Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Re: Het leed dat een baan zoeken, maar niks kan vinden heet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:39

ik heb een partner met een goed salaris.
hievoor werkte ik 40 uur per week in 6 dagen en das echt veel te veel.. ik ging er aan onderdoor.
ik heb ook een goed stel hersens, maar helaas nooit wat mee gedaan door omstandigheden. dus vandaar dat ik eigenlijk alles wel aanpak. liefst zou ik om willen scholen, maar de ww zal daar vast geen goedkeuring voor geven... en weer terug naar school is ivm het financiele aspect niet haalbaar

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:41

Gefeliciteerd iedereen die een baan heeft! En succes voor de mensen met gesprekken!

Ik heb morgen een gesprek in een lingerie winkel, ik ga waarschijnlijk maar de helft verdienen dan wat ik verdiende. Ondanks mijn diploma mag ik toch helemaal onder aan de ladder beginnen (in de winkel), leuk zo'n economische dip!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:43

Ik zit nu ook al een hele tijd bij huis (lees: zo goed als een jaar). Sollicitaties genoeg de deur uit gedaan, maar vaak genoeg een brief terug dat ze iemand anders hadden aangenomen. Wil nu echt weer aan het werk, dus heb afgelopen zaterdag of zondag maar is via internet heb gesolliciteerd bij de MC :P .. Aggja, beter iets, dan niets, haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:46

dat is het hem nou net, zo lang thuis zitten wil ik ook niet, maar kan ik ook niet, want krijg maar een korte ww en zonder inkomsten gaat echt niet. daar denken ze dan weer niet bij na, terwijl er mensen rond lopen die niet een willen werken en die krijgen steeds verlenging van de ww.. wordt je beetje moedeloos van.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:49

Ja ik vind het systeem ook een beetje raar. Door mijn onbetaalde stage voor school (die heb ik nodig voor mijn diploma) heb ik niet 16 weken van de 26 gewerkt. Daardoor heb ik geen recht op een uitkering. En dan vinden ze scholing belangrijk, kijk dan ook even verder dan je neus lang is!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:00

Ik had toen ik net ging samenwonen ook een ww aangevraagd.
Kreeg hem niet omdat mijn vriend teveel verdiend :?
Nouja toen maar via het uitzendbureau gaan werken, en kon daar voor langere tijd dan werken bij 1 bedrijf.

Iedereen succes met gesprekken e.d.

Ik ben aangenomen in een lunch/vlajerie gebeuren.
Gewoon beetje eten maken, drankjes inschenken en gezellig doen haha.
's ochtends breng je vaak de vlaaien die besteld zijn naar bedrijven.
Pak ik mn baas zn auto voor haha :P

Ik werk met mijn baas, bazin en hun dochter.
Op maandag werkt er een ander meisje die er al 10jaar werkt.
Krijg elke week betaald van hem.

Vind het wel lekker zo, heb het echt naar mijn zin.
Mn baas had tegen een goede kennis van me gezegt dat ie echt super blij met me is :D

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:10

beter juist. al sje het maar naar je zin hebt.
mijn gesprek ging wel goed. ik wordt van de week gebeld of ik voor een 2e gesprek mag komen, dus dat hoop ik heel erg. waren aardige mensen en lijkt me een leuk bedrijf om te werken.

ik wil graag de administratieve kant op. ik kan van alles, maar ervaring en papieren heb ik niet, dus dan geven ze je geen kans, maar je moet net die ene hebben..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:34

Ik vind dat papieren niks zeggen.
Heb weleens met mensen gestreden om een baan die veel meer ervaring hadden. Maar toch kozen ze mij dan omdat ik liet zien dat ik er niet voor onder deed..
Zolang je maar laat zien dat je echt wilt, en er echt voor wilt knokken doen ze vaak niet zo moeilijk.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:07

Het ligt er ook heel erg aan voor wat voor functie je solliciteert. En nu al helemaal met de recessie. Mensen met opleiding kosten nu ook minder, dus gaan ze eerder voor mensen met opleiding.
Waar ik op dit moment heel veel last van heb dat is dat ze starters geen kans geven. Ik heb een half jaar stage gelopen, en haal gewoon geweldige cijfers en geen baan te krijgen..

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:53

ja dat vind ik vreselijk als ze zeggen: je hebt geen ervaring.
nee als iedereen zo denkt, krijg ik die ervaring ook niet!

mjaaaa wacht nog rustig af op telefoontje...
zal wel morgen worden.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:10

Na ik meld me ook maar weer eens.

