Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ORYX

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:13

Stille meelezer meld zich! Hier ook een eigen bedrijf (startup, dus dat is net iets anders dan “normaal”). Ik heb tot nu toe goede ervaring met e-boekhouden. Eerste 15 maanden gratis en daarna goed betaalbaar. Je kan zat instellen en ook meerdere rekeningen aanmaken voor bijv. Paypal ed.

Inmiddels is onze administratie alleen te groot / complex hiervoor en stappen we nu over naar exact.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:28

Xyris schreef:
Heel erg bedankt! Op het moment heb ik nog geen boekhouder, wat ik verdien gaat mee in de extra inkomsten van de belastingdienst, maar ik behoud graag nog even zelf het overzicht tot ik op een punt kom waar ik toch echt aan de boekhouder moet, ik denk dat dat nu nog wat te vroeg is, met 3 of 4 orders per maand, maar dat kan anders zijn richting het einde van het jaar, en dan wil ik het eigenlijk allemaal al op 1 plek hebben. Maar misschien moet ik voorlopig dan nog maar even door met excel?

Excel administraties zijn prima zolang er niet teveel mutaties zijn. Bovendien kan je goed dingen exporteren en importeren in boekhoudprogramma's.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:48

Bedankt voor de tips! Ik duik er even in!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 02:00

Hi! Mag ik mij hier ook melden?
Ik zit niet in Nederland maar ben net gestart met mijn (nu nog) kleine onderneming in Nieuw Zeeland.
Naast mijn eigen producten (frontriemen /zadel juwelen) zou ik tzt ook graag andere producten willen toevoegen. Liefste Nederlandse merken of als tussen persoon fungeren.

Ik zou graag mee kletsen en vooral inspiratie opdoen. Het is nog allemaal erg nieuw en ken hier weinig mensen in de omgeving om mee te sparren.

Mijn bedrijf heet LHS Equestrian (equestrian.lhs op Instagram)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:47

Welkom Lienek! Misschien ook een idee je instagram ook even te delen op het instagram topic (als je dat niet al gedaan hebt), als je hier niemand vindt, dan daar wellicht wel.

Weer even een vraagje, ik denk dat er verwarring ontstaat bij mij mbt verschillende termen, met name die van omzet en winst hier

https://www.ondernemeneninternet.nl/kor ... k4QAvD_BwE

Wat ik hier uit opmaak mag het totaal omzet over, in dit geval 2021, niet groter zijn dan 20.000 om in aanmerking te komen voor de KOR regeling.
Maar later zeggen ze dat je hier invloed op kan hebben door uitgaven te doen.

Maar bij mijn weten is omzet omzet. Dat is gewoon wat je gedurende een jaar hebt omgezet, zonder kostenposten.
Wat je hebt omgezet MET kostenposten er af getrokken, dat is de winst, toch?
Dus ze hebben het in die link over de winst, als ze zeggen dat je invloed kan hebben op die 20.000 om in aanmerking te komen voor de KOR, door eventueel grote aankopen te doen zodat die winst omlaag gaat en je binnen de 20.000 norm valt.

Maw, is het correct om te concluderen dat:
1: Die 20.000 is de maximale OMZET die je mag hebben gedurende 2021
of
2: Die 20.000 is de maximale WINST die je mag hebben gedurende 2021

Of ben ik nou achterlijk?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:26

Xyris schreef:
Welkom Lienek! Misschien ook een idee je instagram ook even te delen op het instagram topic (als je dat niet al gedaan hebt), als je hier niemand vindt, dan daar wellicht wel.

Weer even een vraagje, ik denk dat er verwarring ontstaat bij mij mbt verschillende termen, met name die van omzet en winst hier

https://www.ondernemeneninternet.nl/kor ... k4QAvD_BwE

Wat ik hier uit opmaak mag het totaal omzet over, in dit geval 2021, niet groter zijn dan 20.000 om in aanmerking te komen voor de KOR regeling.
Maar later zeggen ze dat je hier invloed op kan hebben door uitgaven te doen.

