Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:18

Goeie ja.. ik dacht eerst, oh ik heb er maar twee.. oh en die nog, o ja en die :+
Met Adobe, iCloud, telefoon, Imagen en mijn webhost zit ik al op 5 :')

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:30

Ik werk vanuit huis, en "Onderste Bureaulade" is al jarenlang een begrip bij mijn naaste familie.
In die bewuste la bewaar ik een lijst met alle inloggegevens van zowat elke denkbare dinges op internet waar ik klant/abonnee/lid van ben (en hou die ook bij), samen met een stapeltje bewaarmappen met alle papieren/polissen van bank, verzekeringen, vaste lasten, etc.

Afgekeken van mijn moeder, waarvan "De La" ons vlak na haar overlijden veel gedoe en uitzoekwerk heeft bespaard.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:51

Ojah, dat is best slim om te doen :+ Ik heb wel een lijstje met wachtwoorden in een notitieboekje, maar dat is lang niet voor alles. Goed voornemen om dat te gaan regelen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:01

8nnemiek schreef:
Goeie ja.. ik dacht eerst, oh ik heb er maar twee.. oh en die nog, o ja en die :+
Met Adobe, iCloud, telefoon, Imagen en mijn webhost zit ik al op 5 :')

Ik kom op een stuk meer, maar heb ook alle verzekeringen, dingen voor de studio ed er in gezet

Afbeelding
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:10

Ik trap dit topic weer ff omhoog!

Ik ben recent gestart als ZZPer en veel aan het uitwerken! Daarbij een vraag:

Hoe houden jullie overzicht over alle activiteiten/dingen die jullie moeten/willen/vage plannen/whatever.

Ik werk voor prive veel met Keep(van Google) ik heb mn lijstjes dan op mn laptop en telefoon en kan ook allemaal dingen onthouden.
Echter om daar mijn werk ook tussen te planten wordt chaos.
Ik heb ook veel in spreadsheet staan(Excel online) en ik heb een agenda en notie boekjes.

Het hoeft echt niet allemaal in 1 systeem, maar wat dan wel?
Hebben jullie een dashboard online( ik heb notion ontdekt maar of dit is wat ik zoek?)
Of doen jullie alles op papier?

Het liefst heb ik iets wat zowel via laptop als telefoon makkelijk beschikbaar is.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:18

Welkom! Ik gebruik trello als takenbord en ideeënoverzicht en daarnaast vaak losse kladblaadjes voor de dagelijkse taken. En na afloop zet ik mijn uren in Moneybird (voor de urencriterium).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:00

Oh wat leuk dat dit topic omhoog geschopt wordt. Ik struggle zelf nu een beetje met bekendheid genereren en daadwerkelijk klanten werven. Heeft iemand daar goede tips voor?

Qua overzicht en planning, ik denk dat dat ook gewoon proberen is wat fijn voor jou werkt. Bij mij zit veel in mijn hoofd. Idealiter ga ik weer aan een bullet journal beginnen want dat is voor mij ideaal. Een digitaal notitieboek (supernote/remarkable) vind ik ook erg fijn doordat je verschillende notitieboekje bij elkaar kunt houden. Heel overzichtelijk en gestructureerd. Notion of Trello werken ook goed. Maar ook binnen Google kun je redelijk uit de voeten door hun systemen te koppelen. Keep voor notities, spreadsheets voor overzichten, volgens mij kun je de taken van keep weer aan je agenda koppelen. Een eigen Google calender voor je zzp taken kan daarbij helpend zijn.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:08

Ik hou alles wat ik nog moet factureren bij in de notities in mijn telefoon. Ik ben veel onderweg en dan is dat makkelijk. Gewoon wat steekwoorden en dan weet ik genoeg als ik de rekeningen ga opmaken. Maar goed, dat is toch ieders eigen voorkeur natuurlijk. Mijn telefoon heb ik altijd bij me dus voor mij werkt het prima zo. Ik maak per maand een nieuw bestandje aan in 'notities'.

Qua bekendheid genereren is het denk ik best afhankelijk in welke branche je zit. Ik had al een behoorlijk groot netwerk, dus toen ik voor mijzelf begon heb ik eigenlijk helemaal geen reclame hoeven maken. In de afgelopen 5 jaar ben ik ook rustig gegroeid (en personeel aangenomen), maar eigenlijk allemaal via-via. Echt acquisitie of reclame heb ik nooit gemaakt. Eigenlijk vind ik dat ook wel het meest relaxt, want ik ben niet zo agressief-commercieel (zou ik eigenlijk nog wat meer moeten leren).

