Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valeria

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:05

weet hier iemand toevallig een geschikt lettertype voor een menukaart?
loop er al een paar dagen mee te stoeien...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:19

BartVB schreef:
JolandaS schreef:
Ik heb er geen moeite mee. Als je een klein bedrijfje hebt, betaal je niet veel meer dan voor een privé-rekening. Grotere bedrijven met meer transacties betalen meer. Eigenlijk wel eerlijk: 'de gebruiker betaalt'.

Mwoh, toen ik zeg 30 transacties in een kwartaal had betaalde ik toch echt significant meer voor mijn zakelijke verhaal dan voor een normale betaalrekening. Voordelen heeft een zakelijke rekening niet, veel meer kosten wel. Echt voor alles moet betaald worden. Fraaiste actie was nog de ABN AMRO die het downloaden van transacties gratis maakte (daarvoor 5 cent (!) per transactie) wat ze groot aankondigde. Wat ze niet aangaven was dat je vanaf dat moment betaalde voor iedere zakelijke transactie die je bekeek via internet bankieren. Geldklopperij. Ik vang al geen rente op mijn betaalrekening en de rentes op de zakelijke spaarrekeningen zijn ook waardeloos, ze verdienen dus ook zonder die kosten al meer dan genoeg aan me. Daarnaast ook een 0900 nummer voor alles dat je wil doen, bankkantoren die zelden open zijn en als ze open zijn wordt je toch weer naar het 0900 nummer verwezen, etc, etc.

Als je geen enorme bergen omzet draait zou ik het mooi bij een priverekening houden. Als ze daar moeilijk over blijven doen zou ik overstappen naar een andere bank zolang ze niet duidelijk kunnen maken wat de voordelen zijn van een zakelijke rekening. Faciliteiten zijn exact hetzelfde (iig zolang je geen miljoenen omzet hebt), kosten zijn veel hoger. Rood kunnen staan op je betaalrekening: 100 euro administratiekosten :+ Overigens ook zoiets, het kunnen meenemen van je bankrekeningnummer is men ook al een jaar of 15 mee bezig, kan nog steeds niet... Volgensmij wel duidelijk dat ik geen grote fan van banken ben? :)

Hoe het precies bij ABN-AMRO zit, weet ik niet, want daar heb ik niet gewerkt. Heb alleen ervaring met de Rabobank.
Rabofoon van de Rabobank is een 0900-nummer maar er is ook een gewoon rekeningnummer (dus gratis als je een tel.abonnement met vast bedrag hebt).
Rekeningnummer meenemen van de ene Rabo naar de andere is geen probleem, maar naar bijv. ING kan volgens mij nog steeds niet.

Als je overigens een krediet op een betaalrekening aanvraagt, dan zullen de meeste banken om een salarisstrook vragen. Dat wordt een beetje lastig als je als zelfstandige werkt.

De verschillen tussen de diverse banken zijn niet erg groot. De een rekent iets andere kosten, de ander vergoed een wat andere rente, maar per saldo komt het volgens mij allemaal op hetzelfde neer: bankieren kost geld.

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:36

Logo's maak ik inderdaad in adobe Illustrator, dan kun je hem daarna voor al je toepassingen gebruiken.
Zodra mijn portfolio af is zal ik het jullie uiteraard laten zien :)

@nuage: leuk idee! Als je wil, kan ik wel een paar opzetjes maken?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:53

muireann schreef:
Logo's maak ik inderdaad in adobe Illustrator, dan kun je hem daarna voor al je toepassingen gebruiken.
Zodra mijn portfolio af is zal ik het jullie uiteraard laten zien :)

@nuage: leuk idee! Als je wil, kan ik wel een paar opzetjes maken?

Heel graag :j :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:58

Mijn logo's tot nu toe, de kleuren zijn een beetje flets door het uploaden...
Ik had eerst de bovenste gemaakt, maar misschien is het toch 'raar' om een soort van ondertitel boven de naam te zetten....
Zit nog te dubben of ik de tweede '&' vervang door 'en'.

Afbeelding

Afbeelding

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:06

Wat een leuk logo zeg! Ik vind de bovenste fijner om te zien, meer in balans lijkt het. De boventitel stoort me helemaal niet. Ik zou idd misschien de & tussen groenontwerp en creatie vervangen door het woordje "en" denk ik.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:12

Valeria schreef:

Lettertype hangt denk ik heel erg samen met de gebruikte kleur(en) en stijl van de menukaart en de zaak zelf.
Voor een menukaart voor een eetcafe kies je een andere uitstraling als voor een 5-sterren restaurant.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:17

Yucca schreef:
Mijn logo's tot nu toe, de kleuren zijn een beetje flets door het uploaden...
Ik had eerst de bovenste gemaakt, maar misschien is het toch 'raar' om een soort van ondertitel boven de naam te zetten....
Zit nog te dubben of ik de tweede '&' vervang door 'en'.

