Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:04

Shiloh, Thanks! Dat geeft wel even een goed beeld! Ziet er handig uit :)
Ik ben nu aan het kijken naar nvivo en maxqda. Al twijfel ik hoe nuttig het voor mij is want het ziet er vrij ingewikkeld uit hihi.

Narya, wat balen zeg! Kan me voorstellen dat de moed je dan even in je schoenen is gezakt... Hoop dat je weer ergens wat motivatie kunt vinden en een veel leuker onderwerp gaat vinden!

Kschulte, ik zou er denk ik ook voor kiezen om iets nieuws te gaan doen. Tenzij je dit toch wel het interessantste onderwerp vindt. Maar opnieuw beginnen met een nieuwe begeleider is wel een schone lei, en dan kun je vanaf het begin af aan je schouders er onder zetten. Ik zou ook heel hard twijfelen denk ik :p

kschulte

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:22

Dank je wel.
Hoe gaat het bij jou?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:36

Mag ik me hier ook melden? Hier gaat het schrijven van de scriptie ook van start over een weekje. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 22:26

Waar ga je het over doen? :)

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:37

Ofwel over de ''duality in nature" in mensen (dus feitelijk hoe goed en kwaad beiden aanwezig zijn in iedereen) en hoe dat naar voren komt in schotse literatuur OF over hoe de Schotse identiteit besproken wordt in Schotse en Engelse literatuur (met een compare&contrast insteek, verschillen benadrukken in Schotse en Engelse visies etc).

Het eerste onderwerp heeft mijn voorkeur, maar de boeken die ik daarbij wil bespreken zijn behoorlijk ingewikkelde materie en zeer specifiek Schots dus de kans bestaat dat ik daar geen geschikte begeleider voor ga vinden hier in Nederland, vandaar mijn plan B. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 22:43

Ahh, gaaf zeg! Komt enigszins overeen met mijn onderwerp van vorig jaar, Duality in His Dark Materials.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:02

Klinkt ook heel interessant! :j Ik ga morgen het topic eens doorspitten, er staan vast wel bruikbare tips in. :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 00:46

Heee Brit, jij ook hier :D

Bij mij gaat het echt niet vooruit. 1 maart moet ik mijn eerste 10 blz inleveren, ik heb er voorlopig 3 en mijn begeleider reageert gewoon niet en als wél hij reageert wil hij me alleen pushen in een richting die me echt niet boeit en waar ik echt niet heen wil gaan. Dus ik ga morgen even bij begeleidster #2 langs om te praten en vragen of zij hem wil overtuigen om me mijn ding te laten doen, want dit is echt zo vervelend :=

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 12:37

Ik kom hier ook nog eens binnen springen. Vorig semester heb ik hier al eens even meegepraat denk ik.
Ik zit in mijn (hopelijk) laatste jaar Japanologie in Gent en moet tegen 28 mei mijn masterthesis indienen. Als onderwerp heb ik de dolfijn- en walvisvangst in Japan gekozen. Voorlopig heb ik nog niet echt veel en ik geraak ook maar niet in gang....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:46

Ik heb het voor de verandering weer eens onderschat. Overmorgen moet ik mijn concept inleveren. Ik ga het wel af krijgen, maar ik ben gewoon absoluut niet tevreden en heb het vermoeden dat mijn begeleider ook gaat vinden dat ik me er veel te makkelijk van af heb gemaakt. Het hele schrijven en zoeken van informatie viel me gewoon erg tegen. Naja, na het inleveren van mijn concept heb ik nog een week om de scriptie aan te passen, dus ik hoop dat dat genoeg tijd is om het dan aan te passen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:27

Kan je niet nog wat extra tijd krijgen om je concept te perfectioneren, Eileen? Wel balen dat je iets moet inleveren waar je niet tevreden mee bent.

Ik moet vrijdag mijn eerste 10 blz inleveren. Ondanks dat ik mijn onderwerp ontzettend interessant vind, is het iedere dag weer een gevecht om mezelf aan het werk te krijgen :+ Maar eens ik begin gaat het wel goed vooruit. Ben nu ongeveer bijna klaar met mijn 10 blz. Is wel een heel gedoe om overal bronnen voor te vinden, want ik schrijf over 2 televisieseries (moderne adaptaties van Sherlock Holmes) en je moet dan overal die feitjes van acteurs, kijkcijfers, zenders, quotes van producers etc. natrekken. Maar tot nu toe ben ik gelukkig wel blij met wat ik heb geschreven. :j

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:33

eilleen333 schreef:
Ik heb het voor de verandering weer eens onderschat. Overmorgen moet ik mijn concept inleveren. Ik ga het wel af krijgen, maar ik ben gewoon absoluut niet tevreden en heb het vermoeden dat mijn begeleider ook gaat vinden dat ik me er veel te makkelijk van af heb gemaakt. Het hele schrijven en zoeken van informatie viel me gewoon erg tegen. Naja, na het inleveren van mijn concept heb ik nog een week om de scriptie aan te passen, dus ik hoop dat dat genoeg tijd is om het dan aan te passen.