Heb op het werk, maar ben sinds september al aan het wachten op een contract. En krijg op het moment zwart uitbetaald en onder het minimum. Omdat ik nu samenwoon(vriend is werkeloos) kom ik niet rond met dat kleine beetje geld wat ik krijg.
Dus ben maar weer vol aan het solliciteren helaas. Tot nu toen overal nog op afgewezen. Maar ik geef niet op.

dide: ik heb toevallig gister op een vacature gereageerd wat voor starters was. Kreeg ik vanmorgen een afwijzing. Ik voldeed niet aan de eisen. Heb ik een mail terug gestuurd ik zo de vacature is toch voor starters. Waarom geven jullie die geen kans dan. Kreeg ik als mail terug. We zoeken eigenlijk toch ervaren mensen. Sorry maar dan moeten ze niet erbij zetten: Werkervaring 0-2 jaar.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:20

Ja inderdaad! Dat heb ik ook heel vaak gehad.! Ik ben blij dat ik niet de enigste ben, ik vroeg me al af of ik dan zo slechte brieven schrijf!
Het enige waar ik ervaring in heb is bakkerij (Ook als leidinggevende). Daar hebben ze wel interesse in me, maar dan als 'gewone' medewerker want ik heb ook geen bakkersdiploma. Maar nu ik mijn diploma heb wil ik graag een commerciële functie. Maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken in deze tijden.
Ik zit er serieus over na te denken om dan maar BBL te gaan werken, en mijn tweede MBO opleiding te gaan doen voor bakker.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:28

Ik heb precies hetzelfde als WenK. Ik heb een eigen huis en sta er financieel alleen voor. Mijn vaste lasten zijn ook best hoog, dus ik kan qua salaris ook nauwelijks achteruit. Werken in een kledingwinkel of voor 9 euro per uur is helaas geen optie voor mij. Helaas, want anders was ik al aan het werk geweest, ik heb nl wel leuke vacatures gezien waar het salaris gewoon echt te laag van was (HBO diploma, 1-3 jaar werkervaring en dan 1700 bruto op basis van 38 uur! ongelooflijk...). Een baan moet voor mij ook wel uitdagend zijn, anders kan ik me er niet toe zetten. Eén keer zo'n baan gehad, wat een ramp.

Diploma zegt niet alles, maar het vormt wel een beeld bij het uitzoeken van CVs. Ondanks dat ik geen diploma heb door omstandigheden (heb gewoon nooit wat uitgevoerd op school, eigenlijk :') ) was mijn laatste functie wel op MBO+/HBO niveau. Ondanks dat ik daarbij ook een goede brief en CV heb, krijg ik toch elke keer te horen dat ik geen diploma heb en daarom ben afgewezen. Snap ook wel dat als er honderden sollicitaties binnenkomen op een functie, ze dan kiezen voor én een goede cv + brief, én relevante werkervaring én een relevante opleiding.
Bovendien, wat ik echt leuk werk vind is sociaal juridisch werk, en daar kom je echt niet binnen zonder diploma. Ik ga wel beginnen in september met een opleiding.

@dide: Ik weet niet of je brieven slecht zijn, maar als je je brieven net zo schrijft als je laatste post, geeft dat niet een beste indruk (spelfouten en stijlfouten). Niet banketstaaf bedoeld hoor, gewoon een antwoord op jouw retorische vraag. ;)

Hebben jullie wel eens kritisch naar je CV gekeken? Ik heb een maand geleden een sollicitatietraining gehad, en heb daar heel erg nuttige tips gehad. Ik heb nog een ingescande handleiding voor het maken van een goede CV hier staan. Als er interesse is wil ik deze wel uploaden. Ik wil ook wel mijn CV als voorbeeld laten zien.
Tijdens de training werd aangegeven dat als er op een vacature tientallen brieven en cv's binnenkomen, deze meestal eerst op basis van de CV worden geselecteerd. De CV wordt dan ongeveer 10 seconden bekeken. Zorg dus dat je een CV hebt die positief opvalt. Je mag daarbij best creatief zijn, print bijvoorbeeld je CV op fotopapier (ligt er wel aan waar je solliciteert, zou dit niet doen als je als verkoopmedewerker bij Trekpleister solliciteert). Als er dus veel sollicitaties of een functie binnenkomen, wordt dus lang niet alles doorgenomen qua inhoud!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:58

gekke_koei schreef:
ik heb een partner met een goed salaris.
hievoor werkte ik 40 uur per week in 6 dagen en das echt veel te veel.. ik ging er aan onderdoor.
ik heb ook een goed stel hersens, maar helaas nooit wat mee gedaan door omstandigheden. dus vandaar dat ik eigenlijk alles wel aanpak. liefst zou ik om willen scholen, maar de ww zal daar vast geen goedkeuring voor geven... en weer terug naar school is ivm het financiele aspect niet haalbaar

