Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:31

Nirvana_ schreef:
Dan zou ik ongeveer op 250 euro gaan zitten;
dat is 25 euro per persoon max, geen gekke prijs
dan heb je 4 uur gecovered, 1,5u lezing en 2,5u voorbereiding
Voor dat geld kan je ook een nette uitdraai maken om mee te geven

Klinkt interessant wel! :D

Dat vind ik wel erg weinig. Is dat met of zonder BTW? Er van uitgaande dat je ZZPer bent, hier nog btw van moet afdragen, belasting, je verzekeringen etc...

SpikkelFire

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:08

Dat vind ik ook weinig. Ik vraag voor dit soort opdrachten vaak al rond de 500 euro. Het gaat niet alleen om de tijd die je erin hebt gestopt, maar ook je jarenlange ervaring en expertise die je overbrengt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:36

Daarom komt ze met 250 prima aan haar uurtarief, waar ze haar expertise ook in meeneemt. 500 zou ik verwachten bij een halve dagcursus, niet bij een lezing van 1,5u. En het is haar eerste keer.

Uiteraard is het excl btw. Waarom zouden we als ondernemers onderling incl btw rekenen?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 13:51

Wij hebben een bedrijf met een aantal werknemers.
Omdat we aan het groeien zijn komen er ook steeds meer mensen bij ons werken.
Was het eerst te doen als iedereen zijn gewerkte uren in een agenda schreef, beginnen we daar toch te groot voor te worden.
Weet iemand een goede tijdregistratiesysteem, wat bv werkt met een druppel of pasje?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:27

Met welk Salarispakket werken jullie en welke sector?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:02

Ik ga binnenkort een nieuwe opleiding doen en start in het nieuwe jaar een nieuw bedrijf (naast mijn huidige eenmanszaak, als subbedrijf zeg maar) totaaal andere activiteit en heb er echt heel veel zin in. Alleen vind ik het spannend qua klanten krijgen. Werkt toch anders als met mn huidige bedrijf dat al 8 jaar draait.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:56

@ Marjolein, we sturen de gewerkte uren door naar een loonburo, en die werkt met de diverse pakketten. Dus die maakt het niet uit hoe we het aanleveren. WE zitten in de wasserij sector.

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:46

Heb je een goede band met collega wasserij bedrijven? Kan je daar eens vragen hoe zij het doen?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:58

Een aantal van onze collega's gebruiken nog ouderwetse prikkaarten om in en uit te klokken.
Dat willen wij dus zeker niet.
We zijn al diverse grote stappen aan het zetten in ons bedrijf, waaronder niets verpakken meer in plastic. Het mag allemaal wel eens een beetje meer moderner worden.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 11:22

Ik heb met Nostradamus gewerkt en dat vond ik niet altijd hee makkelijk. Ik denk wat log voor een kleinere ondernemen.
Dyflexis heeft een mooie koppeling met nmbrs, ik heb er een aantal jaren terug een overname uit gedaan en dat was best goed te doen.

Probeer vooral je HR in een pakket te houden. Dat is vaak voor medewerkers het makkelijkste. Dus je loonstroken, verlofsaldo op 1 plek. Daarom zou het heel fijn zijn als de urenregistratie daaraan gekoppeld is en je als medewerker een duidelijk overzicht heb van je uren en je verlofsaldo.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 12:39

Bij ons wordt het ook uitbesteed. Voor een paar mensen is het niet te doen om zelf de kennis of pakketten in huis te hebben. Het bureau dat onze salarisadministratie verzorgt gebruikt het hierboven genoemde nmbrs.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 22:14

Hier ook maar eens een balletje opgooien. Ik werk met een eigen boekhoudprogramma Jorrt en dat bevalt prima. Eénvrouwszaakje. Alleen krijg ik het niet voor elkaar de betaald BTW 23% uit Polen terug te krijgen. Meld de facturen aan bij de belastingdienst die het doorsturen naar Polen. Dat gaat allemaal goed maar dan komen er mails van de Poolse belastingdienst en dan gaat het op één of andere manier fout. Nu zoek ik geen verdere adviezen maar iemand/een bureau/boekhouder die dit voor me wil doen. Iemand raad?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:25

hallo allemaal, ik kom me ook melden hier.

Momenteel aan het veranderen van baan. Nu een hele leuke baan tegengekomen ( volgende week weet ik meer erover ), dit is voor 24-30 uur. nu ben ik 40 uur gewend en zou ik graag daarnaast voor mezelf beginnen. Nu heb ik alleen zoiets van waar moet ik beginnen ............
heb mn mbo niv 4 admin. mederwerker / jr assisitent accountant behaald. verder ben ik actief in de paardensport ( dit jaar eigen veulen gefokt )en ben ik ook geregeld te vinden in de honden africhting.
graag zou ik wel met de paarden etc passie technisch gezien iets willen doen maar geen idee hoe verder nu.

kunnen jullie mij op weg helpen?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:52

kimwilliam schreef:
hallo allemaal, ik kom me ook melden hier.

Momenteel aan het veranderen van baan. Nu een hele leuke baan tegengekomen ( volgende week weet ik meer erover ), dit is voor 24-30 uur. nu ben ik 40 uur gewend en zou ik graag daarnaast voor mezelf beginnen. Nu heb ik alleen zoiets van waar moet ik beginnen ............
heb mn mbo niv 4 admin. mederwerker / jr assisitent accountant behaald. verder ben ik actief in de paardensport ( dit jaar eigen veulen gefokt )en ben ik ook geregeld te vinden in de honden africhting.
graag zou ik wel met de paarden etc passie technisch gezien iets willen doen maar geen idee hoe verder nu.

kunnen jullie mij op weg helpen?

