sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:13

Even niet over salarissen Tong uitsteken

Ik heb AS maandag een belangrijke sollicitatie en ben best wel zenuwachtig! Het is voor juridisch consulente ( ben 3e jaars rechtenstudent en ik wil graag wat studiegerelateerd werk gaan doen). Ik heb het gevoel dat ik voor het eerst ga solliciteren.. Dit is echt wel anders als een sollicitatie voor een '' gewoon '' bijbaantje... Zo formeel ook allemaal!!

Nog tips Tong uitsteken ?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:11

Goldenflower, misschien moet ik me er niet mee bemoeien, maar is het niet verstandig wat weerbaarder te worden voor dit soort situaties? Je laat nu zo je humeur verpesten door een simpele afwijzing op je brief. Ik begrijp dat afgewezen worden na een gesprek akelig, maar je moet nu niet al de moed opgegeven. Ik ben al 1,5 jaar op zoek naar een passende baan, word aan de lopende band afgewezen en werk ook onder mijn niveau momenteel. Maar ik laat echt mijn humeur niet verpesten door een afwijzing, dat is toch zonde? Het is bij solliciteren echt goed om de moed er in te houden en stug door te gaan, op een dag gaat het je heus lukken! Je hoofd laten hangen is gewoon voor niemand constructief. Je moet het niet zien als een aanval op jou als persoon, maar als een samenloop van omstandigheden (het klikt niet, er is een geschiktere kandidaat etc.) die iedereen kan overkomen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:28

Megan blijf vooral jezelf ben je zenuwachtig, geef dat dan gewoon aan.

Parttime is wel voor mij een optie maar niet voor het bedrijf helaas. Ik heb vanmiddag wel weer een opdracht binnengekregen, dus ik ga nu zonder WW mijn bedrijf verder proberen op te bouwen.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:57

sonjim schreef:
Megan blijf vooral jezelf ben je zenuwachtig, geef dat dan gewoon aan.

Parttime is wel voor mij een optie maar niet voor het bedrijf helaas. Ik heb vanmiddag wel weer een opdracht binnengekregen, dus ik ga nu zonder WW mijn bedrijf verder proberen op te bouwen.

Dat is wel jammer voor je. Dan had je nog wat geld achter de hand voor het geval als je bedrijf niet goed loopt. Maar nu kun je tenminste alle tijd in je bedrijf steken en hopen dat ie goed draait.

Soda schreef:
Goldenflower, misschien moet ik me er niet mee bemoeien, maar is het niet verstandig wat weerbaarder te worden voor dit soort situaties? Je laat nu zo je humeur verpesten door een simpele afwijzing op je brief. Ik begrijp dat afgewezen worden na een gesprek akelig, maar je moet nu niet al de moed opgegeven. Ik ben al 1,5 jaar op zoek naar een passende baan, word aan de lopende band afgewezen en werk ook onder mijn niveau momenteel. Maar ik laat echt mijn humeur niet verpesten door een afwijzing, dat is toch zonde? Het is bij solliciteren echt goed om de moed er in te houden en stug door te gaan, op een dag gaat het je heus lukken! Je hoofd laten hangen is gewoon voor niemand constructief. Je moet het niet zien als een aanval op jou als persoon, maar als een samenloop van omstandigheden (het klikt niet, er is een geschiktere kandidaat etc.) die iedereen kan overkomen.

Dat zei mijn vriend ook al, maar hij kent ook niet echt tegenslagen. Hij vond zo een baan (binnen een maand) en ik ben al langer dan een maand bezig. Ondertussen heb ik iets van 30 brieven verstuurd (zowel gesloten en open sollicitaties). Ik vind niet zo erg om afgewezen te worden door het bedrijf waar ik niet eens uitgenodigd ben (tuurlijk is het niet leuk). Maar ben ik bij het bedrijf langsgeweest, dan vind ik wel minder leuk. Want het kost mij tijd en geld om gesprekken te voeren.

Verder begin ik te denken of de bedrijven mij soms afwijst vanwege mijn gehoor. Tuurlijk kan ook andere dingen meespelen. Knipoog Maar mijn vriend zei dat andere mensen dom zijn als ze me afwijzen vanwege gehoor en niet vanwege andere dingen.

