Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:02

Ik wil gewoon even heel offtopic schelden op de NS met hun idiote aangepaste dienstregeling terwijl er geen vlokje sneeuw ligt, en die het dan ook nog presteren om tóch dikke vertraging te hebben op de trein die wél rijdt, zodat ik uiteindelijk maar weer naar huis ben gelopen en niet naar college kan. Een half uur wachten, flink te laat bij het college zijn, en dan vanmiddag weer moeilijk naar huis komen gaat me iets te ver, eerlijk gezegd. Maar grrr. RotNS.

LS_

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:26

De treinen in nederland zijn dus al even goed geregeld als hier in België :Y)

Ik geraak echt niet in gang voor mijn scriptie. Mijn promotor wil dat ik in mijn inleiding er meer een verhaaltje van maak maar ik vind het zo moeilijk om tegelijk toch correct taalgebruik te hanteren, ik stel het continu uit met gevolg dat ik nu dus nog enkele uren heb om mijn inleiding te herschrijven, methode te schrijven en liefst nog een stuk resultaten hoewel ik al vrees voor dat laatste :(

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:44

Heb je de deadline nog gehaald LS?

Mijn kamer ligt inmiddels vol met uitgeprinte literatuur, artikelen, screenshots van websites, post-its met begrippen, kladblaadjes met ideeën, lijstjes met boeken/websites/theorieën waar ik nog naar moet kijken.
Het is daar net zo'n warboel als ik mijn hoofd := Waren jullie ook zo chaotisch in de beginfase van je scriptie?

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:15

Hihi, Szan, heel herkenbaar! Ik heb heel wijs een e-reader gekocht onder het mom 'dan kan ik altijd mijn artikelen overal mee naar toe nemen'. Het resultaat: nog meer chaos, want het is totaal niet overzichtelijk. Gevolg: ik ga straks naar de Hema om zo'n archiefmap (of 2, of 3, of 4) te kopen en dan toch alsnog alles uit te printen. Ik denk dat er voor ons niets anders opzit dan vrede sluiten met de chaos en er een feestje mee bouwen ;)

Trouwens, hoe lang doen jullie (volgens de planning) over jullie these?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:31

Dat idee heb ik ook ooit gehad Sanneh, artikelen op een ereader. Maar mijn conclusie was dat artikelen echt totaaaaal niet werken op een ereader. Nu heb ik een iPad en daar werkt het juist super goed op, omdat je daarop veeeeeel sneller kan navigeren en wel aantekeningen snel kan maken. (gewoon erbij schrijven met een stylus).

Ik lig nog steeds achter, maar ik maak in ieder geval vooruitgang. Vanmiddag moet ik presenteren op het lab hier in Lissabon, aangezien dit mijn laatste week hier is. Wordt echt tijd dat ik er flink de vaart in ga zetten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:33

Vind een e-reader best wel fijn, dat scheelt toch een hoop gekapte bomen :P

Mijn scriptie is momenteel echt -O-

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:14

Ik was van plan een topic te maken over het schrijven van een scriptie, tot de zoek-functie mij hier bracht:).

Ik was eigenlijk op zoek naar algemene tips enzo voor het schrijven van een scriptie. Ik zal dit topic eens een beetje doorlezen en kijken of ik wat nuttigs kan vinden hier.

Mijn scriptie gaat overigens over teken bij paarden in Nederland en West-Europa (een literaire scriptie). Pas in mijn master komt er een onderzoek bij. Ik vind het best lastig om vernieuwend te zijn als ik alleen artikelen mag gebruiken. Al mijn info is dus al eens gepubliceerd. Ook heb ik de indruk dat ik nooit aan mijn 6000 woorden ga komen (zoveel is het niet, maar het valt me toch tegen). Momenteel heb ik ook heel veel last van een verminderd concentratie vermogen, en het schiet even gewoon niet op. Ik heb er 5 weken de tijd voor, over 1,5 week moet ik de concept versie inleveren. Ik ben nu twee weken op weg, heb een berg artikelen, maar pas 2000 woorden, en absoluut geen zin meer ;) .

Maar ik ga even kijken of ik hier wat tips en ticks kan vinden :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:17

Vernieuwend in een literatuurstudie: ga resultaten van verschillende onderzoeken vergelijken. Maak er dus een soort van review van....

