Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:11

Zidore schreef:
Kan je ook gewoon je prive-bankrekeningnr. als je zakelijke aanhouden?? Of mag dat niet van de bank??

Kan evt. wel. Alleen heel erg onprofessioneel bij een webshop of als mensen naar jou geld overmaken. Bankrekeningnummer staat dan op naam en niet op bedrijfsnaam, niet iedereen vertrouwd dat en het ziet er ook niet echt professioneel uit...

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:23

Hilda79 schreef:
Ik ken het.
Bedrijven kunnen alleen adresbestanden kopen en ik vraag me af of dat dan ook werkt.

Ik heb zelf een adressenbestand gekocht. Daar staat bij ieder bedrijf sowieso een telefoonnummer en vaak ook e-mail adres.

Voor telefoonnummers geld dat je deze allemaal (behalve de NV's en BV's) moet nagaan bij het bel-me-niet-register. Het adressen bestand geeft dit dus niet aan. Volgens mij moet je minimaal een kridiet kopen van 10.000 nummers voor €300.-, zo even uit mijn hoofd hoor.
Dus bedrijven moeten sowieso voor ze jou bellen dit bel-me-niet-register hanteren, waar ze jouw nummer ook vandaan hebben. Hier hangen flinke boetes aan, als ze dit niet doen.

Voor e-mail geldt, dat je hier nooit reclame of een nieuwsbrief op mag ontvangen, tenzij je je hiervoor hebt opgegeven. Bij iedere e-mail moet dan wel een link staan om je af te melden.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:26

Susanne_ schreef:
Zidore schreef:
Kan je ook gewoon je prive-bankrekeningnr. als je zakelijke aanhouden?? Of mag dat niet van de bank??

Kan evt. wel. Alleen heel erg onprofessioneel bij een webshop of als mensen naar jou geld overmaken. Bankrekeningnummer staat dan op naam en niet op bedrijfsnaam, niet iedereen vertrouwd dat en het ziet er ook niet echt professioneel uit...

Ik ga hierin mee.

Ik zit bij de ING, dit is voor starters het eerste jaar geheel gratis. En ik meen dat je het tweede jaar nog korting krijgt.

Ik heb zelf alleen de ING en de Rabobank vergeleken. Voor ons maakte het qua kosten uiteindelijk weinig uit. (beetje afhankelijk waar je veel gebruik van maakt). Maar bij de Rabobank was het eerste jaar niet gratis (wel goedkoop).

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:40

Elke87 schreef:
Hilda79 schreef:
Ik ken het.
Bedrijven kunnen alleen adresbestanden kopen en ik vraag me af of dat dan ook werkt.

Ik heb zelf een adressenbestand gekocht. Daar staat bij ieder bedrijf sowieso een telefoonnummer en vaak ook e-mail adres.

Voor telefoonnummers geld dat je deze allemaal (behalve de NV's en BV's) moet nagaan bij het bel-me-niet-register. Het adressen bestand geeft dit dus niet aan. Volgens mij moet je minimaal een kridiet kopen van 10.000 nummers voor €300.-, zo even uit mijn hoofd hoor.
Dus bedrijven moeten sowieso voor ze jou bellen dit bel-me-niet-register hanteren, waar ze jouw nummer ook vandaan hebben. Hier hangen flinke boetes aan, als ze dit niet doen.

Voor e-mail geldt, dat je hier nooit reclame of een nieuwsbrief op mag ontvangen, tenzij je je hiervoor hebt opgegeven. Bij iedere e-mail moet dan wel een link staan om je af te melden.

Je wilt niet weten hoeveel mails ik krijg van bedrijven waar ik nog nooit van heb gehoord. Afmelden lukt vaker niet dan wel en rechtstreeks mailen werkt ook niet.

rommulus

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:52

Ik heb inmiddels contact gehad
Ben naar de ing gegaan en die voorzagen geen problemen om een krediet te krijgen voor de aanschaf van een auto (hierover word ik nog terug gebeld)
Heb dit ook duidelijk aangegeven waarvoor de rekening was en dat dit ook het enige was waarvoor het krediet was

Het is dus allemaal al geregeld ;)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:07

Hilda79 schreef:
Je wilt niet weten hoeveel mails ik krijg van bedrijven waar ik nog nooit van heb gehoord. Afmelden lukt vaker niet dan wel en rechtstreeks mailen werkt ook niet.

