Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:57

goedenmorgen :)

Ik kom even mee praten als niet ondernemer, maar hoop op 1 januari jullie te kunnen vergezellen als ondernemer :)

We zijn er wel achter gekomen, dat de ondernemerswereld soms een harde wereld kan zijn, en door al die ervaringen al zoveel kennis op gedaan, en ook een hoop zelfvertrouwen!
Als je als ondernemer gaat zitten afwachten gaat het niet goed komen, dus heb nu van mezelf een hele andere kant gezien :) haha.

Ik weet niet of hier ondernemers zijn met werknemers, maar kan iemand mij misschien wat vertellen over uitbetalings periodes?
Het verschil tussen per 4 weken betalen, en per maand.
Wat is voordeliger, en wat is makkelijker?

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:31

Hallo Allemaal,
Jullie kennen me niet maar ik volg dit topic al wel een tijdje (achter de schermen) omdat ik wel plannen heb om voor me zelf te beginen en ik heb hier al wel wat tips opgedaan,daarvoor mijn dank.
Ik wil alleen even inspringen om ook een tip aan jullie te kunnen geven en dat is de link voor het laten maken van een logo,dit gebeurt ook in wedstrijdverband het voordeel is dat je kunt kiezen uit meerdere ontwerpen en de kosten erg laag zijn.
http://www.ontwerpen-voor-geld.nl
Nou ik meld mij weer zodra mijn plannen wat serieuzer zijn,succes allemaal.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:45

@ivy_power: welkom!

Ik heb geen personeel in dienst dus ik weet niet wat voor een werkgever het handigst is. Maar mijn ex-vriend kreeg op een gegeven moment zijn salaris per 4 weken en dat vond ik heel onhandig. Alle vaste lasten gaan per maand (of kwartaal of jaar) en niks gaat per 4 weken.
Als werkgever heb je dan 13 salarisbetalingen i.p.v. 12. Dat lijkt me in ieder geval een nadeel.
Een accountant of belastingadviseur kan ongetwijfeld de voor- en nadelen voor je op een rijtje zetten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:52

Dat klopt, Jolanda, heel gemakkelijk is het dan niet, hoewel ik juist wel weer het van een andere kant bekijk: Zelf vond ik het heel lastig dat ik een contract had voor bijv. 12 uur per week (bijbaantje ;)) en dan per maand uitbetaald kreeg. Ik vond dit met mijn uren heel moeilijk om bij te houden en dat zou per 4 weken dan weer veel makkelijker zijn voor je als werkgever en (mijn inziens) als werknemer ook. Ik ben wel benieuwd hoe andere daar over denken.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:44

Geen personeel. :+
Maar als werknemer vind ik per 4 weken niet fijn! Gewoon laatste week van iedere maand, vind ik prettiger.

Veel succes met alle voorbereidingen

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:49

nog een 'wedstrijd' hier zit ik aan te denken voor mijn bedrijfje straks, maar heb er nog geen ervaring mee:
http://www.brandsupply.nl/
Je plaatst een opdracht online en een vooraf vastgesteld bedrag en laat ontwerpers voorstellen doen.
De opdrachtgever geeft beoordeling uiteindelijk 'wint' de best beoordeelde en die ontvangt de afgesproken prijs.

@Ivy_power welkom! Ik wil ook starten per 1 januari. Wat voor een soort onderneming zit je aan te denken?
En hoe ver ben je met de voorbereidingen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:47

Ik heb mijn logo en huisstijl zelf ontworpen in Photoshop, heerlijk om te doen :) .

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:15

Hoi,
Laat ik ook weer eens wat melden ;)

Het is gebruikelijk dat ondernemingen in o.a. de bouw sector 4-wekenloon hanteren. Meestal zijn de CAO's hier ook op afgestemd. "Overige" bedrijven hebben eigenlijk altijd maandloon.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:00

Soraya85 schreef:
Geen personeel. :+
Maar als werknemer vind ik per 4 weken niet fijn! Gewoon laatste week van iedere maand, vind ik prettiger.

Laatste week van de maand? Hier thuis krijgt iedereen rond het midden van de maand betaald!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:04

Toen ik nog in loondienst werkte, kreeg ik bij de ene rond de 26e een voorschot en de rest rond de 5e van de daarop volgende maand.
Bij de ander kreeg ik het hele salaris pas rond de 7e, vond ik persoonlijk aan de late kant.

Verschilt dus heel erg per werkgever.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:34

Ik kreeg op m'n vorige job altijd rond de 27ste betaald (behalve mijn laatste maand, da's intussen 2 maand geleden en die heb ik nog steeds niet betaald gekregen, maar dat terzijde). Op mijn huidige baan krijg ik rond de 4de betaald.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:21

Het meest gangbare qua uitbetaling is toch 1x per maand. Per 4 weken lijkt mij zowel voor werkgever als werknemer lastiger.

