Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:02

Ik heb een 3- talig diploma :+ (Latijn, Engels, Nederlands) Helaas de hele cijferlijst alleen in het Engels, met een verklarend verhaal erbij over de NL manier van cijfers geven. Nou ja, ik zet het er wel in het Engels op, de vakken die ook Engels waren. De rest vertaal ik maar.

gheghehe vertalen voor de niet bestaande internationale studenten van dat vak... Wat suf :')

Solleke_Noah

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:16

Vuurneon: is het zinvol dat je hele vakkenlijst erbij staat? (of doe je het als bijlage? dan heb ik niks gezegd). Ik pik meestal die vakken eruit die relevant zijn voor de vacature en vermeld die in mijn motivatiebrief, maar anders zet ik die er niet bij :)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:18

Martine_R schreef:
Succes Ineke!

Wat vreemd Ladyflame! Misschien moet die gast zelf maar eens onder de loep genomen worden..

ks er iemand die goed advies kan geven en ik even mag PB'en? :o

dat dacht ik zelf ook al, hoorde van eentje die daar eerst had gewerkt dat hij het hulpje van een hulpje was en nu opeens is hij dus filiaal manager geworden..

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:28

Ik kom ook weer eens meepraten. Laatst 3 leuke gesprekken gehad maar helaas kwam er steeds iemand met meer ervaring langs. Wel echt jammer.. Gelukkig zijn er wat leuke vacatures bijgekomen deze week, dus duimen maar!
Verder hier ook mijn CV aangepast, met tips van iemand van een adviesbureau. Ik hou hem trouwens altijd hetzelfde. Vakken staan niet uitgeschreven, alleen keuzevakken. De rest is een vast traject voor iedereen :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:28

Solleke_Noah schreef:
Vuurneon: is het zinvol dat je hele vakkenlijst erbij staat? (of doe je het als bijlage? dan heb ik niks gezegd). Ik pik meestal die vakken eruit die relevant zijn voor de vacature en vermeld die in mijn motivatiebrief, maar anders zet ik die er niet bij :)

Dat doe ik ook :j Mijn opleiding an sich zegt niet dat ik verstand heb van personeelszaken of de beleid kant op wil, dus ik pak de vakken eruit die dat ondersteunen :) Dus vandaar dat een paar vakken in mijn cv belanden. Ze lezen als eerste de cv immers, dus ik stuur op die manier al :) of tenminste, daar ben ik mee bezig nu :Y)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-10-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:37

Haha ok, zo doe ik het ook!

Heb van mijn vrijwilligerswerk (onderzoek) nog wat handige boeken over ecotox gehad en iemand kende de werkgever en wou ook wel eens vragen wat voor iemand ze juist zoeken. Echt tof dat iedereen zo meeleeft :) nu maar goed voorbereiden en wie weet...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:52

Hmm mijn vakkenlijst zet ik niet op mijn CV. In mijn vakgebied is dat ook niet zo relevant, dus daar kan ik niet bij helpen.

Pff ben wel nerveus hoor, wil de baan heel graag hebben. Maar het moet uiteraard wel klikken en dat is altijd afwachten :)

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 13:59

Ineke hoe ging je gesprek?

Ik post hier niet zo actief mee, maar lees wel altijd bij. Helaas nu weer een dip in het werkzoek-verhaal -O- ik had vanochtend een gesprek voor een PhD functie. Het was een goed gesprek, ik zag het echt zitten en er waren maar 3 kandidaten op gesprek gevraagd. Maar ik voldeed niet 100% aan het plaatje (afgestudeerd richting orthopedagogiek, vacature was bij onderwijskunde) en ze zijn toch voor de kandidaat gegaan die wél onderwijskunde had gedaan. Verder zagen ze mij absoluut voor zich als promovendus en "als die andere kandidaat er niet was geweest, hadden ze voor mij gekozen". Leuk om te horen, maar daar koop ik niks voor :') nu eerst even hard balen, ik was zooo dichtbij... en dan weer snel kop op en weer door zoeken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 14:27

Ah Jettie wat ontzettend balen zeg! :(:)

Mijn gesprek is wel goed verlopen. Hij twijfelde nog zei hij of ik wel in de groep zou passen. De enige manier om daar achter te komen is mij aan te nemen zei ik :P
Hij vond mij wel een goede kandidaat, omdat er geïnteresseerd zat en zelf ook goede vragen stelde ( ik had soms het gevoel of ik de interviewer was, zo diep moest hij nadenken over sommige antwoorden. Vooral hoe hij het duidelijk moest verwoorden dan. Was wel grappig en gaf mij tijd om een nieuwe vraag te bedenken haha.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:28

Ik mag dinsdag op een 2de gesprek hoor ik net!! :D

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:31

*\o/* *\o/* *\o/* super voor je!

Jettie dat is minder.. -O-

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:46

Ik wil me ook graag melden ^__^ Als starter is het toch lastig werk te vinden. Ben ongeveer een maand aan het zoeken. Veel afmeldingen dat ik te weinig ervaring heb, overgekwalificeerd ben of te ver weg woon 8)7
Vandaag al twee sollicitaties eruit gedaan. Nu nog een schrijven en dan morgen heel het riedeltje opnieuw ;(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 15:56

Een maand bezig als starter met solliciteren? Dat is nog niks :=

Ik kan je als enige tip extra nog meegeven, schrijf je in bij zoveel mogelijk uitzend / detachering bureaus.
Echt dat helpt enorm, dan werk je over het algemeen eerst een tijdje voor dat bureau voor ze je een contract bieden bij het bedrijf zelf, maar dan ben je vast binnen en doe je ervaring op.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:01

Ah wat fijn Ineke, succes dinsdag!