By the way, wat voor opleiding heb je gedaan? Wat voor werk wil je gaan doen? Volgens mij heb je nu twee tijdelijke banen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:03

Goldenflower een maand is niet echt lang hoor om te zoeken. Verder wat betrefd je gehoor, als mensen je daarvoor afwijzen heeft het misschien met de functieeisen te maken. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Heb je ervaring in de salaris administratie? Je zou ook kunnen aanbieden om een maand op proef te komen, oftewel met alleen een soort van stagevergoeding, of tegen vergoeding van de reiskosten. Het grote voordeel is dan dat de werkgever je leert kennen zonder risico van zijn kant en als je het dan goed doet ben je al in het bedrijf binnen. Zelfs als een bedrijf eigenlijk nog niet direct plek heeft kan dit goed werken doordat bedrijven een netwerk hebben en goede mensen zo vaak op weg helpen, en daarnaast heb je een referentie. Als je nu een uitkering ontvangt mag je in overleg ook een dergelijke proefmaand afspreken. Zeker als er beperkingen meespelen kan dat een werkgever over de drempel helpen.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:55

Goldenflower schreef:
Dat zei mijn vriend ook al, maar hij kent ook niet echt tegenslagen. Hij vond zo een baan (binnen een maand) en ik ben al langer dan een maand bezig. Ondertussen heb ik iets van 30 brieven verstuurd (zowel gesloten en open sollicitaties). Ik vind niet zo erg om afgewezen te worden door het bedrijf waar ik niet eens uitgenodigd ben (tuurlijk is het niet leuk). Maar ben ik bij het bedrijf langsgeweest, dan vind ik wel minder leuk. Want het kost mij tijd en geld om gesprekken te voeren.

Verder begin ik te denken of de bedrijven mij soms afwijst vanwege mijn gehoor. Tuurlijk kan ook andere dingen meespelen. Knipoog Maar mijn vriend zei dat andere mensen dom zijn als ze me afwijzen vanwege gehoor en niet vanwege andere dingen.

By the way, wat voor opleiding heb je gedaan? Wat voor werk wil je gaan doen? Volgens mij heb je nu twee tijdelijke banen.

Een maand is inderdaad echt niet lang om werk te zoeken. Jouw vriend heeft gewoon mazzel gehad! Mijn vriend krijgt ook bij de vleet banen aangeboden en ik heb ook allemaal vriendinnen die zonder moeite een geweldige baan vinden. Best frustrerend, ik probeer maar blij voor ze te zijn, maar soms voelt het heel oneerlijk.
Sollicitatiegesprekken voeren kost jouw inderdaad tijd. (Geld is maar de vraag, je kan een reiskostenvergoeding krijgen voor de kosten die je maakt.) Maar probeer hier ook de positieve kant te zien: je oefent ontzettend met solliciteren, je ontmoet vaak interessante mensen en je komt nog eens ergens. Af en toe mag je best balen maar zet daarna je schouders eronder en ga er weer voor! Want als je je enthousiast en gemotiveerd voelt om een baan te vinden dan straal je dat ook uit, in je brief en tijdens een gesprek.

Ik heb psychologie gestudeerd en ben sinds augustus 2006 klaar. Ik werk sinds die tijd op mijn oude stageplaats, wat op zich een hele leuke plek is, maar er is geen ruimte voor uitbreiding in uren en weinig doorgroeimogelijkheden. Ik werk sinds kort ook op de universiteit waar ik les geef aan eerstejaarsstudenten. Allebei leuk werk maar ik word moe van het 'geschnabbel' en wil gewoon graag een vaste, (bijna) fulltime baan. En dat gaat ook wel lukken een keertje! Haha! Morgen sollicitatie, heb er eigenlijk best zin in Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:11

Och, een maand! Dat is nog niks. Het gemiddelde tussen school en werk is 3 maanden. Sommige hebben pas na 6mnd een baan.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:11

Ik ontvang geen uitkering of stuffie. Ik krijg alleen maandgeld van mijn vader. Daar moet ik alles meedoen, behalve zorgverzekering. Mijn vader bood gisteren aan om benzine te betalen voor sollicitatie. Haha!

Ik heb net gesprek met Berk gehad en vroeg me al tijdens gesprek af waarom hij me uitgenodigd heeft. Als eerste gaf hij aan dat een korte gesprek zou worden en ten tweede zei hij dat ie vooral HBO personeel zoekt en dat ie weing geschikte werk heeft voor MBO'ers.

Maar ik was beleefd en vertelde dingen over mezelf, stage en opleiding. Hij vroeg ook of ik verder wilde leren en zei dus ja. Ik zei dat ik misschien door wilde leren voor accountancy of fiscale economie of bedrijfseconomie. Dan weet hij dat ik bereid ben om te leren en dat ik mezelf wil ontwikkelen ten gunste van het bedrijf en natuurlijk mezelf. En nog geen 15 min later stond ik buiten. Ik baalde ervan en dat kost me alleen maar tijd en geld. Boos!

