Opleiding tot operatie-assistente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjuulie

Re: Opleiding tot operatie-assistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:29

klopt, zon beeld heb ik er ook een beetje van. maarja we zullen zien hoe de afgestudeerden het doen na 4 jaar hihi O:)
ik heb die 3 jaar voor deze opleiding ook echt wel nodig eigenlijk. t gaat zooo hard! en er zijn zoveel verschillende operatie :o maarja

leuk voor degenen die aangenomen zijn of zeker weten dat ze dit willen gaan doen! :D goedzooo

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:19

Met mijn vorige studie was dit ook. ik deed paraveterinair, wat best pittig is. En op mijn school kon je als je paardehouderij deed ook nog paraveterinair doen. Die mensen hadden daar de helft minder les over dan ons! En moesten ook korter stage lopen, minder toetsen. Heel raar, dan weet je ook de helft minder.
Maar hbo-v en ok-ass is misschien iets meer tevergelijke met elkaar.

Mijn BPV zit er bijna op. Nog 1 toets ziekteleer.
Ik heb alles behaald en dat waren:
-anatomie
-ziekteleer
-ozt azt
-infectie preventie
-wondverzorging
-voorbehouden handelingen
-project operatiekamer

Ben benieuwd of dit overeenkomt met de anderen

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:20

Ik vraag me af hoe ze dat willen gaan combineren, want ik vind het twee los van elkaar staande dingen >;) . Ik weet niet wat er in de opleiding tot operatie-assistente gevraagd wordt, maar bij de opleiding die ik nu doe moet je ook ontzettend veel doen als het gaat om gesprestechnieken, verpleegtechnische handelingen etc.. Dingen die je niet op de OK zal hoeven te gebruiken?
Ben erg benieuwd..

Qua medische kennis; voor ik de ok op ging paar weken terug kende ik de ok's al die ik had gezien en wist ook hoe die in zijn werk gingen (MDO door chirurgen), dus het was erg leuk dat ik veel herkende op de OK.
Mij spreekt het enorm aan dat je als ok-asisstent zo dicht bij het 'maken van het lichaam' staat, dat medische spreekt mij enorm aan :) . Grote interesse voor anatomie en fysiologie.

Ik stond mee te kijken bij een familiaire niertransplantatie...
"Goh"... zegt de chirurg.. "En wie ben jij en wat kom je doen?"..
"Hoi! ( :D << door mijn smoeltje) Ik ben Lotte en ik ben verpleegkunde student"...
Was mijn 4e dag, dus de ok-assistente die in de omloop stond kende mij al en wist wie ik was en kwam doen.. dus reageerde ook niet toen de arts mij aan een kruisverhoor wierp, die dacht dat de chirurg het wel had verstaan := , ze knipoogte me wel toe.. en zei af en toe wel 'Nou ehh.. kind weet niet wat er overkomt hier'.. Op een enkele vraag wist ik alles netjes te beantwoorden, weliswaar met een kop als een biet :o .
Vervolgens wordt de chirurg gebeld "U moet zo college geven!".. dus wat zegt die chirurg
"Nou... hoop bijgeleerd.. als jij nou alvast er naartoe gaat en komt zeggen dat ik er later aan kom.. scheelt mij weer een belletje!" ..
dus ik "IK GA NIET NAAR DE COLLEGEZAAL!! >;) (schrok me rot, wat wil die vent!?)"
de chirurg "Waarom niet? Jij volgt toch ook die college als je bij mij in de ok staat?"
ik weer "Nee! Ik ben verpleegkunde student, ik kijk alleen mee!!" ... de chirurg stond daar flabbergasted :)) . "Dat meen je niet! En dat zeg je ook niet even! :P ".. ik weer
"Ik ging er vanuit dat u mij goed had verstaan, hahahaha.. Vond u al zo streng!" Kreeg wel een superleuk compliment, dat ik wel heel veel wist :)) , hij dacht serieus dat ik zei dat ik een GENEESkunde student was. Later kwamen we elkaar weer tegen in de lift en moesten we allebei wel erg lachen. Maar voelde me wel een beetje onnozel :o ..

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:40

hahaha wat grappig zeg!! :D

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:08

enny schreef:
Raggel schreef:
Ik ga binnenkort solliciteren voor de nieuwe opleiding HBO-VT in Heerlen. Dat is HBO-V met daarnaast OK-assistente opleiding. Dus aan het einde van de 4 jaar krijg je 2 diploma's. Lijkt me echt super leuk!

Bijzonder... Ben wel benieuwd hoe dat zit, aangezien het allebei wel opleidingen zijn waar je de volle tijd volgens mij wel voor nodig hebt. Om dat allemaal nu in 4 jaar te proppen. Tenminste zo'n beeld krijg ik erbij, kan het verkeerd hebben hoor...

