Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:11

T is ook te zot voor woorden natuurlijk :j Had ik nog thuis gewoond en verzekeringen etc werden betaald had ik nog gratis de hele week met liefde willen werken (alles beter dan thuiszitten; daar krijg ik niets voor en levert niets op). Maar ja, met een eigen huis wil dat niet :n Wil wel tegen een soort stage vergoeding werken. Dat stoort mij wel; ik zie bedrijven die een prima stagevergoeding geven, maar geen cent uitgeven aan mensen op een werkervaringsplek in hun bedrijf.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:12

milatje schreef:
Ik zou er echt niet voor kiezen om gratis ergens aan de slag te gaan voor die ervaring. :o Zie dat meer mensen om me heen doen, maar dan blijf je werkgevers toch maar spekken? Daarnaast heb je niet voor niets een beroep geleerd en heb je zelf ook rekeningen te betalen? :')

Als ik naar mezelf kijk, ik ben net afgestudeerd en bij de meeste vacatures wordt ervaring gevraagd, al is het maar 1 jaar ervaring. Door gratis te werken (en tussendoor te solliciteren) kom ik aan die ervaring waar ik anders gewoon niet aan geraak omdat ik telkens afgewezen wordt - op te weinig ervaring.

Wil voor mezelf ook gewoon nog wat extra technieken onder de knie krijgen die in de opleiding maar beperkt aan bod kwamen. Voor de centen werk ik de overige dagen achter de kassa.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:16

milatje schreef:
Ik zou er echt niet voor kiezen om gratis ergens aan de slag te gaan voor die ervaring. :o Zie dat meer mensen om me heen doen, maar dan blijf je werkgevers toch maar spekken? Daarnaast heb je niet voor niets een beroep geleerd en heb je zelf ook rekeningen te betalen? :')

En toch is het anders stukje investering in jezelf zeker als je geen relevante ervaring heb. En hierdoor wel aan een baan kan komen. ;)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:18

Ik had geluk wat werkervaring op doen betreft.. veel ingehuurd door uitzendbureau's voor korte projecten :)
En voor niets werken doe ik alleen als ik het echt alleen heel erg leuk zou vinden en het een aanvulling zou zijn voor mezelf. Maar ik vind het te zot voor woorden dat het kan.

Het was druk vandaag op het werk -O- mensen vonden blijkbaar dat ze mij allemaal moesten spreken vandaag :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:18

Maar het blijft krom, je hebt je al suf geïnvesteerd in een opleiding en dan ben je klaar en ben je ook nog harstikke blij dat je gratis werk mag doen waar anderen wel voor betaald krijgen. (En dat is soms echt suf, ik deed meer werk dan diegene met wie ik moest werken voor het project. Ik kreeg niets, die vrouw 2000 := en het stomme was dat ik allang blij was dat ik op niveau kon werken. Ook al kreeg ik er niets voor en moest er nog achter een km vergoeding aan worden gegaan. Want ook daar deden ze moeilijk over.... )

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:19

Natuurlijk moeten ze ons allemaal die toffe jobs gewoon geven he ;) :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:23

Tja heb nu inwerk week gehad en dat was ook onbetaald, maar nu vanaf volgende week wel ingeroosterd. Moet alleen nog achter rooster aan, want vrijdag avond en dan zaterdag ochtend is niet zo geslaagd (vrijdag ongeveer 22.00 uur en zaterdag ochtend voor 04.00 uur weer aanwezig zij). :')

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:27

Echter serieus dan nog achter je KM vergoeding aan moeten?! Belachelijk!

Als ik het zo lees heb ik het zo slecht nog niet in mijn vakgebied :P

En ja solleke iedereen hier moet gewoon een toffe baan krijgen met dik salaris en alle wensen die er nog meer zijn :P

Dat zijn korte nachten marcella..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:31

Mag ook niet na avond dienst een vroege, want eindtijd in planning is zeer waarschijnlijk niet de werkelijke eindtijd dat zou namelijk wel eens veel later kunnen worden. Moeten wachten tot laatste vrachtwagen binnen is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:33

Yep, mijn 'hoofd' moest er voor pleiten dat ik op z'n minst een km vergoeding kreeg want ik moest andere locaties bezoeken met eigen vervoer. Heel leuk, maar dat ik geen geld kreeg... Oke. Maar dat het mij veel geld kostte, niet oke :+
Uiteindelijk heeft diegene er zelfs nog wat meer uit weten te slepen voor mij, kon een opleiding uitkiezen namelijk en die betaalden zij. Opleiding ben ik nu mee bezig :j
Maar van oorsprong was het 'geen geld, geen km, niets'

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:34

Gelukkig dat je dan nog wel dat soort mensen hebt! En gaaf dat je toch nog een opleiding hebt kunnen krijgen dan! :)

Dat leek me ook al niet marcella maar weet er te weinig over om iets nuttigs over te zeggen :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:36

Ik werk nu ook Incidenteel voor dat 'hoofd' aangezien diegene nu voor zichzelf is begonnen. :D dus ik beviel heel erg goed haha, nu wel goed betaald hoor :D Dus het heeft echt wel veel opgeleverd en ik ga het nu weer proberen om zoiets te krijgen :)

Marcella; wat zegt je cao?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:40

Heb je in ieder geval ook een positieve referentie! :)

