat nu gewoon doen en het niet uitstellen :)*

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:37

Anne: Wooooow dat is veel! Ben soms wel blij dat ik dat niet meer heb _O-. Ik zit inderdaad soms in de war met collegetijden en tentamens. Moest dit jaar zelfs naar deeltijd overstappen bij rechten, omdat de uni weigerde me bij rechten verzoeken in te laten dienen.. Af en toe is het echt een krom beleid. Tot nu toe heb ik verder nog wel geluk en vorig jaar liep vrij wel alles om elkaar heen :)

Carrera: Ik moet een stageplek vinden binnen de publieke sector, dus gemeente, provincie oid. Dus wordt nog wel even zoeken :)) Wat studeer je?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:47

Zo, vandaag lekker druk gehad :+ Voor zondag staat er een deadline voor een opdracht die we in html/css/javascript/jquery moeten maken. Daar krijgen we geen practicumuren voor, dus moet je zelf thuis doen. Vandaag heb ik de hele basis in elkaar gezet, dus nu alleen nog de 'moeilijke' jquery gedeeltes.

Morgen t/m vrijdag heb ik practicumdagen. Daarvoor staat de deadline ook zondag en dat practicum kan dan weer alleen op de AMC computers en niet thuis :roll: Dus dat wordt de komende dagen de hele dag op het AMC verblijven. Daarnaast wil ik morgen beginnen met leren voor het eerste tentamen (volgende week vrijdag). Maar voor vandaag heb ik even genoeg gedaan, nu lekker niks doen :D