Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:00

rien10 schreef:
Maar je kan toch dagdelen blokkeren? Dan heb je toch altijd een aaneengesloten agenda?

Dan gaan ze alsnog bellen :p
Maar ik reis ook naar de klanten toe, dus ik hou ook rekening met de route zodat ik efficiënt kan rijden. Klanten doen dat natuurlijk niet.

Maar het ligt aan je beroep of het werkt of niet denk ik.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:07

Beste mede- ondernemers,
Hebben jullie al veel financiële dingen moeten regelen vanwege het Coronavirus?
Wij staan in onze wasserij sinds afgelopen donderdag helemaal stil.
Ons bedrijf is voor 99% horeca gerelateerd, die dus op slot zit.
En we hebben voor onze medewerkers arbeidstijdverkorting aangevraagd.
Contact opgenomen met de energie en waterleverancier om het maand/ kwartaalbedrag omlaag te brengen. Nu in overleg met de huisbaas om iets te regelen met de huur van het pand.
Onze openingstijden ingekort naar tussen 9.00 uur en 12.00 uur.
Zodat particulieren alsnog hun spullen kunnen brengen, bv bedlinnen.
Helaas is het voor het reinigen van paardendekens nog net te vroeg in het jaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:31

Ohh dat is balen. Voor mijn man is het lesgeven nu gestopt maar dat komt wel weer. Voor mij is het nog volle bak. Ik hobbel er altijd een jaar, half jaar achteraan, qua crisis. Als mijn klanten failliet gaan, rond ik het administratief af en dan stopt het. En dan maar hopen dat ik betaald wordt. Ik ben altijd erg coulant met betalen. Deelbetalingen, lang wachten, ik vind het vaak prima.

Xyris

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:41

Wbt horeca zijn de volgende regelingen potentieel mogelijk:
- WW aanvraag, personeel krijgt 90% van het salaris.
- Mits je niemand ontslaat kom je in aanmerking voor 4000,- ter ondersteuning.
- Huurbazen kunnen financiele hulp vragen ter compensatie van hen die de huur niet kunnen betalen. (Alle branches).
- Bijstand aanvragen als horeca eigenaar (goed voor 2200 per maand voor 2 personen).

Mijn ouders hebben een eigen brasserie, ik en mijn zusje werken daar ook. Hele familie ligt dus op zijn gat. (Geen inkomen, geen tip, nja, jullie hebben het vast al wel gehoord).
Wat wij zijn gaan doen op bedrijfs nivo:
- Tussen 11:00-14:00 afhaal broodjes, salades en koffie to go. Men mag binnen komen om te bestellen maar moet daarna gelijk weer naar buiten. Gedurende deze tijd bereiden we zelf ook de al bestelde gerechten voor de avond voor.
- We beginnen dan weer om 16:00 en rijden tussen 17:00 en 19:00 leveringen en zijn aanwezig voor eventuele afhaal.

We hebben gelukkig veel goodwill vanuit onze vaste gasten dus er wordt best veel besteld (zo'n 20 tot 30 gerechten per avond). Maar je rijdt wel met 4 auto's en bent 4x zo lang bezig met amper een kwart van de omzet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:00

Ik heb 0 inkomsten nu ik weet niet waar dit allemaal heen gaat?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:41

Verschrikkelijke crisis, het dwingt ons om creatief te zijn. Er zal vast een hoop moois uit voortkomen, betere benaderingen van zaken, doordachte en meer flexibele producten en dienstverlening, maar voor hen zonder inkomen is het gewoon zwaar zwaar kloten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:45

Ik weet ook niet wanneer ik weer werk krijg, dat kan misschien nog maanden duren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:45

Wat voor werk doe je dan? En heb je een contract?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:49

Ik heb een huiselijke hondenopvang en een uitlaatservice, mensen sommige gaan nu niet werken, op vakantie of een dagje uit..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:54

Pff en dat is natuurlijk ook nog je eigen bedrijf... Ik heb geen flauw idee hoe het geregeld is voor die branche. Heb je niet recht op bijstand? Ik zou sowieso even kijken of je mensen op een andere manier van dienst kan zijn. Aangepaste tijden? Support na besmetting (langdurige opvang) ik noem maar wat...

