Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:25

Klopt... Ik raad wel aan om een opleiding te doen waarbij je een dag(deel) of in de avond in elk geval 1x per week naar school gaat. Qua motivatie om je huiswerk op orde te hebben is dat een prettiger en beter te doen dan helemaal thuis zonder face to face contact met een leraar en klasgenoten.

Net thuis van een gesprek ( werving en selectie bureau) pff... Ik word er een beetje moedeloos van, want heb het idee dat dit ook weer een gesprek was dat niets gaat opleveren. Maarja vingers crossed maar.
Morgen weer een gesprek en vrijdag nog 2...

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:28

Dat is inderdaad wel makkelijk aan motivatie maar als je een hogere opleiding wil dan mbo reizen de kosten bij opleidingen waar dat kan de pan uit -O-

WinSel

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:35

Yess mijn contract is toch nog met een half jaar verlengd :D :D Nu dus even weer een paar maanden van de sollicitatie stress af :D :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:36

Vergis je niet in een hbo thuis studie hoor... Je kunt het vaker in termijnen betalen maar goedkoop is het zeker niet.

Winsel, gefeliciteerd!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:39

Ik betaal 1700 euro voor mijn deeltijd opleiding.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:02

Winged schreef:
Sonja_vR schreef:
Ik wil er nou wel eens achter willen komen wat ik nou wil worden als ik later groot ben :roll: :+

:))

'Hoe zie jij jezelf over 5 jaar....'

Hahaha ja dat leuke zinnetje :D . Ik heb dan altijd de drang om te zeggen "Thuis, met drie kinderen en de vierde onderweg, terende op het zwangerschapsverlof op jouw kosten" :') .

Ik vind dat wel een moeilijke om te antwoorden want het is maar net wat ze willen hebben. Kan inderdaad zijn dat ze je weinig ambitieus vinden als je zegt geen leiderambities te hebben. Maar voor hetzelfde geld zoeken ze iemand die de komende tien jaar dezelfde (lage) functie wil blijven uitvoeren zonder zich geestelijk dood te gaan vervelen. En als je dan weer te fel gaat in het verhaal van "ik wil vooruit, kan leiding geven en heb ambitie", dan gaan ze weer denken "oei, over drie jaar loopt die naar iets beters".

Over onder/boven niveau: ik heb geen idee hoe het in Nederland zit, ik heb hier een bachelor en dat is net onder unief zeg maar, drie jaar studies na je 18de, wordt gezien bij de "hoogopgeleiden". Toen ik de arbeidsmarkt opkwam ging ik ook niet onder mijn niveau, niet zo lang gestudeerd voor niks...uiteindelijk kijk ik er zelfs niet meer na, als er één vacature per maand komt in de hele provincie op een maand tijd is het veel. Als het dan nog geen deeltijds is, een korte vervanging van een paar maanden of geen job bij de overheid die reeds vaststaat voor iemand anders, is het al helemaal een lot uit de lotterij(waar dan weer gemiddeld 300 mensen voor meedoen :D ) . Maar hé, toen ik begon was er "werk genoeg".
Nu heb ik een job die ik ook had kunnen hebben zonder drie jaar te studeren, met een loon waarvoor ze mij gezegd hadden "je moet gaan verderstuderen, dan verdien je tenminste een pak meer dan dit", maar ik ben gelukkig op mijn werk.

Gefeliciteerd Winsel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:04

Dungen schreef:
:') ohh.

Verkoop kan juist service gericht zijn. Als je een goed bedrijf hebt wat echt gaat voor kwaliteit en niet kwantiteit. Maar die vragen dan vaak weer meer ervaring etc. :+

Het is ook lastig met de huidige economie. Tien jaar geleden werd er nog heel hard geschreeuwd ga de zorg in daar zit de toekomst ivm vergrijzing.. en dan moet je nu kijken -O-

