Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:41

WillemYntJee schreef:
Hoe denken jullie trouwens over het eventueel onder/over-gekwalificeerd zijn voor een functie? Ik ben bijvoorbeeld opgeleid op Hbo-niveau, maar wel een opleiding die ik nu niemand meer zou aanraden. Daarnaast een verkorte mbo opleiding gedaan (wel enigszins gerelateerd aan m'n Hbo) en daar nu ook werkzaam in. Ik weet dat ik Hbo-niveau aankan, maar kan dit dus niet laten zien qua werkervaring of opleiding in een andere richting.

Tja, het is toch wel belangrijk dat je dat op een of andere manier kunt staven, dus door werkervaring of door diploma's .. Maar je hebt toch een HBO diploma, dat is in principe genoeg bewijs dat je HBO denkniveau hebt etc.. !

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:42

Sonja_vR schreef:
Ik wil er nou wel eens achter willen komen wat ik nou wil worden als ik later groot ben :roll: :+

:))

'Hoe zie jij jezelf over 5 jaar....'

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:46

Vreselijke vraag inderdaad winged, ik heb ook geen idee namelijk. Heb gewoon de verkeerde opleiding gedaan en vind te veel dingen leuk om te doen, maarja om dat nou als antwoord te geven..

Daar heb je wel gelijk in fargo, maar vaak wel in een compleet andere richting dus in hoeverre telt dat?
Heb ook al overwogen om weer te gaan studeren maar als ik dat ga doen dan wel t liefst duaal zodat t met een baan in die richting gecombineerd kan worden.
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 12-11-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:47

Pff die vraag is echt stom... Niemand kan in de toekomst kijken en dan moet je maar een beetje ambitieus gaan zitten banketstaaf

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:59

Ohh die heb ik nog maar een keer gekregen!

Ik heb eerlijk geantwoord dat ik graag een functie wil die gebaseerd is op kennis en niet zozeer als leidinggevend maar ik nog niet weet welke richting op :')

En toen kwam de vraag: 'Maar welk beroep wil je dan over 5 jaar doen' ik dacht echt bij mezelf dat leg ik toch net uit -O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:09

WillemYntJee schreef:
Vreselijke vraag inderdaad winged, ik heb ook geen idee namelijk. Heb gewoon de verkeerde opleiding gedaan en vind te veel dingen leuk om te doen, maarja om dat nou als antwoord te geven..

Daar heb je wel gelijk in fargo, maar vaak wel in een compleet andere richting dus in hoeverre telt dat?
Heb ook al overwogen om weer te gaan studeren maar als ik dat ga doen dan wel t liefst duaal zodat t met een baan in die richting gecombineerd kan worden.

Het geeft een bepaald niveau aan en daarmee ook een bepaald kunnen. Het feit dat het in een andere richting is, is niet persé van belang. Wij hebben vaak genoeg vacatures waarbij een afgeronde opleiding op HBO of WO niveau de eis is, dus niet een bepaalde richting, maar gewoon een bepaald denk- en opleidingsniveau.
En je kunt wel degelijk aangeven dat je achteraf andere keuzes zou hebben gemaakt, maar je hebt het in ieder geval succesvol afgerond en dat zegt een hele boel.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:12

maai_ke schreef:
Dat vind ik ook best begrijpelijk milatje, ik begrijp dat je dus niet arabisch bent?

100% Nederlands. Inclusief blond haar en blauwe ogen. Maar ik merk toch wel vaak dat men een Marokkaanse vrouw verwacht gezien mijn naam.

Sonja_vR

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:26

Dungen, Winged... ben ik niet de enige ;)
En ja, die vraag is stom... ik antwoordde meestal in lijn met de geboden functie, met eventueel iets van doorgroei/functie er boven ... of als dat niet mogelijk was , dat de geboden functie je van het was :+

Maar seriously.. ik heb geen flauw idee :? En meg mijn huidige opleidingen kan ik alleen werk gaan doen wat lichamelijk nogal belastend is en daar wil ik juist vanaf , maar goed... wat dan wel?
Ik weet wat ik niet wil/kan en dat zijn commerciele zaken waarbij het gaat om verkopen, deadlines en quota :n dat ligt me gewoon echt niet...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:27

Als ze dat vragen zeg ik altijd in een leidinggevende positie. Keer meegemaakt dat toen ik zei dat het me niet uitmaakte of ik leiding gaf of niet ik te horen kreeg dat ik niet ambitieus genoeg was.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:29

Ik ben ook niet van de verkoop inderdaad, maar wat heb je dan gedaan voor opleiding en werk?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:31

purny schreef:
Als ze dat vragen zeg ik altijd in een leidinggevende positie. Keer meegemaakt dat toen ik zei dat het me niet uitmaakte of ik leiding gaf of niet ik te horen kreeg dat ik niet ambitieus genoeg was.

Als je niet kunt leiding geven zou ik dat niet als antwoord geven. Ik persoonlijk heb echt geen leidinggevende kwaliteiten. Maar dat betekend niet dat ik daardoor niet goed genoeg kan zijn in mijn werk of geen ambities heb.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:33

Ik gaf aan dat ik er vrede mee had als ik geen leidinggevende zou zijn. Zij vonden het geen goede motivatie om daar te werken. Was trouwens op een speeddate, meest verschrikkelijke manier om te solliciteren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:37

purny schreef:
Ik gaf aan dat ik er vrede mee had als ik geen leidinggevende zou zijn. Zij vonden het geen goede motivatie om daar te werken. Was trouwens op een speeddate, meest verschrikkelijke manier om te solliciteren.

