Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:57

Connepon gefeliciteerd!

Amy77: met 2 personen worden het volgens mij 2 eenmanszaken, of een VOF of een BV.
Zoek heel heel heel goed uit hoe het juridisch zit want bij een EZ en een VOF is zakelijk en privé niet gescheiden.
Stel dat het ene bedrijf verlies draait, dan wil de andere ondernemer daar niet privé aansprakelijk voor zijn en vice versa. Laat je goed voorlichten wat de gevolgen zijn van allerlei worst case scenario's.
En hoe is het vermogen verdeeld? Brengen jullie precies evenveel in om te beginnen?

Zie het als huwelijkse voorwaarden. Als je samen gaat werken zonder contracten e.d. dan lijkt het op trouwen in gemeenschap van goederen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 11:15

Connepon Gefeleciteerd!! *\o/*

Van bloggen heb ik geen verstand. Lijkt me wel leuk, maar ik weet nooit zo goed wat ik moet schrijven.
Ik heb al moeite met twitter en dat is dan maar slechts een paar tekens lang :o

Amy wat niet kan is bij Joon inschrijven en er simpel een extra btw nrtje aanhangen. Dat kun je alvast weg strepen.
Nu is het zo dat hij bij de kvk (en BD) in staat geschreven als hoefsmid en bedrijfsomschrijving. Hij kan er voor kiezen dit te laten veranderen. Hij kan er ook voor kiezen een handelsnaam aan toe te voegen (zoek bij kvk even op wat handelsnaam betekend)
Jullie kunnen er ook voor kiezen om samen een onderneming te starten. Dan kom je inderdaad vraagstukken tegen als, hoe zit dat financieel (denk ook aan het fiscaalpartnerschap etc) of als jullie perongeluk uit elkaar gaan.
Volgens mij is het ook mogelijk om ieder een eigen bedrijfje te hebben. Dus ieder zijn eigen eenmanszaak met eigen kvk en btwnr.
Pluis iig heel de site van de kvk (en BD) even uit naar de verschillende mogelijkheden.
Misschien is er wel een startersdag bij jullie in de buurt binnenkort?

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:42

Nou, ik kan nogal lekker kleppen, moet altijd oppassen dat mijn nieuwsbrieven niet te lang worden. Daarom is Twitter ook zo lastig voor me, ik kan maar zo weinig vertellen, hahaha.

@Connepon: Happy Birthday!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:53

Dank je wel allemaal!

Ik zou ook even goed advies inwinnen over wat het handigste is bij een expert. Je kunt beter een uurtje aan een expert betalen dan dat je verkeerde (soms kostbare) keuzes maakt.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:21

Gefeliciteerd, connepon!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:27

connepon85 schreef:
Dank je wel allemaal!

Ik zou ook even goed advies inwinnen over wat het handigste is bij een expert. Je kunt beter een uurtje aan een expert betalen dan dat je verkeerde (soms kostbare) keuzes maakt.

Uiteraard..ze is alleen niet bereikbaar momenteel..dus ik denk, huppa, bij jullie advies inwinnen alvast, zodat ik mn vragenlijstje completer krijg :)
Gefeliciteerd overigens, fijne dag!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:36

Connepon gefeliciteerd en een fijne dag toegewenst.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:39

Ah ja zo, dat is inderdaad wel handig
@paan dank je!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:13

Lukt het nog met alle zaken hier?

Wij krijgen vrijdag onze flyers binnen als het goed is, en intussen wil ik nog wat aan de cursussen zelf werken maar soms ontbreekt het een beetje aan inspiratie!

Ik kreeg vannacht om 3u wel nog een mailtje van iemand die het een leuk concept vond en interesse had in een cursus, dus dat is iig ook weer positief!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:08

Stille mee lezer breekt even in :D
Wil toch een zakelijke rekening openen met een krediet
Welke bank raden jullie aan

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:25

Mallootje, NEE.
Mijn eerste goede voornemen van zondag is al finaal de mist in. Wilde alleen nog van maandag t/m donderdag dingen doen en dan de andere dagen "vrij" of laatste dingen afwerken. Mijn bedachte to do voor maandag en dinsdag heb ik maar klein deel van kunnen doen...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:41

Hier wil het ook niet zoals ik het plan.