Het zal inderdaad vast gebeuren. (hier gelukkig pas één bedrijf) Maar het mag zeker niet en is volgens mij ook strafbaar. Beetje jammer alleen dat het waarschijnlijk veel werk is om die bedrijven aan te geven. Maar misschien helpt het al wel om een mail terug te sturen, zeggen dat ze moeten stoppen en dat je anders aangifte gaat doen. Want dat heet gewoon spam.
Let wel dat overal waar ze je mail adres vragen, er vaak wat aanvast zit. Maar dan nog moet je je onder aan iedere mail kunnen afmelden.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:19

Kun je bij bijv. de KvK ook e-mailadressen kopen? Ik weet wel van adressenbestand, maar ik dacht niet dat daar het e-mailadres bij zat?

@zidore; ik heb ervaring met woothemes en colorlabs. Ik had voor beide themes betaald, maar woothemes heeft ook veel gratis themes.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:45

Susanne_ schreef:
Zidore schreef:

Ben ik het niet mee eens, overal bij mijn webshop komt mijn naam naar voren (bij het kennismakingsstuk, in mijn nieuwsbrief, bij contact), dus mensen weten al dat ik de persoon ben die achter de webshop zit. Ten 2e, kijken jullie altijd naar welk rekeningnummer je overmaakt? Ik heb echt nog nooit gekeken of er achter een bedrijf een zakelijke of een particuliere rekening zit. Ik ken ook niemand van mijn vrienden en familieleden die dit wel doen eerlijk gezegd. Maar goed, dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 03:20

Je moet toch een tenaamstelling vermelden?

Ik gebruik gewoon een (aparte) privérekening, maar als freelancer vind ik dat ook niet vreemd. Mensen huren mij immers ook in. Ik heb overigens gehoord dat je ook een privérekening een extra tenaamstelling kunt geven, ook een bedrijfsnaam, maar heb het niet uitgezocht verder.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:30

Wat ik soms wel raar vind, is wanneer je met iDEAL betaald en dan moeite moet doen om te kunnen achterhalen welk bedrijf het is, omdat het vaak op een andere naam staat van een holding of zo.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:38

Dat gebeurt idd bij veel Mariska/11a.
Ik heb gewoon een privérekening en nog nooit daar iets over gehoord.
Zal vast ook te maken hebben met hoe je dat brengt

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:02

connepon85 schreef:
Kun je bij bijv. de KvK ook e-mailadressen kopen? Ik weet wel van adressenbestand, maar ik dacht niet dat daar het e-mailadres bij zat?

Op een rijtje wat ik met mijn adressen bestand kan:

Ik kan zoeken op:
Organisatienaam
Organisatiegrootte
Postcode
Regio
Startdatum
Provincie
Branche
Plaatsnaam
Vestigingstype
Contactpersonen
Faillissementsdatum
Organisatievorm
Netnummer

Wat ik krijg te zien:
Volledig adres (bezoekadres en postadres)
Organisatiegrootte
Branche
Provincie
Regio
Telefoonnummer (algemeen)
Faxnummer
e-mail adres (algemeen)
Website
Er zit een linkje bij naar de KvK, zo kun je dus het KvKnr zien. (daar moet je dan wel wat moeite voor doen)
Contactpersonen mits bekend zoals:
Directeur
Hoofd financien
Hoofd inkoop
Hoofd marketing
Hoofd personeelszaken
etc..

Ik kan alles heel makkelijk naar excel exporteren.

Aangezien wij bedrijven ook langsgaan, kom ik er wel achter dat mijn adressenbestand een aantal bedrijven niet heeft laten zien en andere die we liever niet aanspreken dan weer wel. Ik moet nog even uitzoeken waarom, want hij ken wel alle bedrijven.
Heb eerst via de KvK een aantal bedrijven opgezocht, maar vaak staat er bij aantal werknemers 0, dat klopt gewoon niet. En voor ons is het aantal werknemers wel belangrijk. Denk dat daar het een en ander is misgegaan.

Daarnaast heb ik van de 1500 folder die we hebben verstuurd er ongeveer 15 retour gekregen en zijn er ongeveer 15 niet geleverd, om verschillende redenen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:05

Oh wat handig zeg; komt het ook wel voor dat er geen e-mailadres vermeld wordt? Of zit er altijd een e-mailadres bij?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:08

Ik lees overigens op de website van de KvK dat ze geen e-mailadressen verstrekken. Jij hebt zeker je adressenbestand niet via de KVK?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:46

Mijn bedrijf is onlosmakelijk verbonden met mijn naam, dus ik ga geen apart rekeningnummer aanschaffen denk ik als ik het zo lees.

