Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:25

Meld mij hier ook even, zeer interessant topic om te volgen.
Ben al een tijdje aan het spelen met een idee in mijn hoofd.

jaggie

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:02

@LHO, je geeft goede tips hier!
@Yucca, spannend dat je het nu officieel gaat doen. Leuke aanbiedingen.
@Meikemariek, wat leuk om te zien dat je er echt werk van hebt gedaan. Je site is erg overzichtelijk geworden en het is duidelijk wat je aanbiedt. Misschien is het ook nog een idee om bijv. iets van recepten erop te zetten? Ik zou de welkom button trouwens gewoon als home benoemen. Verder zou ik je site wel nog iets meer gaan ‘aankleden’ en nog van wat meer (details) foto’s voorzien. Inschrijven bij de KvK kun je altijd doen, je betaalt 1 bedrag per jaar, daarna zul je aan acquisitie moeten gaan beginnen.
@holly, thanks voor het aanbod van die waardebon, ik weet alleen nog niet helemaal of ik die nu al in moet zetten?
@Joyce, mij mag je je enquête wel doorsturen, wil er best even naar kijken!
@superpony, goede insteek om niet meer kosten te maken dan er inkomsten zijn. Welkom hier.
@Michelle, leuk dat je met woonaccessoires bezig bent, ik ben net gestart met een studie binnenhuisarchitectuur.
@Anoli, welke richting gaat je idee op?
@Julien, wat heb je leuke paarden te koop staan in je onderschrift!

De andere ook welkom hier!

CMS-systemen zijn best praktisch om mee te werken heb ik ondervonden. Toch bouwt mijn broertje voornamelijk nog gewoon met HTML en ik kan daar zelf ook wel enigszins mee overweg. Een ruwe opzet van mijn site is nu ook klaar, ga zo eens zitten om wat teksten te schrijven.

Excel-boekhouding: op dit moment heb ik nog geen maand/kwartaal/jaarbalans ingebouwd, maar dat ga ik wel nog doen. Vind ik zelf toch wel prettig om zicht op te houden.

Zo ik heb weer even bijgelezen, voorlopig (denk ik) de laatste keer, want ik vertrek morgenavond op vakantie, ben er begin september weer.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:36

@Jaggie Het eenmalig opbouwen van een CMS systeem doe je ook met PHP, HTML, CSS, ...

Alleen het beheer daarna is zoveel makkelijker.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:42

@ Sierlatijn, oooh leuke spulletjes verkoop je!! Je site ziet er goed uit hoor!
@ Jaggie, jaaaa kep allemaal leuke paardjes te koop ;) Kopen? ;) haha

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:52

@LHO, dat is waar, ik omschreef het in mijn stukje tekst alleen wat krom, natuurlijk begin je altijd met een 'normale' opbouw. Ik kan gelukkig met allebei wel overweg, en als ik weer eens iets verkeerd intik, heb ik altijd nog een back-up.
@Julien, nou ik ben wel op zoek ja...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:54

Oeii wat zoek je? Kep nog meer hoor haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:03

LHO schreef:
Superpony, als ik een paar tips mag geven mbt. je huidige site...

- Gebruik geen comic sans!
- Zorg voor een echte domeinnaam.
- Veel afbeeldingen doen het nu niet, waaronder je stats-afbeelding linksboven. Zorg er voor dat overal werkende afbeeldingen staan. Voor stats kan ik je google Analytics trouwens aanraden.
- Technisch is de opbouw niet heel erg goed, dit helpt niet mee bij je vindbaarheid.

HOi, ik weet dat het slecht is, maar zoals ik al zei. Ik heb totaal geen ervaring met een website maken en binnenkort gaat er iemand met een echte site aan de slag. Weet ook niet echt wat alles betekend.

Zie ook dat veel op de pc boekhouden, maar daar ben ik ook niet bekend mee. Wij ( met de zaak van mijn moeder )moesten natuurlijk laatste jaren ook belasting aangeven vie de pc en dat lukt me wel. Doe ik nu dus ook, maar verder heb ik bonnen in een map en ben ik niet tevrede over mijn facturen. Moet ik ook nog leren dat met pc te doen.
Heb eigenlijk nooit pc onderwijs gehad en ontdek alles zelf.

