VWO eindexamen 2010 II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:54

Isjtar schreef:
He bah, zit er even doorheen... Er is even een (kleine?) ruzie tussen mn vriend en mij, wiskunde ga ik geloof ik verkloten in de toetsweek en ik krijg te weinig slaap waardoor ik steeds moe en chagerijnig ben %)

Edit: zo ongeveer de hele toetsweek zie ik gewoon niet zitten :n

Ik ben in de toetsweek vaak ook emotioneel niet zo heel stabiel, ben beetje een stresskipje :Y) En dan krijg je vaak ook van die ruzietjes etc. Weetniet of het dat bij jou is hoor ;)

Vandaag had ik ook niet zo'n superdag, rijles ging wel redelijk. Heb nu een uur fanatiek aan mijn PWS gewerkt maar het duurt zolang die boeken doorworstelen en dan er iets zinnigs uithalen wat je kan typen :+

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:55

R_obin schreef:
Waar doen jullie het over met wiskunde? :)

Kansberekening, verschrikkelijk. Het enige wat ik snap is de normale verdeling, en daar houdt het dan ook mee op..

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:01

Knuffel voor de mensen die dat nodig hebben :(:) Toetsweek is niet leuk, maar er zijn er al zoveel geweest.. Alle vorige keren heb je je er ook doorheen weten te slaan, dus deze keer gaat het vast ook lukken!! :*

Josien, wat is het onderwerp voor je PWS? :)

Ik heb nu ook kansberekening met wiskunde Nienke. :j Ik snap het wel redelijk.. Veel oefenen, en stel je ook genoeg vragen aan je docent? :)

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:02

Rijles = autorijles? :D Heb je al veel lessen gehad? Ik wil ook zo graag beginnen (in oktober 18 geworden), maar ik zou nu even niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. -O-

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:03

Bij mij gaat wiskunde over bewijzen... Ik snap alle regeltjes en stellingen wel, maar als ik een plaatje zie heb ik geen idee wat ik moet doen %)

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:03

Nouja, heb morgen mn SE, dus veel oefenen gaat niet meer lukken, heb er net al 2 uur aan gezeten met mn vader en dat heeft niet veel geholpen...

En we hadden de afgelopen weken geen docent omdat de onze 'ziek' is ofzo, niemand die ons wat verteld. En een vervanger is vast te duur dus laten ze de examenklas maar zonder leraar zitten, tuurlijk we zoeken het zelf wel uit. Ik ben deze school zo zat, het beleid is zóooo slecht. Echt zielig gewoon. :\

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:05

Oh sorry dan, ik wist niet dat je morgen al je toets had.. Echt heel erg slecht dat jullie de afgelopen weken geen les hebben gehad en er nu wel van jullie wordt verwacht die toets te maken. :\ Hebben jullie het daar niet met de school/afdelingsleider over gehad?

NieneWiep

Re: VWO eindexamen 2010 II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:09

Haha, je hoeft geen sorry te zeggen hoor, klink misschien een beetje gefrustreerd en dat ben ik ook..

Nou ik heb het afgelopen jaar al genoeg gezeikt bij die man over alles wat slecht is, en nooit is er wat aan gedaan dus heb geen zin om er nog energie aan te besteden.

Zoals vorig jaar, we hadden een Frans lerares waarvan we echt slecht les kregen, dus wij naar de afdelingsleider, gesprek gekregen met een paar leerlingen, de lerares en hij. Het eindigde met een schreeuwende/huilende lerares, een afdelingsleider die niks durfde te zeggen en leerlingen die niks meer konden uitbrengen van verbazing.. Lerares is nog steeds boos op ons. :+

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:13

Ja ik kan me wel voorstellen dat je gefrustreerd bent, zou ik ook zijn!

Tsja als je al vaak zegt wat er niet goed is, maar er niets verbeterd dan heb je uiteindelijk natuurlijk ook zoiets van: 'laat ook maar zitten'.. :+ Leuke school heb je..
Bij ons zijn ook veel dingen niet goed geregeld, maar het is gelukkig wel zo dat als we er iets van zeggen daarnaar geluisterd wordt en samen met ons naar een oplossing wordt gezocht. :)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:15

Oh bah Nienke, dat is echt niet tof :oo en kansrekening kan ik je ook niet bij helpen helaas. Zou het je met alle liefde uitleggen, maar helaas.. :(:) Succes morgen!

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:16

Ik wil je best proberen te helpen, maar ik weet niet of ik het wel goed kan uitleggen zo via de pc.. :)

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:20

Robin, bedankt voor het aanbod, maar ik vrees dat ik niet meer te redden ben! Probeer het morgen gewoon, en anders wordt het een herkansing. Ik sta goed voor wiskunde, dus kan wel wat hebben.