ik heb vorig jaar zelf ontslag genomen bij de thuiszorg, stupid? maybe, maar ik trok het echt niet meer met alle druk en regels waardoor je met een product bezig bent ipv mensen, dat had ik jaren geleden ook al, toen ben ik van een verzorgingshuis, overgestapt naar woonbegeleiding
maar de zorg valt sowieso af ivm de wisseldiensten, ik heb gewoon echt enigszins regelmaat nodig zeg maar :P
sprak van de week een oud collega die nog steeds bij de organisatie werkt waar ik ontslag heb genomen, die vertelde dat er al drie keer een ontslag vergunning is aangevraagd voor het gros van de helpenden en verzorgenden maar dat die telkens afgekeurd werd door het uwv, maar vanaf januari zitten ze thuis,
wat erg vreemd is, want als je alles door verpleegkundigen laat doen, ben je gewoon meer geld kwijt dan als je de lichte zorgtaken door verzorgenden en helpenden laat doen ...
maar goed, tis geloof ik sowieso een zootje momenteel ...het typische is, als het economisch niet zo lekker gaat , gaan er altijd veel mensen de zorg in, daar was altijd wel werk...nu vernaggelen ze dat ook nog even :roll:

Ineke, hopelijk levert 1 van de gesprekken wat op :) en wie weet, verrassen ze je nog joh

opleidingen , ik twijfel sowieso een beetje over thuisopleiding of een deeltijd opleiding met klassikale momenten, eerst maar weer eens inventariseren waar ik wat kan doen etc
hbo zou ik denk ik wel graag gewoon deeltijd doen , qua kosten maakt dat ook vrij weinig uit trouwens, thuisstudie of deeltijd, ja, wat meer reiskosten bij deeltijd, maar collegegeld etc ligt wel gelijk...of iets als NCOI, dan betaal je flink...
maar breda en utrecht zijn beide goed aan te reizen.

fijn Winsel, geeft weer wat lucht

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:08

Dat vind ik hier wel fijn in België, ik heb omdat ik werkloos was en ik het goed kon motiveren waarom ik de opleiding wilde volgen volledig gratis een dagcursus van een half jaar met stage kunnen volgen bij de VDAB. Sterker nog, toen ik begon had ik nog de hoogste werkloosheidsuitkering (die zakt normaal om de zoveel maanden), dat kreeg ik de hele opleiding door zonder dat het zakte en daarbovenop had ik het nog voor zes maanden zo hoog gekregen moest ik daarna geen werk hebben gevonden.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:27

Voor je gehele opleiding of per jaar Amandavd en welke opleiding en waar? Ben wel heel nieuwsgierig namelijk :)

Het is altijd maar net wat ze zoeken Kwanyin en dan is het gokken. Er werd mij ook gevraagd hoeveel belang hecht jij je aan zelfstandigheid? Nou heel erg veel ik kan niet werken met iemand die constant over mijn schouder heen kijkt. Ik had geen idee waarnaar ze zochten dus het was een pure gok die achteraf goed bleek te zijn :=

Let wel dat je deeltijd op avans o.i.d. altijd al een baan moet hebben die er op aansluit..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:32

klopt, moet je wel even goed naar kijken... heb ergens in mijn achterhoofd ook nog steeds docent engels zitten :+ maar goed, dat is 20 uur op papier werken en in de praktijk zijn het er heel wat meer :=

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:33

Een gesprek is natuurlijk ook voor jou om te kijken of je de baan wel wil en of het bij je past. Een beetje sociaal wenselijk antwoorden doet iedereen wel, maar de antwoorden moeten natuurlijk wel ook aansluiten bij wat je écht vindt :) Anders zit je straks met een baan die niet bij je past.
Die van die zelfstandigheid hierboven vind ik daar een goed voorbeeld van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:40

ik zou daar ook knetter van worden...dat op de vingers en over de schouder meekijken... ik heb 1 keer een dergelijke werksituatie gehad en dat is 1 keer en nooit meer :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:57

Corelli schreef:
Een gesprek is natuurlijk ook voor jou om te kijken of je de baan wel wil en of het bij je past. Een beetje sociaal wenselijk antwoorden doet iedereen wel, maar de antwoorden moeten natuurlijk wel ook aansluiten bij wat je écht vindt :) Anders zit je straks met een baan die niet bij je past.
Die van die zelfstandigheid hierboven vind ik daar een goed voorbeeld van.