Vervelend dat je dan niet wat extra tijd krijgt zeg.. lijkt me toch belangrijk dat je zelf in ieder geval al blij bent met je geschreven werk!

Yasmine schreef:
Kan je niet nog wat extra tijd krijgen om je concept te perfectioneren, Eileen? Wel balen dat je iets moet inleveren waar je niet tevreden mee bent.<br sab="230"><br sab="231">Ik moet vrijdag mijn eerste 10 blz inleveren. Ondanks dat ik mijn onderwerp ontzettend interessant vind, is het iedere dag weer een gevecht om mezelf aan het werk te krijgen :+ Maar eens ik begin gaat het wel goed vooruit. Ben nu ongeveer bijna klaar met mijn 10 blz. Is wel een heel gedoe om overal bronnen voor te vinden, want ik schrijf over 2 televisieseries (moderne adaptaties van Sherlock Holmes) en je moet dan overal die feitjes van acteurs, kijkcijfers, zenders, quotes van producers etc. natrekken. Maar tot nu toe ben ik gelukkig wel blij met wat ik heb geschreven. :j

Go you! *\o/* Ik wil jouw scriptie wel lezen als ie af is he. :D

Ik heb afgelopen weekend nog onverwacht van onderwerp gewisseld, proposal ingediend en vandaag mijn goedkeuring ontvangen. Ik heb ook nog het geluk dat ik een van mijn favoriete professoren als persoonlijke begeleider heb nu, helemaal prima! :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:41

Wij konden kiezen, of 5 weken fulltime schrijven en daarna 5 weken full time een keuzevak, of 10 weken part time daarnaast een parttime keuze vak volgen. Ik heb voor de eerste optie gekozen, omdat ik het makkelijker vind om me met 1 onderwerp tegelijk bezig te houden. Het nadeel is dan wel dat de tijd vliegt. Er zijn voor mij nu 4 weken voorbij, en ik heb mijn concept ingeleverd. Ik had alleen wat aparts erin willen stoppen, maar ik kon daar gewoon niet genoeg informatie voor vinden.

Ook konden we kiezen uit twee soorten scripties: 6000-12000 woorden helemaal in het engels, of een zogenaamd journalistiek product, waarbij je 5000 woorden in het nederlands schrijft, het artikel en een wetenschappelijke voorstudie van 5000 woorden in het engels waarbij je per bron het belang van die bron aangeeft.
Mijn begeleider wilde graag dat ik voor de tweede optie ging. Alleen waren daar nergens voorbeelden van te vinden. Ik vind het moeilijk om zelf iets te verzinnen en de opdracht te interpreteren, dus ik hoop dat ik het goed begrepen heb.

Op mijn opzet kreeg ik het commentaar dat ik niet meer op de middelbare school zat. Ik heb mijn nederlandse artikel vergeleken met andere engelse scripties en ik heb het idee dat dat qua niveau redelijk in de buurt zit. Hoe het met het engelse deel af gaat lopen weet ik niet....
Maar we gaan het zien. Ik hoop dat ik tijdig feedback krijg op de opzet, en ik heb de komende dagen vrij gepland tot het moment dat het eindproduct moet worden ingeleverd, zodat ik dan nog veel tijd heb voor aanpassingen. ik vrees dat ik die tijd hard nodig ga hebben ;)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:22

Hoe gaat het met iedereen?

Gekkesies wat een tof onderwerp! Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Eilleen, toch nog tevreden met wat het geworden is?

Yasmine, is het gelukt met alle tien de pagina's? Herkenbaar dat het een ramp is om jezelf aan het werk te krijgen.

Ik ben ondertussen bezig, maar bij mij gaat het moeizaam. Ik had echt een dipje van een week en ben nu heel hard aan het werk om die verloren tijd weer in te halen. Alleen dat hele harde werken wil niet altijd. Gelukkig is het nu wel concreet, wat ik aan het doen ben, en daardoor kan ik wat gerichter aan het werk. Hopelijk ben ik volgende week wat verder en gaat het werken dan ook helemaal zoals het moet.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:02

Pfoe, Eileen, 5 weken fulltime schrijven.. Ik vind die weken eigenlijk altijd wel leuk! Als je één keer weet wat je in welke paragraaf enzo wilt hebben :) Hoeveel EC was je these ook al weer? (rekent even snel uit, 5x40 = 200, dus zo'n 9 EC? )

Fenn, je kunt ook niet altijd hard werken toch ;) Wel fijn dat het nu wat concreter is!

