Werken bij de politie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:54

Hee allemaal!

Hoe is het ondertussen met jullie?
Ik heb mijn 1e echte werk tertiel er op zitten. En zit nu weer op de academie.

Aan de ene kant mis ik het op straat zijn wel echt, maar ben blij dat ik mijn rugzakje met kennis weer mag vullen. Liep in de praktijk wel tegen wat dingen aan.

Hoe gaat het bij jullie allemaal? :)

Marlou_

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 20:30

Wat heb je allemaal gedaan tijdens tertiel 3 Kirsten

Ik heb mijn blauwe maand gehad en nu weer oo school. moet zeggen dat er een hoop op zijn plek valt wat ik in tertiel 1 allemaal niet snapte. Ik vind het een super leuke opleiding tot nu toe!

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:08

Hoi! Leuk kirsten, hoe heb je je eerste werk tertiel ervaren? En alles gehaald?

Hier alles goed. Ik bem nu aan m'n werk tertiel begonnen, onwijs uitgekeken naar de praktijk. ;) Zal er verder niet te veel over uitweiden maar was wel een klein beetje klaar met de academie haha.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:46

Ik heb net mijn eerste week op school achter de rug *\o/*

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:22

Wat ik allemaal gedaan heb? Pfoe, zoveel haha! Wij mochten in principe best nog weleens een uitstapje maken. Hier bedoel ik mee; dingen doen die niet in het tertiel zat.
Tertiel 3 is vooral surveillance, intake & service en verkeerscontrole. :)

Hoe vond je de blauwe maand Marlou?
Hè Plovesb... wat dan? Zat jij nou in Rdam?

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:02

Hallo allemaal!

Ik zie dat dit topic al even stil ligt, maar ik wil toch eventjes dit topic weer omhoog schoppen!

Ik zit er zelf over te denken om de opleiding tot hoofdagent te gaan volgen, maar ik was eigenlijk nog wel benieuwd naar wat dingen waar ik na zoeken nog niet helemaal duidelijk antwoord op heb kunnen vinden. Wie weet dat jullie me kunnen helpen!

In de uitleg voor de medische keuring staat iets over ADHD/het gebruik van ritalin. Nou heb ik zelf ADHD en gebruik de andere versie, Concerta. Het is wel dezelfde werkzame stof.
Nu vraag ik mij dus af wat voor invloed dit heeft op je selectie procedure. Kan het zijn dat ik mogelijk hierdoor afgewezen wordt, of speelt dit geen rol?

Daarnaast heb ik zelf migraine, ik heb hier geen medicatie voor, maar ik kon ook nergens terug vinden of dit een punt kan zijn waardoor besloten wordt mij niet aan te nemen.

De infoavond staat al ingepland, maar ik kan eigenlijk niet wachten totdat er een vacature vrij komt voor hoofdagent!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:03

Ik zou het niet durven zeggen. Ik weet wel dat er een aantal collega's rondlopen die zelf ook concerta gebruiken zonder dat dit problemen oplevert.

Wat betreft de migraine ligt het denk ik aan hoe erg je het hebt. De een ligt er een paar dagen per week plat door, en de ander komt wel redelijk goed de week door. Weet dat het een zware baan is die een hoop van je vergt en waar je op zichzelf al eens behoorlijk hoofdpijn van kan krijgen ;)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 06:57

Dankjewel voor je antwoord :)

Migraine, als ik een aanval heb, duurt pak hem beet 8 tot 10 uur. Daarna kan ik weer verder met de dingen die ik moest doen. Momenteel meer last van de aanvallen waarschijnlijk vanwege een te hoge spierspanning in mijn schouders en nek, ik ga hiervoor binnenkort naar de fysio.
Normaal gesproken kan ik 2 maanden migraine vrij rondlopen bij wijze van en ik voel hem altijd aankomen.

Ik ben me er inderdaad van bewust dat dit een baan is die veel van je vergt, maar ik zie hier ook de uitdaging in die ik heel graag aan wil gaan en ik geloof dat ik dit aan kan :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:35

Dat snap ik, maar je moet je ook realiseren wat jouw migraine kan betekenen voor je collega's. Dat is denk ik waar ze met name naar kijken. Ik werk bijvoorbeeld op een team met flinke onderbezetting (dat is volgens mij overigens geen uitzondering in deze tijd). Iedereen die ziek thuis komt te zitten, belast de "gezonde" collega's dus met nog meer roosterdruk waar die al heel hoog is. Je diensten moeten namelijk wel worden opgevuld. Het zal dus denk ik wel een selectiecriterium zijn. Als ze van te voren al weten dat je een hogere kans op (eventueel langdurige) uitval hebt, zal de keuze eerder vallen op een sollicitant zonder migraine. Maar ik zit niet bij Werving&Selectie, dus dit is alleen hoe ik er naar kijk ;)

Als je jouw migraine goed onder controle kan houden met medicatie (die verder je bewustzijn en waarnemingsvermogen niet beïnvloeden) en je daarin net zo goed kan functioneren als iemand zonder migraine, zie ik geen belemmering. Het is dan ook aan jou om aan te tonen wat de migraine voor jouw functioneren betekent.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:08

Daar zeg je inderdaad wat, had ik zelf nog niet zo op die manier over na gedacht.

