Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:25

Nee hoor het is niet verplicht om een zakelijke rekening te hebben, dat maakt de belastingdienst niks uit. Ik heb dat toen aan een belastingmeneer gevraagd op de startersdag van de KvK. Maar hij zei wel dat de belastingdienst het heel fijn vindt als je op z'n minst een apart rekeningnummer voor je bedrijf hebt, of dat nou een privérekeningnummer is of niet. Hij vertelde dat ze "weinig zin hadden om op jouw afschriften tussen de boodschappen te moeten zoeken naar een afschrijving" :+ die vond ik wel grappig :D

Vooral voor je belastingaangifte kan het dus handig zijn, zeker als ze je gaan controleren ;)

@JolandaS: die banken mogen van mij echt lekker het rambam krijgen eerlijk gezegd :o Als kleine eenmanszaak/freelancer heb ik echt geen zakelijke rekening nodig, en zij gaan mij ook niet dwingen. Ze verdienen al genoeg geld aan me, ik vind het mooi :o

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:26

joyce2 schreef:
Maar iedereen die zegt dat het onprofessioneel is om een prive rekening te gebruiken als zakelijke rekening (ik heb dus 2 prive rekeningen, 1 voor Fuzzylicious bij ING en 1 echt privé voor mezelf bij de Rabo), checken jullie ook altijd de rekeningen van bedrijven?!

Ja, als ik geld over moet maken, kijk ik wat voor rekening ik het over maak ja.

Edit. Zelfs als ik via iDeal doe, kijk ik naar de bedrijfsnaam, als hier iets vaags staat waaraan ik niet direct het bedrijf kan herleiden, ga ik eerst googlen waarnaar ik geld overmaak.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:32

@Nuage: Iedereen moet dat ook fijn voor zich weten. Wilde alleen maar aangeven dat je bij het openen van een rekening tekent dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden en daarin staat dus waar de rekening voor bedoeld is. Als je er dan wat anders mee gaat doen, is dat je eigen keuze (en eigen risico).

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:35

Maar je kunt toch niet altijd heel duidelijk zien waar je je geld naar over maakt bij iDEAL?? Ik vind dat namelijk best moeilijk te achterhalen, maar meestal controleer ik ook wat voor een recensies een bedrijf op internet heeft!

Nuage

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:57

daar heb je helemaal gelijk in JolandaS :j

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 17:58

Ik vind het moeilijkste aan ondernemen nou precies dat waar we het nu over hebben. Elk ding wat je doet wordt je op bekeken. Een rekening nr, een 06 nr, een spelfout, uitstraling van je advertentie, wat je zegt, wat je doet.....en dat zijn echt waar, allemaal redenen om wel of niet te blijven of weg te lopen.
Men is echt op zoek naar een gevoel van veiligheid bij je!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:57

Dat is ook zo, maar dat gevoel van veiligheid is voor elke klant weer anders, dus je kunt het helaas nooit iedereen naar de zin maken. Ik vind het ook belangrijk om bij mezelf te blijven en te kijken wat voor mij prettig werkt en binnen mijn (financiële) bereik ligt.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:00

Ik kijk nooit naar het bankrekeningnummer, want als het bankrekeningnummer in beeld komt ben ik al iets aan het afrekenen.

Ik denk dat de uitstraling van je website heel belangrijk is en een keurmerk schijnt het toch ook altijd nog wel goed te doen (ook al kosten sommige keurmerken reteveel..).

En ja ik moet oppassen met spammen, want als ik een flink adressenbestand zou kunnen bemachtigen.. }>

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:09

Ik denk dat Social media bij jonge startende bedrijven ook voor het gevoel van vertrouwen kunnen geven. Je bent dan toch iets doorzichtiger...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:03

Nuage schreef:
Nee hoor het is niet verplicht om een zakelijke rekening te hebben, dat maakt de belastingdienst niks uit. Ik heb dat toen aan een belastingmeneer gevraagd op de startersdag van de KvK. Maar hij zei wel dat de belastingdienst het heel fijn vindt als je op z'n minst een apart rekeningnummer voor je bedrijf hebt, of dat nou een privérekeningnummer is of niet. Hij vertelde dat ze "weinig zin hadden om op jouw afschriften tussen de boodschappen te moeten zoeken naar een afschrijving" :+ die vond ik wel grappig :D

Vooral voor je belastingaangifte kan het dus handig zijn, zeker als ze je gaan controleren ;)