Succes in ieder geval!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:23

Bedankt voor de tip! Ik wil eigenlijk wel een soort vergelijking maken inderdaad. Ik wilde een overzicht maken van prevalenties op een kaart en zo aanstippen waar de risico's op infectie het grootst zijn. Helaas heb ik daar tot op heden nog niet de juiste informatie voor gevonden. Maar zoiets heeft zin. Als je zo'n kaartje kan maken, dan hebben de mensen daar nog wat aan. Ik wil best 6000 woorden schrijven met info waar niemand echt op zit te wachten, maar dat is gewoon zonde van de tijd. Dan lever ik liever een nuttig product af.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:35

Absoluut! En als je voor het ene niet de juiste info hebt, kijk dan of je voor iets anders wel iets kunt vinden :). Je hebt wrs al een flinke berg info...
En anders ga je in je discussie gewoon flink aan het educated guessen.. It could be speculated that doet het altijd erg goed ;)!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:11

@ Sanneh: ik heb een USB stickje waar ik alles op verzamel, zodat ik altijd alles elektronisch bij me heb. Maar ik heb ook alles uitgeprint en in een map gestopt :+ Heb daar nu ook zo'n hoesje in gedaan waar je losse stukjes kladpapier bij kan stoppen. Vind het veel fijner om mijn artikelen allemaal op papier te lezen, dan op de computer.

Ik ken veel mensen die hun teksten lezen en markeren met het programma Nvivo. Je kan daar artikelen toevoegen, een codeboom aanmaken, en je teksten in het programma markeren met verschillende codes. Dat bespaart je een hoop zoekwerk als je op zoek bent naar informatie die je al eens hebt gelezen. Doet iemand dat hier?

@ Eilleen: de tip van Sodera om er een review van te maken klinkt goed :j Hoe hebben de anderen onderzoek gedaan, en wat zijn daar voor- en nadelen van, wat kan beter, welk onderdeel wordt vergeten, welke uitkomsten zijn er en zijn deze in overeenstemming met elkaar, ... Interessant onderwerp :j

Wij mogen trouwens 'zelf weten' hoe lang we over de scriptie doen. Hij moet 20.000 woorden zijn (inhoudelijk, zonder verwijzingen), en is 15 studiepunten waard. Je kan er dan voor kiezen om de scriptie in 9/10 weken (= 1 periode) te schrijven, of om er ongeveer 20 weken (= 2 periodes) over te doen. In het laatste geval, dus wanneer je meer tijd gebruikt, is het wel gebruikelijk om er nog vakken naast te doen. Ik volg er ook nog vakken naast in ieder geval.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:16

Woont er toevallig iemand in de omgeving van Tilburg die mij ( tegen betaling) uiteraard wil helpen met mijn scripties? Ik ben net begonnen met een opleiding ( economie) en moet nog wat vaardigheid krijgen in scripties schrijven.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:22

Ik heb twee mappen waarin ik al mijn artikelen heb gestopt. Verder heb ik een overzichtsdocument waar ik alle literatuur gebruik meteen noteer in een literatuurlijst. Gisteren een stuk ingeleverd ter commentaar en met ideeën over hoe nu verder. Ik wil eigenlijk morgen verder, dus ik hoop dat ik het morgen/overmorgen terug kan krijgen. Anders gaat er toch weer een week voorbij := Al snap ik dat mijn begeleider een leven heeft :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:06

literatuur studies zijn een bitch :P . Inderdaad, zoals al gezegd, zie het als review. Maar, als je dat doet. Blijf dan weg van andere reviews. Jij moet jou mening over de gepubliceerde literatuur schrijven. Houd het dus echt bij onderzoeken. De enige manier waarop je in een review mag refereren naar een andere review is als je bijvoorbeeld zegt, alles wat we wisten voor bijv. 2003 is erg goed beschreven in review die en die, en daarom word er in deze review enkel gefocust op wat te weten zijn gekomen sindsdien.

De manier waarop ik mijn literatuur studies deed, was als volgt:

Eerst een berg artikelen te gaan zoeken, en die als titel in een lijst onder elkaar te zetten (nog precieser is dat ik eigenlijk gelijk de hele referentie er neerzette. Dan staat die er gelijk goed in, en is het alleen nog een kwestie van kopieren naar de referentie lijst). Dus ik selecteerde op basis van titel en een stukje abstract of het artikel interessant voor mij kon zijn.