Het is eigenlijk een gewone voltijd HBO-V opleiding met 8 studielast uren per week extra voor het OK-assistente gebeuren. Het is dus wel extra veel en zwaar. Dit duurt 2 jaar. Daarna ga je 2 jaar lang, 4 dagen werken, 1 dag naar school.
De keuze voor deze 2 opleidngen samen is dat ziekenhuizen graag beroepskrachten hebben die op HBO-niveau worden opgeleid en op meer functies in het ziekenhuis kunnen worden ingezet. Daardoor zijn er ook meer en betere mogelijkheden voor carrièreontwikkeling en doorstroming naar andere functies én opleidingen.
Je zit dus niet zo vast aan alleen het OK gebeuren, maar kan sneller en makkelijk de overstap maken naar een andere functie binnen het ziekenhuis.

Juist omdat het vrij breed is en je veel verschillende dingen leert spreekt het mij ook enorm aan. Ook zijn er masters die me wel erg leuk lijken, die je alleen met je verpleegkunde diploma kunt volgen. Net wat WolinLotte ook zegt, het menselijke lichaam vind ik super interessant, vandaar dat dit me ook erg leuk lijkt om er zo dicht bij te kunnen staat, maar toch een hele brede basis te krijgen.

Ben ook erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat lopen, de opleiding is pas 2 jaar bezig, dus moeten nog dik 2 jaar wachten voordat de eerste mensen zullen afstuderen.

Haha wat een verhaal trouwens, toch wel een super compliment :j

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:05

Dus als ik het goed begrijp heb je twee jaar, 4 dagen in de week, de tijd om de praktijkervaring op te doen voor verpleegkundige én operatie-assistent?
Dan blijf ik sceptisch, want de 2,5 jaar die ik kreeg voor mijn praktijkdeel ok-assistent had ik zeker wel nodig. En daar ben ik niet de enige in. In mijn regio was het altijd zo dat je eind mei al je mondeling + diplomering had. Dat gaan ze nu al veranderen naar augustus zodat iedereen meer tijd krijgt om alle punten te kunnen aftekenen. En dan gaat het nog maar om 1 vakgebied...

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:06

Raggel schreef:
Ik ga binnenkort solliciteren voor de nieuwe opleiding HBO-VT in Heerlen. Dat is HBO-V met daarnaast OK-assistente opleiding. Dus aan het einde van de 4 jaar krijg je 2 diploma's. Lijkt me echt super leuk!

Ik hoop dat je aangenomen gaat worden! Lijkt me wel erg pittig!
Ik ben dit jaar begonnen aan de Verpleegkunduige niveau 4. Misschien kom ik je dan nog tegen in het Atrium! Wij beginnen namelijk per januari met werken.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:44

Ja klopt het zal inderdaad vrij heftig worden, er wordt zelfs een stage in de herfstvakantie gedaan, misschien in nog wel meer vakanties. Ik zal dit schooljaar mijn WO Bachelor Gezondheidswetenschappen af te ronden, dus heb dan ook al wat voorkennis, hoop dat ik er iets aan heb.

@ Jenny: De opleiding zelf is in Heerlen, maar denk dat ik in alle 5 de ziekenhuizen maar ga solliciteren. Als ik daar aangenomen wordt zal ik je tegen die tijd wel eens een pbtje sturen!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:08

Raggel schreef:
Ja klopt het zal inderdaad vrij heftig worden, er wordt zelfs een stage in de herfstvakantie gedaan, misschien in nog wel meer vakanties. Ik zal dit schooljaar mijn WO Bachelor Gezondheidswetenschappen af te ronden, dus heb dan ook al wat voorkennis, hoop dat ik er iets aan heb.

@ Jenny: De opleiding zelf is in Heerlen, maar denk dat ik in alle 5 de ziekenhuizen maar ga solliciteren. Als ik daar aangenomen wordt zal ik je tegen die tijd wel eens een pbtje sturen!

Ja, ik ken hoge school zuid wel :P

Bij de niveau 4 opleidingen moest je eerst sollicteren en aan de hand van welk ziekenhuis dit werd, werd je aangenomen bij een opleiding!
zkh Heerlen~Arcus Heerlen
zkh Maastricht~Leeuwenborgh in Maastricht
zkh Sittard~Gilde Sittard

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:30

Raggel schreef:

Bij de gewone opleiding moet je ook tijdens de reguliere vakanties werken ;) Weet niet meer zeker hoe het tijdens de bvp is, maar de rest van de opleiding wel. Het is een inserviceopleiding waarbij je gewoon vakantiedagen hebt. Ik ga aankomende week maar eens bij onze praktijkbegeleiding langs, eens zien of zij al gehoord hebben over deze opleiding en wat het precies inhoudt. Ik kan er nog steeds niet bij dat je dan na 4 jaar én operatie-assistent én verpleegkundige bent. Maar hou ons iig op de hoogte! :)

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:44

Wat leuk dat er nog meer bokkers als operatie assistent werken...Ik werk sinds september op het OK en moet nog veel leren...(werk in Belgie...) zie dat jullie allemaal de specifieke opleiding doen...Ik ben zelf afgestudeerd als vroedvrouw en mag in Belgie zowel als vroedvrouw-verpleegkundige en dus op het OK werken...Is dus totaal anders als bij jullie...
Vind het werk erg leuk en veelzijdig.. wij hebben voornamelijk orthopedische operaties. Wat misschien ook wel leuk is dat wij eveneens de anesthesist assisteren..(dit is toch ook een aparte opleiding in Nederland?)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:49

Ja dat snap ik, ik had het ook over de stages tijdens de 2 jaar voltijd studie. Tsja ik weet het verder ook niet precies, heb hier nog ergens de indeling van de 4 jaar liggen, als ik hem vind zal ik hem wel even plaatsen.

