Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:46

Oh jeetje, dat is balen! Mag je nu wel op een ander moment terug komen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:50

@dirkjedirk, dan moeten er wel 5 relevante en passende vacatures beschikbaar zijn om op te reageren natuurlijk..

Ik werk bij een Werving & Selectiebureau en roze brieven krijgen hier echt niet meer aandacht, je kunt ook op een negatieve manier opvallen dan wil je bijvoorbeeld zo'n roze brief zeker NIET als werkgever of zoekende consultant.

En altijd bellen dat kan ook tegen je werken, alleen als je zinnige vragen te stellen hebt, komt dat goed over. Juist de bellers die bellen om het bellen met domme vragen, die maken géén indruk en gaan in de prullenbak. Dus als je belt moet je echt iets te vragen hebben wat ergens op slaat. Niet de vraag - tot wanneer kan ik reageren? O.i.d. en alleen het feit dat je moeite hebt genomen om te bellen maakt je niet persé tot een goede kandidaat. De juiste werkervaring en een cv waar dat uit blijkt is dan belangrijker.

@ineke, dat is zeker balen en slordig ook dat je geen mail ontvangt!
Laatst bijgewerkt door fargo op 11-11-14 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:51

fargo schreef:
Nou ik heb een boel ervaring, maar echt werken doet het nog niet ;-)

Haha dat klopt, dat geeft ook geen garanties :D . Maar de ervaring in mijn buurt is dat er heel veel jobs zijn die hoge eisen stellen voor simpele banen, en het vrij nutteloos is om te solliciteren als je daar al niet aan voldoet. Omdat er zoveel mensen op reageren dat er altijd wel zijn die de eigenschappen wel bezitten. En uiteindelijk heb ik ook meer dan eens meegemaakt dat de baan ging naar iemand die er al eens gewerkt had, een stagiaire, een vriend, familie....De laatste keer was voor de Gemeente. Was een schriftelijk examen en een gesprek. Meer dan honderd kandidaten, ik was bij de laatste overgebleven die op gesprek mochten. Zit er net voor mij een meisje dat dolenthousiast met een van de werknemers in gesprek was "en werkt die hier nog? En hoe gaat het met dat?...". Meisje gaat naar binnen, is welgeteld zeven minuten later weer buiten, met een van de juryleden die met haar naar de deur liep en vroeg "zeg, heb je je maaltijdcheques al opgehaald?"
Ik ging binnen, heb er drie kwartier gezeten en kreeg vragen als "en als je werkgever om vijf uur 's avonds, net als je je jas had aangetrokken, afkomt met een heel belangrijk dossier waar nog minstens twee uur werk aan is, terwijl je had afgesproken voor de verjaardag van je allerbeste vriendin, wat doe je dan?" Ja dan weet je ook voldoende hé -O-

Ik heb ook voor veel verder dan huis gesolliciteerd en gewerkt, inderdaad anders zat ik nu misschien nog thuis. De laatste keer dat ik werkloos was, was ik zelfs weer zo gek om op jobs van twee uur rijden met veel file te solliciteren. Maar toch blij dat ik nu iets heb gevonden op 20 minuten. Mijn vriend werkt al zo ver, om samen de hele week van zeven uur 's morgens tot zeven uur 's avonds te deur uit te zijn daar zag ik wel tegenop.

Over kledij, meestal kleed ik mij deftig maar niet overdressed. Dat wil zeggen een nette jurk of een fatsoenlijke rok met deftig bloesje, en vaak gecombineerd met een net jasje. Mijn ogen een beetje mascara en oogpotlood en eventueel een zachte oogschaduw.
Ik heb ook wel als opvoedster gesolliciteerd en daar ga ik dan weer wel in gewone spijkerbroek naartoe. Als je moet werken met mentaal gehandicapten die agressieproblemen hebben zoeken ze een casual iemand, niet iemand in een mantelpak.
Maar de regel is wel dat je vaak beter té goed gekleed kunt gaan voor de functie dan te casual...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:52

fargo schreef:
@dirkjedirk, dan moeten er wel 5 relevante en passende vacatures beschikbaar zijn om op te reageren natuurlijk..