Maar bij mijn weten is omzet omzet. Dat is gewoon wat je gedurende een jaar hebt omgezet, zonder kostenposten.
Wat je hebt omgezet MET kostenposten er af getrokken, dat is de winst, toch?
Dus ze hebben het in die link over de winst, als ze zeggen dat je invloed kan hebben op die 20.000 om in aanmerking te komen voor de KOR, door eventueel grote aankopen te doen zodat die winst omlaag gaat en je binnen de 20.000 norm valt.

Maw, is het correct om te concluderen dat:
1: Die 20.000 is de maximale OMZET die je mag hebben gedurende 2021
of
2: Die 20.000 is de maximale WINST die je mag hebben gedurende 2021

Of ben ik nou achterlijk?

De KOR gaat echt om de omzet, dus per kalenderjaar tot 20.000 euro. Waar zij het over lijken de hebben zijn investeringsgoederen? Ik haal mijn info in ieder geval altijd hier vandaan: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rsregeling

@Lienek, welkom! Ik ben je gaan volgen op Instagram. :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:53

@xRivaldo, dank je voor je reactie. Ik neem aan dat investeringsgoederen dingen zijn zoals een computer bijvoorbeeld om het werk uit te voeren, maar niet om een pak printpapier (want eenmalig gebruik). Heb ik dat correct?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:42

Xyris schreef:
@xRivaldo, dank je voor je reactie. Ik neem aan dat investeringsgoederen dingen zijn zoals een computer bijvoorbeeld om het werk uit te voeren, maar niet om een pak printpapier (want eenmalig gebruik). Heb ik dat correct?

Klopt. Ik lees investeringsgoederen als goederen die o.a. een afschrijving hebben. Dat heeft een pak printpapier niet (helaas).

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 02:56

Xyris schreef:
Welke boekhoudingprogrammas gebruiken jullie? Voor mij zal het vrij simpel zijn, ik krijg betaald door particulieren over de hele wereld en af en toe ook via bijvoorbeeld fiverr, redbubble en displate. Het meeste gaat via paypal. Het is voor mij zaak dat ik alles overzichtelijk en makkelijk bij kan houden en ik het aan het einde van het jaar voor kan leggen aan een boekhouder zonder dat ik me er nog druk over hoef te maken.

Ik ben creatief aangelegd, maar als het op cijfers aankomt tast ik in het duister XD
Dus hoe simpeler hoe beter, zolang het me maar niet extra gaat kosten vanuit de boekhouder.

Als startende ondernemer is digibtw echt heel simpel en fijn om mee te werken.

Welkom Lienek

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:15

Heeft iemand tips voor een site of forum om jezelf even goed in onder te dompelen als starter?
Ik ga voor mijzelf beginnen als zzper “ binnen de paarden”.
Vooral op zoek naar belastingdienst tips, huisstijl/ logo tips, alles is nieuw voor me...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:35

https://Www.belastingdienst.NL
Daar vind je info over
Ondernemers vormen
Btw
Auto kosten/auto van de zaak etc
Rechten en plichten.
En nog veel meer.

Heb je al
Iemand voor je administratie of ga je dat zelf dien?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:47

In eerste instantie zelf.
Mocht ik het drukker krijgen ga ik dat zeker uitbesteden.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:04

Ik haal ook veel informatie van Higher Level: https://www.higherlevel.nl/

Bij de administratie adviseer ik altijd om ook te kijken voor een goede boekhouder..
Factuurtjes inboeken, betalingen registeren e.d. kan iedereen, en daar heb je geen boekhouder voor nodig.
Jaaraangiftes doen, en iemand die advies geeft kan veel geld opleveren.. (of besparen.. het is maar hoe je het bekijkt)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:48

Muze schreef:
In eerste instantie zelf.
Mocht ik het drukker krijgen ga ik dat zeker uitbesteden.

Je jaarcijfers en IB ga je ook zelf doen?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:05

Is dat heel ingewikkeld? Ik ga geen winkel opstarten.
Nu klink ik vast heel dom, haha.
Het wordt geen groot bedrijf, ik ga bepaalde behandelingen aanbieden.
( wil niet helemaal alles hier over vertellen op bokt.)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:07

Het kan ingewikkeld zijn. Wat weet je van boekhouding doen, van jaarcijfers maken en aangifte inkomstenbelasting af?

