Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:54

Ik denk broekpak maar dan heb je eigenlijk ook weer zo'n echt setje :P

Gewoon nette broek met colbertje :o :o

milatje

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:36

Ik heb altijd een blazertje aan met een jurkje en een broek of legging..

Zo ik ben even zwaar teleurgesteld in een bedrijf.
Vorige week een sollicitatie gesprek gehad. Enige concurrent was een vriendinnetje van mij.
Nou ja prima. We zouden vandaag gebeld worden.
Krijg ik iets voor 4 een whatsapp van haar dat ze gebeld is dat zij het geworden is.
En ik ben nog steeds niet gebeld...

Vind t hartstikke tof voor haar dat zij nu een baan heeft, daar niet van.
Maar vind dit toch wel zo slecht.. Ze hoeven maar 1 iemand anders te bellen en dat is schijnbaar al teveel moeite.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:22

Ik vind het niet zo netjes dat ze eerst degene bellen die het geworden is, dan kom je er op zo'n banketstaaf manier achter dat je het niet bent (als je elkaar kent dan), maar dat weten de meeste bedrijven niet.

Ik heb met solliciteren meestal een nette broek aan met colbertje

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:22

Ze weten dat we elkaar kennen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:43

oh dan is het helemaal banketstaaf.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:31

milatje schreef:
Ze weten dat we elkaar kennen.

Lekker professioneel zeg :(

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:14

Ik heb dat ook een keer gehad, maar toen hoorde ik het 2 dagen later pas nadat ik er zelf achteraan belde. Ja lag nog op mijn bureau.. :roll:

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:16

Zo ik heb ook maar weer gesolliciteerd.
Heb zaterdag een gesprek aangevraagd bij de filiaalmanager hoe het nu zal gaan lopen met de nieuwe regel vanaf 1-1-2015. Dat je 23 maanden in dienst mag zijn of 2 contracten. Is mij vorige week verteld. Dus hoop op duidelijkheid van de week.
Werk nu 24 uur, contract loopt tot eind april dacht ik.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:18

Ik solliciteer in een nette broek met mooie blouse of net jurkje met bijpassende ( grijze of zwarte) bolero met lange mouwen. Uiteraard met panty en lage hakschoentjes of laarzen. ( ik kan helaas niet lopen op echte hakken)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:53

milatje schreef:

Vorige week een sollicitatie gesprek gehad. Enige concurrent was een vriendinnetje van mij.
Krijg ik iets voor 4 een whatsapp van haar dat ze gebeld is dat zij het geworden is.

Maar vind dit toch wel zo slecht.. Ze hoeven maar 1 iemand anders te bellen en dat is schijnbaar al teveel moeite.

Heel vervelend, maar voor een bedrijf vaak begrijpelijk.
Je belt eerst de 'ja' om zeker te weten of die nog steeds voor de baan gaat. Stel dat die 'nee' zegt, kun je de 2e optie altijd nog bellen en die de baan aanbieden.
En vaak krijg je een paar dagen bedenktijd, in die tijd bel je liefst nog niemand af want stel dat de kandidaat zich inderdaad bedenkt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:03

Hoi, mag ik mij ook melden? :D

Ik ben wel niet echt op zoek naar werk := . Maar ik heb heel lang in die frustrerende situatie gezeten en ik wil andere gewoon een hart onder de riem steken of advies geven indien ik kan.

Om mijn parcours samen te vatten:

-In 2011 afgestudeerd met een bachelor en drie maanden en driehonderdduizend "u heeft niet genoeg ervaring"-brieven een zwangerschapsvervanging kunnen doen.

-Daarop rechtstreeks naar een andere job kunnen gaan, in een tijdelijk contract met de mogelijkheid op vast werk. Net geen half jaar gewerkt, een week voor mijn contract eindigde kreeg ik te horen dat ik niet voldeed. Kwam als een donderslag bij heldere hemel. Tijdens mij tussentijdse evaluatie was er alleen sprake van een paar kleine verbeterpuntjes, en plots werd ik afgekraakt alsof ik totaal incompetent was voor de functie. Dat was een zware dobber, ook emotioneel.

-Daarna, na enkele maanden opnieuw werkloos, een tijdje geestdodend administratief werk (moest hele dagen niets anders doen dan dossiers en papieren alfabetisch klasseren) gedaan, met tijdelijke contracten.

