Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:35

Dat is eigenlijk altijd oplichting, zeker als ze veel meer bieden dan wat je vraagprijs is. Niet op ingaan hoor, een andere betaal methode gaat ook niet lukken want daarmee kan hij geen fraude plegen.
Edit: en het zijn inderdaad altijd mariniers, agenten en advocaten die dit soort verzoeken doen om betrouwbaarder over te komen.

Xyris

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:41

Deze man was niet bekend met mijn prijzen, noch met mijn stijl (ik illustreer, character, wildlife en creature designs) maar hij vroeg me om een bosje bloemen te tekenen en kwam binnen met een budget van 500-3000 USD, vragende wat mijn prijzen waren.
Ik kreeg de indruk dat hij vergeten was dat zijn vrouw binnenkort jarig is en dat hij zo snel mogelijk iets bijzonders probeerde te regelen.

Mijn haren gingen in eerste instantie inderdaad ook overeind staan, maar na een gesprek via mail en whatsapp kreeg ik de indruk dat het gewoon een slechte planning + geen kennis van kunst was. Maar ik baalde inderdaad wel toen hij over de cheque begon, zeker met dit soort dingen wil ik gewoon minstens 50% vooraf zien, 50% bij voltooiing. Maar met cheques wil ik het hele bedrag vooraf zien, juist omdat het fraudegevoelig is.

Naja, ik heb verder niet echt kennis van cheques, ik vraag me uberhaupt af of ik dat uberhaupt moet willen, want ik zal dan een bedrijf in Amerika in de arm moeten nemen die dat soort cheques voor mij verzilvert denk ik. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, en ik vraag me af of het zelfs met een dergelijke controle wel veilig is. Heeft iemand van jullie toevallig kennis daarvan?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:42

Ik zie je edit nu, je kan zo maar gelijk hebben, maar dan denk ik, zo bijzonder is mijn werk nou toch ook weer niet XD

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:44

Als je snel iets moet hebben, ga je als Amerikaan geen Nederlander benaderen. :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:46

Alles in je bericht schreeuwt oplichting. Groot bedrag voor je neus houden, een korte deadline, vertrouwen proberen te winnen door onwetend te doen. Wat ze dan ook nog wel eens doen is “per ongeluk” een te groot bedrag op de cheque schrijven en of je dat alsjeblieft ook even wil overmaken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:47

nooit via cheques doen. De betaling kan namelijk altijd weer teruggedraaid worden als het een valse cheque betreft.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:49

Haha hij wist niet dat ik uit Nederland kwam, ik weet uberhaupt niet hoe hij me heeft gevonden want ik post nauwelijks ergens omdat ik nog te druk ben met mijn startup. Ik ga het nog wel even vragen! Word adh van jullie reacties toch steeds nieuwsgieriger.

Dat laatste ben ik al helemaal niet bekend mee, maw: De scam zou dan niet mijn werk zijn die mogelijk niet betaald wordt, maar dus het extra grote bedrag waar ze mee aan de kloot kunnen.

Cheques zijn bij deze van de baan en een no-go, thanks voor de info, als er nog een staartje aan komt dan laat ik het weten :p.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:52

Ik volg jullie al even, maar ik zou ook graag mee schrijven! Sinds een paar jaar ben ik ingeschreven bij de KvK, en dat liep zo goed dat ik in februari (ja ja, de timing was perfect net voor corona) mijn goede baan in loondienst heb opgezegd. Nu ben ik dus volledig zelfstandig en moet ik mijn eigen boontjes doppen.
Door de corona die toen losbarste heb ik wel wat stress gehad, maar het loopt echt prima en ik heb een mooie en stabiele omzet. Gelukkig heb ik niet heel veel last van corona.

En Xyris; echt niet doen hoor. Een amerikaan kan toch ook gewoon overboeken? Ik heb ook amerikaanse klanten en dat gaat echt prima met betalen van facturen.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:38

Gezellig dat je er bent Carola. Fijn dat je de corona crisis goed hoor komt. :o

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:05

Wie kan ik een vraag stellen? Ik heb sinds mei een eigen bedrijf en heb ik de omzet berekend van 2020. als ik de website van belasting mag geloven kom ik niet in aanmerkingen voor inkomstenbelasting.

Dus als ik het goed begrijpt hoef ik wat ik verdiend heb dan wel op te geven maar dan onder 'overige inkomsten' en waarschijnlijk hoef ik daarover geen inkomstenbelasting te betalen. Wel heb ik nog een baan er naast.

Hoe zit dat dan met mijn reiskosten? je mag toch 19cent per km aftrekken? En dat dan van je 'winst' aftrekken? Net als dat je ook verzekering kosten aftrekt?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:10

Gewoon je boekhouder laten uitrekenen. Die heeft een softwareprogramma dat alles optimaliseert, ook icm inkomen en vermogen van eventuele partner. Daar kunnen wat willekeurige uitspraken van mensen op een forum die je details niet kennen echt niet tegenop.

Als het om boekhouding gaat is rien10 de expert van dit topic.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:29

Oh jee Rex Rolfo. Ik moet blozen. :) Het ligt aan zoveel dingen. (De hoogte van je Inkomstenbelasting ). Heb je spaargeld, schulden, bezittingen, een partner, kinderen, een koophuis, etc. Etc. Dat is niet zo te zeggen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:18

Haha, you're welcome :+

Maar vandaar dus de eerste zin "Gewoon je boekhouder laten uitrekenen". Die kan alle variabelen meenemen in de berekening.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:13

Wat kost een boekhouder ongeveer voor invullen inkomstenbelasting?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:20

Dat ligt aan de complexiteit van de administratie. De volgorde is: boekhouding doen, jaarcijfers maken, inkomstenbelasting invullen. Als je een boekhouder op het oog hebt, kan je het beste overleggen voor een offerte. Je kan dan laten zien hoe groot (of hoe klein) je administratie is en hoe complex (of hoe simpel) je privé situatie is. Dan kan er een inschatting van de uren gemaakt worden en dus van de prijs die je voor de werkzaamheden moet betalen.

