Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilda79

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:59

In ieder geval meer dan wat je er nu voor vraagt. Ik heb 15 euro voor een 2000x3000pix bestand staan. Ja ook dat is niet heel hoog echter is de markt ook nog regio afhankelijk. Hier in het noorden zijn de prijzen heel anders dan in het westen en midden.

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:01

Oke dan zal ik alles nog eens goed uitzoeken na mijn vakantie.
Bedankt ieder geval

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:11

ilona21 schreef:
Wat zou ik er dan van moeten maken?

Daar is geen pasklaar antwoord op. Ik verkoop zelf helemaal geen bestanden op origineel formaat voor particulier gebruik.

Kijk eens op wat website van fotografen hoe de verhoudingen liggen tussen afdrukken en digitale bestanden. 2x of 2,5x de prijs van een 20x30 cm is misschien een aardig uitgangspunt.
Kunnen jouw bestanden trouwens afgedrukt worden op 70 x 105 cm of groter? Dan hou je een resolutie over van minder dan 100 ppi.

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:13

Ze gaan tot 70*105. Niet groter.

Ik ga volgende week op vakantie en dan zal ik daarna alles is even controleren.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:35

JolandaS schreef:
Ik verkoop zelf helemaal geen bestanden op origineel formaat voor particulier gebruik.

Mag ik vragen waarom niet Jolanda? Dat zou voor mij persoonlijk een reden zijn om naar een andere fotograaf te gaan.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:04

Bij prijzen komt altijd een deeltje onzekerheid bij kijken. Durf, denken dat een ander beter is, verlegenheid etc.

Echt waar Xono? Nee voor mij niet hoor. Wat moet ik met formaatje 2000something bij 3000something bv?
Wat ik wel vaak zie is dat (vooral hobby) fotograven alles mee geven aan de klant (event. op cd of wat dan ook) Ik als klant vind dat natuurlijk fijn, maar als fotofraaf kan men met de foto's aan de haal zonder naamsvermelding.
Krijgen jullie vaak te maken met zeurpieten die lopen mieuwen, ja maar bij die en diehie....(hoef ik daar niet voor te betalen, krijg ik alles mee, kost het niet zoveel, werkt het anders, etc etc)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:08

XoNo schreef:
JolandaS schreef:
Ik verkoop zelf helemaal geen bestanden op origineel formaat voor particulier gebruik.

Mag ik vragen waarom niet Jolanda? Dat zou voor mij persoonlijk een reden zijn om naar een andere fotograaf te gaan.

Originele digitale bestanden zijn in feite mijn negatieven.
Als mensen bij mij afdrukken of canvasprints bestellen, dan komen die eerst bij mij en ik stuur ze door. Zo kan ik instaan voor een bepaalde kwaliteit.
Als ik bestanden verkoop en iemand laat die afdrukken en hangt een foto van lage kwaliteit aan de muur en vertelt vrolijk dat ik de foto gemaakt heb, dan is dat geen beste reclame.

Waarom zou een particulier een origineel digitaal bestand willen i.p.v. een afdruk? Ik denk dat dat is om ze goedkoper te laten afdrukken.
Kleine digitale bestandjes, voor gebruik op websites en forums e.d. lever ik wel.

Verder wemelt het in de paarden van de kleine bedrijfjes. Die mensen kopen digitale bestanden voor privé-gebruik en vervolgens vind je die foto's terug op hun website, in hun folder e.d. Als je ze daar op aanspreekt, dan krijg je verhalen dat het maar een klein bedrijfje is, dat het een uit de hand gelopen hobby is etc. Dat levert eindeloze discussies op.

Voor zakelijk/commercieel gebruik lever ik bestanden in diverse formaten (en dus met diverse gebruiksmogelijkheden) afhankelijk van de wensen van de klant. Afspraken over gebruik worden dan vooraf gemaakt en dat voorkomt een hoop gedoe achteraf.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:14

holly schreef:
Bij prijzen komt altijd een deeltje onzekerheid bij kijken. Durf, denken dat een ander beter is, verlegenheid etc.

Echt waar Xono? Nee voor mij niet hoor. Wat moet ik met formaatje 2000something bij 3000something bv?
Wat ik wel vaak zie is dat (vooral hobby) fotograven alles mee geven aan de klant (event. op cd of wat dan ook) Ik als klant vind dat natuurlijk fijn, maar als fotofraaf kan men met de foto's aan de haal zonder naamsvermelding.
Krijgen jullie vaak te maken met zeurpieten die lopen mieuwen, ja maar bij die en diehie....(hoef ik daar niet voor te betalen, krijg ik alles mee, kost het niet zoveel, werkt het anders, etc etc)

Veel fotografen vinden digitale bestanden leveren makkelijk. Minder werk dan afdrukken bestellen en doorsturen. Dat vinden ze 'gedoe'.
"Hier zijn de bestanden en zoek maar uit wat je ermee doet". Blijkbaar interesseert het ze niet wat er met hun werk gebeurt.

