Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:48

Ik snap.

Leuk trouwens dat jullie in het buitenland zitten, ben net een weekje terug uit Istanbul. Is het nog een beetje fraai weer bij jullie? :P

Shiloh

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:57

Ja hoor, beter dan in Nederland in ieder geval.

Het is regelmatig lekker genoeg om in een trui buiten te kunnen lunchen, zeker als het zonnetje schijnt.

Gemiddeld is het hier denk ik zo'n 15 graden ^^ . Ik ben hier nog een kleine maand (1 maart vlieg ik terug). En stiekem hoop ik dat er nog een dagje 20 graden tussen zit. Vooral in de laatste week dat ik lekker vrij ben.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:19

Ik heb nog afkickverschijnselen :+ (oftewel, ik ben ondertussen alweer terug helaas)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:53

Afkickverschijnselen heb ik nog geen last van gehad, ben alleen maar ontzettend blij om weer terug te zijn :o

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:11

Mijn bachelorscriptie was 9 studiepunten voor 80,000 tekens (de mijne was in totaal 45 blz maar ik had wel veel afbeeldingen), masterthesis is 14 studiepunten voor 160,000 tekens.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:26

Yasmine schreef:
Mijn bachelorscriptie was 9 studiepunten voor 80,000 tekens (de mijne was in totaal 45 blz maar ik had wel veel afbeeldingen), masterthesis is 14 studiepunten voor 160,000 tekens.
Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel pagina's 80.000 tekens ongeveer is. Met aantal woorden kan ik me er een voorstelling van maken, maar hoeveel is het ongeveer in leestekens?

Vandaag heb ik goedkeuring gehad voor mijn 1e keus van mijn onderwerp voor de bachelorscriptie: eenzaamheid in grote(re) steden :D
Ik ben echt heel erg blij, vooral omdat ik na het inleveren van mijn top 4 van onderwerpen, ik spijt had gekregen van mijn tweede keus :roll: Ben ook heel blij dat het die niet is geworden dus..

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:38

Mmm, bij mij werkt een bachelorscriptie toch ook weer anders. Het eindwerkstuk is 7,5studiepunt. Verder hoort daar nog een voorbereidend vak of een leeslijst bij van ook 7,5 studiepunt. Minimum woordenaantal is 6.000 woorden. Verder hangt het volledig af van de docent wat je gaat doen. Het verschilt per vakgebied hoe het onderzoek eruit ziet.

Szan, wat fijn dat je het eerste onderwerp kan doen! Wat voor studie doe je en wat voor onderzoek hoort er bij het onderwerp?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:16

Aaaargh, het schiet allemaal voor geen flikker op. Ik moet echt als een malle gaan schrijven, maar er komen gewoon geen woorden uit mijn vingers. Stomme ding moet ik waarschijnlijk uiterlijk 11 maart inleveren, dus ik mag er wel een beetje vaart achter gaan zetten. Bovendien moet ik over een week hier op mijn stage er al een presentatie over geven, dus daar moet ik ook flink mee opschieten. BAH ... het wil gewoon niet. Vandaag wel vrij goed gewerkt gelukkig.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:42

Fenn: ik studeer sociale geografie & planologie, en mijn afstudeerscriptie gaat over eenzaamheid in grote steden. Ik heb nog een maand de tijd voor het schrijven van mijn onderzoeksplan, dus ik kan nog alle kanten op. Ik zit nu te denken aan het vergelijken van eenzaamheid in een kleine en een grote stad. Maar dat moet natuurlijk nog veel verder afgebakend worden, maar daar heb ik nog even voor. Weet pas sinds vrijdag dat ik dit onderwerp mag gaan onderzoeken, dus ik ben nog volop aan het brainstormen :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 23:18

Hoe ga je die eenzaamheid meten? :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:44

Daar heb je mijn grootste uitdaging te pakken ;) Ik ben daar nog niet over uit, omdat ik nog geen onderzoeksvraag heb. Wil ik eenzaamheid in het algemeen gaan meten, of andere sociale processen die men voor het gemak ook onder eenzaamheid schaart, zoals sociale betrokkenheid (al makkelijker te meten) of anonimiteit? In de literatuur wordt veel over het laatste gesproken, maar je kan natuurlijk niet stellen dat anonimiteit gelijk staat aan eenzaamheid. Oftewel, ik weet het nog niet. Heb ondertussen al wel een hoop bronnen verzameld over de definiëring van eenzaamheid, en een hoop onderzoeken gevonden die eenzaamheid meten. Als je me de vraag over een maandje nog een keer stelt, heb ik wel een antwoord op je vraag. Ik moet eerst alle bronnen uitpluizen en op een rijtje zetten en afwegen wat bij mijn onderzoek past. Ik heb ook al nagedacht over de onderzoeksmethoden, maar het lijkt me slimmer om eerst voor mezelf een duidelijker afgebakende hoofdvraag te formuleren, daarna de operationalisering te schrijven (o.a. het meetbaar maken van eenzaamheid of sociale betrokkenheid oid), en daarna de pas de geschikte onderzoeksmethoden erbij te zoeken. Pfoe, ik ga me komende maand niet vervelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 09:48