Vervolgens ging ik van elk artikel de abstract lezen en met steekwoorden aangeven waar het artikel nou daadwerkelijk over ging. Dat gaf me een idee voor het type "onderwerpen" die ik wilde bespreken. Het ene artikel hoort onder kopje A terwijl het andere artikel onder kopje B valt. Die kopjes maakte ik dan echt en daarmee heb je soort van "de backbone" van wat je wilt schrijven. Ik plaatste de titel van elk artikel onder het kopje waar die thuis hoorde.

Tot dit punt had ik dus nog geen enkel artikel daadwerkelijk gelezen!

Vervolgens ging ik kopje voor kopje aan de slag. Eerste kop, eerste artikel goed lezen. Markeren en aantekeningen maken. En nadat ik het artikel gelezen had, ging ik gelijk onder het kopje, onder de titel in mijn eigen woorden opschrijven wat ik uit dat artikel geleerd had. Wat zijn mijn conclusies die relevant zijn voor mijn verhaal.

Dat deed ik voor elk artikel onder het kopje. En dan was het enkel nog een kwestie van de stukjes tekst in de juiste volgorde zetten en aan elkaar praten. Voila, hoofdstuk. 1 kopje af, hup, door naar de volgende.

Het werkt misschien niet voor iedereen en misschien ook niet voor elk onderwerp, maar voor mij werkte deze manier van op zet heel erg goed. Nu in het verslag van mijn stage heb ik deze methode niet gebruikt en ik merk dat ik enorm in de war ben en slecht op de hoogte ben van de literatuur. Bij het eerste volgende project ga ik dus zeker weer terug op deze werkwijze, want voor mij werkt die echt. Het fijnste aan de methode vind ik dat je elk artikel in principe maar 1 keer echt hoeft te lezen en niet steeds aan het zoeken bent "och, dit stond ergens, maar in welk artikel was dat toch?" Als het belangrijk was, dan heb je het al in je eigen woorden uitgeschreven.

Ik heb mijn artikelen trouwens sinds kort voornamelijk digitaal op de iPad. Ontzettend makkelijk voor lezen en aantekeningen maken. Werkt voor mij erg fijn. Zeker als je goed in staat bent ze onder bepaalde onderwerpen in mapjes te zetten, dan heb je zo terug gevonden wat je zoekt. Ik sla mijn artikelen ook altijd digitaal op onder eerste naam, jaartal, en titel. Dan vind je ze in no time terug.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 18-02-13 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:12

Ik moest vandaag trouwens presentatie geven op het lab hier in Lissabon, omdat het mijn laatste week is hier. (of nou ja, in het lab, op 1 maart vlieg ik terug).

En het ging wonderbaarlijk goed. Ik stond lekker relaxt, kende mijn verhaal goed en kreeg veel complimenten dat ik zo duidelijk was. Dus dat heeft me zeker een vertrouwens boost gegeven om het volgende maand ook op de universiteit thuis te doen.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:35

Narya, lukt het allemaal niet meer zo?

Szan, Nvivo ken ik niet, maar ik hoorde laatst ook al een meisje over iets soortgelijks. Lijkt mij eigenlijk wel een heerlijk programma aangezien ik puur literatuurstudie doe van 30EC. Ik ga het eens even uitzoeken!

Fenn, zo zit ik ook altijd hihi. Gelukkig heb ik een begeleider die altijd binnen 1 of 2 dagen terug mailt, soms nog dezelfde nacht (academica in hart en nieren dus altijd bezig)

Wooow Shiloh! Dat klinkt wel als een hele effectieve manier! Krijg je daar geen enorm bestand van? Ik ben eerlijk gezegd wel nieuwsgierig hoe zoiets er uit ziet, zou je misschien een printscreen kunnen maken?
Edit: Fijn dat je presentatie zo goed ging!! :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:53

Opzich valt dat wel mee denk ik, maar ligt er ook aan hoe groot je verslag moet worden en hoe divers je onderwerpen zijn. Ik heb kan zo gauw even geen screenshots maken, maar ik stuur wel even een linkje van mijn dropbox van de documenten zelf. Uiteindelijk had ik 4 pagina's aan lijsten met referenties en stukjes gekopieerde abstract. En ik heb ook nog een fase document waarin ik al grotendeels in mijn eigen woorden heb getypt wat ik uit dat artikel heb geleerd. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een review van bijna 7000 woorden (was voor een 6 punts vak). Ik kan me voorstellen dat het in een grotere thesis nog ingewikkelder is, maar mij lijkt ook dat structuur daar nog crucialer is om overzicht te houden.

