Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Winged schreef:Sonja_vR schreef:Ik wil er nou wel eens achter willen komen wat ik nou wil worden als ik later groot ben![]()
![]()
'Hoe zie jij jezelf over 5 jaar....'
Dungen schreef:ohh.
Verkoop kan juist service gericht zijn. Als je een goed bedrijf hebt wat echt gaat voor kwaliteit en niet kwantiteit. Maar die vragen dan vaak weer meer ervaring etc.![]()
Het is ook lastig met de huidige economie. Tien jaar geleden werd er nog heel hard geschreeuwd ga de zorg in daar zit de toekomst ivm vergrijzing.. en dan moet je nu kijken
Corelli schreef:Een gesprek is natuurlijk ook voor jou om te kijken of je de baan wel wil en of het bij je past. Een beetje sociaal wenselijk antwoorden doet iedereen wel, maar de antwoorden moeten natuurlijk wel ook aansluiten bij wat je écht vindtAnders zit je straks met een baan die niet bij je past.
Die van die zelfstandigheid hierboven vind ik daar een goed voorbeeld van.
Wieldop schreef:Zo hele tijd meegelezen, maar veel gebeurt de laatste week.. Daardoor had ik even geen zin om te reageren.
Master te betalen?? Een master kost meer dan 20.000€ voor twee jaar. Of ga je een onderdeel doen?
Corelli schreef:Oh voor mij ook hoor, begrijp me niet vekeerd. Maar ik heb laatst een gesprek gehad voor de functie woonbegeleider en daarin kreeg ik de vraag hoe ik met agressie om ga. Nou heb ik daar in een eerdere functie mee te maken gehad (verslavingszorg) en ik ben er achter gekomen dat ik daar gewoon écht niet goed in ben en ook bang van wordt. Dat heb ik ook eerlijk gezegd; niemand heeft er wat aan als ik daar stoer en sociaal wenselijk over ga doen
Ik heb overigens vandaag mijn contract getekendHet is een klein, tijdelijk contract (3 u tot 1-3-15) met een laag loon en rottige werktijden, maar hee, het is weer ervaring
Citaat:Vraag
Wanneer moet ik wettelijk collegegeld betalen en wanneer instellingscollegegeld?
Antwoord
Je betaalt het wettelijk collegegeld als je voldoet aan elk van de volgende voorwaarden:
je staat ingeschreven voor een bekostigde opleiding aan een universiteit of hogeschool.
je hebt de nationaliteit van één van de EU-landen, Noorwegen, Zwitserland, IJsland, Liechtenstein, Suriname. Je voldoet ook aan de nationaliteitsvereiste als je een familielid bent van een in Nederland wonende EU-burger of als je een verblijfsvergunning hebt op basis waarvan je in aanmerking komt voor studiefinanciering.
je hebt bij de aanvang van het studiejaar nog geen ander vergelijkbaar diploma behaald aan een bekostigde opleiding. Dus geen bachelordiploma als je je inschrijft voor een bacheloropleiding en geen masterdiploma als je je inschrijft voor een masteropleiding. Als je gedurende het studiejaar niet meer voldoet aan de vereiste omtrent nationaliteit kan de instelling alsnog instellingscollegegeld in rekening brengen.
Voor een paar categorieën wordt een uitzondering gemaakt. Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als:
je een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs wilt volgen en nog geen diploma behaald hebt in één van deze richtingen. Om te bepalen of een opleiding een zorg- of onderwijsopleiding is, kun je het centraal register opleidingen hoger onderwijs (CROHO) bij DUO raadplegen
Je de tweede opleiding bent gestart tijdens een eerste opleiding en deze, na het behalen van een graad voor de eerste opleiding, ononderbroken hebt gevolgd.
Als je niet voldoet aan alle voorwaarden voor het betalen van het wettelijk collegegeld moet je instellingscollegegeld betalen; de hoogte is minimaal de hoogte van het wettelijk collegegeld en het wordt vastgesteld door de hogeschool of universiteit. Alleen voor ‘joint degrees' met een buitenlandse instelling mag een instelling een lager collegegeld vragen.
Het instellingscollegegeld kan per onderwijsinstelling verschillen, en binnen een instelling ook per opleiding en groep studenten. Er zijn instellingen die het instellingscollegegeld gelijk stellen aan het wettelijk collegegeld en instellingen die een hoger collegegeld vragen.
Het instellingscollegegeld geldt zowel voor voltijdse, als voor deeltijd- of duale opleidingen in het hoger onderwijs.
Geen collegegeld
Tijdens een bachelor of master kun je vakken volgen van een andere opleiding of een complete tweede opleiding (aan dezelfde of een andere instelling). Zolang je nog geen diploma hebt behaald, hoef je hiervoor geen extra collegegeld te betalen. Je betaalt alleen het wettelijk collegegeld dat je al moet betalen voor je eerste bachelor of master.
Indicatie soort collegegeld via Mijn DUO
Als je inlogt op Mijn DUO, kun je via het scherm 'Mijn Inschrijvingen' een indicatie krijgen van het soort collegegeld dat jij waarschijnlijk moet betalen.
Zie ook:
Inloggen Mijn DUO (opent nieuw venster)
Wieldop schreef:Gratis is vergoed zeg maar! Ik dacht eerst dat het ook goedkoop was, tot ik verder ging kijken naar de desbetreffende opleidingen en erachter kwam dat dat verkorte opleidingen (onderdelen van een master) waren.. Dus hoor het graag als ik het mis heb