-Toen ik na mijn laatste contract een maand later nog steeds geen werk had ben ik naar de VDAB (België) getrokken dat er geen werk is in mijn sector en ik me wilde omscholen. Ik mocht deelnemen aan selectiegesprekken voor een opleiding en ben uiteindelijk bij de laatste 15 geraakt van de meer dan 200 kandidaten voor een volledig betaalde opleiding van een half jaar in administratie en basis boekhouding.

-In mijn zoektocht naar mijn stage op het juiste moment gebeld naar de juiste plaats. Ik deed een stage van zes weken op de boekhoudkundige afdeling en het was super. Fijn werk, fijne uren, super mensen en leidinggevende. Vanuit mijn roze wolk mijn stoute schoenen aangetrokken en aan een van de grote bazen gevraagd of ze niemand zochten op een van hun afdelingen (groot familiebedrijf met verschillende vestigingen), en zo kreeg ik een aanbod voor verkoopster. Met een tijdelijk contract dat bij goede evaluatie zou omgezet worden naar vast. Totaal niet wat ik gestudeerd had met een minimumloon en de stomste uren, maar hé ik had werk in zo'n leuk bedrijf.

-Dat leuk bedrijf werd mijn ergste nachtmerrie. Ik werd verplaatst naar een andere locatie, onder een andere leidinggevende. In tegenstelling tot mijn vorige een lid van de familie en dus 'onschendbaar' . Ik heb nog nooit zo'n eenzaam, gemeen en bitter mens gezien. Kwam er achter dat omwille van haar niemand de job die ik gekregen had langer dan het tijdelijk contract volhield. Na drie maanden ben ik toen ze mij voor het zoveelste belachelijke de grond inboorde geknakt, ben huilend naar huis gereden en heb een week ziekteverlof gekregen. Ik krijg er soms nog nachtmerries van.

-De dag nadat ik huilend bij de dokter zat ben ik het ene na het andere interimkantoor binnengestapt. Ik ben echt geen fan van uitzendkantoren, maar ik wilde gewoon weg op mijn huidige werk. En de tijd begon te dringen. Ik had namelijk een tijdelijk contract dat over een viertal weken over de helft ging, en hier betekent dat dat je het niet meer kan verbreken. Diezelfde dag kreeg ik een telefoontje dat ik ergens op gesprek mocht. Twee dagen later op gesprek geweest bij hele leuke mensen, boeiende functie, mooie uren, supergoed betaald. Wel maar voor een half jaar, maar kon er een schat aan ervaring krijgen. Een week later werd ik gebeld dat ik mocht beginnen, helemaal superblij. De functie begon wel pas anderhalve maand later, en ik moest mijn huidig contract al opzeggen omdat ik anders te laat was. Dat betekende even werkloos zonder uitkering(kon gelukkig bij iemand anders tijdelijk terecht zodat ik terug in orde kwam), maar alles om daar weg te zijn. Heb daar letterlijk mijn laatste dagen afgeteld.

-En toen, twee weken voordat ik mocht beginnen, kreeg ik plots telefoon van het uitzendkantoor. Ik al helemaal blij, want nog geen week eerder had hij iets laten vallen dat ik misschien wel eerder zou kunnen beginnen.
"Ja ehm over die job...ze hebben een bestuursraad gehad...crisis...zware problemen...kunnen geen nieuwe meer aannemen...moeten het intern maar oplossen...bedankt en tot ziens"
-O- .
Ik geloof er trouwens nog altijd geen moer van, want geen week eerder stond hetzelfde bedrijf in de krant dat ze goede winsten hadden gemaakt en hun personeel gingen uitbreiden. Maargoed aangezien het weekcontracten via uitzendkantoor waren kon ik er niks tegen inbrengen.

Maar hé, het uitzendkantoor had toevallig wel een andere job die ik zou kunnen doen. In een callcenter, voor het minimumloon, zonder enig ander voordeel, 40 kilometer van huis en regelmatig tot acht uur 's avonds werken. Even uitgeteld, en ik moest zowat een jaar werkloos zijn alvorens mijn uitkering zou zakken onder het niveau van het loon dat ik elke maand zou krijgen. Ik heb vriendelijk bedankt en zowat letterlijk gezegd dat als ik ooit echt wanhopig werd, ik er over zou nadenken.

- En toen, alsof er een geschenk uit de hemel kwam, ging een paar weken en weer een hoop afwijzingen later mijn telefoon. Ik was meer dan heel half jaar eerder binnen gesprongen bij een ander uitzendkantoor. Toen hadden ze een superleuke functie voorgesteld, alleen bleek die achteraf al ingevuld via een ander kanaal. Ze vroegen of ik nog interesse had, want ze hadden zoveel werk dat ze een tweede wilde aannemen.