Ik werk bij een Werving & Selectiebureau en roze brieven krijgen hier echt niet meer aandacht, je kunt ook op een negatieve manier opvallen dan wil je bijvoorbeeld zo'n roze brief zeker NIET als werkgever of zoekende consultant.

En altijd bellen dat kan ook tegen je werken, alleen als je zinnige vragen te stellen hebt, komt dat goed over. Juist de bellers die bellen om het bellen met domme vragen, die maken géén indruk en gaan in de prullenbak. Dus als je belt moet je echt iets te vragen hebben wat ergens op slaat. Niet de vraag - tot wanneer kan ik reageren? O.i.d. en alleen het feit dat je moeite hebt genomen om te bellen maakt je niet persé tot een goede kandidaat. De juiste werkervaring en een cv waar dat uit blijkt is dan belangrijker.

Dit inderdaad. Er zijn in mijn vakgebied écht geen 5 functies per dag hoor. :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:54

Ik heb al meerdere malen gesolliciteerd in middenblauwe spijkerbroek én aangenomen. Spijkerbroek kan ook stijlvol gecombineerd worden! Authenticiteit is juist een van m'n krachten tijdens een dergelijk gesprek. Ik heb niet eens een nette donkere broek :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:58

fargo schreef:

Precies :j . Dat geluk van vijf passende vacatures had ik heel vaak niet hoor, en je kan ook solliciteren om te solliciteren maar of het nuttig was...dan was ik liever een halve dag bezig met mijn brief en cv helemaal goed te maken voor een job die wel passend was, dan random maar gaan strooien om alles wat los en vastzit.
Daarbij ken ik veel bedrijven maar een papier als roze de vuilbak ingaat, evenals cv's met te veel kleuren en poeha. De meeste bedrijven zoeken vooral een CV waar je op nog geen tien seconden alles hebt kunnen lezen wat je overtuigend maakt als kandidate, waarom ze voor jou zouden moeten kiezen. Een een foto scoort ook niet altijd, was hier laatst ook ergens in een topic waar toch diverse HRs zeiden dat een cv met een foto direct de vuilbak inging.

Alles hang ook vaak heel sterk van de bedrijfscultuur af. Wat het ene bedrijf positief vindt, wil niet zeggen dat je daarom bij het andere ook evenveel kans maakt. Ik heb door de jaren heen mijn cv ook door verschillende "experts" laten beoordelen, en wat voor de ene "dit moet je niet vernoemen" is, is voor de andere "waarom zet je dat er niet bij, dat maakt het juist net een beetje extra". Tja...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:10

RoodZonnetje schreef:
Ik heb al meerdere malen gesolliciteerd in middenblauwe spijkerbroek én aangenomen. Spijkerbroek kan ook stijlvol gecombineerd worden! Authenticiteit is juist een van m'n krachten tijdens een dergelijk gesprek. Ik heb niet eens een nette donkere broek :)

Helemaal mee eens, ik zal het echt niet naar elk bedrijf het doen, maar het zal best mogelijk zijn en het gaat om wie jij bent en waar je voor staat.

@kwanyin - helemaal mee eens. Ik zie hier dagelijks heel veel cv's langskomen en te veel poeha is echt niet handig.

Winged

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:35

Pfoeh ik ben opzoek naar het einde van de dag.... Nog 1 uur...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:13

Winged schreef:
Pfoeh ik ben opzoek naar het einde van de dag.... Nog 1 uur...

Just my thoughts... Nog eventjes dan..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:51

:(:) voor jullie, ik heb vandaag vrij dus lucky me :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:52

Ik heb mijn zoekopdrachten voor vacature alerts nog een beetje aangescherpt zodat de office managers maar ook de officemanagers gevonden worden ;-) hahaha

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:54

Ik solliciteer altijd in spijkerbroek en heb nog nooit commentaar erop gehad. Wat een onzin dat het een soort doodzonde is.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:04

In mijn branche is een spijkerbroek (mits gehele uitstraling netjes is) juist heel gebruikelijk. Bij een sollicitatie in mijn eigen branche doe ik ook gerust een mooie (donkere) spijkerbroek aan, maar om het af te maken wel een mooi paar hakken eronder en een blouse en blazer/jasje erbij.