Oke, wat ik zo gauw terug kon vinden
Mijn eerste lijst met kopjes en referenties: https://www.dropbox.com/s/crwo1yr5yn5rl ... eview.docx
Lijst met referenties met daarin al in eigen woorden wat ik wil zeggen erover in de eerste kopjes en soms met tussen haakjes enkele steekwoorden: https://www.dropbox.com/s/hvvpc1ad0puz1 ... ew.v1.docx
En de uiteindelijke review (bijna 7000 woorden): https://www.dropbox.com/s/9t8uajs5q2ijd ... final.docx

Het is ook niet zo dat de indeling die je maakt ook gelijk definitief is, maar het helpt wel om alvast een beetje structuur te krijgen. Ik heb regelmatig gehad dat ik een artikel las en dacht, oh nee, dat hoort beter daar thuis. Of, oh, dat hoort hier thuis, maar een ander deel van het artikel hoort ook daar. Nou dan zette ik het artikel met de twee verschillende stukjes gewoon onder twee verschillende kopjes neer.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:55

Sanneh14 schreef:
Szan, Nvivo ken ik niet, maar ik hoorde laatst ook al een meisje over iets soortgelijks. Lijkt mij eigenlijk wel een heerlijk programma aangezien ik puur literatuurstudie doe van 30EC. Ik ga het eens even uitzoeken!

Bij ons wordt ook veel gebruik gemaakt van MaxQDA, dat is eenzelfde soort programma.
Wie weet komt het van pas! Je kan heel veel codes aan ieder stukje tekst plakken. Het klinkt alsof het in het begin rotwerk is, maar zeker bij een grote literatuurstudie heb je er denk ik heel veel aan. :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:56

Nou, laten we zeggen dat het niet zo heel fijn is als je er na een half jaar achterkomt dat wat jij wilt doen al zo goed als gedaan is -O- Kwam per toeval een scriptietje tegen uit Utrecht, wou dat die nooit geschreven was, zeg maar :P Wat ik in gedachten had was wel iets anders, maar niet anders genoeg om heel origineel te zijn. Na spoedoverleg met mijn begeleider maar een andere invalshoek gekozen. Nu kan ik 2/3 van mijn bronnen overboord gooien en een stoot nieuwe zoeken, maar desalniettemin.. we gaan door en die scriptie komt af. Al is het het laatste wat ik doe :P En nu ben ik opeens weer bezig met communisten, dat vind ik stiekem toch ook best wel tof :D

Volgende week beginnen met scriptie nummer 2, hopelijk gaat dat een wat makkelijker proces worden :P Ze moeten allebei in juni 2014 af zijn, dus het zijn hier wel een langetermijnprojecten.

Nvivo? MaxQDA? Nooit van gehoord. Is dat gratis? Ik heb zo'n 3000 bronnen, dus alles printen is niet echt het toppunt van milieuvriendelijkheid, zeg maar. E-reader is niet handig, op de computer lezen ook niet.. maar iets beters heb ik nog niet gevonden, helaasch.

Goed van je presentatie, Shiloh!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:59

Narya schreef:
Nvivo? MaxQDA? Nooit van gehoord. Is dat gratis? Ik heb zo'n 3000 bronnen, dus alles printen is niet echt het toppunt van milieuvriendelijkheid, zeg maar. E-reader is niet handig, op de computer lezen ook niet.. maar iets beters heb ik nog niet gevonden, helaasch.