Ik wil dus meelezen, maar begijp niet alle termen, hoe blond dat ook mag klinken.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:07

Is toch niet blond SP. Je kunt niet altijd alles weten. Veel dingen leer je gaanderweg.

Welke termen begrijp je niet?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:15

@ LHO; ik zit ook in de webdesign business... Heb je nog suggesties voor een fatsoenlijk CMS systeem voor simpele dingetjes zoals teksten aanpassen? Wil niet al m'n 'klanten' laten kütten in HTML.

Wordpress kom ik een eind mee weg, maar daar is het designen weer niks...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:18

Ik had via google begrepen dat er verschillende cms systemen zijn, gelegen aan wat je ermee wilt bouwen?
Hoe in hemelsnaam weet ik nu wat ik moet hebben dan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:20

holly schreef:
Is toch niet blond SP. Je kunt niet altijd alles weten. Veel dingen leer je gaanderweg.

Welke termen begrijp je niet?

Alle termen van LHO en onder jou van MIkk. Ik heb geen idee ook wat CMS is etc etc...........Maar goed, wij hebben nooit met de zaak iets op de pc gedaan. Mijn moeder had haar boekhouding en ik heb het zelf niet geleerd, dus heb het zo met haar meegedaan. Voor mijn eigen bedrijf heb ik dus wel geprobeert een factuur op te zetten en verder die gratis site tot het loopt en ik meer kosten kan maken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:21

jaggie schreef:
@Anoli, welke richting gaat je idee op?
.

Mijn idee gaat richting webshop, merk dat dit toch zeker een grote groei heeft meegemaakt als ik alleen al om me heen luister hoeveel mensen er tegenwoordig kleding of iets anders via een webshop kopen...

En dan een webshop in lingerie/strandkleding voor vrouwen met een kleine cupmaat. Vaak kun je wel van alles vinden voor vrouwen met een ectreem grote cupmaat, maar mijn ervaring is dat je met een kleine cupmaat vaak uit komt bij de H&M en de Hunkemoller of het moet doen met kinderlijke bh-tjes of witte katoenen zonder beugel, etc.
Nu is de hunkemoller prima hoor, maar als je eens goed oplet zie je dat er van de maat AA weinig tot niks hangt en de cupmaat A70, A75 hebben ze meestal maar 1 op voorraad of hooguit 2...

Daarnaast is er altijd nog de schaamte die mensen tegenhoud om te vragen naar een dergelijke maat en een webshop is dus veel anoniemer en makkelijker toegankelijk.

Maar mn idee is alleen nog maar in mn hoofd, moet nog alles maar dan ook alles uitwerken. Met als belangrijkste vraag is het financieël wel haalbaar?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:03

Dat ga ik dan even aan je uitleggen SP.

In de tekst van LHO staan de woorden HTML en PHP.
Ga midden in bokt staan en klik op je rechtermuisknop. Kies voor: bron weergeven.
Er opend zich nu een schermpje met allerlei rare codes.
Zo is bokt gemaakt en HTML en PHP zijn dus de taal waarin die codes zijn geschreven.

Hier kun je kijken voor wat hulp bij simpele stappen om een website te leren maken: www.handleidinghtml.nl

CMS (en ik weet niet of ik het zo goed zeg) is een systeem/programma waar je dus websites mee kunt maken.

Comic sans is een lettertype.
Een domeinnaam is een webadres, dus www. --- .nl
De opmerking over stats en analytics zou ik voor nu even vergeten.
En het laatste leer je vanzelf als je zelf een website probeert te bouwen.

Boekhouding is niet zo moeilijk, bekijk de link eens over excell die hier in de laatste pagina's voorbij kwam.
Ook een factuur is niet zo moeilijk, op google kun je vast wel enkele voorbeeldjes vinden?

Heb je nog vragen, stel ze gewoon.

Anoli internet is best belangrijk geworden voor ondernemers.
Mensen zoeken dingen graag op vanuit hun luie stoel.
Dus of je nu uiteindelijk alleen een website hebt als visite kaartje, toch is het hebben van die website alleen al een pluspunt.

