Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ilona21 schreef:Wat zou ik er dan van moeten maken?
XoNo schreef:JolandaS schreef:Ik verkoop zelf helemaal geen bestanden op origineel formaat voor particulier gebruik.
Mag ik vragen waarom niet Jolanda? Dat zou voor mij persoonlijk een reden zijn om naar een andere fotograaf te gaan.
holly schreef:Bij prijzen komt altijd een deeltje onzekerheid bij kijken. Durf, denken dat een ander beter is, verlegenheid etc.
Echt waar Xono? Nee voor mij niet hoor. Wat moet ik met formaatje 2000something bij 3000something bv?
Wat ik wel vaak zie is dat (vooral hobby) fotograven alles mee geven aan de klant (event. op cd of wat dan ook) Ik als klant vind dat natuurlijk fijn, maar als fotofraaf kan men met de foto's aan de haal zonder naamsvermelding.
Krijgen jullie vaak te maken met zeurpieten die lopen mieuwen, ja maar bij die en diehie....(hoef ik daar niet voor te betalen, krijg ik alles mee, kost het niet zoveel, werkt het anders, etc etc)
JolandaS schreef:XoNo schreef:Mag ik vragen waarom niet Jolanda? Dat zou voor mij persoonlijk een reden zijn om naar een andere fotograaf te gaan.
Originele digitale bestanden zijn in feite mijn negatieven.
Als mensen bij mij afdrukken of canvasprints bestellen, dan komen die eerst bij mij en ik stuur ze door. Zo kan ik instaan voor een bepaalde kwaliteit.
Als ik bestanden verkoop en iemand laat die afdrukken en hangt een foto van lage kwaliteit aan de muur en vertelt vrolijk dat ik de foto gemaakt heb, dan is dat geen beste reclame.
Waarom zou een particulier een origineel digitaal bestand willen i.p.v. een afdruk? Ik denk dat dat is om ze goedkoper te laten afdrukken.
Kleine digitale bestandjes, voor gebruik op websites en forums e.d. lever ik wel.
Verder wemelt het in de paarden van de kleine bedrijfjes. Die mensen kopen digitale bestanden voor privé-gebruik en vervolgens vind je die foto's terug op hun website, in hun folder e.d. Als je ze daar op aanspreekt, dan krijg je verhalen dat het maar een klein bedrijfje is, dat het een uit de hand gelopen hobby is etc. Dat levert eindeloze discussies op.
Voor zakelijk/commercieel gebruik lever ik bestanden in diverse formaten (en dus met diverse gebruiksmogelijkheden) afhankelijk van de wensen van de klant. Afspraken over gebruik worden dan vooraf gemaakt en dat voorkomt een hoop gedoe achteraf.
11AFotograaf schreef:Dat je dan liever de digitale bestanden wilt hebben, snap ik! Maar als er bijvoorbeeld 50 foto's gemaakt zijn, ben je goedkoper uit met 50 keer een 10x15 of 13x18 fotoafdruk dan 50 keer een digitaal bestand! Tenminste, bij de meeste!!
Yucca schreef:Het is moeilijk om als fotograaf een standpunt in te nemen omdat er zoveel collega;s zijn die het (net) weer anders doen.
M_D_H schreef:11AFotograaf schreef:Dat je dan liever de digitale bestanden wilt hebben, snap ik! Maar als er bijvoorbeeld 50 foto's gemaakt zijn, ben je goedkoper uit met 50 keer een 10x15 of 13x18 fotoafdruk dan 50 keer een digitaal bestand! Tenminste, bij de meeste!!
zit wat in natuurlijk, maar dan heb ik nog niet de ruimte om het neer te hangen![]()
11AFotograaf schreef:Valt reuze mee; ik loop ze even door in Lightroom (rechtzetten, witbalans en soms belichting). Maar dat zou ik ook doen als ik niet via Oypo werkte, ga geen scheve of te donkere foto's op internet zetten. Daarna rechtstreeks via Lightroom uploaden naar hun server.Op de manier waarop jouw foto's getoont worden, kun je idd wel meteen de prijs en opties zien, dat is beter, maar bij de manier waarop ze bij Ilona getoont worden (niet om Ilona af te kraken of zo, hoop niet dat je het zo opneemt!), zie je dat niet en dat vind ik niet fijn!
Klopt dat het van Profotonet afkomt, maar hoe weet je dan of dat er nog iets met de foto's gebeurt? Je moet nu dus alle foto's afgeleverd aanleveren? Daar gaat mijn inziens ook nog veel werk in zitten!
M_D_H schreef:ja klopt, maar het huizenblok bij ons zit vol met van die zilvervisjes, die dus papier op vreten, heel wat kindertekeningen en ook fotos zie je nu gewoon aangetast worden, en dat vind ik zonde![]()
nou moet ik ook zeggen dat mijn laaste shoot met gilbil 2 jaar terug genomen was, toen de prijzen nog wat minder hoog waren en je gewoon een cdtje mee kreeg met de bestanden![]()
Hilda79 schreef:Er is zeker vraag naar. Dat is ook mijn rede geweest om ze wel aan te bieden. Ook bij de studioreportages lopen de DVD's erg goed. Ik vermeld er heel duidelijk bij dat de foto's op het profiel staan van een professioneel fotolaboratorium en canvasdrukker met het dringende advies om als ze gaan afdrukken het bij deze leveranciers te doen. Doen ze het elders dan is het op eigen verantwoording. Vaak is het direct klaar druk/printwerk van een lokale fotograaf ook van een redelijke tot goede kwaliteit. Dat is dan ook altijd mijn tweede advies aan klanten als ze elders willen afdrukken.
De tijd van afdrukken en fotoboeken is steeds verder aan het verdwijnen. Tegenwoordig drukt bijna niemand meer zijn eigen gemaakte foto's af en dus willen ze ook bij een fotograaf de digitale mogelijkheid. Heel lang heb ik dit ook tegen willen houden maar je moet mee met je markt als je nog iets wilt verdienen als fotograaf.