Uiteraard in de ideale situatie zoek je alleen maar werk wat je echt graag wilt doen en waar je echt gelukkig bent. Dan was mijn selectie alleen nog veel meer geslonken :+ . En ja, ik heb een hele tijd werk gezocht onder het motto werk is werk, want uiteindelijk moest ik gewoon een inkomen hebben en geen al te grote gaten in mijn CV. Dan stelde ik mezelf wel eens voor op een sociaal (of bedrijfs)-wenselijke manier. En dan kom je inderdaad wel eens ergens terecht wat niet je ding is, maar het is een veel luxere positie om van daaruit verder te zoeken naar werk.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:06

Over het solliciteren / werken onder niveau:
Ik werk momenteel wel onder mijn niveau. Ik heb een HBO opleiding afgerond en de werkzaamheden die ik nu uitvoer zitten op MBO niv. 2 / niv. 3. Al werk ik liever dan dat ik thuis zit. :=
Ik solliciteer ook voor MBO functies, al solliciteer ik nu wel voor hogere functies (MBO niv. 4). En daarnaast solliciteer ik op mijn eigen niveau. :)

(Extra) HBO opleidingen zijn niet te betalen.. Ik had graag nog een tweede HBO gevolgd maar 10.000 per jaar heb ik niet liggen..
Ik ga morgenavond wel kijken voor een universitaire master. :j Dat is wel te betalen voor mij. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:07

Dat is het ideaalbeeld Corelli maar inderdaad zoals hierboven staat werk is werk voor de meeste :=

Daar kan ik ook echt niet tegen sonja, meerdere keren mee gemaakt en weet dus dat ik dat echt NIET wil. Inwerkperiode is ook wel pittig daar in want ik word er altijd kribbig van als ik de hele dag dan mee moet gaan kijken en ze met mij mee moeten kijken. Ik heb dan altijd zoiets laat mij maar even iets anders doen wat ik wel zelfstandig kan. Bij mijn huidige baan deed ik dat in vorm van even een stoffer overal langs (vorige die er zat was echt een smeerpoets!) of stickers printen en knippen.
Of nog erger iemand zelf inwerken.. ohh dat vind ik zo ontzettend erg. :=

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:11

Oh voor mij ook hoor, begrijp me niet vekeerd. Maar ik heb laatst een gesprek gehad voor de functie woonbegeleider en daarin kreeg ik de vraag hoe ik met agressie om ga. Nou heb ik daar in een eerdere functie mee te maken gehad (verslavingszorg) en ik ben er achter gekomen dat ik daar gewoon écht niet goed in ben en ook bang van wordt. Dat heb ik ook eerlijk gezegd; niemand heeft er wat aan als ik daar stoer en sociaal wenselijk over ga doen

Ik heb overigens vandaag mijn contract getekend :D Het is een klein, tijdelijk contract (3 u tot 1-3-15) met een laag loon en rottige werktijden, maar hee, het is weer ervaring :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:17

Dat begrijp ik :j maar als het gaat om een kantoorbaan en gaat om 'simpele' dingen dan vind ik een leugentje van bestwil best kunnen :o

Omgaan met agressie in je werk lijkt me ook erg lastig. Maar ik hoor van meerdere mensen om me heen dat ik zo geschikt zou zijn voor zorgwerk met probleemjongeren/verslaafden/gedragsproblemen op 'hoger' niveau (dus geen meervoudig gehandicapten enz.) . Zou wel graag eens mee willen kijken op een instelling of iets dergelijks om eens voor altijd die knoop door te hakken of het nu wel of niet iets voor mij is. Maar helaas is me dat nog niet gelukt, wel bij 'laag' niveau maar dat is mijn 'ding' niet :o

Maar ondanks dat toch gefeliciteerd *\o/*

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:21

Ik breek nog even binnen met een vraag hoor!
Hoe denken jullie over deeltijd studeren? Ik twijfel nogal momenteel.

@Winsel: Goed bezig! Gefeliciteerd. :)
@Kwanyin: Ben het helemaal met je eens wat betreft dat kwalificeren, best moeilijk om op niveau werk te vinden.
@Sonja: Inderdaad jammer dat je bij de thuiszorg zoveel meer bezig bent met administratie, regels en tijdsdruk. Merk dat het overal meer doorvoert. Ben nu wel blij met mijn papiertje, er is veel vraag naar verpleegkundigen in de thuiszorg. Wat heb jij voor opleiding gedaan?

En nog even een egopost:
Voor volgende week woensdag een gesprek gepland staan! Gaat om een leuke functie voor 28 uur en ik hoop op doorgroeimogelijkheden. De dame aan de telefoon klonk heel leuk dus ik hoop dat het dat ook is. Ze zoeken iemand op korte termijn en ik kan per december beginnen. :D Nu hopen op goed nieuws. *\o/*

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:34

Zo hele tijd meegelezen, maar veel gebeurt de laatste week.. Daardoor had ik even geen zin om te reageren :o .