@JolandaS: die banken mogen van mij echt lekker het rambam krijgen eerlijk gezegd :o Als kleine eenmanszaak/freelancer heb ik echt geen zakelijke rekening nodig, en zij gaan mij ook niet dwingen. Ze verdienen al genoeg geld aan me, ik vind het mooi :o

Kijk hier wel voor uit...want wat de BD niet verplicht heeft gesteld, hebben de meeste banken helaas wel als verplichting. Zo teerden wij al jaren op een priverekening (omdat we gewoonweg niet beter wisten) en opeens een brief van de ABN, dat alles geblokkeerd zou worden als we het niet binnen een bepaald termijn zakelijk zouden zetten. Heel gedoe nog, want op alle bonnen staat het bankreknr vermeld en die wilden ze niet overzetten op een zakelijke rekening. Nu werden we echt van kastje naar de muur gestuurd door betreffende hork op dat kantoor en heeft een ander kantoor het voor ons opgelost. Nadeel, t kost nogal wat..
Dus dit is het risico..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:56

connepon85 schreef:
Oh wat handig zeg; komt het ook wel voor dat er geen e-mailadres vermeld wordt? Of zit er altijd een e-mailadres bij?

Ik heb net even gespiekt, maar bij de meeste staat er wel een e-mail adres bij. Ligt er denk ik ook een beetje aan in welke branche je wat zoekt.
connepon85 schreef:
Ik lees overigens op de website van de KvK dat ze geen e-mailadressen verstrekken. Jij hebt zeker je adressenbestand niet via de KVK?

Nee sowieso moet je via de KvK zelf per bedrijf gaan zoeken. Er zijn verschillende aanbieders van adressenbestanden. Zij halen hun informatie van meerdere bronnen. Bij de ene aanbieder betaal je gewoon een vast bedrag voor een jaar en mag je onberkt zoeken en bij een andere aanbieder betaal je per adres en hoe meer je wilt weten hoe hoger de kosten.

Ik had een mooie vergelijksite, kan hem nu niet meer vinden. Maar ik zoek nog even door :)

Ik krijg wel een grote waarschuwing van mijn aanbieder van de adressen over het gebruik van e-mail. Daar zitten veel regels aan vast en ik mag nooit de naam van de aanbieder vermelden.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:15

Mijn excuses. Ik lees dat je wel e-mails mag verzenden, maar daar zijn wat regels aan verbonden.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:35

Ja precies, waar haal je je adressenbestanden vandaan?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:54

Je kan googlen op zakelijk adressenbestand.. Dan vind je er genoeg.. :) Heb net nog lopen zoeken naar die vergelijk site, maar kan hem niet vinden. Zal morgen nog eens zoeken.

Ik maak zelf gebruik van ad-hoc, omdat wij vrij veel adressen nodig hadden en we niet precies wisten hoe en wat. Daar betaal je namelijk voor een jaar en mag je dus een jaar lang gebruik maken van hun bestand, zonder bijkomende kosten.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:04

nou ik weet genoeg! Thnx allemaal. ik ga dus m'n eigen rekening aanhouden in het begin, mocht het een daverend succes worden kan ik dat altijd nog veranderen. Nu heb ik er verder toch geen bijzondere uitgaven van (boodschappen e.d. is gezamenlijk) en mijn naam, tja ze doen zaken met mij dus dan is het ook niet gek als dat mijn rekeningnr is vind ik. En de bank kan het mij niet verbieden geloof ik. Boekhouder is familie en die vind dat al helemaal niet erg en ik zelf ook niet.

ik ben ook nog bezig met een logo en hoe ik dat het beste aan kan pakken
heeft hier iemand zelf zijn/haar logo ontworpen?
ik hoorde iets van www.logomatch.nl iemand ervaring mee? vind dat ook niet heel goedkoop eigenlijk, maar dan wel weer professioneel. Weet al een beetje wat ik als logo wil en dat is niet heel spectaculair eigenlijk (zit te denken om zelf met paint oid. a/d slag te gaan of klinkt dat nou weer heel onprofessioneel?? :D )

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:05

Sorry voor de spam :P Maar nu lees ik weer het volgende:

''Vanaf 1 oktober 2009 mag er geen ongevraagde e-mail meer verstuurd worden naar zakelijke adressen zonder dat hier expliciete toestemming is gegeven. In dit artikel lichten wij deze nieuwe wetgeving en de mogelijke gevolgen voor uw organisatie toe.''
http://www.yes2web.nl/advies/show-news/ ... jk-e-mail/