Ik heb wel een actieve zakelijke facebookpagina waar ik 1 of 2x per week wat leuks op plaats, maar daar doe ik nooit een betaalde advertentie aanmaken.
Bij twee plaatselijke rijverenigingen heb ik een reclamebord hangen en sponsor ik ook elk jaar een paar evenementen, maar dat is eigenlijk meer om die clubs / organisaties wat te ondersteunen. Eén van die evenementen word elk jaar georganiseerd door een goede klant van mij, dus dan kan je ook geen 'nee' zeggen als hij vraagt of je wilt sponsoren.
Het is ook heel erg lastig meetbaar wat mij dat oplevert aan klanten. Ik geef zo'n 1000 - 1500 euro per jaar uit aan die sponsoring, en het levert wel eens een klant op, maar de meesten kennen mij toch al.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:38

Ah ja een fijne kring bij start is wel heel waardevol. Die had ik gewoon niet helaas. Het is een vrije niche markt dus ik ben me nu wel aan het richten op Instagram advertenties omdat dat het enige is waarvan ik nu een beetje bereik kan genereren. En heel soms gaat er eens een reel heel goed met een paar duizend vieuws maar dat is zeer sporadisch.

Het is gewoon nog zoeken. Heb mezelf ongeveer 35 euro per maand aan advertentiebudget gegeven om gewoon een beetje kleine advertenties te laten draaien. En ik heb net een winactie met flinke prijs online gezet in de hoop dat daar veel respons op komt, maar dat is ook altijd afwachten. Misschien had ik moeten samenwerken met een ander account bedenk ik me nu.. :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:28

Ik kom ook weer even buurten. Mijn eerste 9 maanden als ZZP-er zitten erop, ik probeer nu concreet in kaart te krijgen wat ik nou netto per uur over houd, inclusief pensioen, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en verder de hele rataplan. Op basis van 45 ex btw kom ik uit tussen de 20 en 26 euro, afhankelijk van welk programma ik er op los laat.

Ik ben erg onhandig met cijfers (geen dyscalculie, gewoon een complete afwezigheid van wiskundige lessen vanaf mijn 12). Welke tool is volledig betrouwbaar om dit te gaan berekenen op basis van de Nederlandse wetgeving?

Ik heb een boekhouder, maar die doet er wekenlang over om te reageren en ik wil gewoon antwoord hebben omdat ik een aanbod voor een vaste baan binnen heb gekregen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:31

Dat kan je zo niet zeggen. Je moet aangifte inkomstenbelasting doen. Daarin wordt meer meegenomen dan alleen je inkomen uit je bedrijf. Uiteindelijk komt er een bedrag te betalen of te ontvangen uit. Dan kan je je netto uurtarief terug rekenen.
Als je boekhouder niet reageert: een andere boekhouder nemen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:34

Celebi schreef:
Ah ja een fijne kring bij start is wel heel waardevol. Die had ik gewoon niet helaas. Het is een vrije niche markt dus ik ben me nu wel aan het richten op Instagram advertenties omdat dat het enige is waarvan ik nu een beetje bereik kan genereren. En heel soms gaat er eens een reel heel goed met een paar duizend vieuws maar dat is zeer sporadisch.

Het is gewoon nog zoeken. Heb mezelf ongeveer 35 euro per maand aan advertentiebudget gegeven om gewoon een beetje kleine advertenties te laten draaien. En ik heb net een winactie met flinke prijs online gezet in de hoop dat daar veel respons op komt, maar dat is ook altijd afwachten. Misschien had ik moeten samenwerken met een ander account bedenk ik me nu.. :=

Denk dat mensen zich verkijken op het effect hiervan. Zelf actief netwerken is in mijn ogen veel effectiever. Veel volgers (en met name nav een wiactie) wil niet direct inkomsten/naamsbekenheid genereren. Vaak zie je namelijk dat volgen van na een winactie niet blijven volgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:57

Nee maar in dit geval is het een winactie geweest om een gehele deelname aan mijn cursus te winnen. Er zullen geen mensen meedoen die dus niet geïnteresseerd daarin zijn en degene die dat wel graag willen winnen zijn ook daadwerkelijk mijn doelgroep. Het is niet een dekje weggeven om naamsbekendheid te krijgen zegmaar. Maar dat maakt dus ook dat de animo maar beperkt is. :j

Actief netwerken vind ik momenteel erg lastig. Ik ken momenteel persoonlijk geen mensen die binnen mijn doelgroep vallen. Mijn volgende stap wordt flyers rondbrengen op plekken waar dat zou mogen en passend is. Ben benieuwd hoeveel dat gaat doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:12

Xyris schreef:
Ik kom ook weer even buurten. Mijn eerste 9 maanden als ZZP-er zitten erop, ik probeer nu concreet in kaart te krijgen wat ik nou netto per uur over houd, inclusief pensioen, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en verder de hele rataplan. Op basis van 45 ex btw kom ik uit tussen de 20 en 26 euro, afhankelijk van welk programma ik er op los laat.

Ik ben erg onhandig met cijfers (geen dyscalculie, gewoon een complete afwezigheid van wiskundige lessen vanaf mijn 12). Welke tool is volledig betrouwbaar om dit te gaan berekenen op basis van de Nederlandse wetgeving?

