Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:32

https://www.telegraaf.nl/financieel/142 ... -telegraaf

Kom dit net tegen: arbeidsongeschiktheid verzekering voor zzp-ers. Ergens wel interessant, maar ik kan er niet helemaal wijs uit of ze dat willen gaan verplichten of dat het optioneel blijft? Naja, dus nog even voor het zover is gelukkig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:43

Daihyo schreef:
Ik heb een paar maanden terug een zakelijke rekening bij de Rabo geopend en ik betaal 10 euro per maand. Voor starters is het het eerste jaar gratis, waarbij ze uitgaan van de inschrijvingsdatum van de KvK.

Belangrijkste verschil is dat Rabo voor elke overboeking, zelfs elke keer je saldo checken geld vraagt. Bij KNAB heb je iets van 1000 overboekingen gratis, dus voor een klein bedrijf is het ook klaar met zes euro in de maand (was idd 5).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:49

Rex_Rolfo schreef:
Daihyo schreef:
Ik heb een paar maanden terug een zakelijke rekening bij de Rabo geopend en ik betaal 10 euro per maand. Voor starters is het het eerste jaar gratis, waarbij ze uitgaan van de inschrijvingsdatum van de KvK.

Belangrijkste verschil is dat Rabo voor elke overboeking, zelfs elke keer je saldo checken geld vraagt. Bij KNAB heb je iets van 1000 overboekingen gratis, dus voor een klein bedrijf is het ook klaar met zes euro in de maand (was idd 5).

Serieus?! Ook voor saldo checken via de app?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:53

eilleen333 schreef:

Digitale saldo- en rekeninginformatie
- Informatiekosten (RIB(Pro)/RDC/Swift/FileAct/SwiftFin)
€ 0,08500 per eenheid

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:24

Wat betreft zakelijke rekeningen: weten jullie of een zakelijke rekening bij een zzp constructie ook echt een zakelijke rekening moet zijn? Ik bankier privé bij Bunq en heb daar de mogelijkheid om een nieuw rekeningnummer aan te maken dat ik op mijn facturen kan vermelden. Mijn zakelijke inkomsten komen dan wel apart binnen maar niet op een rekening die specifiek als zakelijk aangemerkt staat. Is dat een probleem? Dat zou me namelijk 30 euro per kwartaal schelen dus op zich...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:25

Rex_Rolfo schreef:
eilleen333 schreef:

Digitale saldo- en rekeninginformatie
- Informatiekosten (RIB(Pro)/RDC/Swift/FileAct/SwiftFin)
€ 0,08500 per eenheid

Nou zeg... ik heb min saldo op dashboard staan, dat ik hem ook zie als ik nog niet ingelogd ben, dus weet niet of dat ook telt? Maar dan ga ik er rekening mee houden. Zou er anders zowat failliet aan gaan, haha!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:27

Maakt niet uit. Het belangrijkste voordeel van twee rekeningen is overzicht.

@eilleen333: gewoon je kosten specificatie nakijken

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:28

Emmaa_ schreef:
Wat betreft zakelijke rekeningen: weten jullie of een zakelijke rekening bij een zzp constructie ook echt een zakelijke rekening moet zijn? Ik bankier privé bij Bunq en heb daar de mogelijkheid om een nieuw rekeningnummer aan te maken dat ik op mijn facturen kan vermelden. Mijn zakelijke inkomsten komen dan wel apart binnen maar niet op een rekening die specifiek als zakelijk aangemerkt staat. Is dat een probleem? Dat zou me namelijk 30 euro per kwartaal schelen dus op zich...