Of het financieel haalbaar is, dat weet niemand je hier te vertellen. Daar zul je onderzoek naar moeten doen. Begin gewoon een ondernemersplan te schrijven en zoek alles uit.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:08

holly schreef:
Anoli internet is best belangrijk geworden voor ondernemers.
Mensen zoeken dingen graag op vanuit hun luie stoel.
Dus of je nu uiteindelijk alleen een website hebt als visite kaartje, toch is het hebben van die website alleen al een pluspunt.

Of het financieel haalbaar is, dat weet niemand je hier te vertellen. Daar zul je onderzoek naar moeten doen. Begin gewoon een ondernemersplan te schrijven en zoek alles uit.

Ga ik ook zeker doen, heb er voor mijn studie al 2 geschreven dus weet in ieder geval hoe het moet :)
Voor de financieën had ik ook niet verwacht het antwoord hier te vinden :D
Maar goed eerst een ondernemersplan uitwerken en dan kijken of dat er een beetje positief uitziet.
Die luie mensen heb je zeker gelijk in, daarom ook het idee van een webshop. Het is makkelijk en handiger, mensen werken overdag en kunnen 's avonds nog even "winkelen op het net" paar dagen later is het thuis bezorgd en kun je het passen en houden of terugsturen...

Eerst had ik het idee van een klein winkeltje, maar ik denk dat je dan een te kleine doelgroep trekt aangezien mensen niet vanuit groningen naar apeldoorn komen om daar bh's te passen en te kopen...

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:13

Yucca: dat de producten wat raar onderverdeeld zijn heb je wel gelijk in. Ik vind het lastig om categoriën te maken. Het mooiste zou zijn dat de subcategoriën ook meteen een zoekterm zijn. Ik heb nu bijv een kopje 'keuken' daar valt het servies onder maar bijv ook placemats. Servies is wel een logische subcategorie en zoekterm, maar dan heb ik zoiets van waar plaats ik dan bijvoorbeeld mn placemats onder? Maar, als ik het op die manier zou doen dan krijg ik nog meer subcategoriën en dat wil ik niet. Muurdecoratie vind ik idd wel een goede vervanging voor "voor aan de muur". Zal binnenkort nog eens op een logische manier naar de rest kijken. Ik heb eens de tip gehad om de categoriën van de producten meteen in het hoofdmenu te zetten, dus niet onder het kopje 'producten'. Maar dan wordt het menu zo lang en uitgerekt dus dat doe ik denk ik maar niet. Voor de klanten scheelt het wel weer 1x klikken als ik dat zou doen.
Ik snap je punt van het sneller foto's willen zien. Echter, weet ik even niet hoe ik dat makkelijk kan realiseren. Aan de collage kan ik wel een link koppelen maar die kan natuurlijk maar verwijzen naar 1 product.
Je idee van de cadeau pakketten is leuk, twijfel alleen of dat echt werkt. Toen ik nog geen webshop had en meer braderieën deed heb ik wel eens moederdagpakketjes gemaakt, maar dat liep allemaal niet echt. Wat ik op een braderie of thuisparty wel doe is de producten meer met elkaar combineren. Dus bijv. een windlicht, onderbord en wat nepsneeuw/kaars/andere decoratie in het windlicht. Dat werkt wel :)

Paan: ik heb de sieraden er ooit bij gedaan als lokkertje op de braderieën ;) Daar loopt het namelijk best wel goed, in mn webshop minder maar mijn hoofddoel daarvoor zijn ook mn woonacessoires (maar kan in mijn ogen geen kwaad om mn sieraden er ook op te zetten :) )

LHO: klopt dat die leeg zijn. Ik vond die afscheiding dmv een streep duidelijker dan zonder streep, en zoiets kan alleen gemaakt worden dan hoe ik dat nu heb gedaan. Logo is door een kennis gemaakt. Origineel een andere kleur en ik heb hem zelf deze kleur gegeven, daardoor is ie idd minder scherp geworden. Wat je had geschreven over de oscommerce webshops heb ik gelezen. Ik heb daar van tevoren ook naar gekeken en ik wilde dat eigenlijk ook omdat dat een veel goedkopere oplossing is, áls je hem zelf kan maken. En dat laatste kan ik dus niet... Laten bouwen vind ik veel te duur.