Als je gezegd had daar geen vrede mee te hebben was je niet gemotiveerd genoeg geweest ;)
Ofwel....flauwekul allemaal.....het aanbod personeel is gewoon te groot.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:39

Idd. Nu moeten we maar zien of we een uitnodiging krijgen. Dan ben je al blij dat je iets hoort. 2 december moet ik weer naar het UWV en dan hoop ik op iets positiever nieuws dan nu.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:48

Ineke: mbo veehouderij/dierverzorging en mbo verpleegkunde 1ste jaar afgerond(is in de praktijk voldoende voor functie helpende in de zorg) daarnaast hbo opleiding gestart maar door omstandigheden niet afgemaakt(journalistiek)

Werkervaring horeca, veehouderij, paardenhouderij en les geven, ouderenzorg intramuraal en extramuraal, woon/zorg begeleider bij begeleid wonen voor mensen met een verstandelijke beperking en jaren lang meegewerkt in het bedrijf van mijn ex(geluidstechniek waarbij ik mee opbouwde , afbreken, stagemanagement etc deed en een deel van de admin. )
Maar nu alweer een jaar thuis.

Opleiding is eigenlijk wel noodzakelijk om weer aan de bak te komen tenzij ik de schoonmaak of de fabriek in wil ...
Maar aangezien ik af wil van wisseldiensten , fulltime en lichamelijk belastend werk...

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:49

Ik ben uitgenodigd door een uzb, hopelijk raak ik meer overtuigd van de functie als ik eens kan langs gaan. Het heeft onrechtstreeks te maken met mijn vakgebied, maar is eigenlijk totaal iets anders. Maar beter werk dan geen werk, ik heb de centjes nodig. :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:52

Ik heb meerdere leidinggevende functies gehad, maar dat ambieer ik niet meer. Ik hou ervan om zo goed mogelijk te worden in de functie die ik uitvoer, niet hoger of lager maar die functie echt mij eigen maken. En dan moet het dus wel een veelzijdige verantwoordelijke functie zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:55

Sonja: je geeft aan ook administratief geholpen te hebben? Dan zou ik daarop voortborduren als je regelmatige werktijden wil en geen fysiek zware arbeid wil.
Welke omgeving zit je?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:19

Sonja jij hebt echt van alles gedaan! :')

Tjah verkoop.. je kan het slechter treffen. :o Niet alle bedrijven hebben een brulaap rondlopen die loopt te schreeuwen over deadlines en quota. Als je er een afkeer tegen hebt moet je het niet doen maar laat je niet weg jagen door dat soort verhalen :)

Aan de ene kant heb ik het idee dat ik de zorg in wil (gedragsproblemen, verslavingszorg etc.) en aan de andere kant wil ik me echt gaan verdiepen en echt een adviesrol (iets met rechten, schuldhulp etc.) en alles wat er tussen zit :')

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:19

Kun je dat niet combineren, Dungen?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:21

Hoe bedoel je anneert?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:12

Ineke, dat is idd mijn eigen idee ook... admin/boekhouden, dus ben wel aan het kijken naar cursussen/opleidingen in die richting. Maar twijfel of het me kan blijven boeien op termijn... p&o ligt me ook wel, maar sociaal/juridische dienstverlening vind ik ook erg interessant
Ik woon nu in Dussen , tussen Gorinchem en Waalwijk in.

Dungen: het erge is, dit is de compacte versie := ik weet namelijk oa ook dat de pabo ook niet mijn opleiding is (geef mij maar pubers)
En dat ik ook niet in kassen met bloeiende planten/bloemen moet gaan werken
en... erm...sja, :+
Maar wat betreft verkoop... ik vrees dat ik er te idealistisch voor ben :+
service ligt me dan meer :?

Edit: ik vind de dingen die jij als interesse aan geeft dus ook erg interessant

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:59

De opleiding sjd lijkt mij dan wel iets... Daar kun je meerdere kanten mee op :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:10

Klopt... is ook 1 van de (vele) opties... moet denk maar eens langs gaan bij wat aanbieders van opleidingen etc en eens contact leggen met mensen in verschillende functies... even rondkijken in wat keukens zeg maar.

Maar dat er door verschillende mensen(hier en elders) een beetje tot dezelfde conclusies komen is wel fijn... als je op een gegeven moment echt al langer thuiszit en daarvoor ook al niet echt werk hebt gedaan wat je echt lag dan raak je toch wat in een cirkeltje van twijfels

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:18

:') ohh.

Verkoop kan juist service gericht zijn. Als je een goed bedrijf hebt wat echt gaat voor kwaliteit en niet kwantiteit. Maar die vragen dan vaak weer meer ervaring etc. :+

Het is ook lastig met de huidige economie. Tien jaar geleden werd er nog heel hard geschreeuwd ga de zorg in daar zit de toekomst ivm vergrijzing.. en dan moet je nu kijken -O-