Oh ja, nog een tip: als jij je zaken duidelijk, zorgvuldig en compleet inlevert, heeft het administratie kantoor minder of geen uitzoek werk te doen. Dat scheelt tijd en dus geld

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:24

Dankje wel rien ik ga eens informeren bij boekhouders.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:06

Een goede boekhouder levert geld op!
De onze geeft vaak adviezen om dingen onder een andere noemer te zetten, waardoor we fiscaal voordeel krijgen, en we dus geld besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:43

Peerke_ schreef:
Een goede boekhouder levert geld op!
De onze geeft vaak adviezen om dingen onder een andere noemer te zetten, waardoor we fiscaal voordeel krijgen, en we dus geld besparen.

Niet in alle gevallen, maar het scheelt al ZO veel als je het gewoon niet zelf hoeft te doen :')

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:52

Plutolover; ik zou je ook echt een boekhouder aanraden. Eigenlijk denk ik dat iedereen met een eigen zaak niet zonder kan, tenzij je zelf wel heel sterk financieel onderlegd bent.
Ik werk zelf met Visma Online, echt een super makkelijk boekhoudprogramma. Mijn boekhouder kan dan online meekijken, waardoor ik vrijwel alles zelf doe. De boekhouder hoeft alleen maar 1x per jaar een jaarrekening op te stellen.
BTW aangifte is ook echt in 2 seconden gedaan met dat online programma. En ik heb dan Visma, maar er zijn wel meer vergelijkbare programma's.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:56

BTW aangifte hoef ik niet te doen heb een KOR regeling. Ik ga me er eens in verdiepen. Op moment heb ik meer het gevoel dat ik alleen maar les aangeven ben om zakelijke kosten te dekken haha.

Ik ga zowizo contact opnemen met de accountent/boukhouder van het bedrijf van mijn ouders waar ik ook nog in loondienst bent.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:33

Welke boekhoudingprogrammas gebruiken jullie? Voor mij zal het vrij simpel zijn, ik krijg betaald door particulieren over de hele wereld en af en toe ook via bijvoorbeeld fiverr, redbubble en displate. Het meeste gaat via paypal. Het is voor mij zaak dat ik alles overzichtelijk en makkelijk bij kan houden en ik het aan het einde van het jaar voor kan leggen aan een boekhouder zonder dat ik me er nog druk over hoef te maken.

Ik ben creatief aangelegd, maar als het op cijfers aankomt tast ik in het duister XD
Dus hoe simpeler hoe beter, zolang het me maar niet extra gaat kosten vanuit de boekhouder.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:12

Xyris; misschien eens je boekhouder vragen welk programma hij ook gebruikt? Ik heb op aanraden van mijn boekhouder dus Visma Online, hij werkt daar veel mee en kan dan ook online met mij meekijken. Ik vind het heel prima werken en heel overzichtelijk. In het begin is het een beetje wennen en ontdekken, maar nu kan ik er mee lezen en schrijven.
Ik doe hiermee de boekhouding voor mijn eigen bedrijf maar ik doe ook de boekhouding voor het bedrijf van mijn man (beiden eigen inlog, het zijn 2 bedrijven). Omdat wij een situatie hebben met beiden een eigen bedrijf hebben we wel gekozen voor dezelfde boekhouder, dat zou ik toch ook iedereen wel aanraden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:15

Xyris schreef:
Welke boekhoudingprogrammas gebruiken jullie? Voor mij zal het vrij simpel zijn, ik krijg betaald door particulieren over de hele wereld en af en toe ook via bijvoorbeeld fiverr, redbubble en displate. Het meeste gaat via paypal. Het is voor mij zaak dat ik alles overzichtelijk en makkelijk bij kan houden en ik het aan het einde van het jaar voor kan leggen aan een boekhouder zonder dat ik me er nog druk over hoef te maken.

Ik ben creatief aangelegd, maar als het op cijfers aankomt tast ik in het duister XD
Dus hoe simpeler hoe beter, zolang het me maar niet extra gaat kosten vanuit de boekhouder.

Ik gebruik SnelStart. Ik zou je adviseren (zoals hier ook genoemd) om een licentie via je boekhouder aan te schaffen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:45

Ik gebruik ook Visma, op aanraden van mijn boekhouder. Ik heb hierbij en tool om paypal in te lezen, zodat deze ook gewoon als rekening wordt gezien. Super tevreden over.

Vraag wel na waar je boekhouder mee werkt. Mijn vader gebruikt snelstart en zijn boekhouder snapt daar niks van, dus dat zorgt voor onnodige frustratie.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:56

Heel erg bedankt! Op het moment heb ik nog geen boekhouder, wat ik verdien gaat mee in de extra inkomsten van de belastingdienst, maar ik behoud graag nog even zelf het overzicht tot ik op een punt kom waar ik toch echt aan de boekhouder moet, ik denk dat dat nu nog wat te vroeg is, met 3 of 4 orders per maand, maar dat kan anders zijn richting het einde van het jaar, en dan wil ik het eigenlijk allemaal al op 1 plek hebben. Maar misschien moet ik voorlopig dan nog maar even door met excel?