Jaggie: leuk! Waar doe je die studie? Ik heb een styliste opleiding gedaan en daarbij wel wat binnenhuisarchitectuur gehad :)

Vraag aan de mensen met een webshop: hoe boeken jullie je verzendkosten in? Ik heb het tot nu toe zo gedaan maar eigenlijk is dat niet echt logisch: stel ik heb een order met als omzet €12 incl verzendkosten. Dan boek ik €12 als omzet met 19% btw. Ik heb zelf postzegels gekocht (die ik gebruik om die order op te sturen) die ik ook zakelijk inboek als zijnde bedrijfskosten, hier zit geen btw op. Als ik een order heb boek ik dus eigenlijk niet de verzendkosten apart in, maar dit is niet logisch omdat ik met boeken van de totale omzet (die €12) wel btw over de verzendkosten bereken terwijl dit niet hoeft. Dit moet ik dus anders gaan doen, maar hoe?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:26

Oe daar zijn verschillende manieren voor en welke je ook kiest, er is altijd wel gesprekstof over.

Je zou kunnen zeggen, ik reken de verzendkosten al in mijn verkoopprijs, waardoor je de klant dus geen verzendkosten rekend. Op die manier heb je alleen een verkoopprijs.
Daar tegen over heb je wel een inkoopprijs. Postzegels zonder BTW en de rest met.

Ik zou dit toch even via google uitzoeken hoor, want de postzegel maakt dit een onderwerp waar men maar niet uitgesproken over raakt.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:26

@ Michelle, dat is inderdaad niet logisch nee.. Je maakt geen omzet en valt onder de catogorie: "uitgaven"
Dat kan je bijv. opsplitsen in: Inkoop, Verzendkosten, Overige kosten etc.
Dan kan je het gewoon onder verzendkosten boeken.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:29

Michelle, ook ik vind je menu wat lastig in elkaar zitten. Als je dit meer bij elkaar voegt, kun je er misschien wel voor zorgen dat alle producten in je menu komen te staan, zonder op 'Producten' te moeten klikken. Hoe minder kliks, hoe beter.
Daarbij heb je van sommige artikelen afbeeldingen waarvan de achtergrond het artikelen afleid. Dat is zonde. Ik denk dat mensen geinteresseerder zijn als alleen het artikel op de foto staat, bij voorkeur met een lichte achtergrond.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:38

Mikkk schreef:
@ LHO; ik zit ook in de webdesign business... Heb je nog suggesties voor een fatsoenlijk CMS systeem voor simpele dingetjes zoals teksten aanpassen? Wil niet al m'n 'klanten' laten kütten in HTML.

Wordpress kom ik een eind mee weg, maar daar is het designen weer niks...

Drupal :) Het duurt even voor je het hele pakket onder de knie hebt, maar zodra dat het geval is is het geweldig. Output volledig W3C proof, goede WYSIWYG plugins, goede plugins in het algemeen (webshop, gallery's, etcetera).

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:39

holly schreef:
Ik had via google begrepen dat er verschillende cms systemen zijn, gelegen aan wat je ermee wilt bouwen?
Hoe in hemelsnaam weet ik nu wat ik moet hebben dan?

Drupal ;)

Opensource. En van origine van Nederlandse bodem.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:52

LHO schreef:
Het duurt even voor je het hele pakket onder de knie hebt...

Jaahaa die had ik al zien aankomen idd. :P

Maar nu hebben jullie de kennis in huis van het website bouwen.
Ik heb dat een beetje, omdat ik gewoon ben gaan uitproberen en knutselen.
Maar hoe zit het met de mensen die nog nooit een website hebben gebouwd en niets van codes kennen? Kunnen zij ook met dit programma aan de slag? Lukt het hen dan ook een profie website te bouwen?

Kan dit offline in elkaar gezet worden, of moet daar weer iets voor gedownload worden?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:54

holly schreef:
Dat ga ik dan even aan je uitleggen SP.