Je mag niet zomaar mensen gaan emailen toch? Daar is toch sinds dit jaar een wet tegen??

Connepon85 heb je links van die themes? :D

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:06

Zidore schreef:
Mijn bedrijf is onlosmakelijk verbonden met mijn naam, dus ik ga geen apart rekeningnummer aanschaffen denk ik als ik het zo lees.

Een aparte rekening voor je bedrijf is wel heel overzichtelijk om zakelijk en privé uit elkaar te houden.
Je kunt gewoon meerdere privé-rekeningen hebben.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:14

Volgens mij..... ben je het zelf verplicht om een zakelijke rekening te hebben?

Vraagje: maakt hier iemand gebruik van novosite?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:17

novosite wilde ik eerst doen maar ik vond ze er toch niet professioneel genoeg uitzien
dus vandaar dat ik zelf aan de slag ben gegaan met wordpress

verplicht ja joh??
hoef zakelijk en prive niet uit elkaar te houden, ik zie dat zo ook wel op m'n rekening

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:28

Soraya85 schreef:
Volgens mij..... ben je het zelf verplicht om een zakelijke rekening te hebben?

Verplicht is het volgens mij niet, maar als je je privérekening zakelijk gebruikt, kan de bank daar natuurlijk wel een probleem van maken.
Er staat in de algemene voorwaarden, waar je voor tekent bij het openen van een rekening, vast wel ergens een artikel dat de rekening voor particulier gebruik is.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:36

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:38

Verplicht is het zeker niet, banken hebben natuurlijk liever dat je een zakelijke hebt ;-)
Maar ja, zoals ik het al zei, voor de meeste bedrijven vind ik zakelijk gewoon netter / professioneler.

Moet je bedenken, je hebt sushi besteld en je krijgt een rekening thuis.
Er staat op: T.N.V. Sushi Presents of t.n.v. E. huppeldepup (achternaam)
Dat eerste staat toch velen malen professioneler...

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:44

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:56

Ik vind het er maar net aan liggen.
Grote bedrijven vind ik het niet bij kunnen.
Eenmanszaken die hun eigen naam ook als bedrijfsnaam hebben, maakt het mij niets uit.
Maar, als heel klein bedrijfje met hippe naam, je priverekening gaan gebruiken, komt mij over als vrouwtje op zolderkamer. Ik denk dat je daarmee ook klanten aan je neus voorbij laat gaan. Er zijn mensen die daardoor afhaken. Zelfde als met een 06 nr.

Connepon denk je er aan dat je mensen niet ongevraagd mag emailen met reclame, hoe onopvallend deze ook mag zijn!
Dat valt namelijk onder spam en de boetes zijn niet grappig hoor.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:33

Ik denk dat het echt heel persoonlijk is.

Zelf heb ik namelijk echt geen problemen met een 06 nummer, als er maar een telefoonnr. vermeld staat en ik iemand vlot kan bereiken. Dat is voor mij belangrijk!

Maar iedereen die zegt dat het onprofessioneel is om een prive rekening te gebruiken als zakelijke rekening (ik heb dus 2 prive rekeningen, 1 voor Fuzzylicious bij ING en 1 echt privé voor mezelf bij de Rabo), checken jullie ook altijd de rekeningen van bedrijven?! Als ik iets bestel op internet, ga ik niet eerst kijken wat voor soort rekening een bedrijf heeft.

Bij mij gaat online shoppen zo: Ik google wat ik wil hebben, ik kijk of de site me aanspreekt, dan ga ik een beetje shoppen en rondkijken, als dat bevalt en ik heb wat gevonden, dan reken ik af. Twijfel ik aan de betrouwbaarheid van een shop, dan ga ik weg, of check ik de algemene voorwaarden, of google ik de shop nog even. Rekeningnummer kijk ik dus niet naar...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:23

In de Algemene voorwaarden voor betaalrekeningen van de Rabobank staat:
Citaat:
Algemene bepalingen voor de rekening
20 Bestemming rekening
U mag de rekening alleen privé gebruiken. U mag de rekening dus niet gebruiken voor een bedrijf.

In de voorwaarden voor zakelijke rekeningen staat dat de rekening bestemd is voor het afhandelen van zakelijk betalingsverkeer.

De andere banken zullen ongetwijfeld ook zulke bepalingen in hun voorwaarden hebben staan.