Nee inderdaad daar geeft de WW geen goedkeuring voor, ik wil me dus ook laten omscholen had met al in geschreven bij een school intake gesprek gehad en zo.
Kreeg ik te horen dat ze de kranen dichttrekken, kan de opleiding zelf niet financieren, en het mag ook nog eens niet want als die school is 3 dagen stage en 1 dag school en dan mag dus niet van de WW.
Want ja je moet beschikbaar zijn voor werk dan.

Kortom de wil is er wel, maar je wordt zo wel gedemotiveerd :?

Sunrise19 schreef:
Ik had toen ik net ging samenwonen ook een ww aangevraagd.
Kreeg hem niet omdat mijn vriend teveel verdiend :?
Nouja toen maar via het uitzendbureau gaan werken, en kon daar voor langere tijd dan werken bij 1 bedrijf.

Nou ja WW daar heb je recht op hoor, je hebt er tenslotte zelf voor gewerkt.

Nu heb ik donderdag een sollicitatie gesprek, en ben benieuwd wat daar uit zal komen.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:14

Westerntrail, kun je die opleiding niet in deeltijd doen? Dan is het meestal ook wat goedkoper. Ik ga op eigen initiatief vanaf september een deeltijdopleiding volgen, ik heb daar speciaal voor gespaard. Bovendien zijn studiekosten fiscaal aftrekbaar (boven een drempel van 500 euro).
Aan het UWV heb je niet veel hoor. Vorige week alleen maar vacatures doorgelopen, alsof ik dat zelf niet al elke dag doe en in mijn eentje af kan. Daarbij vond ik het erg jammer dat de werkcoach totaal niet met suggesties aan kwam of feedback gaf, moest echt alles eruit trekken. Jammer, want voor veel mensen zou dat als motivatie werken.
Aan de andere kant kan ik me hun positie goed voorstellen. Ik zit bij het Werkplein voor Jongeren in Den Haag, en wat je daar voor types ziet... :x Er staat daar ook allemaal beveiliging en overal staan de regels (niet schreeuwen, geweld, etc). Niet echt een te gekke ambiance dus.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:20

Ah ik ben weer thuis van mijn 1e werkdag en ik voel mij gebroken :P
Naja vermoeid en pijn aan mijn voetten voor de rest niet zo.

Iets van meer dan 9000kg beton van 5kg per emmer aan mijn hand gehad.
Moest ze hele dag in de doos zetten.

Het leukst is wel aangezien we met stoffen werken we 6 pauzes hebben.

2x koffie 1x etenspauze.
de ander 3 moeten we buiten pauze van 5min houden om frisse lucht binnen te krijgen aangezien we met chemicalien stoffen werken.

Deze beton is het onderlaag om 2 rails bij elkaar te kunnen laten smelten.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:32

Ik herken idd heel veel van jouw posts Girl in the Mirror... Grappig is dat...

Zonde dat dergelijke werkcoaches zo werken. Je werk is dan toch om mensen te motiveren en te helpen werk zoeken....

Het moeilijke met dergelijke trainingen etc vind ik altijd dat iedere cursusleider weer een ander beeld heeft van wat "men" wil. Ik heb zelf ooit samen met diverse trainers de basis van mijn CV gelegd en dat bouw ik nu steeds weer uit.

Klinkt best heavy Kensha!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:50

Ik weet dat ik aardig wat fouten maak in mijn schrijven. Ik heb geen dyslexie maar een variant daarvan. Erg lastig met brieven schijven, ik laat ze ook altijd controleren door iemand (schoonzus is wel een ster in Nederlands, en daar ben ik erg blij mee!).
Girl In The Mirror, het zou erg fijn zijn als ik je (voorbeeld) cv mag zien. Ik zou er zeker iets van kunnen leren.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:55

Ik kom weer even klagen

ik ben momenteel vacatures aan het kijken op internet...
wat een drama!

