Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:31

Hola, hebben jullie toevallig tips voor het samenstellen van goede algemene voorwaarden voor diensten? Specifiek project management, grafische vormgeving, social media management, web development, etc.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:44

Die heb ik laten opstellen door een goede jurist. Kost even wat, maar ben nu altijd ingedekt, mocht er een geschil komen ofzo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:42

Bij de KVK informeren, zij hebben standaard voorwaarden. Dan kom je al een eind.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 15:53

Ik ben gevraagd om een online workshop te geven voor zo'n 10-15 man personeel van een school. Ik verwacht dat het zo'n 1,5 uur zal duren op basis van de onderwerpen die ze erin willen hebben.

Nu is dit de eerste keer dat ik zo'n opdracht krijg en wordt me gevraagd aan te geven wat het ongeveer zou kosten.
Ik heb alleen geeeeen idee wat een beetje reeel is om te vragen :=
Behalve de uren van de workshop zelf heb je natuurlijk ook voorbereidingstijd, maar wat voor tarief ik daar dan aan moet verbinden vind ik heel moeilijk te bepalen :o

Is er iemand die wel eens trainingen/workshops/lezingen geeft die mij (evt via pb) zou willen toelichten hoe ze hun prijs bepalen? :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:24

Is dit eenmalig? Of het begin van een serie?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:33

Dit is eenmalig :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:41

Ok, want eenmalige klussen zijn namelijk duurder dan herhaal klussen. Je uurtarief X aantal voorbereidings uren + presentatie uren. En onkosten. Wat is normaal gesproken je uurtarief?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:57

Ook meenemen dat, stel je kan de voorbereiding gebruiken van een vorige lezing, je daar alsnog geld voor mag rekenen. En dat dat je voor een lezing van 15 mensen meer kan vragen dan een lezing voor 1 persoon imo.

Ook niet onbelangrijk: Wat doet concurrentie qua prijzen, of weet je dat niet?

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:43

rien10 schreef:
Ok, want eenmalige klussen zijn namelijk duurder dan herhaal klussen. Je uurtarief X aantal voorbereidings uren + presentatie uren. En onkosten. Wat is normaal gesproken je uurtarief?

Tot op heden bestond mijn aanbod enkel uit ebooks en webinars dus ik heb nooit een uurtarief berekend :P
Als ik een beetje op google kijk denk ik dat 60,- wel redelijk gangbaar is?
Ik heb overigens een HBO bachelor en (bijna, aan het afstuderen) ook een WO bachelor.

Nirvana_ schreef:
Ook meenemen dat, stel je kan de voorbereiding gebruiken van een vorige lezing, je daar alsnog geld voor mag rekenen. En dat dat je voor een lezing van 15 mensen meer kan vragen dan een lezing voor 1 persoon imo.

Ook niet onbelangrijk: Wat doet concurrentie qua prijzen, of weet je dat niet?

Pfoe, geen idee qua concurrentie. Ik weet wel van enkele coaches die een 1 op 1 aanbod hebben maar geen idee of die ook dit soort dingen doen.
Ik denk dat ik nog redelijk uniek ben met mijn aanbod met betrekking tot schermtijd van kinderen en ouders :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 01:30

Dan zou ik ongeveer op 250 euro gaan zitten;
dat is 25 euro per persoon max, geen gekke prijs
dan heb je 4 uur gecovered, 1,5u lezing en 2,5u voorbereiding
Voor dat geld kan je ook een nette uitdraai maken om mee te geven

Klinkt interessant wel! :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 08:37

Nirvana_ schreef:

Vind ik ook een goed bedrag. En dan scherp bijhouden hoeveel tijd je er aan besteed hebt.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:27

Nirvana_ schreef:

Daar kan ik me zeker in vinden, dankjewel! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:21

Lijkt mij ook wel een net bedrag :j

Wel grappig dat een school dit aanvraagt. Het is juist op scholen zo in opkomst de laatste jaren om steeds meer op schermen te gaan doen. Echt balen vind ik dat. Maar ik snap het gemak er van wel.... ieder kind lekker in zijn eigen omgeving op een automatisch steeds aangepast eigen niveau, alles wordt direct nagekeken en in overzichten geplaatst....scheelt natuurlijk wel een berg werk voor de leraren.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 17:41

Denk er wel om dat van die 250 nog btw af gaat en dat je dit ook moet mee rekenen volgende maand met je inkomsten belasting. Dus dat je het niet overhoud maar dit je omzet is (dus geen winst)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:47

naranja1 schreef:
Denk er wel om dat van die 250 nog btw af gaat en dat je dit ook moet mee rekenen volgende maand met je inkomsten belasting. Dus dat je het niet overhoud maar dit je omzet is (dus geen winst)

