Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:40

Noeps schreef:
Vraagje! Sinds onze verhuizing rijd ik flink wat zakelijke kilometers met mijn privé auto. Die moet ik natuurlijk gaan bijhouden, anders ben ik een dief van m’n eigen portemonnee. Hoe houden jullie je kilometeradministratie bij?

Ik houd helemaal niets bij maar dat hoef ik ook niet. Ik heb mijn auto (youngtimer) volledig op de zaak staan en accepteer de (zeer geringe) bijtelling waardoor ik niets bij hoef te houden. Ik vind dat ideaal.

Je kunt ook een bluetooth registratie in je auto (bijv routereg) monteren, die loopt over een app op je telefoon. Werkt heel handig.

Noeps

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 11:44

Dank voor de snelle antwoorden. In een gedeelde notitie oid bijhouden is wellicht nog wel het slimst. Ik hoef nl. niet mijn km's te declareren of te factureren, en factureren gaat ook weer via een ander systeem (zorgbedrijf). Het is dus puur voor mijn eigen boekhouding en de aangifte IB 2021. Ik heb het net van de afgelopen 7 maanden bijgewerkt in Google Spreadsheets, kostte me ook maar een uurtje. Veel dezelfde ritten, dat scheelt. Nu consequent gaan bijhouden :').

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:32

Ik maak een foto van mijn kilometerstand als ik de dag beginnen stop…
Alles daartussen is zakelijk, de rest privé. Dat heb ik idd in een excel gegoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:20

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:39

Verzekeringen is een van de stomste dingen van het ondernemen..

Ik zou je adviseren een assurantiekantoor om advies te vragen, ik deed in het begin alles zelf regelen, maar echt verstand heb ik er ook niet van.

Ik ben toen samen met de adviseur door alle verzekeringen heen gegaan, en hij heeft daarop bij diverse maatschappijen offertes opgevraagd, ik heb nu een betere dekking en ben goedkoper uit :j

Als we aanspraak moeten maken op een verzekering gaat dat ook via het assurantiekantoor, hun komen langs en regelen de hele afhandeling met de verzekeringsmaatschappij.

Begin dit jaar hebben we ook nog een aantal verzekeringen beëindigd, de premies daarvan waren zo hoog, dat we besloten hebben dat risico zelf te dragen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 13:46

Hooi! Even een vraagje, ik heb momenteel recht op huur- en zorgsubsidie maar heb naast mijn reguliere werk regelmatig kleine opdrachtjes die wat extra opleveren. Nu wil ik niet meer subsidie kwijt raken dan dat de opdrachten mij opleveren (ik vraag 21,- bruto per uur, maar heb nooit eerder het verlies van mijn subsidies bijberekend en nu alles wat serieuzer begint te worden moet ik dat wel gaan doen). Is daar een specifieke formule voor? Voorlopig blijf ik het namelijk nog wel behouden, of denk ik er nu veel te diep over na en moet ik een paar euro bovenop mijn uurloon gooien?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:58

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:06

Er is hier al een lange tijd niet meer gereageerd, dus even een schopje :D in januari dit jaar heb ik mij ingeschreven bij de KvK, ontzettend enthousiast dat ik nu een eigen bedrijf start in de 2 vakgebieden waar ik zo dol op ben: paarden en darmflora's/biologie :D

Voor de mensen die hier iets van een webshop o.i.d. hebben en dus pakketjes sturen naar hun klanten: hebben jullie gekozen voor een tussenpersoon bij het verzenden (bv. Sendcloud, Myparcel, Shops-united, etc.) en waarom wel/niet? Mij lijkt de automatische integratie in je webshop handig (en track & trace in huisstijl is natuurlijk een leuke bijkomstigheid), maar het brengt toch ook wel iets extra kosten met zich mee (zeker als je onder de KOR valt en de BTW niet kan aftrekken).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:21

Sendcloud is gewoon gratis totdat je upgrade. Ik was er al bekend mee dus lekker makkelijk om het voor eigen webshop te pakken. Sendcloud is net mijn shop geconnect. Ik val niet onder de KOR dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Gefeliciteerd en veel succes!

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:58

xDenies schreef:
Sendcloud is gewoon gratis totdat je upgrade. Ik was er al bekend mee dus lekker makkelijk om het voor eigen webshop te pakken. Sendcloud is net mijn shop geconnect. Ik val niet onder de KOR dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Ja Sendcloud is inderdaad gratis, maar verzending via hen is iets duurder (ong. €1 tot €2) dan dat je het zelf direct bij de vervoerder zou doen. Of ik lees hun tarieven verkeerd, ook een mogelijkheid haha!

Dankjewel!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:00

__Maartje schreef:
xDenies schreef:

Ja Sendcloud is inderdaad gratis, maar verzending via hen is iets duurder (ong. €1 tot €2) dan dat je het zelf direct bij de vervoerder zou doen. Of ik lees hun tarieven verkeerd, ook een mogelijkheid haha!

