Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:57

Marcella schreef:
Anneert schreef:

Oke, en je woont in de Randstad, dat scheelt natuurlijk :)

Het wonen in de randstad is geen garantie voor werk hoor wou dat het zo makkelijk was.

Maar voor iedere vacature die je buiten de randstad vind... vind je er minimaal 50 in de randstad... het ging om de hoeveelheid vacatures , niet dat je in de randstad zo maar even werk vind.

Marcella

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:51

Maar in de randstad heb je ook des te meer werkzoekenden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:00

Maar dat heeft geen invloed op het aantal sollicitaties dat je per dag de deur uit kan sturen, wel op het aantal waar je effectief voor uitgenodigd wordt :P .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:13

Idd en daar ging het over.. hoe je aan zoveel vacatures komt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:15

Dat is echt een fabel. Als je in de randstad woont dat je sneller een baan hebt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:16

Dat zegt toch ook niemand?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:19

Ik heb het vaak genoeg gehoord. Maar tot nu toe hier ook nog geen reacties op sollicitaties.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:22

Laat ik het nog een keer proberen uit te leggen :D .

Even heel kort door de bocht:

Je woont op de boerenbuiten met 100 mensen die boekhouder willen zijn. In die streek zijn er 5 vacatures voor boekhouder in een hele maand.

Je woont in de (randstad) en er zijn 10 000 mensen die boekhouder willen zijn. Er zijn 1000 vacatures voor boekhouder. Doordat je nog 9 999 andere kandidaten hebt die op zoek zijn, is de kans dat je iets vindt even klein, er is immers hopen concurrentie. Maar, en daar draaide het om, je hebt wel 1000 vacatures om op te reageren, en dan is aan vijf vacatures per dag komen peanuts. Wat NIET gelijk staat aan het krijgen van een positieve reactie of een reactie hoedanook! De sollicitant van de boerenbuiten vindt dat veel moeilijker.

Uiteraard zijn de cijfers belachelijk maar het is maar voor de uitleg :P

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:34

Het kost toch wel moeite om zoveel te solliciteren hoor. Ookal lijkt dat nu misschien, maar ik ben per dag minimaal 4 uur ermee bezig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:19

Marcella schreef:
Maar in de randstad heb je ook des te meer werkzoekenden.

Dat is gewoon niet waar -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:32

purny schreef:
Ik heb het vaak genoeg gehoord. Maar tot nu toe hier ook nog geen reacties op sollicitaties.
ja maar we zeggen dat helemaal niet hier. :n
we hebben het hier puur over de hoeveelheid vacatures die er zijn in bepaalde gebieden... in de randstad (als je daar zoekt)
zijn er gewoon veel meer vacatures te vinden dan buiten randstedelijk gebied ...we hebben het niet over sneller of minder snel werk hebben/vinden daardoor.
denk dat het momenteel overal druk is qua reacties :)

Ineke, dacht ik wel dat het wat moeite kost om die hoeveelheid
vacatures te vinden , ook in de randstad.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:04

Ik heb vanavond nog een sollicitatiegesprek gehad, ben benieuwd! Was er op zich wel tevreden over, misschien iets te amicaal/bijdehand...

Vanmorgen trouwens een webinar van werk.nl gevolg, over CV pimpen. Motto was opvallen, maar dat ging echt met een overkill aan kleurtjes, grafiekjes en plaatjes :?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:22

Ik heb gewoon een duidelijke CV zonder kleurtjes of aparte dingen. Ik heb niet het idee dat het iets toevoegt... Rustig houden en duidelijk neerzetten wat je kunt en gedaan hebt valt echt wel op.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:26

Ik heb wel iets van kleur en een tijdlijn waarin mijn werkervaring duidelijk zichtbaar wordt. Voor de rest is hij standaard.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:37