Ik zit momenteel in een re-integratie project maar ja, solliciteren moet je echt zelf doen.
er is een doel vastgesteld en ik ben niet verplicht om naar banen te zoeken die niet binnen mijn "profiel" passen.

maar ja, als ik alleen binnen mijn ga zoeken word het helemaal niks.

ben er zo klaar mee! :(

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:24

Gekke_koei: dat klinkt positief! Ben benieuwd of je wordt uitgenodigd voor een 2e gesprek.

Zera: Jeetje dat vind ik echt niet kunnen dat ze je zwart betalen en dan ook nog onder het minimum! Wel goed van je dat je naar iets anders op zoek bent. Ik zou echt niet onder het minimum aan het werk gaan. Dan zou ik nog liever in de supermarkt of bij een callcenter aan het werk gaan!

Het sollicitatiegesprek van mijn vriend ging goed! Ze vonden het een fijn gesprek. Hij krijgt waarschijnlijk vandaag te horen of hij wordt aangenomen als administrateur.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:28

Lotus83, ik kan ook heel weinig functies vinden die bij mijn profiel aansluiten. Heel vervelend. Ik heb nu wel een hele leuke* vacature gezien, daar ga ik morgenochtend even voor bellen, want ik moet nu weg en ben de hele dag weg.

Wat ik ook nu weer voor afwijzing krijg in mijn mail:
Citaat:
Hartelijk dank voor het toesturen van je persoonlijke gegevens.

Op dit moment heb ik geen passende functie die aansluit op jouw profiel. Jouw sollicitatie kan ik daarom niet verder in behandeling nemen.

Wat een rare tekst, voor de duidelijkheid: ik heb gericht gesolliciteerd op een functie. :? Ook maar vanavond even mailen voor opheldering.

* leuk voor zover haalbaar in deze tijden en met mijn opleidingsrichting en werkervaring

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:34

Pebblesther schreef:
Gekke_koei: dat klinkt positief! Ben benieuwd of je wordt uitgenodigd voor een 2e gesprek.

Zera: Jeetje dat vind ik echt niet kunnen dat ze je zwart betalen en dan ook nog onder het minimum! Wel goed van je dat je naar iets anders op zoek bent. Ik zou echt niet onder het minimum aan het werk gaan. Dan zou ik nog liever in de supermarkt of bij een callcenter aan het werk gaan!

Het sollicitatiegesprek van mijn vriend ging goed! Ze vonden het een fijn gesprek. Hij krijgt waarschijnlijk vandaag te horen of hij wordt aangenomen als administrateur.

Na ik werk al in een winkel. Maar ik was blij dat ik werk had. Ik zat vorig jaar na mijn opleiding zonder werk en ben toen zo die winkel ingelopen en heb gevraagd aan de bazin of ze personeel nodig hadden. En door prive problemen moest ik het huis uit. Dus ik had me iets gepakt wat ik te pakken kon krijgen.

Maar ik merk nu ook gewoon als er iets onverwachts komt dat ik de huur niet kan betalen. Heb namelijk zo'n 800 euro per maand(soms meer soms minder) en daar gaat al 475 af van de huur. Zo hebben ze me van de week ook 150 euro lichter gemaakt omdat de brommer kapot was. Dus nu moet ik weer een week wachten met de huur voordat ik die kan overmaken. Ik ben eigenlijk elke maand weer aan het rotzooien om de huur te kunnen overmaken. En had eens uitgerekend als alles eraf zou gaan kwam ik soms net op 15 euro over per maand wat ik extra had. En dat werkt niet.
Laatst bijgewerkt door Zera op 24-03-10 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:36

Ja erg irritant die afwijzingen.
Heb weer 8 brieven klaar liggen, zo even postzegels halen en hopen dat daar wat uit komt.

De moed begint best wel te zakken.

Alleen maar die afwijzingen, word je gek van, maar ik ben de enigste niet.

Ik wil morgen even naar de kamer van koophandel, eens even horen hoe het zit als je voor jezelf wilt gaan beginnen

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:38

Zera, dan word het krap aan als je maar €15 overhoud.
En ja die extra kosten kun je er dan moeilijk bij hebben.

Dat heb ik nu met een konijn, heeft me in 3 weken al iets van €100 gekost, en kan het eigenlijk gewoon niet missen, maar een ziek dier aan zijn lot overlaten doe je ook niet.
Maar het komt ook altijd op momenten dat het echt allemaal niet uitkomt.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:53

ik mag dinsdag op tweede gesprek komen!
spannend!