Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:41

Zodra ik een artikel refereer zet ik hem onder als correcte referentie in de genummerde lijst en refereer ik door middel van een crossreferentie in word. (dus gewoon het nummer van de referentie tussen []). Gewoon in de volgorde dat ze in het verslag terecht komen. Plaats ik later een artikel voor een al geplaatst artikel dan zet ik die er gewoon voor in de lijst. Met Ctrl+A en dan F9 worden alle crossreferenties automatisch aangepast.

Dus als ik referentie 2 en 3 heb, en er komt er eentje tussen, dan zet ik die dus tussen 2 en 3 waardoor 3 nummer 4 word. Met alles selecteren F9 word dus het gerefereerde nummer 4 in de tekst automatisch nummer 3. Werkt perfect.

Sanneh14

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:02

Zo deed ik dat ook altijd hoor ;) Maar heb nu ontdekt dat refworks toch wel praktisch is omdat het automatisch de literatuurlijst bijhoud met de referenties die je in de tekst gebruikt. Dus niet meer nadenken over het wel of niet scheefdrukken van tijdschriften enzo. Al is dat inmiddels ook bij mij wel een beetje automatisme :P

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:58

Yasmine schreef:
Oh, gebruiken jullie echt programma's voor referenties? Ik heb gewoon een apart worddocument :+ Heb al mijn referenties per soort staan (scholarly articles, newspaper articles, books, videos) en dan ook nog eens alfabetisch. En als ik binnen mijn tekst moet verwijzen, doe ik gewoon (naam auteur paginanummer). Dus bijvoorbeeld (Thompson 249).

Zo doe ik het ook. :j

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:03

Ik gebruik voor bijna alles zoekmachine Scopus (daarmee ook toegang tot o.a. Muse, JSTOR), etc.).
Referenties doe ik met de hand. Ik vertrouw er nooit op dat zo'n automatisch programma het goed doet :')

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:04

Denk dat die refworks niks voor mij is, want ik moet van mijn begeleider verwijzingen binnen de tekst doen met (auteur paginanummer). Dus geen cijfertjes.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:58

Dat leest echt heel naar, dat er mensen zijn die daar een voorkeur voor hebben :P

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:17

Binnen onze faculteit is het ook verplicht om zo te verwijzen (auteur, jaartal, paginanummer(s)). Het is denk ik maar net wat je gewend bent; ik vind het heerlijk lezen. Kan je meteen zien bij ieder stuk op welke auteur het gebaseerd is, in plaats van steeds door te moeten bladeren naar de literatuurlijst :j

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:19

Ik moet het op dezelfde manier doen als Yasmine, ben niet anders gewend en vind het juist onprettig lezen als het op een andere manier gedaan wordt. :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:29

Ugh, zo frustrerend. Ik vind allemaal boeken online die perfect zijn voor mijn thesis maar die hier nergens in de bieb te verkrijgen zijn :\ Er zijn er 2 die ik sowieso wil bestellen omdat ik ze veel nodig ga hebben, maar heb geen zin om 5 boeken zelf te gaan kopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:31

Heb jullie niet een systeem in de bieb dat je via jou bieb verzoeken kan doen aan andere universitaire biebs?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:47

Yup, bekend probleem. De bibliotheek van St Andrews is helaas niet aangesloten bij dit systeem though :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:56

Shiloh schreef:
Heb jullie niet een systeem in de bieb dat je via jou bieb verzoeken kan doen aan andere universitaire biebs?

Ja, maar dit boek is dus nergens te bespeuren. Maar ik heb nu intussen een pdfje gevonden van het volledige boek, hoera *\o/*

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:12

fijn!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:30

Handig, waar heb je die gevonden? Ik ken alleen maar een Russische site :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:42

Heel lang googlen, op één of andere obscure site :')

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:18

Hihi, goed gedaan! Het geeft toch altijd zoveel voldoening als je dan iets vindt in een pdf bestandje wat je verder niet via de bieb ofzo kunt krijgen!

Ik heb vandaag de eerste versie van mn inleiding afgemaakt. Morgen nog even doorlezen en dan opsturen naar de begeleider :) Dinsdag eind van de middag gesprek er over.. ben benieuwd :P

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:45

Arrgh! Ik kom maar niet aan het werk. Ik zit echt in de laatste fase van mijn verslag schrijven. Moet nog een klein stukje resultaten, nog wat kleine aanpassingen aan de introductie en dan de discussie nog. (plus het zootje afwerken met een abstract en zo)

Ik heb nog tot de en met de 18de om het af te werken, maar aaarrggghhhh... waarom voel ik die druk toch niet. Het is zo stom, het is echt het allerlaatste wat ik voor mijn studie moet doen maar ik kom er gewoon niet in. BAH

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:51

De 18e, dat duurt nog een goeie week inderdaad... Zou er denk ik ook moeite mee hebben als dat nog het enige is wat je moet doen. Abstract + samenvatting is meestal een uurtje werk ofzo... Resultaten een middagje? Discussie ook?

Ik zou willen dat ik daar al was hihi :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:38

Nou, heeeeeel langzaam komt er wat vaart in. Enige irritante is dat mijn begeleider in Lissabon het geheel graag 5 a 7 dagen voor de deadline nog wil doorlezen. *auch* ... dat gaat dus niet lukken. Ach, we zien wel. Introductie is inmiddels wel af. Nu nog een stukje resultaten (en eigenlijk ook de bijbehorende materiaal methode, maar dat is in principe zo gedaan), maar het is wel van een stuk waar ik echt al weken tegen aan loop te hikken omdat ik niet weet hoe dat aan te pakken. Zo maar eens een goed plan op zetten en dat hopelijk vandaag nog afronden.

en dan die verdomde discussie nog. Dat gaat me toch ook wel 1 of 2 dagen nog duren hoor.

Succes met je gesprek vanmiddag Sanneh14!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:01

Zover ben ik helaasch nog niet :P

Ben bang dat het ook wel een duur grapje gaat worden, 50.000 woorden laten redigeren..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:06

Hier wordt dat ook een duur grapje, denk ik := Mijn scriptie zal tussen de 20.000 en 22.000 woorden lang worden.

Komende vrijdag moet ik mijn onderzoeksopzet inleveren, en daarna hoor ik of ik definitief mag beginnen met mijn scriptie.
Ben nu nog aan het balanceren tussen enerzijds kort en bondig schrijven, maar wel alles goed onderbouwen en keuzes verantwoorden en motiveren. Ik zit nu op 22 pagina's, waar het er 12 mogen zijn. Dat wordt dus goed schrappen de komende dagen :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:17

In welke taal moeten jullie eigenlijk schrijven?

Bij ons zijn alle masters eigenlijk in het engels, en dus de stage/thesis verslagen ook.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:24

Ik schrijf Nederlands, met een studie Nederlands (bachelor) mag je dat ook wel verwachten :)

Pffrt, zo een afspraak met mijn scriptiebegeleidster, maar eigenlijk wil ik vooral hard doorwerken en weet ik niet zo goed waar ik nu sta. Maar hopelijk helpt haar input.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:35

Wij mogen de taal kiezen maar ik schrijf in het Engels. Ik analyseer 2 Britse/Amerikaanse tv-series en al mijn bronmateriaal is in het Engels, dus ik zou het onzin vinden om in het Nederlands te schrijven. Maar ik heb er geen moeite mee want ik heb Engels gestudeerd.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:45

Hier is de voertaal voor de bachelorscriptie Nederlands; alleen honours-studenten mogen (moeten) in het Engels schrijven.