Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:08

Ohh boefjes! Niet leuk.

Ik had er 1 in dikke tranen in de klas. Ik liet haar iets voorlezen in het Engels, moest de klas natuurlijk lachen bij een foutje. Kind in dikke tranen. Ik bijna meejanken. Klas geschrokken. Heb ik weer....

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:17

Zo die heb ik achter de rug, en - denk ik - wel gehaald. Wist eigenlijk alles en niets was nieuw, onbekend of vaag... :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:26

Picassox schreef:
Zo die heb ik achter de rug, en - denk ik - wel gehaald. Wist eigenlijk alles en niets was nieuw, onbekend of vaag... :)

*\o/*

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:03

Had ik trouwens al verteld dat ik gister en super goede beoordeling had :D
Lesje ging zoooo fijn en beoordelaar was ook echt positief!

Weet nog niet precies mijn punt maar t is sowieso voldoende :)

Sinds vandaag een nieuwe stagiaire erbij in mijn stagegroep, wel even wennen hoor na een half jaar eigenlijk altijd mijn eigen ding kunnen doen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:36

Ben je dan met twee stagiaires in één klas?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:42

Gefeliciteerd iedereen met positieve dingen :D

Ah gossie Goof :(:)

Pfff, ik zit met mijn handjes in het haar. Mijn mentorklas heeft een pestprobleem, dat eigenlijk weer op is gekomen sinds een bepaalde leerling terug is in de klas. Leerling weet dondersgoed dat hij zich moet gedragen (anders naar een andere school), maar dit laat nog al eens te wensen over. In de theorie lessen is hij goed in de gaten te houden, maar bij beeldende vorming, techniek en gym is het een groot drama met pesten, namen noemen enzovoort. De docenten in kwestie hebben dat -logischerwijs- niet altijd door omdat ze minder overzicht hebben.
Heeft een van jullie enig idee hoe dit aangepakt kan worden? Ik ga binnenkort een teambuilding ding met ze doen en uitjes enzo, maar dat gaat natuurlijk niet alles oplossen... Zo jammer, want het zijn echt hele leuke kinderen verder die schatjes van mij :+:

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:48

AnnemiekvM schreef:
Ben je dan met twee stagiaires in één klas?

Ja.. Kinderen hebben ook al meerdere keren gezegd dat ze het nu wel heel druk vinden met 3 juffen....

Wat lastig Mayniac...

Ik ben zo inspiratieloos, ik wil morgen of vrijdag een knutsellesje geven maar kan gewoon niks leuks bedenken.. ideeën? (groep 1/2)
Ben pinterest en google als afgestruind maar zie nou niks waarvan ik denk, leuk!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:06

Ronaa94 schreef:
Had ik trouwens al verteld dat ik gister en super goede beoordeling had :D
Lesje ging zoooo fijn en beoordelaar was ook echt positief!

+:)+ +:)+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:08

Lastig Mayniac-val. Is het geen optie om, als het idd bij de praktijkvakken de spuigaten uitloopt hem gewoon lekker tijdens dat uur een theorie-opdracht op de gang te geven. Gaat hij maar zitten schrijven, kan hij mooi een uurtje nadenken ook. Even een week afzonderen, kan hij daarna misschien weer normaler instromen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:47

@ Ronaa94
Werken jullie aan de hand van een thema?

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:26

Lastig is dat Mayniac_val.. Speelt bij ons op school ook in een klas, maar daar op de nog meer ongrijpbare momenten zoals in de pauzes en op de fiets naar huis.. Daar heeft t zorgteam zich over gebogen voor een aanpak, onder andere met een verplichte ouderavond voor de hele klas en extra mentoruren in de week. Maar de details weet ik dan weer niet..

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:41

@ Ronald: een vogelhuisje maken van een melkpak?
http://www.pinterest.com/pin/535224736937242333/

Ik heb een vraag aan jullie. Om mijn lio in te mogen moet ik mijn proef doen. Hier laat ik zien dat ik competent genoeg ben. Hiervoor heb ik mijn portfolio gevuld met bewijsmateriaal, maar ik vind het niet leuk om alleen maar mijn portfolio te presenteren. Andere studenten hebben bijvoorbeeld gewerkt met recepten: elke competentie (we hebben er 7) was een ingrediënt, alle ingrediënten samen was een cocktail : samen dus de leerkracht.
Weer een ander had 7 kinderboeken liggen waaruit ze een stukje voorlas. De assessoren moesten zeggen welke competentie dit was. Vervolgens liep ze naar de goede competentie (elke tafel was een competentie) en daar legde ze wat uit met behulp van een theorie boek en een foto. Op de achtergrond had zij haar visie op het digibord staan, ze deed dus verder niets met het portfolio.
Als jij je praatje hebt gedaan ga je het lokaal uit, en krijgen de assessoren de mogelijkheid om het portfolio te bekijken.