Ah, het is net zo ingewikkeld als ik al vermoedde. :P

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:15

Klinkt wel heel leuk Szan! Altijd lastig met zulke concepten. Dan heb je ook nog weer het subjectieve gevoel van eenzaamheid (hoe eenzaam ben ik)want sommige mensen hebben nou eenmaal geen behoefte aan sociale contacten.. Goed onderbouwen waarom je bepaalde dingen hebt gebruikt en dan is het vaak wel goed :)

Pfoe, ik kom er weer even achter hoe moeilijk het is om goed te schrijven. Ik heb echt een fantastische begeleidster, een die altijd wil antwoorden en meedenken en die altijd heel eerlijk is in wat goed en slecht is. Door een fout in de mail is mijn voorstel 2 weken geleden niet aangekomen dus had het afgelopen vrijdag weer opgestuurd. Gisteren de feedback al in de mail. Heerlijk, een heel document met opmerkingen en wegstrepingen/toevoegingen (wel opbouwend en zeker nuttig) maar die rode dingen in je document zijn toch nooit plezierig :P

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:36

Szan, waar studeer je? Als ik vragen mag? Ik weet toevallig dat ze die studie ook in Utrecht aanbieden, vandaar. Het klinkt alsof je goed bezig bent met je onderzoeksopzet. Interessant onderwerp. Wel lastig, want je moet volgens mij ontzettend veel definiëren en verantwoorden. Succes!

Sanneh, wat prettig dat je begeleider zo snel reageert. Ik ben ook heel blij met de persoon die mij begeleid, maar het is wel een strenge. Ze wil meedenken, tot op zekere hoogte en ik ben op het moment nog veel op mezelf aangewezen := En beter dat ze nu aangeeft wat er 'slecht' is dan bij een van de laatste beoordelingen.

Shiloh, vervelend dat het op het moment niet wil! Maar als je vandaag wel vrij goed gewerkt hebt komt het vast goed. Ik zit op het moment ook in een motivatiedipje. Ik ben bezig met het meest saaie deel van mijn onderzoek en moet dit afhebben voor ik verder kan. Dit is de tweede dag dat ik er mee bezig ben en ik hoop het vandaag af te maken :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:18

Wel een erg interessant onderwerp Szan! Denk ook dat je goed bezig bent en een goed plan hebt hoe je je onderzoeks opbouw wilt gaan opzetten. Goed bezig!

Fijn Sanneh! Zo'n een begeleider. Een goede begeleider is goud waard. Ik heb het ook erg getroffen met mijn begeleider op mijn stage. Enorm veel geduld en behulpzaam. Wil me echt helpen om een zo goed mogelijk verslag te schrijven. Bijna zo erg dat ik me bijna begin te irriteren aan dat ik niet altijd de kans krijg eerst zelf te bedenken hoe ik het wil doen :+ , maar dan fluit ik haar gewoon terug. Ze is ook niet van een universiteit en dit is de eerste keer dat ze iemand begeleid.

Gelukkig ben ik gisteren naar mijn rant nog een uur of 2 echt goed bezig geweest. Toch flink opgeschoten gisteren dus. Maar ik lig nog steeds achter. Flink aan de bak dus.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:01

Sanneh: klopt, ik denk dat ik me ook ga focussen op subjectieve eenzaamheid (of een vorm daarvan). Objectief is heel moeilijk vast te stellen, en dat laat ik liever over aan een echte socioloog. Wat fijn dat je begeleider nog netjes en uitgebreid feedback heeft gegeven. Liever uitgebreide feedback dan een algemene opmerking dat je wel of niet op de goede weg bent. Daar hebben ze bij ons een handje van.

Fenn: ik studeer het inderdaad in de Domstad :D Grappig dat je daarover begint. Bijna niemand kent de studie, laat staan dat ze weten wat het is of waar het gegeven wordt. Ken je mensen die het ook studeren?