Ik slik geen zware medicatie, de migraine kan ik met simpele paracetamol en ibuprofen onder controle houden. Het begin van de aanval belemmert mij wel degelijk, heb de migraine versie met aura die altijd aanwezig is. Dit duurt "gelukkig" maar maximaal 3 kwartier en dat is echt het enige waardoor ik werkzaamheden niet uit zou kunnen voeren in dat tijdsbestek. Daarna zou ik prima weer aan de slag kunnen, ik heb regelmatig dagen gewerkt terwijl ik migraine had (in winkels waaronder dagen dat ik het aanspreekpunt/leiding was) dus daar zie ik zelf het probleem niet liggen. Alleen de aura zou nog een lastig punt kunnen zijn.

Dan nog een ander vraagje, ik zou zelf ook graag een keer in mijn omgeving een keer mee willen kijken met hoe alles in zijn werk gaat en als extra bevestigingspuntje voor mezelf of dit echt iets is voor mij. Is dit überhaupt mogelijk? En zo ja, hoe zou ik dat dan het beste aan kunnen pakken?

In ieder geval echt super bedankt voor je reacties! Ik heb er zeker wat aan :D

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:10

Een dagje meelopen is zeker mogelijk, ik heb zelf ook al wel eens mensen mee genomen tijdens een dienst om een kijkje in de keuken te geven. Weet alleen wel dat als het echt heel spannend wordt ze je even uit de auto zetten ;)

Als je niemand in je eigen omgeving kent die bij de politie werkt, zou ik gewoon eens binnenlopen bij het plaatselijke politiebureau en vragen naar de mogelijkheden om een dagje mee te lopen. En vraag welke dag of dienst het leukste is of het beste beeld geeft van het werk. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld een zondagavond nou niet de spectaculairste shift is die er is :')

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:56

Een dienstje meedraaien moet mogelijk zijn hoor taartje. Wij hebben ook wel met enige regelmaat inkijkers mee op de bus :) brutaal mens heeft te halve wereld, zou gewoon een bureau binnen lopen.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:25

Ik hoorde nog al wisselende dingen van het meelopen. Dat het erg moeilijk zou zijn en dat veel eenheden het niet toelaten. Nou weet ik dat mijn buurman van hetzelfde blok al erg lang bij de politie werkt en de man van een overleden vriendin van mijn mams ook.

De zondagen in mijn omgeving zullen al helemaal doodsaai zijn, ik woon midden op de bible belt, dus alles zit potdicht! Maar ik heb gelukkig vrij flexibele schooltijden, ik moet aan het einde van het jaar een percentage aanwezig zijn geweest voor het kunnen maken van herkansingen, maar dat heb ik vorig jaar met flink veel ziekte ook weten te halen. Moet geen probleem zijn!

Ik wil het sowieso pas na de infoavond een dag meedraaien. Eerst eens aanhoren of het ook dan nog steeds zo leuk is als ik nu vind :P Al ben ik er vrij zeker van dat ik het na de info avond nog steeds geweldig vind!

Ik volg nu ook sinds kort de vlogs van politievlogger Jan-Willem en dat heeft mij er eigenlijk bewust van gemaakt dat ik de politie echt een heel mooi, bijzonder vak vind. Ik wist het altijd wel, maar het is nooit in mij opgekomen om ook daadwerkelijk bij de politie te gaan.
Daar heb ik ook wel het een en ander gezien, maar dat is denk ik toch niet helemaal te vergelijken met het zelf meelopen van zo'n dag.

Mag ik vragen in welke omgeving jullie werkzaam zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:28

Goh, per toeval dat ik dit topic tegenkom!

Ik heb zelf al 3x gesolliciteerd voor de opleiding Hoofdagent, en helaas tot 3x toe afgewezen als "over gekwalificeerd"... Hoofdagent is natuurlijk een MBO, en ik heb mijn Havo afgerond en volg nu een thuisstudie HBO...
Ik baal echt als een stekker en weet niet zo goed wat ik nu verder moet, de HBO (politiekundige) spreekt mij gewoon niet aan -O-

Mijn vriend is ook hoofdagent trouwens! Al 12 jaar in hartje [plaats] :)
Zelf wil ik het al sinds m'n 10e, en na al die afwijzingen zie ik het treurig in en ben ik er eigenlijk een beetje klaar mee :( Maarf ik zie mijzelf ook echt niks anders doen eigenlijk...

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:31

ik zal dan ook overgekwalificeerd zijn ben ik bang, havo papiertje al een tijdje in de pocket maar nog geen hbo opleiding afgemaakt (wel gestart maar na een half jaar alweer gestopt). Ik zie inderdaad politiekundige ook niet zitten, het past niet bij mij en daarnaast ben ik graag fysiek bezig.