Je CV moet heel snel en duidelijk leesbaar zijn. Een rekruter heeft er niets aan als je CV vol kleurtjes en grafiekjes staat als hij meer dan twintig seconden nodig heeft om te ontcijferen wat je nu eigenlijk doet.
Tenzij je een grafisch ontwerpen of zoiets bent, dan moet je met CV ook wel wat van je kunnen uitpakken.
Kleuren en andere dingen kunnen wel goed zijn, maar je moet wel weten hoe ze te gebruiken. Gewoon er een kleurboek van maken of een ingewikkeld kluwen van tabellen en irrelevante plaatjes maakt het gewoon mooi prullebakmateriaal :D . Dan scoort iemand met een kwa layout doodsimpele CV maar waar je binnen de vijftien seconden kan zien "daar gewerkt wat relevant is voor de functie", "dat takenpakket dat relevant is voor de functie", "die kwaliteiten die goed zouden passen in onze bedrijfscultuur" veel beter.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:52

Ineke2 schreef:
Ik heb niet het idee dat het iets toevoegt...

Nee ik ook niet, maar werk.nl blijkbaar wel.. Dus straks heeft 95% na het volgen van dat webinar een kleurdooscv en val je juist op met je traditionele CV :+

Ik vraag me wel al wie ze als referentie gebruiken bij hun tips. Zij adviseerden bvb met klem een of meerdere foto's op je CV, terwijl ik ook van werkgevers hoor dat die juist meteen aan de kant gelegd worden :?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:59

Klopt, wij als Werving en selectiebureau kijken ook of de relevante taken en functies duidelijk uit het CV komen. En dat is dus ook aan de kandidaat om te zorgen dat het daar staat en niet dat die achteraf zegt, ik heb het niet opgenomen in mijn cv maar ik kan het wel allemaal ;-) En zo probeer ik ook mijn cv te maken, dat hij past bij de eisen en de taken die gevraagd worden. En jammer genoeg zijn dat er geen 5 per dag of per week. Ik doe office manager taken maar heb geen secretaresse achtergrond of opleiding, dus de meeste functies die ik leuk vindt zijn of te gericht op een opleiding zoals schroeves of ze willen dat ik ook de boekhouding doe of als een zonnetje notuleer ;-) Dus ja je moet kijken of het echt past en of het je ook trekt. En dan kom ik - jammer genoeg niet op 5 vacatures per week laat staan per dag.

Meerdere foto's of plaatjes zijn interessant als je dat in je werk nodig zou hebben als editor of redacteur wellicht, maar niet als bijvoorbeeld communicatieadviseur of vertegenwoordiger bij wijze van spreken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:02

Ik stuur inderdaad nooit foto's mee.
Zag daarstraks dat een werving en selectiebureau erom vroeg.... Ze nodigen mij maar fijn uit als ze willen weten hoe ik eruit zie.

Ben je grafisch vormgever of iets in de mediawereld dan zou het allemaal wel interessant zijn om met plaatjes e.d. toe te voegen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:34

Ik heb ook altijd begrepen dat de meeste bedrijven gewoon graag een net en overzichtelijk CV zien zodat ze binnen een paar minuten weten wat ze voor zich hebben en niet hoeven te ontcijferen. Afhankelijk van de branche natuurlijk.
Heb ook een afwijzing, vacature voor wijkverpleegkundige maar deze was 'reeds opgevuld'. Helaas.
Ik stuur ook nooit foto's mee trouwens, op het gesprek zien ze wel wie ik ben. T is geen Tinder. :P

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:42

Ik heb heel licht wat kleur in mn cv.. maar dat is heel subtiel.
Hier wel een foto ivm een Arabische naam. Ik ben toch bang sneller afgewezen te worden als ik dat niet doe.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:59

Dat vind ik ook best begrijpelijk milatje, ik begrijp dat je dus niet arabisch bent?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:17

Jammer dat het moet, maar wel verstandig Milatje!

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:42

Mijn foto staat standaard op mijn CV, hebben ze alvast een beeld.

Net weer een rondje vacaturesites gedaan, maar 1 sollicitatie gedaan, niet zoveel nieuwe vacatures vandaag. -O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:46

Ik doe tegenwoordig wel een foto erbij om te laten zien dat ik ondanks mijn leeftijd (ahum) nog best vlot ben hahaha

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:08

Ik doe er ook een foto bij...

en ik zie dat er ook steeds vaker bij vacatures staat om een foto mee te sturen