Maar bij twijfel doe ik liever een nette broek i.p.v. spijkerbroek. Bij twijfel liever overdressed dan underdressed.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:07

Ik weet wel dat als ik in een mantelpakje/jurkje en op pumps aankom, dat dat niet perse bevorderlijk is. In mijn branche kom ik serieuzer over als ik gewoon een nette broek en blouse met jasje oid aanheb. Of mijn pak (donkerbruin met paars krijtstreepruit en paarse blouse)
Spijkerbroek zou ook kunnen maar vind ik zelf vaak minder mooi voor sollicitatie.

Met hakken of een jurkje aan werkt het nou eenmaal niet praktisch/veilig op een chemisch lab :+ :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:12

milatje schreef:
Oh jeetje, dat is balen! Mag je nu wel op een ander moment terug komen?

Ja hoor, het is gelukkig een uzb / werving en selectie die willen mij echt nog wel spreken :)
Zoniet pech gehad, heb morgen een gesprek bij wéér een ander bureau :roll: :D

Ik ben inmiddels weer binnen gelukkig en ga zo maar eens eten maken :D

@Dirkjedirk, niet al je tips werken overal even goed hoor. Ik bel alleen als ik echt iets nuttigs te vragen heb.
Zo stond er eens bij een vacature geen emailadres en het postadres was in België, terwijl de baan in omgeving Rotterdam zou zijn. Toen heb ik uiteraard gebeld of ik mijn brief en CV kon mailen, omdat dat gemakkelijker zou zijn en zij alles meteen ook konden lezen. Daarbij heb ik dan nog wat andere relevante vragen gesteld, maar degene die er overging was niet aanwezig, dus veel konden ze niet vertellen, maar ik had in elk geval wel een goed emailadres.

Een brief per aangetekende post versturen... Ehm zoveel geld heb ik niet hoor om al mijn brieven zo te versturen... Zeker niet als ik mij aan 5 brieven per dag houd zoals je verteld.
Of dat daadwerkelijk nut heeft vraag ik mij trouwens echt af. Tot nu reageren bedrijven toch echt wel op mijn brieven per email of bellen mij op naar aanleiding van de email.
Ik stuur trouwens ook echt wel veel sollicitaties... Tja de ene dag 10 en de volgende 3, ligt er maar net aan wat ik zie en of het een passende functie zou kunnen zijn. Soms solliciteer ik ook op functies die feitelijk niet passen, maar door mijn kwaliteiten zou het misschien toch iets kunnen worden.

De discussie over kleding, doe wat je niet laten kunt. Ik heb in het verleden sollicitatie training gehad en ze vermoorden je nog net niet als je in spijkerbroek zou komen opdraven ( bij wijze van spreken he)
En op kantoor kun je daar gewoon echt niet mee aankomen met een gesprek. Eenmaal aan het werk dan wel, alleen wellicht niet op de dagen dat er klanten komen. Sommige eisen dan echt een pantolon, rok of jurk. Dat is niet erg... En met een sollicitatiegesprek is het zo je kunt maar 1x een eerste indruk maken. Voor een baan in een frietzaak kom je niet in een mantelpakje, maar een nette pantalon zullen ook die wel waarderen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:20

Ineke dat is echt onzin hoor, wellicht niet voor jouw branche maar het zal ze in de frietzaak echt geen hol boeien of je nou een spijkerbroek of pantalon draagt. Ik heb op meerdere verschillende functies gesolliciteerd en altijd in spijkerbroek, en nooit commentaar gehad. Ik draag zelfs nooit hakken of iets dergelijks. En tsja, ik heb nu wel baan, dus het zal niet aan mijn spijkerbroek gelegen hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:21