Waar mee kunnen we je precies op weg helpen?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:09

hoe zouden jullie in mijn situatie zo iets aanpakken? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer :oo

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:36

Misschien een keer een goede brainstorm sessie houden? Mindmaps maken? Nadenken over wat je graag zou willen doen en hoe je dat vervolgens zou kunnen uitwerken?

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:55

kimwilliam schreef:
hoe zouden jullie in mijn situatie zo iets aanpakken? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer :oo

Wat moet er aangepakt worden? Je vraag is mij niet helemaal duidelijk. Wil je weten wat je kunt doen met je diploma's? Voor jezelf beginnen is meer van "dit wil ik, dit ga ik doen" versus "wat kan ik zelfstandig doen met mijn skills". Je hebt toch wel een passie ergens voor, een drive?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:06

Inderdaad, eerst zélf verzinnen wat je wilt gaan doen en een soort ´businessplan´ verzinnen. Dus wat wil je doen (en mag / kan je ook), welke doelgroep heb je voor ogen, enzovoorts. En.... wat kun je factureren aan de klanten en is dat genoeg? Wat voor kosten ga je krijgen? Wat doen je concurrenten?
Dan is het een kwestie van aanmelden bij de KvK, een bankrekeningnummer regelen, en beginnen.

Maar of je nou als ZZP'er in de accountancy, paarden of in de honden iets wil gaan doen, dat moet je echt zelf gaan uitmaken natuurlijk.
Met een keer een veulen gefokt te hebben zou ik zelf in elk geval niet als fokker gaan beginnen, want daar ga je geen inkomen uit halen. Maar als ik het zo om mij heen hoor, is er bijvoorbeeld wel een gebrek aan betrouwbare honden-uitlaat-bedrijven.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:31

Ik zal inderdaad eerst bedenken wát je dan precies wil gaan doen. Want met deze informatie kunnen we je niet verder helpen.

Ondernemen is ook zelf dingen verzinnen en zelf initiatief tonen. Je kan niet zeggen van ik wil ondernemen maar geen idee hebben wat je wil ondernemen. Ondernemen komt je niet zomaar aanwaaien zeg maar. Klanten komen ook niet als jij zelf geen idee hebt, en geen initiatief toont.

Dus ik zal eerst beginnen met de vraag te stellen bij jezelf. Wil ik écht beginnen met ondernemen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:22

Inderdaad Naranja! Ik vond dat in het begin ook heel spannend, maar ik heb nu een goedlopend bedrijf met personeel en ben al heel blij met waar we nu staan. Maar dan is het ook weer leuk om te beslissen hoe je verder wilt en waar je dan investeringen in gaat doen.
Mijn doelstelling is niet om heel veel groter te worden, ik wil wel het werk aan kunnen en ik wil niet met heel veel personeel werken. Dan word het mij te onoverzichtelijk denk ik, het gaat mij vooral om een stuk kwaliteit leveren.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:32

Hallo, iemand nog goede aftrekposten voor een zzper die aan huis werkt en nagenoeg daardoor geen kosten heeft ;)
Wat schaf jij aan het einde van t boekjaar aan?

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:38

kimwilliam schreef:

Ik ben 12 jaar terug naar de Kvk gestapt en me lukraak ingeschreven. Heb bij een uitgeverij gewerkt, projectmanager in software bedrijf en webshops verkocht. Werk nu al 7 jaar in de bouw. Heb psychologie gestudeerd dus tsja...

Uiteindelijk maakt t niet uit wat je gaat doen, je set aan skills kunnen op zoveel fronten worden ingezet. Het maakt wel uit dat je goed weet wat je kan en waar je voor wilt gaan. Wat je wil leren, waar je in wilt groeien en wat je te bieden hebt.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:41

vidya schreef:
Hallo, iemand nog goede aftrekposten voor een zzper die aan huis werkt en nagenoeg daardoor geen kosten heeft ;)

Wat voor werk doe jij? Laptop kan je denk ik wel voor elke baan gebruiken als je vanuit huis werkt?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 08:41

vidya schreef:

Ik moet nog starten en heb een ander type bedrijf. Daarin kan ik straks genoeg geld 'kwijt' door in mezelf te investeren of een aantal producten meer in huis te hebben.

Misschien nu een beetje laat, maar waarschijnlijk kan jij ook wbt in jezelf investeren best wat doen. Door cursussen of ondersteuning op je eigen mentale vlak bijvoorbeeld.

Nu heb ik er nog te weinig kennis van, maar kan je met een pensioenpotje ook niet je winst minder hoog maken?

Eigenlijk denk ik dat dit ook meer voer is voor een financieel adviseur/boekhouder om advies te geven in jouw situatie.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:09

naranja1 schreef:
vidya schreef:

Wat voor werk doe jij? Laptop kan je denk ik wel voor elke baan gebruiken als je vanuit huis werkt?

Haha dit soort dingen duren 5 jaar om af te schrijven.. ik zag laatst iets over dinerbonnen als relatiecadeau aan jezelf te geven. Heb je er toch nog wat aan... of is dit oplichterij?

Mijn accountant is meer van de cijfers dan van t advies.

Ik ben zeker van nascholing/coaching oid, maar ik vraag me af wat er uiteindelijk echt aftrekbaar is. Niet alle cursussen heb ik tijd voor of is even relevant.