Hoor tegenwoordig heel vaak van mensen die een hoge studie hebben gedaan ze niet aan de bak kunnen komen ook in onze omgeving.. ben benieuwd hoe alles zich op gaat lossen als de vergrijzing steeds meer op treed..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:43

T is krom: de 'grijzen' moeten langer doorwerken, terwijl de jongeren niet aan de bak komen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:44

In België hebben ze recent de pensioenleeftijd opgetrokken, iedereen moet langer werken. Maar de jongerenwerkloosheid rijst de pan uit 8)7

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:46

Dat is ook echt heel erg krom! Maar goed de jongeren krijgen vaak geen uitkering en kosten dus geen geld en de oude grijzen wel.. -O-

Ze moeten gewoon het systeem aan gaan passen wat dat betreft. En als ze dan toch bezig zijn gooi de pretopleiding er uit en zet een max aantal deelnemers op de populaire studie met weinig baankans..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:47

Solleke_Noah schreef:
In België hebben ze recent de pensioenleeftijd opgetrokken, iedereen moet langer werken. Maar de jongerenwerkloosheid rijst de pan uit 8)7

In Nederland ook al, op 67 ipv 65 (en voor de mensen meer de buurt van de 65 stapsgewijs ingevoerd. Mijn schoonvader moet daardoor als hij 65 is nog een paar maand door)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:50

vuurneon schreef:
T is ook te zot voor woorden natuurlijk :j Had ik nog thuis gewoond en verzekeringen etc werden betaald had ik nog gratis de hele week met liefde willen werken (alles beter dan thuiszitten; daar krijg ik niets voor en levert niets op). Maar ja, met een eigen huis wil dat niet :n Wil wel tegen een soort stage vergoeding werken. Dat stoort mij wel; ik zie bedrijven die een prima stagevergoeding geven, maar geen cent uitgeven aan mensen op een werkervaringsplek in hun bedrijf.

Nou tegen een stagevergoeding oid (en dan heb ik het wel over een normaal bedrag..) zou ik heus wel gaan werken. Ik hoef echt niet meteen het hoogste van het hoogste te verdienen. Maar gratis? No way.. Vrijwilligerswerk weet ik zo ook wel te vinden. :j

Solleke_Noah schreef:
milatje schreef:

Als ik naar mezelf kijk, ik ben net afgestudeerd en bij de meeste vacatures wordt ervaring gevraagd, al is het maar 1 jaar ervaring. Door gratis te werken (en tussendoor te solliciteren) kom ik aan die ervaring waar ik anders gewoon niet aan geraak omdat ik telkens afgewezen wordt - op te weinig ervaring.

Wil voor mezelf ook gewoon nog wat extra technieken onder de knie krijgen die in de opleiding maar beperkt aan bod kwamen. Voor de centen werk ik de overige dagen achter de kassa.

Hier ook net afgestudeerd, maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt. En ja, ik word ook continue afgewezen en werk aardig onder mn niveau...

Marcella schreef:
milatje schreef:

En toch is het anders stukje investering in jezelf zeker als je geen relevante ervaring heb. En hierdoor wel aan een baan kan komen. ;)

Investering in jezelf.. Zo kan je het noemen, maar tijdens je opleiding heb je toch ook stages gelopen? Dat word vaak niet meegerekend als werkervaring en vrijwilligerswerk als dit wel. Ik denk dat het vooral makkelijk is voor een werkgever: een gediplomeerde kracht die gratis komt werken en toch eigenlijk wel alles doet. :+

Ik ben er persoonlijk dus geen fan van. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat je zo aan je werkervaring moet komen. :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:59

vuurneon schreef:
; wat zegt je cao?

Dat het niet mag.

Lijk me ook logisch, want de dienst van vrijdag avond kan ook nog uitlopen tot 00.00 uur of later.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:00

Heeft de roostermaker lopen dutten dus :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:03

Helaas een stage gelopen wat voor nu geen relevante ervaring is. Als er nu niet zo bezuinigt zou zijn in het gevangeniswezen dan was het geen probleem geweest.

Of om me uit te proberen. ;)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:25

Maar is het dan de bedoeling dat je er wat van zegt of niet? :')

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:07

milatje schreef:
Wat fijn Ineke, succes! :D

Welkom solarpleure! Kan je ondertussen niet iets doen wat ietwat onder je niveau zit, maar toch redelijk vergelijkbaar is? Wat voor werk zoek je eigenlijk?

Hier als starter al sinds april aan het zoeken.

Ik werk 16 uur in de week als order picker bij het bedrijf waar ik heb gewerkt tijdens m'n afstuderen :Y)

Oef, onbetaald werk verrichten in een functie waar ik in een andere situatie betaald voor zou (moeten) krijgen. Ik snap anderzijds wel dat men dat in bepaalde sectoren wel zal doen.

Mijn sector is trouwens juridisch en heb net een vacature gevonden die me op het lijf is geschreven!! Nu moet ik een awesome motivatiebrief schrijven, maar dat kan ik niet zo goed :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:08

Ja tuurlijk dat ik er wat van ga zeggen anders gaan ze er vrolijk misbruik van maken. :D

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:05

Ik zal jullie uit je droom halen..
Ik ben starter met twee/drie jaar ervaring, maar mijn werkervaring sluit nog niet aan.. Terugkoppeling uit de drie gesprekken die ik heb gehad, terwijl ik juist alle onderdelen van mijn vakgebied gezien heb.