Wat wel en niet kan qua kleding verschilt gewoon per branche en functie , dan ook nog eens heel veel verschil per bedrijf...
Maar bij een sollicitatie is iets overdressed toch meestal wel aan te raden.
Hoewel je idd bij een sollicitatie woonbegeleiding voor mensen met een verstandelijke beperking en psychiatrische problematiek idd maar beter in vlotte kledij kunt op komen draven... daar zal een strak in het pak actie niet echt als plus gezien worden. Net zo als veel lichamelijke zwaardere functies daar zul je netjes echt wel iets meer casual kunnen houden.
Belangrijkste blijft maar mijn mening wel, zorg dat wat je draagt, bij je past... je kunt wel in een mantelpakje op komen dragen omdat het bij de functie zou kunnen passen , maar als het totaal niet bij je past zul je het ook niet uitstralen.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-11-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:23

Ik ben 1x juist in een jeansbroek gaan solliciteren, was bij een varkenskwekerij en het leek me zo ongepast om daar in een jurkje met hakje toe te komen :))

Bij andere gesprekken doe ik wel altijd een stoffen broek/jurkje aan, geen jeans, je zal maar net de pech hebben dat ze er toch over vallen :)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:23

Ineke,

op wat voor functies solliciteer jij, dat je zoveel brieven de deur uit kunt doen?

Ik ben al blij met 1 vacature per week..

Ik heb trouwens laatst ook gewoon in spijkerbroek gesolliciteerd, wel een hele donkere, je zag amper dat het een spijkerbroek was. Daarop een nette top en colbertje

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:28

Ik solliciteer in de logistiek / transport brache ( administratief)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:31

Je moet gewoon een beetje weten waar je solliciteert. Maar het is gewoon zo dat als ze twee kandidaten met dezelfde competenties hebben, de kledingkeuze vaak te doorslag geeft. En dat kan langs twee kanten. Solliciteer je in spijkerbroek voor een functie als receptionist terwijl je tegenkadidate een net mantelpakje aanhad kan dat de doorslaggevende factor zijn voor het bedrijf. Maar andersom, als jij volledig opgetut in een zakelijk pak aankomt voor de functie van begeleiding van probleemjongeren, en je concurrent zit daar casual in een jeans en met een neuspiercing, dan zouden ze wel eens vinden dat die beter in hun profiel past.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:34

Ik draag eigenlijk altijd een nette donkere, rechte spijkerbroek met enkellaarsjes (met hak). Daarboven een mooi bloesje en een getailleerd, zwart jasje. Haar doe ik in een staart, make-up hou ik netjes en niet te aanwezig, evenals mijn sieraden. Nog nooit commentaar op gehad!

Helaas ben ik wel afgewezen voor de functie waar ik vrijdag voor op gesprek mocht komen. Had een heel leuk gesprek, voelde niet eens als een sollicitatie. De dames waar ik het gesprek mee had zaten trouwens lekker in een wollen trui en een spijkerbroek ;) Ze zijn helaas gegaan voor een kandidaat met meer ervaring in de culturele sector. Begrijpelijk maar erg jammer voor mij! Dus de zoektocht gaat verder. Heb vandaag een brief gestuurd naar een bedrijf wat me érg aanspreekt in Zwolle, duimen dus!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:36

Ineke2 schreef:

Oke, en je woont in de Randstad, dat scheelt natuurlijk :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:41

Anneert schreef:
Ineke2 schreef:

Oke, en je woont in de Randstad, dat scheelt natuurlijk :)

Het wonen in de randstad is geen garantie voor werk hoor wou dat het zo makkelijk was.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:47

Marcella schreef:
Het wonen in de randstad is geen garantie voor werk hoor wou dat het zo makkelijk was.

Dat zeg ik ook niet, maar qua logistiek en transport is daar denk ik wel wat meer te doen..

In mijn branche zijn sowieso weinig vacatures, ik ben bereid heel wat af te reizen, maar 2 uur met de auto is gewoon te ver..