Dus op dit moment ben ik een dikke maand werkzaam op mijn huidige werk, en het is de beste job die ik ooit heb gehad. De mensen zijn zo supervriendelijk, er heerst zo'n leuke sfeer, ik heb boeiend afwisselend administratief werk. Ik heb me nog geen minuut slecht gevoeld. Dus ik hoop heel erg hard dat het mij nu eindelijk eens mee mag zitten en er volgend jaar met een vast contract gezwaaid wordt.

Zo, ik heb dus al vanalles meegemaakt :D .

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:19

milatje schreef:

Zo, dat is banketstaaf zeg!

Ik draag zelf vaak een nette spijkerbroek met enkellaarsjes of pumps en een net blousje en jasje erover. Solliciteer in de zorg dus mantelpak is wat overbodig. :P

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:24

NoeskaMoos ze had al ja gezegd.

Ik ben gisteravond om half 8 alsnog gebeld met de woorden dat ze me vergeten waren. De reden dat ze voor haar gekozen hebben was omdat ze meer flex ervaring zou hebben. Waarop ik zei dat ik dat een bijzondere redenatie vond aangezien ik al 3.5 jaar flex.. (en ik weet dat zij dit pas een halfjaar doet). Toen klapte ze dicht en kwam er vertwijfelend uit dat dit was wat er besloten was en ze het er niet over wou hebben. Dat ik verder wel een goede kandidaat was en ze mijn gegevens willen bewaren..

Bijzonder..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 09:27

Blijkbaar paste je niet bij hun, prima maar dat ze dan zo raar doen... Jammer Milatje, maar je vind vast een beter baan en baas!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:22

Jammer Milatje!

Ik heb gisteren en vandaag ook sollicitaties verstuurd. Ik ben erg benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:24

Jammer Milatje!!

Ik nu weer vacatures aan het zoeken, nog niks gevonden waarop ga reageren helaas

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:38

Amandavd schreef:
Blijkbaar paste je niet bij hun, prima maar dat ze dan zo raar doen... Jammer Milatje, maar je vind vast een beter baan en baas!

Ja inderdaad. Vind t wel jammer dat ze dat niet gewoon zeggen dan. Maar goed. Ik heb gelukkig deze week nog een gesprek staan. :-)

Succes met de sollicitaties allemaal.
Zijn er nog meer met gesprekken deze week?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:44

Is er toevallig nog iemand op zoek naar een baan in de ochtenduren in omgeving rotterdam? Stuur me even een pbtje.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:31

Ik heb net gesprek gehad en was positief! *\o/* ben in ieder geval niet direct afgewezen zoals de kandidaat voor mij :') ze hebben nog 5 kandidaten komende week en ik krijg volgende week de uitslag :D

Wat stom milatje! Succes met je andere gesprek!
En Kwanyin dat is ook verhaal op zich, denk dat heel veel mensen in een soortgelijke situatie zitten en van hot naar her slingeren..

Ik ga zo voor alle zekerheid toch nog maar ff solliciteren :')

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:33

Wat fijn Dungen! :D Ik zal voor je duimen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:34

Spannend Dungen!

Ik geef het op voor vandaag, 2 uur aan het zoeken geweest en 0 vacatures gevonden waarop wil solliciteren, en toch niet extreem kieskeurig... Zo van 1 tot 8 toch aan het rijden en lesgeven dus eventjes achter die pc vandaan en boodschappen doen vast

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:37

Dank je wel! Lijkt me erg leuk bedrijf, leuke mensen, leuke functie dus ik hoop het echt :D

jammer haike.. 'werkse' in ieder geval!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:38

Ik ga duimen voor je Dungen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:55

*\o/* ik heb via linkedin een super leuke functie gevonden die exact bij mij past. Wel in Zwolle, (hopen dat ze niet afwijzen op afstand) maar het is wel 1 die mij op het lijf is geschreven. En vlakbij het station dus ik zou eventueel gewoon met de trein heen en weer kunnen. Ook handig. Vanavond even een brief schrijven :D Grappige is dat ik al een open sollicitatie naar dit bedrijf wilde sturen...

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:17

Klinkt goed winged :)

Functiejaren in een CAO wanneer gaat dat tellen als je die functie begint(ongeacht welk bedrijf) of als je bij een bedrijf begint in die functie?