Solarpleure, wen d'r maar aan haha. Neemt niet weg dat het erg vervelend is hoor. Ik ben al vanaf mei aan het zoeken, heb wel steeds iets om handen hoor (tijdelijke klussen of freelance werk) maar geen vastigheid.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:06

Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor Ineke :')
Broerlief is ook starter en heeft een half jaar gesolliciteerd. Ik bedoelde meer in het algemeen dat het niet makkelijk is en dat ik persoonlijk nu een maandje bezig ben. Verwacht tussen de 6 en 9 maanden 'thuis' te zitten -__-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:21

O oke, het stond er zo geschreven dat het overkwam alsof je al verwacht had aan het werk te zijn. Vandaar :D

Veel succes met solliciteren in elk geval!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:38

De man van de supermarkt klonk vrij enthousiast, ze namen ook Wajongers aan. Ik moet volgende week terugbellen dan weet hij hoe of wat verder...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:50

Wat fijn Ineke, succes! :D

Welkom solarpleure! Kan je ondertussen niet iets doen wat ietwat onder je niveau zit, maar toch redelijk vergelijkbaar is? Wat voor werk zoek je eigenlijk?

Hier als starter al sinds april aan het zoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:00

solarpleure schreef:
Oh zo bedoelde ik het ook niet hoor Ineke :')
Broerlief is ook starter en heeft een half jaar gesolliciteerd. Ik bedoelde meer in het algemeen dat het niet makkelijk is en dat ik persoonlijk nu een maandje bezig ben. Verwacht tussen de 6 en 9 maanden 'thuis' te zitten -__-

Ooo ik al 2 jaar zonder werk op niveau, voor vriendinnen met dezelfde opleiding helaas hetzelfde verhaal. 1 zelfs meer dan 4 jaar := ik ga nu weer kijken naar werkervaringsplekken :) maar het moet wel een klein beetje verdienen want anders kan ik mijn vaste lasten niet betalen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:05

Ineke: klinkt al goed!

Jettie: tweede worden is inderdaad goed balen. Probeer het maar te bekijken als jij was ook goed, de ander gewoon net iets beter, maar goed veel helpt het niet :P

'k Doe ook 2 dagen per week werkervaringsplek, wel onbetaald.. maar zo blijf je wel een beetje binnen je werkveld (+ eventuele connecties). Enige jammere is dat samenwonen met vriendje blijft uitgesteld worden want zonder geld... :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:06

2 dagen onbetaald lukt mij nog wel (kan dan mijn bijbaan erbij houden), maar hier bieden ze het voltijd aan.... Onbetaald en daar kan ik geen eten van kopen :n dan heb ik liever mijn 'domme" baantje en wat geld om te leven :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:10

vuurneon schreef:
2 dagen onbetaald lukt mij nog wel (kan dan mijn bijbaan erbij houden), maar hier bieden ze het voltijd aan.... Onbetaald en daar kan ik geen eten van kopen :n dan heb ik liever mijn 'domme" baantje en wat geld om te leven :)

Is het een optie om bij je vroegere universiteit aan te kloppen en daar enkele dagen per week mee te lopen? Heb gemaild met de prof uit m'n voorkeurs-onderzoeksveld of ze hulp konden gebruiken, ze hadden enkele PhD-studenten die wat achter lopen met werk en die helpt ik nu twee dagen per week. Ze weten dat het is om CV wat op te smukken en bij te leren, dus daar zoeken ze de klusjes op uit. Voordeel is ook dat ik kan blijven zolang ik solliciteer, van zodra ik een job heb kan ik zo stoppen.

Kan het ook geen vijf dagen per week doen want de andere dagen sta ik achter de kassa voor de centen :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:14

Ik kreeg het advies van mijn prof om vooral niets in de onderzoekswereld te gaan doen :') Op de faculteit zijn ze veel bezig cijfermatig bezig en dat is nou net mijn zwakste punt en datgene waar ik echt niet blij van wordt. Daar heb ik zelf teveel hulp bij nodig ipv dat ik iemand kan helpen.
(Alhoewel ze tegenwoordig helemaal goedkope krachten hebben; 'honour studenten' := voor extra credit leer je 'echt' onderzoek te toen en help je de PhD student met data verzamelen)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:19

vuurneon schreef:
Ik kreeg het advies van mijn prof om vooral niets in de onderzoekswereld te gaan doen :') Op de faculteit zijn ze veel bezig cijfermatig bezig en dat is nou net mijn zwakste punt en datgene waar ik echt niet blij van wordt. Daar heb ik zelf teveel hulp bij nodig ipv dat ik iemand kan helpen.
(Alhoewel ze tegenwoordig helemaal goedkope krachten hebben; 'honour studenten' := voor extra credit leer je 'echt' onderzoek te toen en help je de PhD student met data verzamelen)

Hahaha, heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt: "zomerstage" aka gratis een maand werken voor de onderzoeksgroep :') maar ik heb er oprecht ook heel erg veel van bijgeleerd!

Ok niets voor jou dus! Statistiek zou ik ook niet blij van worden :n

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:07

Ik zou er echt niet voor kiezen om gratis ergens aan de slag te gaan voor die ervaring. :o Zie dat meer mensen om me heen doen, maar dan blijf je werkgevers toch maar spekken? Daarnaast heb je niet voor niets een beroep geleerd en heb je zelf ook rekeningen te betalen? :')