Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dungen

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:15

Ik heb wel een foto op mijn cv :) Kreeg gisteren de complimenten over mijn cv. Duidelijk, compleet en sprak aan :)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:33

milatje schreef:
Ik heb heel licht wat kleur in mn cv.. maar dat is heel subtiel.
Hier wel een foto ivm een Arabische naam. Ik ben toch bang sneller afgewezen te worden als ik dat niet doe.

Ik heb ook een Arabische (roep)naam en een buitenlandse achternaam, om die reden heb ik ook mijn nationaliteit er op staan.
Een foto heb ik niet, omdat dat en niet echt past in de branche waarin ik naar werk zoek én ik geen mooie passende foto heb. Vond het al moeilijk om een goede LinkedIn-foto te maken!
Een foto kan twee kanten op werken en ik ben bang dat het dan in mijn nadeel zou werken.

Ik heb één leuke vacature gevonden in de gemeente waar ik woon. Ik ga zo eens een motivatiebrief schrijven! Ze zoeken wel eigenlijk een HBO-er, maar ik hoop dat ik wel door de eerste selectie heen kom :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:50

Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk alleen intern gesolliciteerd. Dus dan is een foto ook niet zo belangrijk. Nu de eerste externe sollicitaties verstuurd. Als ik afwijzigen krijg dan ga ik zeker feedback vragen op mijn cv en motivatie.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:09

Stille meelezer meldt zich weer even :-)
Ais een passende foto is misschien nog wel belangrijker dan wel of geen foto. Als je geen goede foto hebt kan je deze er beter niet bij doen, dan perse maar een foto erbij willen doen en dus maar een wat mindere foto doen.

Zou ik van een aantal van jullie misschien een cv mogen ontvangen? Ik ben niet tevreden over hoe mijn eigen cv eruit ziet en zou daar graag wat inspiratie voor opdoen. Het opleidings/werkervarings-gedeelte is ok, maar daarna gaat t een beetje als een nachtkaarsje uit om t zo maar te zeggen :P
Ik heb momenteel een parttime baan en moet/wil ook niet direct weg, maar zou er graag wat naast gaan doen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:25

Grrr, kom even stoom afblazen -:(-
Ik ben net 3 uur bezig geweest om de perfecte brief te schrijven en mijn CV aan te passen op de functie (schuldhulpverlener bij gemeente). Krijg ik meteen al reactie van dat uitzendbureau: helaas, je hebt geen ervaring in het werken bij de gemeente. Ik gebeld en meer uitleg gegeven dat dat inderdaad klopt, maar er alles van weet omdat ik bij een ander soort organisatie super veel met schuldhulpverlening heb gedaan, maar helaas :( Grrrr

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:28

Balen Corelli. het was mij ook al opgevallen dat ze bij de gemeente vaak in de vacature hebben staan dat je gewerkt moet hebben bij de gemeente.. -O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:29

Zelfde met de rabobank :+

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:34

Corelli, dat is onwijs vervelend! Heeft die gemeente die vacature zelf niet ook online staan toevallig? :)

Ik ben, voor ik begin aan mijn brief, nog wat vacatures aan het zoeken, maar het is echt triest gesteld met de hoeveelheid vacatures :(

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:35

Inderdaad Winged! Terwijl ik dan denk: je kan daar toch ook gewoon ingewerkt worden? Iedereen is daar toch een keer voor t eerst begonnen, maar blijkbaar werkt t zo niet..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:45

WillemYntJee schreef:
Inderdaad Winged! Terwijl ik dan denk: je kan daar toch ook gewoon ingewerkt worden? Iedereen is daar toch een keer voor t eerst begonnen, maar blijkbaar werkt t zo niet..

Vind ik ook... maar pfff werken bij die instanties word echt héél vaak intern geregeld en.... via vriendjespolitiek.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:47

Zo ik heb even een belrondje gedaan vanmorgen, waarom ik geen reactie heb gekregen op mijn sollicitaties.
Heeft toch een gesprek opgeleverd morgenochtend (ja bij een uzb, helaas niet bij een echte werkgever)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:52

Sure_lee schreef:
Balen Corelli. het was mij ook al opgevallen dat ze bij de gemeente vaak in de vacature hebben staan dat je gewerkt moet hebben bij de gemeente.. -O-

Hier stond "werkervaring bij de gemeente of bij een gelieerde organisatie". Helaas verschillen we van mening over wat er onder een gelieerde organisatie valt..