Master te betalen?? Een master kost meer dan 20.000€ voor twee jaar. Of ga je een onderdeel doen?

Ik solliciteer momenteel op mbo+ functies/hbo functies. Maar de functie waar ik voor afgestudeerd ben(hbo), vragen ze nu een wo opleiding voor. Dus het niveau is toch iets lager.

Dungen fijn dat je op tweede gesprek mag komen!
WinSel, fijn dat je contract toch verlengd is.
Winged, hoe is t afgelopen met het functioneringsgesprek?

Ambitie zou ik eerlijk over zijn. Ik zeg ook eerlijk van mijn ambitie is om over vijf jaar die functie te hebben, maar de vraag is uiteindelijk of dat gaat gebeuren omdat ik m'n huidige werkzaamheden erg leuk vind (als ik voor die werkzaamheden solliciteer) en ik niet weet of ik uiteindeljk die groei daarom wil maken.

Ik ben ergens op tweede gesprek geweest, dacht eindelijk dat ik binnen was. Leuke functie en twee hele leuke gesprekken gehad, maar alsnog afgewezen omdat ze de functie toch anders willen invullen ( wat ik begreep lager profiel ). Maar ze had wel een andere functie, dus ben benieuwd wat dat precies is.

Op m'n huidige werk zijn ze al begonnen over m'n contract terwijl dat nog helemaal niet hoeft. Pas over twee maanden horen ze wat te zeggen en dat doen ze normaliter ook, dus heb het gevoel dat het negatief is en ze me genoeg tijd gunnen voor een andere baan. Zou alleen niet weten welke redenen (qua functioneren) ze hebben om m'n contract niet verlengen, maar dit gebeurt het laatste jaar vaker zonder reden. Maar wel vervelend!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:38

Wieldop schreef:
Zo hele tijd meegelezen, maar veel gebeurt de laatste week.. Daardoor had ik even geen zin om te reageren :o .

Master te betalen?? Een master kost meer dan 20.000€ voor twee jaar. Of ga je een onderdeel doen?

Gezien ik een HBO opleiding heb gedaan en nog geen master heb gevolgd kost mij een master €1.900 voor 1 jaar. Ik moet ook nog een pre-master doen van 2 jaar wat ongeveer €2.600 kost. Al met al valt dat bedrag reuze mee (in vergelijking tot het instellingstarief van bijna €10.000 per jaar).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:41

Corelli schreef:
Oh voor mij ook hoor, begrijp me niet vekeerd. Maar ik heb laatst een gesprek gehad voor de functie woonbegeleider en daarin kreeg ik de vraag hoe ik met agressie om ga. Nou heb ik daar in een eerdere functie mee te maken gehad (verslavingszorg) en ik ben er achter gekomen dat ik daar gewoon écht niet goed in ben en ook bang van wordt. Dat heb ik ook eerlijk gezegd; niemand heeft er wat aan als ik daar stoer en sociaal wenselijk over ga doen

Ik heb overigens vandaag mijn contract getekend :D Het is een klein, tijdelijk contract (3 u tot 1-3-15) met een laag loon en rottige werktijden, maar hee, het is weer ervaring :)

Oh ja dat begrijp ik ook, over zoiets zou ik ook nooit liegen :j . Omdat je toch dag 1 door de mand valt anders. Zelfde als bv beweren dat je de top van de klas was in wiskunde, terwijl je in werkelijkheid nog moeite hebt met simpel hoofdrekenen. Uiteindelijk wreekt zich zoiets vrij snel.

Maar van die vragen als "waar zie jij je over vijf jaar", inkleden in wat je denkt dat het beste is voor de functie..of voor een milieubewust bedrijf ben je plots wat meer begaan voor het milieu dan gewoonlijk, je bent wel ordelijk maar voor die job als bediende is ordelijkheid plots een van je beste eigenschappen,...van die dingen :-) .

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:42

Raar, want ik ben ook net afgestudeerd hbo maar bij mij staat eerste jaar gratis en tweede jaar zelf betalen. Waar kan je die informatie vinden?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:45

Eerste jaar gratis? Dat is ook apart. Maar ik heb deze informatie van onder andere duo, maar ook via de site van de universiteit.

