Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:39

Dungen schreef:
En Kwanyin dat is ook verhaal op zich, denk dat heel veel mensen in een soortgelijke situatie zitten en van hot naar her slingeren..

Ja, ik ken er ook heel veel. Niet omdat ze geen kwaliteiten hebben, maar omdat niemand ze een kans wil geven of niemand nog vast wil geven. De regels rond vast zijn hier verstrengd, en als je werk hebt dat iedere pas van school afgestudeerde kan doen, waarom dan niet gewoon met tijdelijke contracten werken. Ik heb de pech om in volle crisis te zijn afgestudeerd. De jaren voor ons heeft bijna iedereen nu vast werk in de sector. Van mijn klas zijn de meeste nu ergens ook in de administratie of winkel terecht gekomen. Balen dat je zo lang gestudeerd hebt, zoveel geld hebt vooral tijd hebt ingestoken om uiteindelijk op een werk terecht te komen wat je zo bij het verlaten van het middelbaar had kunnen hebben, maar that's life.

haike schreef:
Spannend Dungen!

Ik geef het op voor vandaag, 2 uur aan het zoeken geweest en 0 vacatures gevonden waarop wil solliciteren, en toch niet extreem kieskeurig... Zo van 1 tot 8 toch aan het rijden en lesgeven dus eventjes achter die pc vandaan en boodschappen doen vast

Herkenbaar en zeer frustrerend :j .
Ik solliciteerde ook vaak met de instelling "maakt niet uit wat, als ik maar werk heb!"

Superleuke job...kijk je verder blijkt hij parttime. Ja heel leuk, maar daar krijg ik gewoon mijn rekeningen niet mee betaald.
Gevraagd: minimum vijf jaar ervaring. Toch op reageren zegt iedereen dan, en dat doe je. Maar eigenlijk is het nutteloos, want gemiddeld krijgen ze over de 200 solicitatiebrieven en daar zit er altijd wel een handvol of meer bij die wel aan de omschrijving voldoet.
Gevraagd: job in de administratie,..maar je moet wel minstens een bachelor elektro-mechanica, bouw of grondige kennis van automontage hebben. Ook niet voor mij weggelegd.
Gevraagd: administratie met boekhoudkundige kennis. Jeej, dat heb ik gedaan! Wat blijkt? Die boekhoudkundige kennis wil zeggen de boekhouding van A-Z volledig verantwoordelijk voor zijn en minstens vijf jaar ervaring, minimum een bachelor kunnen voorleggen. Ja nee, dat heb ik ook weer niet.
Gevraagd: goede kennis Frans. Mijn Frans is zeker niet slecht, maar dan bel je en ze verwachten dat je zowat als een moedertaal alles perfect en snel spreekt en ook nog eens heel hun vakjargon reeds kent. Zover reikt hij ook weer niet.

En uiteindelijk als ik het allemaal schrapte bleven er bitterweinig kanshebbers over, waarbij er ook nog eens een deel waren waarvoor je belde "oh maar, die is al ingevuld, dat moeten we nog van de site halen" -O- .

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:44

Ik heb 'geluk' gehad met huidige baan om als starter aan de gang te kunnen..
Het word echt wel weer beter.. maar met de huidige maatregelen (ook in NL) maakt de overheid het er niet beter op..

Ik heb geluk met mijn ervaring dat maakt alles veel makkelijker :j

fargo

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:54

Nou ik heb een boel ervaring, maar echt werken doet het nog niet ;-)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:04

Dungen schreef:
Ik heb 'geluk' gehad met huidige baan om als starter aan de gang te kunnen..
Het word echt wel weer beter.. maar met de huidige maatregelen (ook in NL) maakt de overheid het er niet beter op..

Ik heb geluk met mijn ervaring dat maakt alles veel makkelijker :j

Je moet echt geluk hebben met de juiste tijd, plaats en functie... Ik zit inmiddels op bijna 3 jaar werkervaring, weet inmiddels ook iets beter wat ik wel en niet wil...

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:05

Je zit ook weer in een andere leeftijdscategorie :o Ik ben nog wat jonger :o

Heb ik ook winged absoluut, al ben ik er nog steeds niet 100% uit wat ik wil

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:08

Daarom ook 'iets beter' :+ Wel heel veel geleerd en dat scheelt sowieso.