Maar wel echt balen dat je daar dan op afgewezen wordt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:35

Ja... Ik ben na de 2e afwijzing bij zo'n infoavond geweest in [plaats] op de academie. Ze geven je natuurlijk geen persoonlijke terugkoppeling, maar toen ik dit verhaal voorlegde wist ze eigenlijk zeker dat dat de voornaamste reden was. Ze zijn bang dat ze mensen met een hoger opleidingsniveau uitvallen omdat ze de opleiding "te saai" vinden...
Plus, hoe cru misschien ook en ook mijn vriend bevestigd dit, ze op het moment meer "buitenlanders" aan willen nemen voor de diversiteit en beter om kunnen gaan met de buitenlandse jongeren :( (dit geldt voor [plaats] trouwens, geen idee voor andere provincies)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:38

Toch hoeft dat niet... hier ook Havo papiertje en mijn P HBO behaald. Gelukkig mocht ik wel als hoofdagent starten :j

Ik zit bij de Beredenen, in Groningen! :D

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:40

Staat inderdaad ook in de omschijving, affiniteit met meerdere culturen volgens mij.

Ik weet eigenlijk vrijwel zeker dat ik die opleiding helemaal af maak. Misschien onder mijn niveau, maar ik kies er toch echt bewust voor om daar op te gaan solliciteren lijkt mij. en als ik hem niet af zou maken zou dat komen omdat ik een been breek of zoiets :P
Het is ook niet zo de eerste de beste opleiding die je kan doen en daarnaast heb je veel fysieke vakken van wat ik heb gelezen.
Ik zou het erg jammer vinden als dat de reden zou zijn waardoor mensen niet aangenomen worden om eerlijk te zijn. Maar goed, daar ga ik helaas niet over.

Super gaaf Amber!
Is het beredenen heel anders dan gewoon hoofdagent? Daar kon ik zelf ook niet heel veel over vinden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:42

Wat tof! Beredenen lijkt mij ook gaaf, maar ook motoragent zie ik wel zitten :D Mijn vriend zit bij de ME en werkt dus veel samen met de beredenen, ik krijg dus wel is filmpjes van de trainingen :))

Ik denk ook dat er hier in de grote steden gewoon teveel aanmeldingen zijn, en de mensen met een hoger niveau er gewoon sneller uitgeschrapt worden... De laatste vacaturen hadden ze 4100 reacties op gehad :oo Plus de bevestiging dat de mensen met een meer "diverse" achtergrond gewoon voor gaan :(

Ja taartje, dat ja... Maar hoe kom ik daar aan als ik echt een rasechte nederlandse ben...
Ik heb zat buitenlandse vriendinnen hoor, maar geen buitenlandse achtergrond.
En dat ik die opleiding afmaak weet ik ook wel zeker, maar daar hebben zij niks aan haha

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:46

Ik woon zelf echt in een boeren gat op de Veluwe. Weet ook niet hoe het er hier verder aan toe gaat :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:48

Hahaha ik denk dat het daar allicht iets minder is, die buitenlandse achtergrond :) Maar ik weet het ook allemaal niet :') Ik weet alleen dat ik gewoon mijn Havo diploma maar verbrandt _O-

Ik hoop gewoon dat er snel weer vacatures online komen, en m'n vriend is is kijken of hij wat voor mij kan betekenen. Ik kan binnenkort sowieso een nachtdienst met hem meelopen en een dagje in de stallen van [plaats] :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:19

taartjee schreef:
Ik woon zelf echt in een boeren gat op de Veluwe. Weet ook niet hoe het er hier verder aan toe gaat :p

Ik heb 4 jaar gewerkt en gewoond in Voorthuizen. Hoop ellende meegemaakt en gezien ;)

Ik zat daar in de Noodhulp en 2 jaar motor agent geweest. Sinds begin dit jaar naar de paarden! *D

Net terug van Prinsjesdag.

Afbeelding

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:28

Wat super gaaf Amber!

Dan vraag ik me stiekem wel een beetje af wat je dan zoal hebt meegemaakt hier in Voorthuizen :P

Hoe is de bereden politie anders als de "normale" agenten? Kun je dat misschien wat verder uitleggen? Aangezien hier ook uiteraard de interesse is om op den duur, mocht ik uiteindelijk aangenomen worden en de opleiding af hebben gerond, te kijken of de bereden politie iets is. Eens een paardenmuts altijd een paardenmuts :P
Heb je bijvoorbeeld een bepaald rijniveau nodig om toegelaten te kunnen worden?

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:30

Gaaf zeg Amber!!

Hier werkzaam in Rotterdam :)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:48

Leuk! Heb je daar zelf voor gekozen of word je ergens geplaatst waar plek vrij is?

Zie net per toeval op facebook langskomen dat de voorlichting waar ik heen ga voor het eerst te volgen is via een livestream. Op facebook hebben ze er al een evenement voor aangemaakt xD