Dankjewel!

Volgens mij was PostNL zakelijk duurder, en niet aantrekkelijk omdat ik niet zoveel pakketten verstuur. Online is het gewoon 6,75 zonder btw. Bij Sendcloud is het nu 6,15 uit mijn hoofd, excl btw, zonder abbo. Maar ik kan de BTW terugvragen dus voor mij zal het dan wel anders zijn. Blijft allemaal een ver van m'n bed die BTW dingen :') Ik draai iig geen verlies op de verzendkosten en dat vind ik het belangrijkste haha.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:12

xDenies schreef:
__Maartje schreef:

Dankjewel!

Volgens mij was PostNL zakelijk duurder, en niet aantrekkelijk omdat ik niet zoveel pakketten verstuur. Online is het gewoon 6,75 zonder btw. Bij Sendcloud is het nu 6,15 uit mijn hoofd, excl btw, zonder abbo. Maar ik kan de BTW terugvragen dus voor mij zal het dan wel anders zijn. Blijft allemaal een ver van m'n bed die BTW dingen :') Ik draai iig geen verlies op de verzendkosten en dat vind ik het belangrijkste haha.

Ja alle gedoe om BTW houd ik ook nog graag op een armlengte haha! Ik ga er nog een keer voor zitten, die integratie met de webshop is wel heel prettig natuurlijk.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:21

Ik heb ervaring met zowel Sendcloud als MyParcel en zou absoluut niet zonder kunnen. Die laatste is trouwens gratis qua abonnement - maar als je geen btw kan aftrekken komt het wel aan de prijs. Kan je wel btw aftrekken is het goedkoper dan zelf via PostNL.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 22:39

MyParcel is trouwens al jaren van PostNL

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:14

Heeft iemand een tip voor een fijn boekhoud programma?
Ik zal enkele uren per week als zzp er gaan werken, niet heel veel en echt erbij.
Ik ga zodra dat kan over in de KOR en wil dan wel bij de aangifte belastingdienst iemand vragen die dit voor mij doet. Alleen zelf alles bijhouden met een goed programma moet mij wel lukken.
Uren en facturen.. en niet al te ingewikkeld.
Heb geen webshop maar lever diensten. Rijd met eigen auto’s dus ga wel km vergoeding rekenen dus dat wil ik ook kunnen bijhouden.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:31

E-boekhouden. Eerste 15 maanden als ondernemer gratis en daarna ook goedkoop. Niet te moeilijk, en hij berekend je aangifte automatisch. Hoef je alleen nog maar te checken. Ik vind het ideaal, ook als (hopelijk snel wat grotere) praktijk met redelijk wat transacties. Je kunt ook direct relaties invoeren en facturen maken vanuit het programma.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:34

Top. Ik zat inderdaad daar al naar te kijken maar was benieuwd of hij ook echt prettig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:50

Die heb ik idd, ook makkelijk te koppelen met je zakelijke bankrekening.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:54

Dan gaat dat m worden. Fijn ook dat het een hele tijd gratis is. Scheelt toch weer

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:56

vraagje

ik zelf ben instructrice en heb een kor regeling. Nu wil ik kijken of ik naast mijn werk als instructrice ook als zzper bij een stal kan werken. Kan iemand mij vertellen hoe dat gaat? Ik heb geen zakelijk rekening maar sta wel inschreven bij kvk enz.

hoe bepaal ik mijn uur tarief? en moet ik daar wel of niet loonbelasting van afhalen? Ik werk ook nog vast op kantoor.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:58

E-boekhouden is idd heel makkelijk. Helaas als je geen zakelijke bankrekening hebt, is ie helaas niet te koppelen ;) Vanwege de extra kosten heeft mijn vriend niet gekozen voor een zakelijke rekening. Maar ach, ik als boekhouder vind een beetje boeken dan nog wel leuk ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:59

Ik wil wel een zakelijke rekening openen want ik denk dat dat wel makkelijker is… toch?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:01

Het is inderdaad wel handig als zakelijk en privé gescheiden blijven. Ik kan je de KNAB aanraden. Werkt fijn en is niet duur.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:04

plutolover schreef:
vraagje

ik zelf ben instructrice en heb een kor regeling. Nu wil ik kijken of ik naast mijn werk als instructrice ook als zzper bij een stal kan werken. Kan iemand mij vertellen hoe dat gaat? Ik heb geen zakelijk rekening maar sta wel inschreven bij kvk enz.

hoe bepaal ik mijn uur tarief? en moet ik daar wel of niet loonbelasting van afhalen? Ik werk ook nog vast op kantoor.

Hier staat een handige uitleg over je uurtarief bepalen:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... f-bepalen/

Bij een eenmanszaak betaal je loonheffing over de winst. (alles winst is jouw inkomen).
Je hebt nog enkele regelingen waardoor je minder hoeft te betalen, raadpleeg daarvoor een boekhouder.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:26