Allereerst: wat vervelend van je scriptie :n Moet er nu heel veel werk overnieuw gedaan worden? En hoe ben je die scriptie tegengekomen? Ik heb ook niet van alle scripties die ooit in Nederland geschreven zijn, onderzocht of mijn onderwerp ertussen zat. Of was het per toeval dat je erachter kwam?
De programma's kosten heel veel geld als je ze legaal wilt kopen. In downloaden heb ik me niet verdiept, maar van Nvivo heb ik wel gratis trials gevonden. Ik weet alleen niet zo goed hoe lang die trials duren. Moet er wel bij vermelden dat ik geen held in downloaden ben (ik weet ook niet hoe je films en series moet downloaden :+ ), dus het is vast ergens te krijgen online. Vrienden van me hebben het gratis van internet geplukt, maar waar weet ik zo 1, 2, 3 niet.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:07

Ik heb best veel tijd gestoken in dingen die nu nutteloos zijn geworden. Dat is wel een beetje naar, vooral omdat ik die tijd ook had kunnen besteden aan het doen van leuke dingen in Istanbul. Scriptie was hit nummer 1000 op Google Scholar oid, was op zoek naar iets heel algemeens als pers in Nederland. Dan verwacht je niet iets te vinden over precies die vier jaar en ook nog hetzelfde onderwerp. Bleh.

En jij hebt het weer van handige vrienden gekregen? Misschien moet ik ook maar handige vrienden zoeken :P

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:01

Ik studeer de master Biomoleculair science aan de VU. Nadat ik alles gehaald had, bleek die laatste literatuurscriptie toch wel een hele lastige opgave. Ik ben ernaast al gaan werken, en die scriptie werd alleen maar lastiger en lastiger. Ik was helemaal gefrustreerd over dat ding. Vervolgens kreeg ik een verkeersongeluk. Ik ben ruim een jaar aan het revalideren, veel operaties en lichamelijke ongemakken. Nu ben ik eindelijk weer in staat om die vervloekte scriptie op de pakken. Maarja, het afgelopen jaar is die er natuurlijk niet even makkelijker op geworden.

Zijn er hier meer mensen die er een tijd uit geweest zijn en hun scriptie weer opgepakt hebben? Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik weer moet beginnen, behalve weer inlezen. En dan?

Wat vinden jullie een goede aanpak voor een scriptie? En hoe blijf ik gemotiveerd? Ik vind het erg lastig om me over de oude frustraties heen te zetten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:47

Mijn bachelor scriptie was een ramp. Het kwam met te laat komen voor de eerste afspraak omdat ik de tijd anders in mijn agenda had staan. Vervolgens kon ik gewoon niet met mijn begeleider overweg en kwam ik zelf in een depressie terecht.

Uiteindelijk zat ik een jaar te kloten voor iets wat 2 maanden zou moeten duren en in de tussentijd bleef ik dus ook herkansingen voor me uitschuiven. Ik zag het gewoon niet meer gebeuren. Die berg werd alsmaar groter.

Uiteindelijk ben ik met de bachelor studie adviseur gaan praten. Uiteindelijk samen tot de conclusie gekomen dat het wellicht beter was om gewoon overnieuw te beginnen. Een nieuw en beter onderwerp. Een nieuwe frisse start. Een andere vakgroep. Een andere begeleider. Dat is de beste keuze die ik OOIT gemaakt heb.

In 2 maanden tijd heb ik 7 vakken die ik nog moest herkansen er doorheen gejast en allemaal gehaald. En daarna een nieuwe scriptie gestart die ik netjes binnen 4 maanden (half tijd) heb afgerond met een 9!

Dus ik weet niet waar de bottelnek bij jou zit. Bij deze scriptie of bij het doen van een scriptie überhaupt. Als er grote frustraties bij juist dit onderwerp zit, is het dan geen optie een frisse start te maken.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:12

Bedankt voor je reactie. Vond je het niet moeilijk om alles weg te doen wat je al voor je oude onderwerp had gedaan? Ik heb het wel overwogen hoor, maar ik weet niet zeker of ik dan weer tegen hetzelfde aan zal lopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:16

Om eerlijk te zijn niet. Tuurlijk baalde ik van het verloren jaar, en van de tijd die erin was gegaan waar nu niks uit kwam. Maar het was inmiddels zo'n enorme berg geworden waar ik niet meer overheen kwam. Plus dat ik gewoon echt niet met mijn begeleidster overweg kon. Dus elke keer als ik ergens tegenaan liep, dan liep ik 3 weken tegenaan te hikken voor ik die vraag durfde te stellen. Dat werkte gewoon echt niet meer.

Nee, overnieuw beginnen was echt de beste keuze van mijn leven geweest.