Waarom met krediet Rommulus?
Poeh, banken moet je goed met elkaar vergelijken. De ene bied die korting, de andere deze, de ene heeft dit addertje, de andere dat.
Ik heb ING zakelijk en het staat op mijn to do lijstje om weer eens een vergelijking te doen, want elk ding kost geld.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:07

Meiden, kan dit tegenwoordig nog: Gewoon je winkel op woensdagmiddag sluiten? Kom net aan bij een winkel om een pakket voor DHLforyou.nl af te geven, zijn ze gesloten!!!! 8)7 |o _-:( -:(- :x :n Zo, even afgereageerd. Nu maar weer over tot de orde van de dag.

Ook ik plan van alles, maar het loopt niet altijd goed. Echt frustrerend soms. Want dan loop ik zo achter me zelf aan. Wat ik momenteel ook weer doe. Waarschijnlijk neem ik vrijdag een vrije dag van m'n werk om alles weer even in goede banen te leiden. En dat is dan zowel prive als zakelijk nodig. :o

Heb je grote plannen Rommulus, dat je een krediet nodig hebt? Dan is het zeker zaak om ze goed te vergelijken zoals Holly al aangeeft. Ga anders eens een gesprek aan bij 2 banken waar je voorkeur naar uit gaat. Wie weet wordt je daar ook wijzer van. Zeker als je van te voren al een paar zaken voor jezelf op papier hebt staan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:09

Ik moet een diesel hebben

Ik breng de helft van mijn inkomsten weg naar de pomp
Ik cros heel nl door met een benzine die 1 op 10 rijd

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:17

Paan schreef:
Meiden, kan dit tegenwoordig nog: Gewoon je winkel op woensdagmiddag sluiten? Kom net aan bij een winkel om een pakket voor DHLforyou.nl af te geven, zijn ze gesloten!!!! 8)7 |o _-:( -:(- :x :n Zo, even afgereageerd. Nu maar weer over tot de orde van de dag.

Sja, handig is het niet. Een vriend van mij is ook starter van een franchise-onderneming, je staat dan toch in je eentje (oke, hij heeft toevallig een backup, dat daargelaten). Een familielid van die vriend is van de week overleden en de kans is groot dat zijn backup niet kan (die had toevallig die datum al moeite met personeel van zn eigen zaak). De kans is groot dat deze jongen zijn zaak helaas ook een dagje moet sluiten... Niet handig, maar je kan moeilijk de winkel opendoen zonder dat er iemand in staat ;-)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:20

rommulus schreef:
Ik moet een diesel hebben

Ik breng de helft van mijn inkomsten weg naar de pomp
Ik cros heel nl door met een benzine die 1 op 10 rijd

Dus je wil krediet om een auto aan te schaffen? Weet je zeker dat dit handig is???
Mij is aangeraden om te zorgen voor een lening voor aanschaf van dingen en krediet enkel te gebruiken voor betaling van belasting, dus tijdelijk kleine bedragen. De bank is er ook niet heel blij mee als die weet dat je met krediet een auto wil aanschaffen. (Bron: Een gastdocent tijdens mijn starterstraining, die man werkt bij een bank zakelijk...)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:24

Susanne, dat zijn noodgevallen Daar heb ik echt wel gegrip voor. Maar deze zaak is standaard woensdags om 12.00 uur gesloten.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:26

Paan schreef:
Susanne, dat zijn noodgevallen Daar heb ik echt wel gegrip voor. Maar deze zaak is standaard woensdags om 12.00 uur gesloten.

Oh zo... Ja dat is niet handig nee...

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:36

Dan moet ze vast de kinds van school halen :+

Aan de ene kant begrijp ik wel dat je daar een krediet voor af wilt sluiten, maar wegen de kosten van je krediet op tegen de kosten van je duurdere auto? + toch een risico....

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:57

Volgens mij is de rente op een lening inderdaad ook minder als op krediet. Ik weet dat ik voor mijn krediet (heb er geen, maar kan wel in de min soms :S) meer als 12% betaal! Dat tikt dan wel heel hard aan! Terwijl een lening toch minder rente heeft, of heb ik het dan verkeerd?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:22

Hilda79 schreef:
Misbruik is het niet, wel irritant. Ik word te pas en onpas gebeld of ik hier of daarin wil adverteren etc.