Shiloh: vervelend dat je nog steeds achter loopt, maar zo'n achterstand kan je niet in een dag of drie inhalen. Je bent zo te horen al lekker bezig met doorwerken, langzaam kom je steeds dichter bij je oorspronkelijke schema :j

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre jullie feedback van een begeleider krijgen? Bij ons is het gebruikelijk dat je onderzoeksopzet (daar krijg je 4 weken voor) beoordeeld wordt met een cijfer, en daarna kan je voor problemen ook bij je begeleider aankloppen. Maar hoofdstukken laten lezen of om uitgebreid feedback vragen, zoals ik hierboven voorbij zag komen, mag weer niet. Je begeleider ziet je scriptie pas voor het eerst bij het inleveren eigenlijk. Mijn tante heeft onlangs een studie in Rotterdam afgerond, en haar begeleider had haar concept ongeveer 10 keer doorgenomen. Dat is zo het tegenovergestelde van onze regels... Hoe zit dat bij jullie?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:34

Doorgaans leveren we bij ons het concept verslag gemiddeld 1 a 2 keer in. Afhankelijk van de tijdsdruk natuurlijk. Mijn master thesis had ik 1 keer ingeleverd voor de definitieve versie en niet eens op alles commentaar gehad. Bij ons vinden ze niet alleen belangrijk dat je zelf goed werk levert, maar ook dat je commentaar goed verwerkt.

Ik heb zowel bij mijn master thesis als bij een literatuur studie voor een vak gehad dat als ik de draft als definitieve versie ingeleverd zou hebben ik een 7,5 had gehad. Maar omdat ik de opmerkingen zo goed verwerkt had was dat literatuur onderzoek uiteindleijk een 8,5 geworden en mijn master thesis een 8.

Nu op mijn stage is het anders. Mijn begeleidster is namelijk niet degene die me gaat beoordelen, dat doen ze op de universiteit aan de hand van mijn verslag en de presentatie. Aangezien ik hier onbetaald werk, vind mijn begeleidster het voor mij belangrijk dat ik een goed verslag inlever en kijkt dus vrij intensief mee. Iets te intensief als je het mij vraagt (ik moet het toch ook zelf kunnen en verzinnen allemaal), maar ze doet haar best en weet ook niet precies hoe het werkt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 21:31

Ik kreeg wel heel uitgebreide feedback met mijn bachelorscriptie. Voor ik aan een nieuw hoofdstuk begon ging ik langs bij mijn begeleidster om te bespreken wat er juist in moest. Dan begon ik te schrijven, bij problemen mailde ik haar, en als het hoofdstuk klaar was, mailde ik het door en keek zij het na. Zij las echt alles na en bracht verbeteringen/opmerkingen aan in het document (ook bv. taalfoutjes die waren blijven staan).

Mijn huidige masterthesisbegeleider is heel wat minder behulpzaam, maar gelukkig heeft de begeleidster van mijn bachelorscriptie aangeboden om medebegeleidster te zijn, dus nu zal het vast weer hetzelfde worden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 10:06

Mijn begeleider heeft met name regelmatig gezegd dat ze mijn onderwerp geweldig vond, en zeker in het begin kreeg ik nauwelijks feedback. In tweede instantie wel, toen zei ze een aantal hele nuttige dingen (je hebt meer theorie nodig, zet er iets in over postmodernisme, zoek die-en-die auteur eens op, schrap dat stuk want dat is te langdradig). Mijn huidige begeleider hoef ik volgend jaar pas bij te schrijven, maar ik denk dat hij direct meer op de details zal gaan zitten. Specifieker advies. Ze krijgen de scriptie dus wel uitgebreid te zien voor het inlevermoment.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:32

Ik heb op dit moment dezelfde begeleiding als Yasmine beschrijft over haar bachelorbegeleider. Ik vind dit heel fijn, kan soms heel erg onzeker zijn over of ik wel de juiste lijn volg enzo. Gelukkig weet ze dat en dan krijg ik wat opbouwende feedback of juist gewoon even een aanmoediging en dan weet ik dat ik nog goed ga :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:40

*\o/* Ik heb net te horen gekregen dat ik alledrie de vakken vorig blok gehaald heb, normaal volg je er maar twee en ik was niet geheel zeker over het tentamen van één vak. Dat kwam door vragen als: 'Op welke manier beïnvloeden politieke, religieuze, economische en historische belangen van het Midden Oosten de Wereld?' je hebt hooguit één A4. Kortom vragen waar je een proefschrift mee kan vullen en waar ik zeer onzeker van werd. Toch gehaald. Dat houdt in dat ik als ik nu mijn vak haal en de deadline die voor mijn scriptie gesteld is ook dan ben ik in april klaar :D

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:10

Woeei! Nice man! Gefeliciteerd! :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:36

Wat goed Fenn +:)+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:16

Super gedaan, Fenna! +:)+ Dat is al een last van je schouders.

Ik heb morgen een thesispresentatie, echt geen zin in :+ Het zal wel prima gaan, ik moet gewoon in 10 minuten uitleggen wat mijn onderwerp is, waarom ik ervoor heb gekozen, hoe ik te werk ga, wat mijn primary sources zijn etc. Maar ik vind het zo'n nutteloos gedoe voor iets wat ik aan amper 4 medestudenten en één prof moet voorbrengen :+

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:10

Ha Yasmine, dat moest ik ook doen eergisteren!

Gefeliciteerd Fenn!