Als je nog vragen hebt over werknemers ivy_power kan ik je wellicht helpen :j.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:52

Maar hoe is het dan het gemakkelijkste om dit met de uren te verrekenen? Daar heb ik dus altijd mijn hoofd over gebroken, omdat het nooit logisch lijkt.
Gelukkig heb ik nu een 0-uren contract bij mijn werkgever, dus dat is een stuk makkelijker!!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:56

11AFotograaf schreef:
Maar hoe is het dan het gemakkelijkste om dit met de uren te verrekenen? Daar heb ik dus altijd mijn hoofd over gebroken, omdat het nooit logisch lijkt.
Gelukkig heb ik nu een 0-uren contract bij mijn werkgever, dus dat is een stuk makkelijker!!

Hoe bedoel je dat? (of heb ik daar overheen gelezen ;) )

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:12

Het is mij ook niet volledig duidelijk wat je zegt 11A :o.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:54

Onze flyers zijn klaar, woepwoep! Nu beginnen uitdelen :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:11

een nul uren contract zou ik dan weer niet zo bijster blij mee zijn, wat nou als je onverhoopt in de WW terechtkomt of ziek wordt (70% uitkering van 0 is nog steeds 0)?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:17

Precies wat Cissy zegt!
Voor mij ook nooit meer een 0 uren contract :n
Te slechte ervaringen er mee.....

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:18

Zijn ze mooi geworden Mallootje?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:44

cissy schreef:
een nul uren contract zou ik dan weer niet zo bijster blij mee zijn, wat nou als je onverhoopt in de WW terechtkomt of ziek wordt (70% uitkering van 0 is nog steeds 0)?

Klopt, dat is mijn werkgever nog even aan het uitzoeken, want dat wil ik dus niet ;) Maar is i.c.m. m'n zaak wel ideaal, ipv iedere keer uren moeten inhalen als ik eens vrij moet zijn of zo.

Leedebee schreef:
11AFotograaf schreef:

Hoe bedoel je dat? (of heb ik daar overheen gelezen ;) )

Ik bedoel dat ik het heel moeilijk vind om dan uit te rekenen hoeveel je moet werken en hoe je uren worden verrekend.
Bijv. ik werkte destijds 5-12 uur per week op vrijdag en zaterdag, maar een maand heeft niet altijd precies evenveel weken en toch kreeg ik meestal hetzelfde basisloon voor die 5 uur per week, terwijl ik de ene maand dus 4x had gewerkt en de andere maand 5x. Ook de extra uren kon ik niet gemakkelijk terughalen hoe dat verrekend werd.
Dan is het naar mijn idee makkelijker om per 4 weken betaald te krijgen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:18

Als je een 0 uren contract hebt en ww moet kijken ze naar ik meen het gemiddeld aantal uren over de laatste 3 maanden. Deze looptijd kan ook meer of minder maanden zijn of misschien wel de gehele periode dat je gewerkt hebt bij deze werkgever.
Mijn opleiding/cursus sociale wetgeving is niet meer up to date. Er zijn kleine dingen gewijzigd. Daarom weet ik het niet zeker.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:28

Bedankt voor de info, Hilda! Ik moet het ook nog even navragen... maar ja... tijdgebrek!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:38

Er gebeurd hier weer van alles. Lees mee maar heb geen ervaring met deze zaken.
Gisteren 2 domeinnamen vastgelegd: dogsstreetwear.com en .be. Kan het maar hebben, niet waar?
Zag op facebook dat er al een pagina is aangemaakt van volgens mij een spaans bedrijf(je). Dat is jammer.
Loop erg achter met mijn reclame/advertenties her en der en kan er schijnbaar geen tijd voor vrij maken |( . Zeker in het weekend lukt dat niet. Huishoudelijke en kinderrompslomp zeg maar 8-).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:15

@Hilda
Ja dat is vaak lastig. Met zo'n min / max contract doen ze het ook wel eens zo dat je over een bepaalde periode het standaard minimale aantal uren uitbetaald krijgt en dat ze daarna kijken hoeveel je gemiddeld gezien meer dan die 5 uur hebt gewerkt.
Als je een keer 4 uur en een keer 6 uur werkt is dat gemm. natuurlijk 5.

Op deze site staat veel over oproep contracten. Bij een 0 uren is de werkgever na 6 maanden verplicht je loon uit te betalen ook al wordt je niet opgeroepen.

Edit: Linkje is dan wel handig :D
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... epkrachten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 15:13

Vervelend is dat he Lovepaints. Ben je gezellig een accountje aan het aanmaken blijkt je naam al bezet te zijn. Mmmm. Gaat je vrolijkheid.

Ik ben inmiddels zo ver dat ik een beetje snap hoe facebook werkt, dus ik kan gaan knutselen aan de volgende stap. Een zakelijke pagina er aan hangen.
Maar nu zit ik zelf eens te kijken op andermans pagina's en krijg ik niet uitgevonden wat de bedoeling nu is voor mij als bezoeker. Wat kan ik allemaal doen behalve reageren op het prikbord of like aanklikken?