Ik zou sowieso enorm inzetten op contact onderhouden dmv social media, en vooral heel erg positief blijven terwijl je subtiel aangeeft dat dit ook voor jou een gigantische domper is. Zo ontwikkel je misschien wat goodwill, maar gegarandeerd verbintenis. Bij onze zaak werkt dit enorm goed, gewoon positief blijven en maak het een beleving in plaats van een crisis in de ogen van je klanten.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:55

Ik meen dat er ook regelingen zijn voor ZZP-ers...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:06

Klopt je kan aangevuld worden tot bijstands niveau.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:18

Heeft iemand hier afgelopen maand ook WTV aangevraagd voor personeel? Ik heb dit 15-3 gedaan maar het is nogsteeds niet beoordeeld.
Inmiddels is het omgezet naar NOW regeling en zullen eerdere aanvragen voor de WTV omgezet worden naar de NOW. Maar heb nogsteeds niks gehoord. En ik zit eigenlijk wel op die onderstuening te springen zeg maar.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:21

Wij hebben gelijk op dezelfde datum WW aangevraagd voor het personeel, ook de 15e. Ik weet niet of het hetzelfde is als WTV, maar wij zitten in de eerste batch die er uit gaat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 14:42

Zo blij nu dat ik geen personeel heb... Ik probeer wederhelft ook over te halen om wat meer geld uit te geven bij onze favoriete restaurants, maar hij snapt het concept nog niet zo.

Sterkte allemaal!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:27

Dat gaat echt wel een paar weken duren voordat je dat geld hebt van de NOW, reken op 6-8 weken.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:19

De nieuwe NOW regeling (oude WTV) is nu zo dat het UWV gaat uitkeren aan de hand van omzetverlies. En dus niet meer aan de hand van arbeidsuren. Hou er dus rekening mee dat alle omzet die je met hangen, wurgen en hogere (inkoop)kosten maakt in procenten afgetrokken wordt van wat je uitgekeerd krijgt.
Stel! Je hebt deze maand met veel werk, organisatie en misschien wel hogere kosten een maandomzet van 40% van het normale weten te behalen. Dat betekent dus dat je over 60% van je loonsom een uitkering krijgt van 90%.
Voorbeeld: Bij een normale loonsom van 20.000 euro krijg je dus (20.000-40%)*0.9=10.800 euro en moet je dus alsnog 9.200 euro betalen om tot die 100% te komen.
Hou er rekening mee dat je nu met verpakkingsmateriaal en omdat je waarschijnlijk je verkoopprijs aangepast hebt om enigszins bereikbaar te blijven voor een bredere doelgroep je ook hogere kosten hebt.
In een notendop. Je krijgt alsnog de rekening voor alle omzet die je maakt. En je kunt het beste al het personeel 100% laten werken. Minder of meer uren maakt financieel geen verschil.

Het gaat echt wel een paar weken duren voordat je het geld krijgt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:13

Ik werk in de IT, dus de corona crisis heeft hier niet voor omzetverlies gezorgd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:06

Bedrijven gaan dicht tot 1 juni, mijn man geeft trainingen dus ik zie het somber in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:26

Ben benieuwd of de inkomenssteun voor ZZP-ers alleen geldt indien meer dan 1225 uren per jaar. Daar gaat men nu over bakkeleien heb ik begrepen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:37

Kinke schreef:
Ben benieuwd of de inkomenssteun voor ZZP-ers alleen geldt indien meer dan 1225 uren per jaar. Daar gaat men nu over bakkeleien heb ik begrepen

Bij je IB heb je bij de vraag "Hebt u meer dan 1225 uur aan uw bedrijf besteed?" JA ingevuld indien je daadwerkelijk meer dan 1225 uur hebt gemaakt. Ik ga er van uit dat dat dan het uitgangspunt zal zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:55

Ik ben ivm verplichte sluiting een shop aan het toevoegen op mijn zakelijke Facebook pagina. Alleen om een of andere reden moet ik twee prijzen invullen :?
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:10

rien10 schreef:
Bij je IB heb je bij de vraag "Hebt u meer dan 1225 uur aan uw bedrijf besteed?" JA ingevuld indien je daadwerkelijk meer dan 1225 uur hebt gemaakt. Ik ga er van uit dat dat dan het uitgangspunt zal zijn.

IB is nog niet ingevuld :)
Ben vorig jaar net begonnen, zat overigens flink in de lift sinds het einde van het jaar. Ik hoop dat ze de regeling toch anders gaan maken :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:16

LadyMadonna schreef:
Ik ben ivm verplichte sluiting een shop aan het toevoegen op mijn zakelijke Facebook pagina. Alleen om een of andere reden moet ik twee prijzen invullen :?
[ [url=m/9MFCIF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je moet 'Dit product is te koop' uit zetten. Dat geeft namelijk een aanbieding optie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:21