In de tekst van LHO staan de woorden HTML en PHP.
Ga midden in bokt staan en klik op je rechtermuisknop. Kies voor: bron weergeven.
Er opend zich nu een schermpje met allerlei rare codes.
Zo is bokt gemaakt en HTML en PHP zijn dus de taal waarin die codes zijn geschreven.

Hier kun je kijken voor wat hulp bij simpele stappen om een website te leren maken: http://www.handleidinghtml.nl

Klopt in grote lijnen :)
Citaat:
CMS (en ik weet niet of ik het zo goed zeg) is een systeem/programma waar je dus websites mee kunt maken.

CMS is een website opzich, die aan een database gekoppeld is. In die database staan je teksten, links naar de plaatjes, etcetera. Alles wat de site maakt, zeg maar. Dan kan je in je CMS systeem de tekst intikken, en die komt op de site. De meest simpele vergelijking is misschien een forum. Bokt gebruikt PHPBB als forumsoftware, daarin tik je je teksten welke verschijnen. Een CMS werkt ongeveer hetzelfde, je tikt in een vakje zoals hier op bokt je verhaal, en dat wordt autmatisch in een mooie layout gestopt en op je website weergegeven.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:57

holly schreef:
LHO schreef:
Het duurt even voor je het hele pakket onder de knie hebt...

Jaahaa die had ik al zien aankomen idd. :P

Maar nu hebben jullie de kennis in huis van het website bouwen.
Ik heb dat een beetje, omdat ik gewoon ben gaan uitproberen en knutselen.
Maar hoe zit het met de mensen die nog nooit een website hebben gebouwd en niets van codes kennen? Kunnen zij ook met dit programma aan de slag? Lukt het hen dan ook een profie website te bouwen?

Ja en nee. Ze zullen een heel eind komen, en er is veel kant en klaar te downloaden (denk aan kant en klare thema's). Op dat moment is het met een beetje gemiddelde computerkennis maar zonder kennis van HTML/PHP prima mogelijk een redelijke site de lucht in te krijgen. Maar om het echt te krijgen zoals je zelf wilt, is toch echt kennis van HTML, PHP en CSS nodig.
Citaat:
Kan dit offline in elkaar gezet worden, of moet daar weer iets voor gedownload worden?

Het kan, als je een online omgeving nabouwt. Zolang je een omgeving hebt met een webserver, PHP server en een database (MySQL) server kan het. Is allemaal gratis te downloaden, en dan ben je in principe al je eigen host (al zou ik geen bedrijfswebsite thuis gaan hosten :Y) ). Maar voor testdoeleinden kan het dus wel, maar je moet er wel eea. voor downloaden :)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:00

En met gemiddelde computerkennis bedoel ik dan dat je weet hoe met een FTP server te verbinden, je moet de database instellingen van je 'host' weten (database naam, user, wachtwoord), bestanden kunnen uploaden, en een beetje je weg weten in een bestandssysteem en niet alles in de eerste beste map plakken.

Op dat moment kan je een CMS min of meer draaiend krijgen, maar dan heb je wel een website die op tekst en inhoud na identiek is aan die van 100 andere :)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:05

_Michelle_ schreef:
LHO: klopt dat die leeg zijn. Ik vond die afscheiding dmv een streep duidelijker dan zonder streep, en zoiets kan alleen gemaakt worden dan hoe ik dat nu heb gedaan. Logo is door een kennis gemaakt. Origineel een andere kleur en ik heb hem zelf deze kleur gegeven, daardoor is ie idd minder scherp geworden. Wat je had geschreven over de oscommerce webshops heb ik gelezen. Ik heb daar van tevoren ook naar gekeken en ik wilde dat eigenlijk ook omdat dat een veel goedkopere oplossing is, áls je hem zelf kan maken. En dat laatste kan ik dus niet... Laten bouwen vind ik veel te duur.

Laten bouwen ligt er aan waar je het laat doen, wat je wilt, etcetera :)

mijnwebwinkel.nl kost ca. 250 euro per jaar. Daarvoor wil ik best een basic webshop op poten zetten die jij dan zelf invulling kan geven (geen idee of dit hier als spam gezien wordt, zoja dan hoor ik het graag). Het is eeuwig zonde om ieder jaar datzelfde bedrag te betalen (voor een redelijk, maar niet perfect product).