Dus... Om een lang verhaal kort te maken :') hebben jullie nog suggesties om de proef te presenteren waar ik zo veel mogelijk aan het woord ben?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:59

Ik moest ook zoiets doen, alleen dan niet zo strikt met de zeven competenties. Ik heb een taart gemaakt met marsepein. Hier had ik allerlei dingen in verwerkt. Bijvoorbeeld een huis, die stond voor veiligheid.

Bij ons deden mensen ook wel eens de koffer. Daarin stopten ze dan allerlei dingetjes waarover ze iets vertelden. De koffer stond dan voor de reis die ze gemaakt hadden op de opleiding.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:01

Oh dat klinkt ook heel tof! Dat ga ik onthouden!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:05

Bij mij was het trouwens mijn eindgesprek, ik heb de taart daar gelaten als bedankje voor de docenten. Werd errug gewaardeerd :P

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:27

Pestprobleem... Lastig! Hebben jullie een pestprotocol op school? Vergeet niet om een pestprobleem in drie lagen op te lossen... De pester heeft een probleem, maar ook de gepeste en de 'restgroep' hebben hulp nodig. Vooral wanneer je je richt op de restgroep kun je sprongen maken. Zij zullen moeten aangeven dat dit gedrag in een groep niet geaccepteerd wordt en kunnen zo op momenten die onoverzichtelijk zijn voor een leerkracht toch sturen. Pesten is een probleem van de groep, je moet het als groep aanpakken. Alle theorie is prachtig, maar ik weet dat het in de praktijk een hels karwei is ... Succes!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:15

Bedankt voor alle adviezen!

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:28

Even wat anders, ik heb nu 2 keer bijles gegeven aan een havo 4 leerling. Maar weet niet zo goed wat een normaal bedrag is om hiervoor te vragen. 10 a 15 euro per uur? Lees op internet nogal grote verschillen. Van 5 euro tot 40 euro! Per uur...

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:30

Ik gaf bijles aan een kind uit groep 7, bij haar thuis voor een uurtje. Kreeg €12,50.

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:31

Oke dus voor anderhalf uur 15 euro vragen is niet zo raar

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:33

Je bent nog niet afgestudeerd toch? Dan zou ik niet de hoofdprijs vragen. Je mag er echter wel een aardige vergoeding voor vragen, aangezien je wel in het onderwijs zit en dus zeker meer weet dan de gemiddelde buurvrouw die de leerling helpt met zijn huiswerk ;)

Ik zou 15 euro vragen, mits je ook de lerarenopleiding doet voor het vak waarin je de bijlessen geeft ;)

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:35

Haha ja ben lio geschiedenis en bijles was voor geschiedenis.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:18

Pff ik had even een gekke dag vandaag.
Heb met mijn mentorklas 'spijt' gekeken en daarna wat dingen besproken, maar de kinderen kwamen met zulke afschuwelijke verhalen over eigen ervaringen dat de les een hele andere wending kreeg.
Huilen en brullen, ik had het er zelf moeilijk mee kan je nagaan.
Wel bijzonder dat er kennelijk een dusdanig vertrouwen in deze klas is dat ze deze dingen durven te delen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:31

Toen ik LiO was gaf ik ook bijles aan een VWO jochie en daar kreeg ik eerst 10 euro voor per uur, meestal was ik 2 uurtjes bezig, maar de ouders van dat jochie vonden dat te weinig. Toen was het 12,50 of 15 euro dus dat is een mooi bedrag om te vragen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:12

Goof: zo hadden wij laatst presentaties waarbij de leerlingen presenteerden over zichzelf. Dat was in de ene klas ook brullen en in de andere klas helemaal niet. Kan je wel goed aan zien wat de sfeer in de klas is. In de klas waar wel veel gehuild is waren de presentaties ook veel beter, veel diepgaander. Die andere klas bleef echt op de oppervlakte, kon merken dat ze niet alles wilden vertellen aan elkaar.

Ik had vandaag wat moois :P Heb ook veel volwassenen (MBO). Had een met alleen volwassenen, die hebben over twee weken een toets. We hadden het over spieken, wat we vroeger allemaal uitgevreten hebben :P Zegt een leerling: maar je denkt toch niet dat we echt nog spieken op onze leeftijd hé? Ik: nou, dat weet je maar nooit. Zij: daar zou ik ook maar niet zeker van zijn!! _O-