Bij diensten tussen bedrijven communiceer je eigenlijk nooit een bedrag incl btw. In dit geval zou ik de btw ook nog erbij op tellen dus. Klopt wel dat er idd nog belasting vanaf gaat, maar ook andere kosten die je maakt zorgen ervoor dat het niet is wat je onderaan de streep over houdt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:28

naranja1 schreef:

Een ondernemer bied altijd zijn prijs aan ex btw. Dus die gaat er niet af.
Wellicht heeft de vraagsteller zo vreselijk veel kosten… wij kunnen precies 0 inzicht hebben in haar IB.
Volgende maand inkomstenbelasting????

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:36

Citaat:
Bij diensten tussen bedrijven communiceer je eigenlijk nooit een bedrag incl btw. In dit geval zou ik de btw ook nog erbij op tellen dus. Klopt wel dat er idd nog belasting vanaf gaat, maar ook andere kosten die je maakt zorgen ervoor dat het niet is wat je onderaan de streep over houdt.

Ja maar omdat degene die het vroeg zei dat dit voor een keer was ging ik er noet vanuit dat ze dit wist. Als je het 1 keer doet ben je namelijk geen ondernemer. Dus dacht zeg het voor de zekerheid maar even

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:37

rien10 schreef:
naranja1 schreef:

Een ondernemer bied altijd zijn prijs aan ex btw. Dus die gaat er niet af.
Wellicht heeft de vraagsteller zo vreselijk veel kosten… wij kunnen precies 0 inzicht hebben in haar IB.
Volgende maand inkomstenbelasting????

Ja maar dacht weet niet of degene die deze vraag stelt dit weet. Aangezien ze het maar een keer doet. Dus dacht ik zeg het nog maar even voor de zekerheid tegen haar. ;)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:49

Nee volgend jaar bij inkomstenbelasting bedoel ik

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:20

Ah. Ok. Duidelijk.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:21

]]

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:16

Ik negeer de grote boze lettertjes van dit topic even want zo oud is deze ook weer niet en schop 'm graag even omhoog.

Na het lezen van alle struggles en successen hier kom ik me ook eindelijk melden want ik heb over 1,5 uur een afspraak bij het KvK kantoor om mijn start voor mijn eigen onderneming officieel te maken. *\o/*

Mijn vraag vooral: is het gek dat ik de kriebels krijg van alles wat ik lees bij de belastingdienst?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:23

Hoi Celebi, gefeliciteerd met deze stap.
Als boekhouden je vak niet is, is het niet raar dat je er kriebels van krijgt. Wat ga je doen, Coaching?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:33

Gelukkig haha. Dat is inderdaad niet mijn vak. Ik maakte altijd mooie websites en kreeg elke maand een simpel loonstrookje dus dat is inderdaad niet te vergelijken met het bijhouden van eigen boekhouding. Maar de beginfase zal wel niet zo spannend zijn. Het staat toch pas in startfase en gaat nu nog geen omzet draaien.

Het is inderdaad coaching. Heb daar een opleiding in gevolgd omdat ik het heel fijn vindt om mensen te kunnen helpen, maar ik verder geen type ben voor werk in de directe zorg. Ik heb ook altijd een fascinatie gehad voor psychologie dus dit leek me een hele mooie middenweg en werkbaar naast mijn huidige baan in loondienst.

Het is vooral gericht op paardenmensen en met name paardeneigenaren die de balans in het leven een beetje zoek geraakt zijn omdat het hebben van een paard zoveel impact heeft op je dagelijks leven. Ik heb een online leeromgeving waarin ik mensen wil gaan begeleiden hierin.

Ik werk trouwens al ruim twee jaar achter de schermen aan die leeromgeving. Het is echt een kindje aan het worden en ik hoop zo dat ik veel mensen ermee mag gaan bereiken zodra die live gaat. Het kan zoveel steun bieden denk ik. <3

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:58

Hoi allemaal!

Ik heb 15 jaar bij een accountantskantoor gewerkt, en ik zoek kleine ondernemers waarvoor ik gratis de boekhouding kan verwerken, en de btw aangifte voor kan doen. Puur omdat ik het echt leuk vind om te doen.
Ik heb geen abonnement bij een boekhoudpakket, dus je eigen boekhoudpakket of een simpele excel boekhouding.