ais schreef:
Corelli, dat is onwijs vervelend! Heeft die gemeente die vacature zelf niet ook online staan toevallig? :)

Ik ben, voor ik begin aan mijn brief, nog wat vacatures aan het zoeken, maar het is echt triest gesteld met de hoeveelheid vacatures :(

Daar kan ik niet achter komen, want het uitzendbureau geeft alleen weer dat het een gemeente in Gelderland betreft -O- Slimmeriken..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:54

Veel gemeentes werken inmiddels met marktplaatsen en daarop kunnen dan werving & selectiebureaus aanbieden. Dus dat doe je dan via via. En je krijgt als kandidaat punten per onderdeel en het geen ervaring hebben bij de gemeente betekent gewoon helaas vaak dat je veel punten minder scoort en dus niet op gesprek zult komen. Dat weten die bureaus ook en dat betekent dus dat een kandidaat snel afvalt al voor die wordt voorgesteld.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:55

Corelli schreef:
ais schreef:

Daar kan ik niet achter komen, want het uitzendbureau geeft alleen weer dat het een gemeente in Gelderland betreft -O- Slimmeriken..

Heb je al op gemeentebanen.nl gekeken? :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:57

Nee, dankjewel voor de tip! :D

edit: helaas, niet gevonden
Desalniettemin een handige site

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:17

Hoe denken jullie trouwens over het eventueel onder/over-gekwalificeerd zijn voor een functie? Ik ben bijvoorbeeld opgeleid op Hbo-niveau, maar wel een opleiding die ik nu niemand meer zou aanraden. Daarnaast een verkorte mbo opleiding gedaan (wel enigszins gerelateerd aan m'n Hbo) en daar nu ook werkzaam in. Ik weet dat ik Hbo-niveau aankan, maar kan dit dus niet laten zien qua werkervaring of opleiding in een andere richting.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:24

Ik ben wo afgestudeerd, maar reageer ook op heel veel hbo-functies. Incidenteel waag ik een brief aan een wo-functie met 5 jaar ervaring, maar 99% zekerheid op een afwijzing :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:35

Ik solliciteer op MBO, MBO+ en HBO functies... Ik heb geen HBO diploma's, maar mijn werkervaring en denkvermogen kan dat wel aan :) Niet geschoten is altijd mis.

O en het bedrijf (UZB) waar ik gister op gesprek zou gaan (maar ik had mezelf buitengesloten) belde vanmorgen weer en ik mag maandag voor de herkansing :P

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:45

Heb er ook weer twee sollicitaties uitgedaan. Ben benieuwd. Zal wel niks worden, maarja niet geschoten is altijd mis.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:08

Ineke2 schreef:
Ik solliciteer op MBO, MBO+ en HBO functies... Ik heb geen HBO diploma's, maar mijn werkervaring en denkvermogen kan dat wel aan :) Niet geschoten is altijd mis.

Precies dit.
Net mijn eerste afwijzing binnen op een sollicitatie die ik vrijdag had verstuurd. Nog even de vraag gesteld waarom. Ben beneiuwd of ik daar reactie op krijg.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:25

Gemeente heb ik ook eerder geprobeerd maar kreeg ook zulke reacties.. -O-
Heb ook even gekeken op de site gemeentebanen en de eerste die ik opende stond er ook al weer zoiets in. Ja laat dan maar :')

Ik solliciteer maximaal 1 niveau hoger (dus of meer werkervaring of hogere opleiding)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:27

Ik solliciteer op HBO en WO functies. Heb na bijna een jaar solliciteren een MBO/MBO + functie geaccepteerd, maar wil eigenlijk wel echt minstens op HBO niveau werken.

Maar, als ik niks gevonden krijg, ga ik natuurlijk pakken wat ik pakken kan. Ik heb nog anderhalve maand voor ik eruit lig, dus voor nu houd ik het bij HBO of WO functies.

Vandaag voor het eerst sinds tijden 2 brieven eruit gedaan, eentje HBO andere WO

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:30

Ik solliciteer ook niet onder mijn niveau :o zou het liefst een baan willen met een beetje uitdaging er in en dat is op mijn huidige scholing niveau al moeilijk te vinden. :')

Maar als ik een andere baan heb ga ik echt weer een studie er bij doen misschien helpt dat :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:35

Ik wil er nou wel eens achter willen komen wat ik nou wil worden als ik later groot ben :roll: :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:40

Jij ook al _O- heel herkenbaar :')