Wat mij ook verteld is, is dat je zo goed als een baangarantie hebt in het ziekenhuis waar je ook de laatste 2 jaar van je opleiding hebt gewerkt. Lijkt me ook niet dat ze mensen aannemen die niet compotent genoeg zijn voor het OK werk. En op het HBO-V deel wordt ook niet geschapt, aangezien je deze opleiding gewoon volgt met de andere mensen die alleen HBO-V doen.

@ Jenny: Hier zijn dan voor deze opleiding zkh Roermond en Weert aan toegevoegd. Maar wel de opleiding zelf altijd in Heerlen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:07

Over de nieuwe opleiding in Limburg heeft een maand of 2 terug een stuk gestaan in het Ok Magazine dat gratis wordt verspreid onder ziekenhuizen ;)

Je bent na 4 jaar inderdaad verpleegkundige en operatie-assistent (of anesthesie-medewerker). De eerste 2 jaar alleen theorie met stages, daarna ga je werken. Je wordt wel al voordat je aan de opleiding begint aangenomen in een ziekenhuis.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:05

Vandaag heb de uitrijking van mij BVP punten gekregen! Ik heb het gehaald. Ben echt blij, zo nu lekker vakantie!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:39

Gefeliciteerd! Maar hoe lang duurt jullie bvp dan? Die van mij was pas eind Februari afgelopen... Wel lekker als je daar nu al klaar mee bent.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 23:09

Bij ons duurt de bvp 4 maanden. En was dus tot gister...

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:06

Beter :D

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:14

ik ben aangenomen bij het EMC!!!

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:44

gefeliciteerd esch!!

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:49

thanx, ben zo blij. ik heb in januarie een arbeidsvoorwaarden gesprek.
EN ik moet heel veel meenemen.

ook moet ik de arbo bellen over mijn vaccinatie en immuun toestand.

Moesten jullie veel prikken?

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:21

ik heb een prikje moeten zetten om te kijken of ik TBC had. Nou dat had ik gelukkig niet. Nu ben ik bezig met hepatitisch B. Maar dat duurt wel een half jaar die prik procedure. Dat zijn 3 prikken en een bloedafname.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:33

ik moet donderdag om 09.30 naar de arbo. Dan gaan we kijken wat ik al heb gehad en wat ik nog moet hebben.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:15

Ik heb een vraagje. Eind dit schooljaar haal ik een MBO4 diploma en wil verder gaan studeren.

Geneeskunde ect fascineert me ontzettend. Ik ben alleen een beetje bang dat operatieassistent ook echt alleen maar assisteren is. Ik hou er namelijk niet zo van als iemand mij opdrachten geeft, ben er vaak beter in om anderen opdrachten te geven. Moet je ook zelf eenvoudige operaties uitvoeren, of mag je alleen maar dingen aangeven.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:31

eknein schreef:
Ik heb een vraagje. Eind dit schooljaar haal ik een MBO4 diploma en wil verder gaan studeren.

Geneeskunde ect fascineert me ontzettend. Ik ben alleen een beetje bang dat operatieassistent ook echt alleen maar assisteren is. Ik hou er namelijk niet zo van als iemand mij opdrachten geeft, ben er vaak beter in om anderen opdrachten te geven. Moet je ook zelf eenvoudige operaties uitvoeren, of mag je alleen maar dingen aangeven.

Tja, als je het zo omschrijft geven wij alleen maar instrumenten aan. Maar gelukkig houdt het werk wel wat meer in dan alleen maar assistentje spelen. Toch heb ik niet het idee dat ik opdrachten van de arts uitvoer, wij werken meer samen. Ik denk dat een verpleegkundige eerder opdrachten uitvoert (kan ik ook fout hebben hoor).

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:56

Iemand die denkt dat operatieassistenten alleen maar 'aangeven' kan ik echt nooit uitleggen dat het zoveel meer is. Het klinkt op deze manier ontzettend simpel, maar ik loop elke dag in de praktijk weer op mijn tenen omdat ik het écht niet makkelijk vind.
De kunst is juist dat jij het verloop van operaties (zowel aan tafel en als omloop) volledig gaat begrijpen, zodat dat jij geen opdrachten hóeft te krijgen, maar zelf al weet wat er allemaal nodig is of moet gebeuren. Je bent een team waarin alles goed moet functioneren, en als er 1 schakel niet goed meekomt loopt het ook totaal niet.
Kleine operaties zul je niet uit gaan voeren aangezien de artsen bevoegd zijn en dus verantwoordelijk zijn, maar hey, je staat er met je neus bovenop! :D Dingen als hechten ga je trouwens wel doen.