Ik heb twee weken geleden eindelijk goedkeuring gekregen voor mn definitieve onderzoeksvoorstel. Nu heb ik twee weken de tijd om een opzet van de hoofdstukken/paragrafen, de tijdsplanning en de inleiding te schrijven. Die twee weken eindigen komende maandag hihi. Helaas ben ik weer in het oude verslavende patroon gevallen van artikelen opzoeken, uitprinten en lezen en moet ik dus nu gaan beginnen met de opzet. Zal blij zijn als dat af is, dan is het toch lekker concreet schrijven.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:47

Wat voor zoekmachines gebruiken jullie eigenlijk om de literatuur te zoeken? Ik heb via de uni veel toegang, maar helaas voor sommige uitgeverijen niet.. Nu wil ik dus heel graag een artikel uit Subjectivity van Palgrave Journals hebben, maar nee hoor.. Dus nu moet ik hem via picarta gaan aanvragen d.m.v. interbibliothecair lenen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:50

Ik gebruik vooral JSTOR, Muse en MLA. Allemaal via mijn uni.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:00

Ik gebruik voornamelijk JSTOR en Picarta, inderdaad ook via de uni.

@Sanneh14: Wij lijken in hetzelfde schuitje te zitten haha. Ik ben ook blij als ik eenmaal écht mag gaan schrijven. Hoewel ik dat stiekem ook al wel aan het doen ben, maar voor zover mijn begeleider weet volg ik braaf al zijn logische stappen. :D

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:08

Ik gebruik Pubmed, voor medische wetenschappelijke artikelen. Ik kan zelf alleen het abstract zien, via de uni de complete text.

Gebruiken jullie ook een programma voor het ordenen van je referenties? Voor als je naar een bepaald artikel meerdere keren verwijst dat het automatisch 1x in je lijst komt te staan?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:12

Ik niet, vind het handmatig sneller gaan dan met zo'n programma. Maar ik ken de belangrijkste formats ook uit m'n hoofd (boek, tijdschrift, website, etc), dat scheelt.

Voor artikels gebruik ik naast JSTOR en MUSE ook vaak Google Scholar. Dan kom je ook vaak in boek previews terecht waar je soms behoorlijk veel in kan lezen, erg handig.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:17

Ik maak graag gebruik van Google Scholar voor het zoeken van artikelen, dan kom je ook vaak artikelen tegen die wel raakvlakken hebben met jouw eigen onderzoek, maar die je niet met trefwoorden had gevonden.

Wat betreft de referenties: wat ik nu doe is elke keer verwijzen naar de verkorte titel, en dan op 't laatst loop ik mijn literatuurlijst na en kijk ik mbv de zoekopties waar ik het artikel of boek voor 't eerst genoemd heb, en daar voeg ik dan de hele titel in.

Probleem van de dag: één scriptie is leuker dan de andere. Hoe ga ik motivatie vinden om ook die andere scriptie af te maken? :P

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:23

gekkesies schreef:
Ik gebruik voornamelijk JSTOR en Picarta, inderdaad ook via de uni.

@Sanneh14: Wij lijken in hetzelfde schuitje te zitten haha. Ik ben ook blij als ik eenmaal écht mag gaan schrijven. Hoewel ik dat stiekem ook al wel aan het doen ben, maar voor zover mijn begeleider weet volg ik braaf al zijn logische stappen. :D

Hahaha, ik ben echt best wel gek op schrijven, hoewel ik er ook gek van kan worden. Het liefst schrijf ik 's avonds laat als het helemaal donker is enzo. Met heel veel thee en koekjes enzo. Maar het begin.. Haha

@ Narya, je moet ze tegelijk inleveren? Pfoe, lastig is dat.... Ik zou het denk ik niet kunnen laten om gewoon de leukste eerst af te maken. Of ik zou een afspraak met mezelf maken over hoe en wanneer. Twee dagen leuke scriptie, dan 1 dag de stomme en dan andersom ofzo :p

Wat jullie trouwens noemen over literatuur zoeken, die dingen gebruik ik ook, met daarnaast nog PsycInfo, SocInfo en Philosophers Index (maar eigenlijk altijd EBSCO Host Complete). Google Scholar is ook erg fijn en dan importeer ik ze naar Refworks (maandag opfriscursus gehad). De frustratie kicked alleen behoorlijk in als je een artikel dat je graag wilt hebben in alle zoekmachines opduikt, maar dat niet toegankelijk is voor jou universiteit.. Ik heb nu maar een vriend gevraagd van de uni Gent, of die wel toegang heeft...

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:27

Ik gebruik zoekfuncties vanuit de uni, omega, picarta, en zoekfuncties die ik zo kan vinden, maar waar ik de naam van vergeet. Verder gebruik ik ook google scholar. Via de UU heb ik gelukkig toegang tot de meeste artikelen :) Daarnaast is mijn begeleidster één van de personen, die de meeste artikelen geschreven heeft. Via haar kan ik ook veel krijgen.

Verwijzingen etc. doe ik ook met de hand. Vanuit mijn studie ben ik dat wel gewend. Ieder artikel dat ik lees voer ik nu direct ook in, in mijn literatuurlijst.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:30

Oh, gebruiken jullie echt programma's voor referenties? Ik heb gewoon een apart worddocument :+ Heb al mijn referenties per soort staan (scholarly articles, newspaper articles, books, videos) en dan ook nog eens alfabetisch. En als ik binnen mijn tekst moet verwijzen, doe ik gewoon (naam auteur paginanummer). Dus bijvoorbeeld (Thompson 249).

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:34

Zo doe ik het ook hoor Yasmine :j