@soda: Bij wie zou ik reiskostenvergoeding kunnen krijgen?

@sojim: nee, heb weinig ervaring met salarisadministratie. Ik kreeg een periode praktijklessen over salarisadministratie, dus beperkt. Knipoog Maar ik vond het leuk om te doen en wie niet waagt, wint niks. Haha!

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:20

Ik kreeg bij ieder sollicitatiegesprek een declaratieformulier om mijn reiskosten te vergoeden. Ik vind dat ook eigenlijk wel zo logisch.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:22

Als ze je uitnodigen is er meestal wel een mogelijkheid voor je. Ga je tijdens het gesprek niet laten ontmoedigen door dit soort opmerkingen, maar stel dan desnoods de vraag, welke mogelijkheden zijn er wel binnen uw bedrijf? Je toont dan interesse en laat zien dat je graag bij hun zou willen werken. Op het moment dat je gaat twijfelen of je zelfs gaat ergeren om het feit dat ze je uitnodigen terwijl ze zeggen dat er weinig mogelijkheden zijn, veranderd je non-verbale houding en dat kan uiteindelijk een afwijzing tot gevolg hebben.

Dat declaratie formulier krijg je dat van de werkgevers?? dat heb ik nog nooit gehad terwijl ik 180 km heb moeten rijden voor sollicitaties.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:24

Ik heb het 2 keer gehad geloof ik. Beide was dat bij een gemeente...

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:25

Ja, ik heb altijd een declaratieformulier gekregen. Soms vooraf al meegestuurd met de uitnodiging, soms moest ik even bij de secretaresse langslopen, maar het werd altijd aangeboden. Wel allemaal bij universiteiten/academisch ziekenhuis, misschien maakt dat een verschikl.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:27

sonjim schreef:
Als ze je uitnodigen is er meestal wel een mogelijkheid voor je. Ga je tijdens het gesprek niet laten ontmoedigen door dit soort opmerkingen, maar stel dan desnoods de vraag, welke mogelijkheden zijn er wel binnen uw bedrijf? Je toont dan interesse en laat zien dat je graag bij hun zou willen werken. Op het moment dat je gaat twijfelen of je zelfs gaat ergeren om het feit dat ze je uitnodigen terwijl ze zeggen dat er weinig mogelijkheden zijn, veranderd je non-verbale houding en dat kan uiteindelijk een afwijzing tot gevolg hebben.

Dat declaratie formulier krijg je dat van de werkgevers?? dat heb ik nog nooit gehad terwijl ik 180 km heb moeten rijden voor sollicitaties.

Ik heb ook nog nooit van de werkgevers gekregen.

Hij ontmoedigde me idd toen hij zei dat ie weinig werk voor MBO'er had. Toen wist ik ff niet meer wat ik moest zeggen. Zoiets verwacht je niet als je uitgenodigd wordt. Dan ga je vanuit dat er wel werk is, anders vragen ze toch niet, lijkt me?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:30

Juist, maar soms testen ze met dit soort vragen je stresbestendigheid en improvisatie vermogen. Klanten stellen ook wel eens een vraag waar je geen antwoord op hebt. Hoe redt je je daaruit?

Ik heb laatst iemand gehoord die gewoon volstrekt eerlijk bleef in een gesprek en zelfs aangaf dat ze echt bitchy kan reageren als collega's de kantjes ervan aflopen, en ja hoor aangenomen we zoeken namelijk iemand met pit. Dus verkoop jezelf zoals je bent, des te groter is de kans dat de baan ook bij je past.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:41

Sammie schreef:
Och, een maand! Dat is nog niks. Het gemiddelde tussen school en werk is 3 maanden. Sommige hebben pas na 6mnd een baan.

Dan heb ik wel erg veel geluk gehad. Ik heb in januari mijn studie afgerond en in december ofzo mijn CV alvast op Monsterboard gezet. Vanwege afstuderen en nieuw huisje per 1 februari had ik nog geen tijd om zelf actief te gaan zoeken, maar voor we de sleutel van ons huis hadden had ik al een baan.

Soda schreef:
Ik kreeg bij ieder sollicitatiegesprek een declaratieformulier om mijn reiskosten te vergoeden. Ik vind dat ook eigenlijk wel zo logisch.