Overigens dacht ik eerst ook dat het zo duur was, maar dat bleek pas als je een tweede master gaat doen. :+

Edit:
Ik heb het even voor je opgezocht.
Hier vind je of je recht hebt op studiefinanciëring: http://duo.nl/particulieren/student-hbo ... n-doen.asp (in mijn geval is dit niet zo aangezien ik een HBO opleiding heb gedaan en een universitaire master wil gaan doen).
Hier vind je of je het wettelijk collegegeld (dus het lagere tarief) of instellingsgeld moet betalen: http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.E ... =obj(38575),ts=OcwDuoNew

Citaat:
Vraag

Wanneer moet ik wettelijk collegegeld betalen en wanneer instellingscollegegeld?

Antwoord
Je betaalt het wettelijk collegegeld als je voldoet aan elk van de volgende voorwaarden:

je staat ingeschreven voor een bekostigde opleiding aan een universiteit of hogeschool.
je hebt de nationaliteit van één van de EU-landen, Noorwegen, Zwitserland, IJsland, Liechtenstein, Suriname. Je voldoet ook aan de nationaliteitsvereiste als je een familielid bent van een in Nederland wonende EU-burger of als je een verblijfsvergunning hebt op basis waarvan je in aanmerking komt voor studiefinanciering.
je hebt bij de aanvang van het studiejaar nog geen ander vergelijkbaar diploma behaald aan een bekostigde opleiding. Dus geen bachelordiploma als je je inschrijft voor een bacheloropleiding en geen masterdiploma als je je inschrijft voor een masteropleiding. Als je gedurende het studiejaar niet meer voldoet aan de vereiste omtrent nationaliteit kan de instelling alsnog instellingscollegegeld in rekening brengen.
Voor een paar categorieën wordt een uitzondering gemaakt. Je betaalt nooit meer dan het wettelijk collegegeld als:

je een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs wilt volgen en nog geen diploma behaald hebt in één van deze richtingen. Om te bepalen of een opleiding een zorg- of onderwijsopleiding is, kun je het centraal register opleidingen hoger onderwijs (CROHO) bij DUO raadplegen
Je de tweede opleiding bent gestart tijdens een eerste opleiding en deze, na het behalen van een graad voor de eerste opleiding, ononderbroken hebt gevolgd.
Als je niet voldoet aan alle voorwaarden voor het betalen van het wettelijk collegegeld moet je instellingscollegegeld betalen; de hoogte is minimaal de hoogte van het wettelijk collegegeld en het wordt vastgesteld door de hogeschool of universiteit. Alleen voor ‘joint degrees' met een buitenlandse instelling mag een instelling een lager collegegeld vragen.

Het instellingscollegegeld kan per onderwijsinstelling verschillen, en binnen een instelling ook per opleiding en groep studenten. Er zijn instellingen die het instellingscollegegeld gelijk stellen aan het wettelijk collegegeld en instellingen die een hoger collegegeld vragen.

Het instellingscollegegeld geldt zowel voor voltijdse, als voor deeltijd- of duale opleidingen in het hoger onderwijs.

Geen collegegeld

Tijdens een bachelor of master kun je vakken volgen van een andere opleiding of een complete tweede opleiding (aan dezelfde of een andere instelling). Zolang je nog geen diploma hebt behaald, hoef je hiervoor geen extra collegegeld te betalen. Je betaalt alleen het wettelijk collegegeld dat je al moet betalen voor je eerste bachelor of master.

Indicatie soort collegegeld via Mijn DUO
Als je inlogt op Mijn DUO, kun je via het scherm 'Mijn Inschrijvingen' een indicatie krijgen van het soort collegegeld dat jij waarschijnlijk moet betalen.

Zie ook:

Inloggen Mijn DUO (opent nieuw venster)
Laatst bijgewerkt door milatje op 12-11-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:48

Gratis is vergoed zeg maar! Ik dacht eerst dat het ook goedkoop was, tot ik verder ging kijken naar de desbetreffende opleidingen en erachter kwam dat dat verkorte opleidingen (onderdelen van een master) waren.. Dus hoor het graag als ik het mis heb :o

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:50

Wieldop schreef:
Gratis is vergoed zeg maar! Ik dacht eerst dat het ook goedkoop was, tot ik verder ging kijken naar de desbetreffende opleidingen en erachter kwam dat dat verkorte opleidingen (onderdelen van een master) waren.. Dus hoor het graag als ik het mis heb :o

Ik heb mijn vorige post aangepast met extra informatie. :)