Maar ik heb voor mijn eerste periode werkervaring (2 jaar) wel een baan 170km verderop moeten aannemen. Het was dat of misschien nog langer thuis zitten.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:16

Ik solliciteer ook op vrij veel, ook functies onder mijn niveau.
Ik heb het voordeel werkervaring te hebben als woonbegeleider en daar binnen wel te kunnen werken... Al zou mijn voorkeur toch wel uitgaan naar wat meer uren en een vaste groep. Nu flex ik maar een beetje in het rond zeg maar. :+

Nog een positief puntje. Ik ga donderdagavond naar de masteravond van de Radboud Universiteit. Kijken of ik weer voor 3 jaar de schoolbanken in kan kruipen. :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:16

Ik had in het begin ook 3.5 uur reistijd per dag inderdaad.. blegh als ik er weer bij na denk. :+

Dat scheelt inderdaad winged.

Hebben jullie ook wel eens dat jullie afgewezen worden met melding er zijn andere die beter in het profiel passen. En dan enkele dagen later de vacature weer open zien staan?

vriendin van mij heeft ook iets.. op gesprek geweest via uitzendbureau bij een bedrijf.. na de uitnodiging gooit het bedrijf zelf de vacature online..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:30

Veel succes Dungen!! Ik duim voor je! Ik ga vanmiddag naar het zoveelste uzb toe voor een intake. Ze belden mij naar aanleiding van mijn cv die op internet staat, dus ik ben benieuwd...

Wat *** Milatje...

Kwanyin, best een herkenbaar verhaal dat van jou helaas... Fijn voor je dat je nu wél een superleuke baan hebt.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:36

Oehh Ineke spannend!

Ik kan geen enkele leuke vacature meer vinden na het gesprek van vanmorgen. :')

*naar aanleiding van kleding crisis gister* Moet wel zeggen dat ik blij was dat ik netjes mijn blazer en pumps e.d. aan had anders had ik echt uit de boot gevallen :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:40

Haha... Herkenbaar!

Ik las trouwens dat iemand ook een nette spijkerbroek aan doet naar sollicitaties... Dát is naar mijn weten echt een doodzonde in welke branche dan ook.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:41

Ik heb een nette zwarte broek (geen spijker, wel strak), een shirtje met een leuk vestje en laarsjes. Ik denk dat je in mijn branche best aan kan komen met spijkerbroek eigenlijk, maar zelf kies ik er toch niet voor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:42

Ineke2 schreef:
Haha... Herkenbaar!

Ik las trouwens dat iemand ook een nette spijkerbroek aan doet naar sollicitaties... Dát is naar mijn weten echt een doodzonde in welke branche dan ook.

Als het een echte hele nette diepe donkerblauwe is, zal het nog wel mee kunnen vallen hoor...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:44

Dan zou ik eerder nog gaan voor een zwarte...
Maar echt, ik zou het zeker niet doen en niet adviseren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:46

fargo schreef:
Ineke2 schreef:
Haha... Herkenbaar!

Als het een echte hele nette diepe donkerblauwe is, zal het nog wel mee kunnen vallen hoor...

Nee, altijd een nette broek. Absoluut geen spijker :n

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:57

Ik weet zeker dat als ik vanmorgen in een spijkerbroek (donker of licht) aan had gekomen ik zeker een heel groot minpunt had gehad :Y)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:07

Dungen schreef:
Ik weet zeker dat als ik vanmorgen in een spijkerbroek (donker of licht) aan had gekomen ik zeker een heel groot minpunt had gehad :Y)

Och ja, ik denk dat het niet zo dramatisch zal zijn. Heb ook nette kantoorbaan en loop regelmatig met een diepe donkerblauwe spijkerbroek op mijn werk met vestjes e.d. erop en niemand heeft er last van hoor.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:10

Ik vind het wel heel anders om wat casual kleding te dragen bij een kantoorbaan die je al hebt. Of dat je dat doet tijdens een sollicistatie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:19

Sure_lee schreef:
Ik vind het wel heel anders om wat casual kleding te dragen bij een kantoorbaan die je al hebt. Of dat je dat doet tijdens een sollicistatie.