Wilde hier nog graag even op reageren :). Je kan je inschrijven bij het bel-me-niet-register, als je geen BV of NV hebt. Dan ben je meteen van al die telefoontjes af. Op een enkel bedrijf na die nog nooit van het bel-me-niet-register gehoord hebben :S

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:43

Zo hier ook weer even, veel te druk met opzetten van alles. Kan helaas niet uitwijden in hoe&wat omdat ik verder ook redelijk anoniem over bokt dwaal ;-) Zakelijke dienstverlening wordt mijn onderneming.
Ben dus druk met Wordpress uitvogelen. Heb een domeinnaam & wordpress account, nu gaat het echte werk beginnen. Vond die Themes wel mooi van een aantal pagina's geleden, maar ik ging eens googlen en toen liep ik wat vast. Je hebt ook gratis themes en ik zie nu door de bomen het bos niet meer... :\

Kan je ook gewoon je prive-bankrekeningnr. als je zakelijke aanhouden?? Of mag dat niet van de bank??

Twitteren is echt heel simpel hoor mensen. Ik dwing mezelf om (ja nu al) iedere dag een tweet er uit te doen. Of dat dan een retweet is van iets wat ik van iemand heb gelezen waar ik het mee eens ben, of een antwoord op een tweet is van iemand anders of gewoon een reactie of gewoon iets wat me bezig houdt.

Echt je hebt binnen no-time een tweetaccount vol hoor! Ik dacht er ook veel te moeilijk over maar je moet het maar gewoon zien als een losse www (wiewatwaar) van hyves (als je daar ervaring mee hebt) of een berichtje op facebook met wat je bezig houdt.

Lees maar eens twitterpagina's van je concurrenten, vrienden, bedrijven die je niet kent etc. dan merk je vanzelf 'oh dat kan ik ook' en dat het niet zo spannend is. Positief vind ik de sleutel, ga ajb niet klagen en zeuren op het net ;-) Tweet ze allemaal!!!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:45

Voor een financiering van een auto heb je verschillende mogelijkheden: een lening/krediet of lease.
Het rentepercentage voor een lening is vaak voor een bepaalde periode vast, voor een krediet meestal variabel. Voor een eenmalige aanschaf is een lening het meest voor de hand liggend, met een vast aflossingsbedrag per maand.
Een krediet is vooral geschikt als je af en toe bedragen moet voorschieten.
Als je een krediet gebruikt voor de aanschaf van een auto moet je wel zorgen dat het krediet binnen een bepaalde periode is afgelost, zodat je schuld terugloopt met de waardevermindering van de auto.

Leasing is er in diverse varianten, financial (alleen voor de aanschaf) of operational (voor aanschaf en onderhoud).

Ik zou gewoon bij een paar banken informeren naar de mogelijkheden en kijken wat het beste past in jouw geval.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:50

Zidore schreef:
Kan je ook gewoon je prive-bankrekeningnr. als je zakelijke aanhouden?? Of mag dat niet van de bank??

Je kunt het proberen....
Bedenk wel dat je niet bij de afdeling Zakelijk terecht kunt met vragen als je officieel alleen maar particulier klant bent.
Als je zakelijke verzekeringen af wilt sluiten, komen ze er ook achter dat je geen zakelijke rekening hebt.
Bovendien kan de tenaamstelling van de rekening dan ook niet je bedrijfsnaam zijn.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:57

Elke87 schreef:
Hilda79 schreef:
Misbruik is het niet, wel irritant. Ik word te pas en onpas gebeld of ik hier of daarin wil adverteren etc.

Wilde hier nog graag even op reageren :). Je kan je inschrijven bij het bel-me-niet-register, als je geen BV of NV hebt. Dan ben je meteen van al die telefoontjes af. Op een enkel bedrijf na die nog nooit van het bel-me-niet-register gehoord hebben :S

Ik ken het.
Bedrijven kunnen alleen adresbestanden kopen en ik vraag me af of dat dan ook werkt.