Ik stop veel tijd en moeite in mijn foto's, dus ik ben er zuinig op.

Die zeurpieten die het ergens anders beter en goedkoper krijgen, die gaan maar fijn naar een ander.
Ik bepaal de kwaliteit en de prijs van mijn werk, niet de klant. Voor de helft van de prijs, kunnen ze halve foto's krijgen. :D

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:44

Over foto's kan ik niet mee praten.

Waarschijnlijk krijgen wij a.s. donderdag al de eerste werkende versie van onze site. Ben heel benieuwd.

Wij zijn bezig om bij een groothandel in DL te gaan inkopen. Maar hoe zit dat nu met de btw e.d? Kan iemand mij dat uitleggen?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:03

Eigenlijk wilde ik niet instappen in de discussie over het wel of niet verkopen van High res foto's, maar doe het toch. Naar mijn idee is er vraag naar die bestanden. Ieder bruidspaar wil ze, dus waarom zou ik dat niet gebruiken en dit leveren voor een prijs waar ik het voor wil doen?
Ik snap de redenering om ze niet te leveren en ik zeg er ook altijd goed bij dat ik niet de kwaliteit van hun afdrukken kan garanderen als ze ze niet bij mij laten afdrukken.
Maar eerlijk is eerlijk, er zit minder tijd aan die bestanden en dus mooi meegenomen. Natuurlijk staan afdrukken en dergelijke bij mij voorop, en dit zal ik dan altijd als doelstelling houden, maar omdat er vraag naar is, lever ik het ook.
En wellicht is 10 euro dan een laag bedrag, maar ik ken fotografen die zo'n 10 foto's op cd leveren voor slechts 20 euro, dus dan vind ik mijn prijs eigenlijk vrij hoog. En ik ben nu nog tevreden met mijn prijzen, dus aan het einde van het jaar kijk ik wel naar een eventuele prijsverhoging.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:21

Het hoeft geen discussie te zijn 11A, als je die er zelf niet van maakt. :P

Maar is het niet zo dat, als er zo'n vraag naar is, dat je dat juist kunt gebruiken om inkomsten uit te halen? Of zeg ik nu iets heel geks?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:37

heb me al een tijdje niet gemeld, maar lees nog altijd braaf bij :))
weet alleen nooit echt iets goeds/zinnigs te vertellen, jullie weten gewoon zoveel meer dan ik hier over :o

JolandaS schreef:
XoNo schreef:

Originele digitale bestanden zijn in feite mijn negatieven.
Als mensen bij mij afdrukken of canvasprints bestellen, dan komen die eerst bij mij en ik stuur ze door. Zo kan ik instaan voor een bepaalde kwaliteit.
Als ik bestanden verkoop en iemand laat die afdrukken en hangt een foto van lage kwaliteit aan de muur en vertelt vrolijk dat ik de foto gemaakt heb, dan is dat geen beste reclame.

Waarom zou een particulier een origineel digitaal bestand willen i.p.v. een afdruk? Ik denk dat dat is om ze goedkoper te laten afdrukken.
Kleine digitale bestandjes, voor gebruik op websites en forums e.d. lever ik wel.

Verder wemelt het in de paarden van de kleine bedrijfjes. Die mensen kopen digitale bestanden voor privé-gebruik en vervolgens vind je die foto's terug op hun website, in hun folder e.d. Als je ze daar op aanspreekt, dan krijg je verhalen dat het maar een klein bedrijfje is, dat het een uit de hand gelopen hobby is etc. Dat levert eindeloze discussies op.

Voor zakelijk/commercieel gebruik lever ik bestanden in diverse formaten (en dus met diverse gebruiksmogelijkheden) afhankelijk van de wensen van de klant. Afspraken over gebruik worden dan vooraf gemaakt en dat voorkomt een hoop gedoe achteraf.

hier wil ik dus wel even op reageren :)
ik heb zelf ook liever een digitaal bestand dan een afdruk, waarom? ik ben iemand die niet goed kan kiezen, ik wil dus alles hebben :+ als ik alles laat afdrukken kost het me klauwen vol met geld, bovendien, ik heb niet de ruimte om van alle fotoshoots die ik van gil heb laten maken al die fotos op te hangen/neer te zetten en dat vind ik dan weer zonde...
echter, op mijn laptop, mijn digitale fotolijst, mijn hyves, facebook etc etc etc heb ik die ruimte wel...
maar een afdruk kan ik niet meer digitaliseren zonder de afdruk te beschadegen, en een digitaal bestond hoef ik niet meer te digitaliseren :+
ik heb dus liever iemand/fotograaf die mij digitale bestanden levert als iemand die alleen maar afdrukken levert...
begrijp me niet verkeert, ik snap waarom jij alleen maar afdrukken levert en vind het heel goed dat je om je eigen kwaliteit denkt...
maar ik zou het vervelend vinden :o