Het is maar de nadruk die je legt, er zijn echt wel heel erg nette donkerblauwe spijkerbroeken die niet die uitstraling hebben, dat wil ik alleen maar zeggen.
En als je verder er heel netjes uitziet, qua jasje of vestje etc dan zal het nog wel meevallen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:23

Dat vind ik ook heel wat anders!
Mijn huidige werk heb ik wel eens in mijn paardrijkleding gelopen. Ik had smiddags vrij snel omgekleed op kantoor en toen ik de deurkruk in handen had belde ze dat ze storing hadden en of ik wilde komen (andere afdeling) :')

Nu denk ik ook niet dat ik dat bij dit bedrijf moet doen. Nette broek/colbert/hakken lijken daar toch echt de norm :o

Donderdag nog een gesprek.. word net gebeld *\o/*

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:28

Ik ben nog nooit super netjes gekleed gegaan naar sollicitatie gesprekken.
animatie team was gewoon in sneakers, spijkerbroek en een vest.
Evenementen bedrijf ook hetzelfde.
Horeca had ik een (was gelukkig in de zomer) een hele donkere broek met nette schoenen met een blouse.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:30

Vandaag weer eens gesolliciteerd. Valt op dat ik in mijn regio bijna alleen geschikt ben voor traineeships. Voor de rest zoeken ze alleen starters met een technische opleiding :S. Ben wel afgewezen voor een traineeship bij de provincie Gelderland, maar dat was wel te verwachten na meer dan 900 reacties.

dirkjedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:37

Dit lijkt me het topic voor een aantal tips. Ik heb een tijdje mensen geholpen met het zoeken naar banen, dus vandaar denk ik dat jullie misschien ook wel wat aan deze opmerkingen hebben;

Sollicitatietips:
- Jouw sollicitatie is er één in honderden, als niet duizenden. Laat hem opvallen. Zoek uit wie de directeur is en verstuur je sollicitatie niet alleen per mail maar ook per brief, aangetekend.
- Afhankelijk van het soort bedrijf (ze moeten er wel tegen kunnen) zou je zelfs je sollicitatie kunnen printen op knalroze papier, bijvoorbeeld.
- Voeg een foto toe aan je CV!
- ALTIJD BELLEN. Bellen, bellen, bellen. Bel van tevoren met een aantal vragen over de sollicitatie en bel wanneer je gereageerd hebt. Lijkt blijken uit dat korte gesprek dat je interesse hebt in het bedrijf zelf, niet alleen het 'willen werken om geld'.
- Haal vorige telefoongesprekken aan in je sollicitatiegesprek en in je motivatiebrief, dan geef je dus nogmaals aan dat je al extra moeite hebt genomen voor die sollicitatie.
- Stuur tenminste 5 sollicitaties per week de deur uit, maar het liefst 5 per dag. Klinkt gigantisch veel en dat is het ook, maar besef je ook;

De meeste werkgevers krijgen op een vacature (vooral in wat bredere beroepsvelden) tussen de 500 - 1500 reacties. Ik kende een ondernemer die de helft van de stapel in de prullenbak gooide zonder ze te bekijken want 'hij wou dat zijn nieuwe werknemer geluk zou hebben'.
Dus denk niet dat je met 1 of 2 keer solliciteren in de week heel snel beet zal hebben. Natuurlijk, als het prima bij je past en je hebt een beetje geluk moet dat ook kunnen, maar als je echt, echt hard op zoek bent naar een baan? Ja, dan zal je van het solliciteren zelf een 9-5 baan moeten maken totdat je raak hebt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:39

@Fargo, als je de baan hebt en er werkt is iets anders dan bij een sollicitatiegesprek. De eerste indruk maak je maar 1x.

Dat brengt mij bij het volgende... Rond 12 uur werd ik gebeld of ik langs kon komen voor een gesprek. De adresgegevens en routebeschrijving zouden worden gemaild. Prima... Vanmiddag om 15 uur... Om half 2 had ik nog steeds geen mail ontvangen dus ik gebeld. Ja ze zouden mij gelijk gaan mailen, oke... Om 2 uur nog geen mail. Ik wéér gebeld en ben aan de lijn gebleven tot ik die mail.

Vervolgens hang ik op en word ik bijna gelijk gebeld door een ander bedrijf voor een afspraak om een gesprek. Ondertussen weet ik zeker dat ik te laat ga komen en vlieg dus de deur uit...
Ships... Sleutels zitten in mijn paardenjas... Dus blonde actie ik kan niks :+ uiteraard heb ik afgebeld... Sta hier nog wel even tot mijn zus thuis is uit haar werk.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:45

Ohh Ineke dat is best wel ernstig :+ Maar ook heel erg slordig van het uzb!

dirkjedirk bedankt voor je tips, goed bedoeld maar ik ben bang dat je tips niet altijd werken en iedereen ook zijn eigen manier moet ontwikkelen. En je hebt maar 1 werkgever nodig, ik ben van het gericht solliciteren niet 35 in de week en tot nu toe werkt dat eerlijk gezegd ook prima (ik doe het in combinatie met fulltime baan :o )