Ik heb een boekhouder, maar die doet er wekenlang over om te reageren en ik wil gewoon antwoord hebben omdat ik een aanbod voor een vaste baan binnen heb gekregen...

Ik heb al 20 jaar een administratie kantoor met vooral ZZPers als klant. Uit ervaring kan ik vertellen dat dat inderdaad niet snel uit te rekenen valt. Dat is met het doen van de aangifte inkomstenbelasting pas echt duidelijk. Daarbij is dat netto uurloon ‘leuk’ te weten maar het maakt natuurlijk wel uit of je 10 of 40 uur per week werkt en wat die nieuwe baan zou inhouden aan uren en extra’s.

En je moet afwegen wat de voor en na delen zijn van zzp-en tegenover vaste baan

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:09

Celebi schreef:
Nee maar in dit geval is het een winactie geweest om een gehele deelname aan mijn cursus te winnen. Er zullen geen mensen meedoen die dus niet geïnteresseerd daarin zijn en degene die dat wel graag willen winnen zijn ook daadwerkelijk mijn doelgroep. Het is niet een dekje weggeven om naamsbekendheid te krijgen zegmaar. Maar dat maakt dus ook dat de animo maar beperkt is. :j

Actief netwerken vind ik momenteel erg lastig. Ik ken momenteel persoonlijk geen mensen die binnen mijn doelgroep vallen. Mijn volgende stap wordt flyers rondbrengen op plekken waar dat zou mogen en passend is. Ben benieuwd hoeveel dat gaat doen.

Ik ken een aantal grote bedrijven met een grotere omzet met maar 20 volgers. En kleine bedrijven met 15 k volgers, maar geen omzet. Dus daarmee (en met wat ik boven genoemd heb) denk ik dat het minder impact heeft dan mensen daadwerkelijk denken.

Netwerken hoeft niet perde in je eigen omgeving. Misschien is je directe omgeving niet je doelgroep, maar familie, en vrienden daarvan weer wel. Ik laat gewoon altijd overal mn naam vallen en wat ik doe wanneer ik een leuke gesprek met iemand heb.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:55

Wie oh wie kan mij goede ideeën geven ter promotie op social media voor mijn Dierfysio praktijk? :o

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:12

Bedoel je waar je over kan posten?

Wat mij dan te binnen schiet:
Voor welke dieren is het allemaal (ik heb bv katten en een paard).
Wat zijn de voordelen van de fysio per dier apart uitgelegd.
Je kunt een tevreden klant vragen een stukje te schrijven hoe ze jouw service heeft ervaren.
En daarbij dan ook een voor en na resultaat.
Wat te doen als je dier klachten laat zien (waarbij fysio dan de oplossing is).
Zoiets?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:23

SpikkelFire schreef:
Bedoel je waar je over kan posten?

Wat mij dan te binnen schiet:
Voor welke dieren is het allemaal (ik heb bv katten en een paard).
Wat zijn de voordelen van de fysio per dier apart uitgelegd.
Je kunt een tevreden klant vragen een stukje te schrijven hoe ze jouw service heeft ervaren.
En daarbij dan ook een voor en na resultaat.
Wat te doen als je dier klachten laat zien (waarbij fysio dan de oplossing is).
Zoiets?

Ah top! Daar heb ik wat aan, dankjewel!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 18:20

Ik ben geen voorstander van heel veel AI, maar dat is wel een vraag waa chatgpt je ook heel goed bij kan helpen!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:23

Ik gebruikchat gpt daar ook met enige regelmaat voor

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:27

Wát je post maakt vaak trouwens niet zoveel uit. Het gaat erom dat je het doet met een doel. Dus bedenk eerst wat is je doel en pas je berichten fotos en filmpjes daar op aan.

Wil je bijvoorbeeld reacties dan zal ik fotos van voor en na en dan kun je vragen welke verschillen zien.

Wil je zelf de verschillen laten zien maar hoef je niet zozeer een reactie kan je een filmpje maken met voor en na

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:19

Nirvana_ schreef:
Ik ben geen voorstander van heel veel AI, maar dat is wel een vraag waa chatgpt je ook heel goed bij kan helpen!

Hmm goede tip! Ga ik eens proberen!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:00

Dank voor de tip over Chatgpt! Heb gevraagd voor een marketing plan toegespitst op mijn bedrijf en ook doorgevraagd over verbeterpunten op mijn website en hoewel er geen hapklare ideeën terug gegeven werden gaf het me een boel inspiratie om mee aan de slag te gaan!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:41

Celebi schreef:
Dank voor de tip over Chatgpt! Heb gevraagd voor een marketing plan toegespitst op mijn bedrijf en ook doorgevraagd over verbeterpunten op mijn website en hoewel er geen hapklare ideeën terug gegeven werden gaf het me een boel inspiratie om mee aan de slag te gaan!

Oh die verbeterpunten van mijn website ga ik ook proberen!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:37

zijn er mensen die ervaring hebben met Strato en zo ja hoe zijn die?