Ik kreeg bij mijn laatste sollicitatiegesprek voor het eerst een declaratieformulier. Even rekenen hoor: 1.2km * 0.19 euro * 2 = 0,45 euro graag Clown

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:54

Ik heb tot nu toe altijd mogen declareren, werd me gewoon aangereikt/gemaild bij bevestigingsmail voor afspraak van het gesprek. Wel zo fijn, als je in Maastricht woont en de meeste banen in jouw vakgebied in de Randstad zijn Nagelbijten / Gniffelen Wordt anders een héél duur grapje!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:16

Ik ben ook al 1,5 jaar zowat aan het solliciteren, dus een maand is idd echt nog niet lang! Moet je nagaan hoe frustrerend het is als je 1,5 jaar lang afwijzingen op je dak krijgt! Knipoog Maar idd wat Soda al zegt, blijf positief en probeer van elk gesprek weer wat te leren!

Ik heb ook nog nooit een declaratieformulier ontvangen voor sollicitaties. Het heeft me dan ook naast energie al behoorlijk wat geld gekost Scheve mond

Sonjim, spannend zeg dat je gaat proberen je bedrijf op te zetten zonder WW! Ik hoop voor je dat het lukt! OK dan!

Tja, ik weet niet of het altijd handig is om eerlijk te blijven. Ik heb weleens ergens gelezen dat je wel jezelf moet blijven, maar dan wel je béste ik. Dus al je negatieve eigenschappen zoveel mogelijk opzij zetten en je positieve punten naar voren. Ik heb zelf ook niet zulke goede ervaring met echt eerlijk zijn, dus tegenwoordig probeer ik dat ook wat minder te zijn Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:56

Ik heb ook regelmatig mogen declareren, hoor. Bij banen in de horeca e.d. niet, maar bij functies op een iets hoger niveau is het redelijk gebruikelijk.

Als het niet aangeboden wordt, zou ik er bij de afwijzing om vragen. Dan hebje toch niks meer te verliezen. Haha!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:25

Nimue schreef:
Ik heb ook regelmatig mogen declareren, hoor. Bij banen in de horeca e.d. niet, maar bij functies op een iets hoger niveau is het redelijk gebruikelijk.

Als het niet aangeboden wordt, zou ik er bij de afwijzing om vragen. Dan hebje toch niks meer te verliezen. Haha!

Haha, da's goeie tip. Dat zal ik eens doen als ik weer afgewezen word. Net als bij iedereen kost ons geld met benzine of anders met ov.

@Arjette: Ik kan beter niet echt als mezelf zijn, dan ga ik ratelen en zeg ik dingen die anderen niet wil horen of ben te eerlijk en direct. Of word juist verlegen, dus voor anderen te rustig. Bloos

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:56

Ik heb maandag een gesprek gehad, en het ging voor mn gevoel erg goed. Vanmorgen weer gebeld en uitgenodigd voor een 2de gesprek, die heb k nu morgen Lachen erg spannend!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:05

Joepiieee.
ik ben ook ergens aangenomen (heb hier aantal pagina's terug gereageerd)..
maar ik mag bij de C&A gaan werken

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:05

Gaaf hoor Suus.
Gefeliciteerd, nu niet zenuwwappig worden.
Blijf jezelf, komt vast goed. *LOL*

Rejo ook gefeliciteerd.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:14

Gefeliciteerd, Rejo en Suus.

Jullie boffen wel! Haha! Nu wij nog. Tong uitsteken

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:39

Ik hoop dat ik morgen goed nieuws krijg.. ben nog maar 3 weken op zoek dus. En heb totaal geen ervaring in die functie maar ik was helemaal mezelf, en heerlijk aan het praten.. (achteraf dacht ik dat ik misschien wel te veel gepraat had) En was vanmorgen echt super blij om uitgenodigd te worden voor een 2de gesprek!! Maar worden er vaak meerdere mensen uitgenodig voor een 2de gesprek? Of alleen als ze eigenlijk hun keus al gemaakt hebben?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:08

Wat een spanning hier met alle brieven en gesprekken, over een aantal weken ben ik hopelijk ook de pineut voor een sollicitatiegesprek, ik zie er nu al tegenop :s

Maar eerst moet die brief de deur uit. Zou iemand hier mijn brief misschien even met een verse blik willen lezen en mij feedback willen geven? Ik ben er nog niet tevreden over, maar ik weet echt niet meer wat ik kan verbeteren.

Gr. Kirsten