Ik weet nu niet meer wat waar is.. :S

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:13

@ Zidore: Wij hebben ons logo professioneel laten ontwerpen. Aangezien we de ontwerpster kennen hebben we behoorlijk wat korting gekregen, maar normaal ben je voor de huisstijl ongeveer €1000,- kwijt heb ik begrepen.
Wij hebben niet aangegeven wat we wilden, alleen de kleuren. Onze ontwerpster heeft geluisterd wat voor een bedrijf we hebben, wat we willen uitstralen en wie wij zelf zijn. Onze ideeen over het logo waren totaal anders dan dat zij had ontworpen. Maar we vonden het meteen helemaal geweldig. Dus het is ook leuk om te kijken wat eruit komt, zonder jouw ideeen over het logo al te vertellen.

Wat je ook kan doen. Er zijn soort van wedstrijden heb ik gehoord voor het ontwerpen van logo's. Weet daar verder het fijne niet van. Maar volgens mij kun je dan aangeven wat je doet en wellicht hoe je het ongeveer wilt hebben en dan maken een aantal mensen een logo en dan kun je (of moet je) daaruit kiezen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:19

Elke dat bedoelde ik, die wetgeving uit 2009!! Weet niet hoe dat in de praktijk werkt.

€ 1000,- vind ik heel veel geld, maar snap dat het dat ook waard is. Op www.logomatch.nl kan het dus goedkoper (dat zijn die soort wedstrijden ;) ) Vroeg me hier ook af hoe andere ondernemers/bokkers het gedaan hebben :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:21

Ik heb mijn logo via AAALogo ontworpen. Dat vind ik een heel handig programma in combinatie met Adobe Photoshop Elements.

Ik heb voor de webwinkel die ik met mijn zus heb (gehad) het logo door ID-kliniek laten ontwerpen. Logo kost 400 Euro. Website: http://www.idkliniek.nl Zijn werkwijze was identiek aan die van de ontwerper van Elke.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:21

Ik moet er even bij zeggen dat ik niet zozeer doel op het logo van paard&lifestyle, maar ik heb meer dingen er mee gemaakt, zoals buttons enzo

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:25

Die €1000,- is voor de hele huisstijl.. Dus daarmee bedoel ik visitekaartjes, briefpapier en enveloppen.. (alleen het ontwerp dan dus :) )

@ connepon85: GEVONDEN!! Gewoon een kwestie van de juiste woorden invullen bij google :P http://www.zakelijkeadressen.com/

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 00:27

Hoezo weet je nu niet wat waar is Elke?

Dit onderwerp is ook al eens eerder besproken geweest en zowel toen als nu is er gezegt, je mag niet ongevraagd mails versturen.
Mensen moeten daar toestemming voor hebben gegeven tenzij het om een product gaat wat ze ooit eens bij je vandaan hebben gehaald.

De laatste 2, 3 pagina's is dat toch al een paar keer aangehaald, maar op de een of andere manier wordt daar overheen gelezen.

Waarom zou dat onprofessioneel zijn Zidore? Gewoon lekker knutselen hoor, je kunt altijd nog hulp zoeken.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:29

Ow excuses daarvoor..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:36

Wist dat niet, dat dat al besproken was. Kon me wel vaag die wetgeving herrineren. Vandaar dat ik minder spam krijg :D ;)

Ja ik ga idd maar knutselen denk ik, kan idd altijd nog ergens terecht. Heb al wel wat ideetjes, maar wil het ook wel in 1x goed aanpakken. Ik heb eigenlijk een heel simpel logo in gedachten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:44

@zidore: dat je zelf weet wat je als logo wil, is heel goed, maar als ik jou was, zou ik er wel wat geld voor uitgeven, zodat hij meteen ook top is! Je kunt het verschil namelijk goed zien, en een professioneel ontwerp is ook meteen veel beter te gebruiken. Logo's worden professioneel namelijk Adobe Illustrator gemaakt en dan kun je ze van 1x1 cm tot 100x100cm gebruiken zonder kwaliteitsverlies.
Dit verschil is goed te zien en geeft wel het verschil tussen een leuke uitstraling en een professionele uitstraling.
als je wilt, kan ik je logo wel uitwerken voor een vriendenprijsje. Zeker als je zelf als met het ontwerp komt ;)