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:42

Dat je dan liever de digitale bestanden wilt hebben, snap ik! Maar als er bijvoorbeeld 50 foto's gemaakt zijn, ben je goedkoper uit met 50 keer een 10x15 of 13x18 fotoafdruk dan 50 keer een digitaal bestand! Tenminste, bij de meeste!!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:42

De consequentie van digitale bestanden meegeven, is dat of daarvoor (flink) betaald moet worden, of de tijd die er genomen wordt om de foto's te maken duurder wordt. Het geld moet ergens vandaan komen...

Ik merk ook dat er erg veel vraag is naar de digitale bestanden en men (particulieren) schrikt van de bedragen die daar voor gevraagd worden. Maar wellicht is dat een kwestie van wennen.

Ik zal mijn klanten altijd eerst als optie geven om bij mij te bestellen, dan hebben ze goede kwaliteit. Moet zeggen dat de meeste dat ook wel willen. Het is moeilijk om als fotograaf een standpunt in te nemen omdat er zoveel collega;s zijn die het (net) weer anders doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:46

11AFotograaf schreef:
Dat je dan liever de digitale bestanden wilt hebben, snap ik! Maar als er bijvoorbeeld 50 foto's gemaakt zijn, ben je goedkoper uit met 50 keer een 10x15 of 13x18 fotoafdruk dan 50 keer een digitaal bestand! Tenminste, bij de meeste!!

zit wat in natuurlijk, maar dan heb ik nog niet de ruimte om het neer te hangen :') _O-

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:50

Yucca schreef:
Het is moeilijk om als fotograaf een standpunt in te nemen omdat er zoveel collega;s zijn die het (net) weer anders doen.

Dat is zoiezo het moeilijkste van dit vak!!
M_D_H schreef:
11AFotograaf schreef:

zit wat in natuurlijk, maar dan heb ik nog niet de ruimte om het neer te hangen :') _O-

Dat snap ik, maar jij had het over alle foto's willen hebben! En je kunt ook alles in insteekalbums doen of zo!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:54

ja klopt, maar het huizenblok bij ons zit vol met van die zilvervisjes, die dus papier op vreten, heel wat kindertekeningen en ook fotos zie je nu gewoon aangetast worden, en dat vind ik zonde :o :)
nou moet ik ook zeggen dat mijn laaste shoot met gilbil 2 jaar terug genomen was, toen de prijzen nog wat minder hoog waren en je gewoon een cdtje mee kreeg met de bestanden :o :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:07

Er is zeker vraag naar. Dat is ook mijn rede geweest om ze wel aan te bieden. Ook bij de studioreportages lopen de DVD's erg goed. Ik vermeld er heel duidelijk bij dat de foto's op het profiel staan van een professioneel fotolaboratorium en canvasdrukker met het dringende advies om als ze gaan afdrukken het bij deze leveranciers te doen. Doen ze het elders dan is het op eigen verantwoording. Vaak is het direct klaar druk/printwerk van een lokale fotograaf ook van een redelijke tot goede kwaliteit. Dat is dan ook altijd mijn tweede advies aan klanten als ze elders willen afdrukken.
De tijd van afdrukken en fotoboeken is steeds verder aan het verdwijnen. Tegenwoordig drukt bijna niemand meer zijn eigen gemaakte foto's af en dus willen ze ook bij een fotograaf de digitale mogelijkheid. Heel lang heb ik dit ook tegen willen houden maar je moet mee met je markt als je nog iets wilt verdienen als fotograaf.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:10

11AFotograaf schreef:
Op de manier waarop jouw foto's getoont worden, kun je idd wel meteen de prijs en opties zien, dat is beter, maar bij de manier waarop ze bij Ilona getoont worden (niet om Ilona af te kraken of zo, hoop niet dat je het zo opneemt!), zie je dat niet en dat vind ik niet fijn!
Klopt dat het van Profotonet afkomt, maar hoe weet je dan of dat er nog iets met de foto's gebeurt? Je moet nu dus alle foto's afgeleverd aanleveren? Daar gaat mijn inziens ook nog veel werk in zitten!
Valt reuze mee; ik loop ze even door in Lightroom (rechtzetten, witbalans en soms belichting). Maar dat zou ik ook doen als ik niet via Oypo werkte, ga geen scheve of te donkere foto's op internet zetten. Daarna rechtstreeks via Lightroom uploaden naar hun server.