Hoeveel uur op jaarbasis ga je weken in je bedrijf? Zoek eens op www.belastingdienst.NL op “uren criterium”. Daar staat goede uitleg.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:17

Ik nog niks. Maar als ik jou zo lees doe ik er goed aan iemand erbij te halen.
Nu is m’n vader altijd controller geweest en mijn vriend heeft ook een eigen bedrijf gehad. Dus ik zal sowieso bij hen informatie zoeken en hulp.

Hoeveel uur. Dat ligt aan de aanvragen.
Uiteindelijk zou het fijn zijn als ik een uur of 8 per week kan maken, maar eerst eens beginnen.
Het is voor mij echt voor erbij.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:46

Kijk ook zeker eens naar de juiste verzekeringen.
Als een klant later zegt dat jij haar paard schade hebt aangedaan.. (of het zo is of niet) wil je graag goed verzekerd zijn :j
Afhankelijk van wat je precies gaat doen hoeft dat niet zo heel duur te zijn.

Als je verwacht 8 uur of minder te gaan werken, zou ik overwegen om van de KOR regeling gebruik te maken. Je mag dan maximaal 20.000 euro omzet hebben. (8 uur x 52 weken x 50 euro uurloon = 20.800 euro) Dus als je nog een paar weekjes vakantie neemt of een iets lager uurloon rekent blijf je daar wel onder.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:02

Wat betreft uurloon mag ik daar eens een vraag over stellen? Hoe is jullie uurloon tot stand gekomen? Ik merk aan mezelf dat ik in het voorbeeld een uurloon van €50 enorm veel vind haha. Ik ga workshops geven en daarvoor moet ik ook op papier zetten hoe en wat.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:10

50 euro klinkt heel veel, maar zakelijk is dat niet zo heel veel, als je al je kosten hier vanaf haalt..

De starters website van de Rabobank staat vol interessante informatie, zoals ook over het uurloon:
https://www.ikgastarten.nl/zzp/uurtarie ... er-rekenen

Als je workshops gaat geven, heb je waarschijnlijk best wel wat voorbereidingstijd, reiskosten en reistijd als je dit op locatie gaat doen, of de kosten van je workshop ruimte.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:17

xDenies schreef:
Wat betreft uurloon mag ik daar eens een vraag over stellen? Hoe is jullie uurloon tot stand gekomen? Ik merk aan mezelf dat ik in het voorbeeld een uurloon van €50 enorm veel vind haha. Ik ga workshops geven en daarvoor moet ik ook op papier zetten hoe en wat.

Ik heb gewoon heel brutaal rond gevraagd. Nu hanteer ik 85 per uur.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:17

En als je niet onder de KOR valt gaat er 21% btw vanaf. Inkomstenbelasting. Verzekeringen. In tegenstelling tot werken voor een werkgever lukt het als zzp'er lastiger om 8u per dag declarabel te hebben, dus ook met minder uur moet je voldoende inkomsten krijgen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:22

Ik zou mijn bedrijf dus naast een “” gewone”” baan willen doen. Maar als je dus, zoals ik, van tevoren nog niet helemaal zeker weet hoe goed het gaat lopen? Ga je dan wel voor de kor?
Kijk 20 uur per week wordt het gewoon niet in wat ik ga aanbieden, dat durf ik rustig te zeggen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:23

Muze schreef:
Ik zou mijn bedrijf dus naast een “” gewone”” baan willen doen. Maar als je dus, zoals ik, van tevoren nog niet helemaal zeker weet hoe goed het gaat lopen? Ga je dan wel voor de kor?
Kijk 20 uur per week wordt het gewoon niet in wat ik ga aanbieden, dat durf ik rustig te zeggen.

Kun je niet gewoon eerst starten en dan als overige inkomsten aangeven bij inkomstenbelasting? Dan heb je misschien een idee van hoe het gaat lopen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:24

Muze schreef:

Vanaf het moment dat je boven de 20k zit moet je uit de KOR, dus je kan het altijd aanvragen en tot dat moment eronder vallen. Heeft wel tot gevolg dat je de jaren erna geen recht meer hebt, ook al blijf je dan wel onder de grens. Maar als je in je eerste jaar daar al overheen zit acht ik de kans klein dat je dat nodig hebt :P