Dat hangt van je bank af. Voor de belastingdienst etc is het niet verplicht, maar de meeste banken willen niet dat je een (goedkopere) particuliere
rekening zakelijk gebruikt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:32

Emmaa_ schreef:

Ik had 'm nodig voor de installatie van Mollie op mijn site (deel webshop). Dat kon ik niet gebruiken zonder zakelijke rekening helaas.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:46

Klopt. Ook voor koppelen met boekhoud software moet het een zakelijke rekening zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:07

Even een vraagje hier, ik ga stoppen met mijn webshop. Kan ik deze nog ergens naartoe doen of desnoods verkopen voor een heel klein bedrag of moet ik gewoon de boel opzeggen en that's it?
Als je graag wilt weten om welke het gaat even via PB :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:31

Als je iemand kunt vinden die 'm wil overnemen kun je de webshop verkopen, als je niemand kunt vinden dan niet. Simpel :+

Het is eigenlijk net een oud bankstel oid: is het een goede bank in nette staat kun je er best nog wat voor krijgen. Stelt de bank niet veel voor of heb je niet het geluk er iemand voor te vinden rest alleen nog de stort (lees, opzeggen)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:49

Gisteren een Sumup systeem besteld! :) Omdat ik als eenmanszaak ingeschreven sta bij KvK mocht dat ook met privérekening.

Dan héb ik het vast, en ga ik toch over op zakelijke rekening dan kan ik dat omzetten. Thanks voor alle input gisteren..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:33

Shaggy09 schreef:
Even een vraagje hier, ik ga stoppen met mijn webshop. Kan ik deze nog ergens naartoe doen of desnoods verkopen voor een heel klein bedrag of moet ik gewoon de boel opzeggen en that's it?
Als je graag wilt weten om welke het gaat even via PB :)

Er zijn ook websites waar je hem op kan zetten, en ik zit bijv ook in een fb groep die 'je eigen webshop' heet oid waar ik af en toe zoiets langs zie komen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:41

ik wil me graag aanmelden. wie weet vind ik hier mijn antwoorden.

sommige dingen zijn mij echt niet duidelijk. ik wil graag les gaan geven naast mijn huidige baan. (volg nu opleiding tot instructeur).

maar geen idee hoe en wat kwa belasting enz. en hoe ik zoiets ga bijhouden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:11

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:33

rien10 schreef:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ondernemer

Hier kan je veel antwoorden op je vragen vinden. Succes.

veel is duidelijk maar veel ook niet..

hoe begin ik? eerst KVK? ik moet het eerst zien voordat ik het ga snappen. nu snap ik er niks van.. heb zo cheak gedaan en dan even mijn fanatasie gebruik en ik val dan niet onder de inkomsten belasting.
Omdat ik minder verdien.. maar moet ik daarover dan wel of niet belasting betalen, en hoe zit dat dan als ze bijv via tikkie betalen.

Want zodra ik klaar ben met mn opleiding wil ik ook mezelf verzekeren enz. en daarvoor moet je kvk hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:54

Stap 1 is de KvK.
Daar kan je meteen ook een starters gesprek aanvragen en dit soort vragen voorleggen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:35

KvK is idd stap 1 en daar kan je heel veel antwoorden vinden op je vragen. Website heeft ook enorm veel info.

Betaalmethode maakt niet uit, geld wat binnenkomt komt binnen, of dat nou cash, bankoverschrijving, ideal, tikkie is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:39

Shaggy09 wat is het voor webshop?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:52

Ik verkoop sieraden en accessoires

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:20

Is er toevallig iemand van jullie die werkt met een tool waarmee klanten online direct een afspraak kunnen plannen in jouw agenda?

Zo ja welk systeem hebben jullie en heeft dit meerwaarde?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:12

Ik heb dat wel tijdelijk getest op mijn site, maar uiteindelijk niet gebruikt omdat ik altijd meer informatie nodig had. En dat was simpel een plugin via wordpress, maar werkte echt fijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:17

pluisje88 schreef:
Is er toevallig iemand van jullie die werkt met een tool waarmee klanten online direct een afspraak kunnen plannen in jouw agenda?

Zo ja welk systeem hebben jullie en heeft dit meerwaarde?

Ik vind het onhandig. Mensen weten het zelf zo in te plannen dat mijn dag vol gaten komt te zitten waarin ik net niet nog een klant kan doen. Dus ik plan zelf in.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:55

Maar je kan toch dagdelen blokkeren? Dan heb je toch altijd een aaneengesloten agenda?