De rest wil ik vanavond nog even op terugkomen. Nu geen tijd.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:35

M_D_H schreef:
ja klopt, maar het huizenblok bij ons zit vol met van die zilvervisjes, die dus papier op vreten, heel wat kindertekeningen en ook fotos zie je nu gewoon aangetast worden, en dat vind ik zonde :o :)
nou moet ik ook zeggen dat mijn laaste shoot met gilbil 2 jaar terug genomen was, toen de prijzen nog wat minder hoog waren en je gewoon een cdtje mee kreeg met de bestanden :o :)

Dat ken ik inderdaad! Wij hebben er thuis ook behoorlijk last van, dus mijn albums beginnen ook te verslijten :n :\ |( |(
Hilda79 schreef:
Er is zeker vraag naar. Dat is ook mijn rede geweest om ze wel aan te bieden. Ook bij de studioreportages lopen de DVD's erg goed. Ik vermeld er heel duidelijk bij dat de foto's op het profiel staan van een professioneel fotolaboratorium en canvasdrukker met het dringende advies om als ze gaan afdrukken het bij deze leveranciers te doen. Doen ze het elders dan is het op eigen verantwoording. Vaak is het direct klaar druk/printwerk van een lokale fotograaf ook van een redelijke tot goede kwaliteit. Dat is dan ook altijd mijn tweede advies aan klanten als ze elders willen afdrukken.
De tijd van afdrukken en fotoboeken is steeds verder aan het verdwijnen. Tegenwoordig drukt bijna niemand meer zijn eigen gemaakte foto's af en dus willen ze ook bij een fotograaf de digitale mogelijkheid. Heel lang heb ik dit ook tegen willen houden maar je moet mee met je markt als je nog iets wilt verdienen als fotograaf.

Dat is inderdaad wel een goed idee! Maar geef je dan ook de naam van jouw afdrukcentrale en zo mee??

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:40

this verschrikkelijk |(
laatst vond ik een brief van mijn opa die hij aan ons heeft geschreven(vlak na de dood van mijn oma ging hij met ons mee op vakantie, en hij heeft in die brief zijn gevoelens onder woorden gebracht wat dus een hele emotieonele brief op levert zeker als je na gaat dat hij er nu ook al 5 jaar niet meer is ;()
en hoe denk je dat ik die brief vond? :oo |( |(
stomme dingen, wij hebben ze nooit gehad, maar onze buren hebben er niks aan gedaan en nu zitten die vieze slijmerige kriebelinge dingen overal ;( ;( :( :(

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:04

Uhh, hallo? Ik wil de discussie onder de fotografen niet verstoren :o
maar wilde me even melden hier.
Ik ben ook ZZP'er (vertaler sinds 2008) en ik lees graag even mee!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:11

Ja dat is ergens ook wel weer zo.
Ik breng niks meer naar de fotograaf (werk ook niet meer met rolletjescamera's), maar zet alles op mijn PC's. Daar blijven ze dan wonen, tot we in een ijverige bui alles op cd zetten, of als er een erg leuke bij zit die ik wil laten afdrukken (dat doe ik via profotonet) voor aan de muur.
De tijd van stapels enveloppen met afgedrukte foto's van de fotozaak is een beetje voorbij idd.

Maar hoe pakken jullie die "ik wil alles hebben" gekte aan dan?
Geven jullie idd alles, of moeten ze kiezen en per foto betalen en zetten jullie overal je copyright tegen op of doorheen, of gaat dat dan, want vervolgens vind je je foto's overal op hyves, facebook, bokt etc.
Hoe beschermen jullie jezelf daar dan weer tegen?

Ach wat jammer MDH, dat zoiets verloren gaat op zo'n manier.

Hallo Fiefster.
Uit wat voor gezelligheid bestaat jouw dag?
Werk je er nog naast?
En wat voor werk doe je zoal als vertaler?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:16

Bij mij kunnen ze naast de gewone reportage een DVD bestellen. Ze krijgen dus sowieso een aantal afdrukken waarmee ik mijn kwaliteit laat zien als ze via mij laten afdrukken. Naast zo'n reportage kunnen ze dan nog kiezen voor een DVD met alle foto's. UIteraard voordat ik "alles" online zet voor de klant ga ik zelf kieskeurig selecteren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:45

een aantal van de fotograven die ik er bij heb gehad die halen het logo helemaal weg,
maar ik vind het wel mooi en vind het goed voor de naams bekend heid als er ergens een logo wordt neergezet(maar dan wel zo dat het de foto niet "bederft" zeg maar )
daar van heb ik nu ook een paar fotograven van :))