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:21

Oke, nou heel veel succes. :) Gewoon rustig blijven en logisch nadenken..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:44

Tjah ook van kansberekenen heb ik een samenvatting...(ja ja ik ben echt een samenvattingen freak) Maar de samenvattingen van wiskunde (en scheikunde) schrijf ik altijd met de hand, dus dan zou ik hem in moeten scannen en dan opsturen, maar daar heb ik nu geen tijd voor en jij hebt er zo te horen ook niks meer aan ;) Maar mocht je hem nou gaan herkansen en je wilt toch graag een samenvatting, dan wil ik hem best inscannen. Maar voor morgen: gewoon je best proberen te doen, logisch nadenken en rustig blijven inderdaad. Kijk goed of het binominaal verdeelt is of niet, is het binominaal dan kun je het mooi met je gr berekenen..en verder weet ik zo ff geen tips..zit met mijn eigen hoofd nog helemaal in mijn economie SE. Vandaag SE mee naar huis gekregen (kopie) en die mag je dan gaan verbeteren en aangeven waar jij denkt nog punten te krijgen. Dat moet je op de computer dan helemaal uitwerken en onderbouwen en naar hem opsturen. Vorige keer heeft het wel gewerkt want toen kwam er nog 0,5 punt bij mijn cijfer op.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:46

Hoe kun je zien of iets binominaal verdeeld is? :oo Ik dacht dat het puur gokken was. :') Dus je kunt gewoon aan de som zien of je het uit kunt rekenen met binomcdf, of dat je het met het vaasmodel moet doen?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:51

NieneWiep schreef:
Hoe kun je zien of iets binominaal verdeeld is? :oo Ik dacht dat het puur gokken was. :') Dus je kunt gewoon aan de som zien of je het uit kunt rekenen met binomcdf, of dat je het met het vaasmodel moet doen?

ja inderdaad. ik zal het even kort uitleggen, moment

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:57

Dat zou echt super fijn zijn!!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:02

Een binomiale verdelings is een kansexperiment met telkens 2 mogelijke uitkomsten p = de kans op succes n = het aantal herhalingen
notatie van de kansverdeling wordt bin(n;p)
n en p kun je dus invullen in je GR. Maar let op. Op je gr heb je 2 knoppen bij binominale verdelingen bpd en bcd
bpd : gebruik je als je een precieze kans wilt berkenen. Dus bijvoorbeeld een experiment met een munt. p = 0,5 n = 20 wat is de kans op precies 5 keer kop. P(X=5)
Als je dit uitrekend met je GR krijg je: 0,014785

Bcd: gebruik je als je geen precieze kans wilt berekenen. Je wilt dan bijvoorbeeld de kans op maximaal 5 keer kop berekenen dan krijg je het volgende P(X<=5)
<= betekent kleiner of gelijk aan. de kans die je nu vindt met GR is: 0,020694
Maar let op! als er wordt gevraagd: bereken de kans op minimaal 5 keer kop P(X>=5) (dus 5 keer of meer ) dan kun je dat niet zomaar met je GR berekenen. Je GR kan alleen maar kans op ...maximaal berekenen. Wat je dan doet is de kans berekenen op 1-P(X<=4) dit is namelijk hetzelfde als P(X>=5) het antwoord is dan: 0,99409
>= betekent groter of gelijk aan

Ik hoop dat je het zo een beetje beter begrijpt. En anders roep je maar ;)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:07

hoe ik dat voor mezelf op schreef met 1-P(X<=...) was zo

Je hebt het experiment 20 keer herhaalt

1
2
3
4
5
6
...
19
20

van 1 tot 20 = 1

nu wil ik de kans op 5 of meer, dus van 5 t/m 20 eigenlijk
dat is hetzelfde dan wanneer ik 1 (het totale getal) - de kans op 4 of kleiner, dus van 4 t/m 1

snap je?
Laatst bijgewerkt door Phylos op 20-01-10 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:07

Met zo'n uitleg ga ik het zelfs bijna snappen :Y)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:08

Ilsiie schreef:
Met zo'n uitleg ga ik het zelfs bijna snappen :Y)

haha.
Moet ik wel zeggen dat wiskunde mijn beste vak is en ik alles daardoor over het algemeen goed begrijp en het dus leuk vind om uit te leggen

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:08

Bedankt, zo snap ik het al een stuk beter!

Ik snap alleen nog niet goed wanneer je het vaasmodel gebruikt, en wanneer binomcdf etc. Bijvoorbeeld deze twee sommen:

1. Bereken de kans dat je bij twaalf worpen met een dobbelsteen precies 4 keer een 1 gooit en vier keer een 6 gooit.

2. Bereken de kans dat bij 16 worpen met een dobbelsteen precies vijf keer 5 of 6 ogen gooit.

Bij de eerste som moet je het vaasmodel gebruiken, en bij de tweede som binomcdf... Dat begrijp ik dus niet. Waar zit het verschil in de som, en waar kan je het verschil in techniek aan zien?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:09

Ik heb met wiskunde nu 'vaardigheden'.. heel veel met regels van machten en logaritmen en bluuhh

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:10

Chris schreef:
Ik heb met wiskunde nu 'vaardigheden'.. heel veel met regels van machten en logaritmen en bluuhh

Wisk B, getal en ruimte, hoofdstuk 14 soms? :=

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:10

Nee, wiskunde A, getal en ruimte, hoofdstuk 14 :')