Wat een leuk ontwerp! +:)+
Ik vind de 2e het meest in balans, de 1e is wat 'drukker'.
Misschien moet je 'groenontwerp & creatie' iets minder vet doen, zodat het net wat duidelijker leesbaar is.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:20

Haha, het staat nu 1-1. Inderdaad het proberen waard om de ondertitel iets minder vet te maken.

@ Valeria: Een lettertype is inderdaad erg afhankelijk van de uitstraling van het gehele restaurant. In ieder geval geen comic sans gebruiken :+

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:21

@ Yucca, nog even over je plan voor een beurs/fair: ik wil je totaal niet ontmoedigen, maar hou er in je achterhoofd rekening mee dat mensen zeer waarschijnlijk minder enthousiast zijn als jij. Maak een goede opzet, evt samen met iemand die je ook graag in een stand wil hebben en die het ook ziet zitten, om (kom ik weer ;) ) dat voordeel voor de ondernemers duidelijk te maken. Heb je ook al nagedacht over het financiële gedeelte, bijv. wil je mensen laten betalen voor een stand? Want dat maakt het nog weer moeilijker; ik heb ervaring met het werven van sponsors en dat is al een enorme klus, terwijl mensen daarvoor vaak niet veel hoeven te doen (alleen geld overmaken, wij komen dan spandoeken/vlaggen ophalen en regelen de rest). Maar tegenwoordig is geld overmaken al iets moeilijks, bij een stand komt er ook nog moeite en standinrichting bij kijken. Ga dus niet over één nacht ijs (ik verwacht ook niet dat je dat doet hoor!).

Het lijkt me wel een heel leuk idee, een tuin/buiten-beurs, ik zie eea wel voor me en als zoiets hier in de buurt zou zijn zou ik er zeker heen gaan! :j Ga wel in de onderscheiding zitten; dus niet een buitenleven/country fair zoals er al een aantal zijn (zeker in de achterhoek).

Ik ga overigens ook voor het 2e logo. Vanwaar Wilg & wilg eigenlijk? Ik vind het niet zo lekker 'bekken'. :o

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:30

Ik heb nu een klein documentje opgezet over de beurs/fair met waarom/waar/wie/voor wie ect. met een lijst met eventuele ondernemers die ik kan benaderen. Ik ga het eerst goed uitdenken en overleggen met enkele ondernemers. In een wat grote plaats in mijn omgeving is 20 jaar (tot 2008) een tuinbeurs geweest, die altijd erg goed bezocht werd, helaas is de hal waarin dit gebeurd afgebroken en ze hebben geen geschikte andere locatie kunnen vinden. Nu ontbreekt het hier in de buurt (eigenlijk geheel Gelderland) aan een 'echte' tuinbeurs en dat vind ik toch echt jammer. Alleen is mijn doel in eerste instantie wel om ook voor mijzelf promotie te maken en niet het organiseren van zo een beurs ansich. Voor de deelnemende ondernemers is het vooral reclame maken voor zichzelf, dus dat moeten ze uit eigen zak doen. Verder zit ik nu te denken aan geen entree en geen standkosten, maar dan moet de locatie(s) wel gratis zijn.

Ik ga iig nog in contact proberen te komen met organisatoren met die oude beurs en ondernemers. Er gebeurd hier vrij veel in de omgeving, veel eigen initatieven voor kleinere open dagen/ open ateliers ect.

Kortom, misschien wordt het wat, misschien niet :D

De naam: de Wilg is één van de meest voorkomende bomen in NL en bij vrijwel bij iedereen bekend. Ik ben zelf helemaal weg van de boom en heb dan ook twee wilgen in mijn voortuin staan. De boom staat verder symbool voor betovering, vruchtbaarheid, wedergeboorte in een nieuwe gedaante en het ontwaken van sluimerende gaven en intuitie. Wilg & Wilg vond ik wel een naam die zou blijven hangen, creatief en speels klinken en ik wil graag een NL'se naam, vandaar!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:33

Ik vind het juist een leuke naam :) Als consument ben ik best gevoelig voor imago en ik moet zeggen dat ik een bedrijf met die naam en dat logo meteen zou inhuren :j
Het lijkt mij een jong bedrijf wat goed en modern werk aflevert en tevens humor heeft ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:37

JolandaS schreef:
Valeria schreef:

Lettertype hangt denk ik heel erg samen met de gebruikte kleur(en) en stijl van de menukaart en de zaak zelf.
Voor een menukaart voor een eetcafe kies je een andere uitstraling als voor een 5-sterren restaurant.

Whatever you do,

BAN COMING SANS! ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:38

Ik was afgelopen zomer op mysteryland en daar hadden ze een tent met allerlei oude hoedjes, retro trainingsjasjes, oude oma jurken ect. Daar hadden ze een ook een naam aan gehangen: VIKTOR & WOLFF, met als ondertitel: because you're worthless... :') Ik vond hem geniaal. (de naam Victor & Rolf trouwens ook).

Iemand ervaring met magneetstickers op de auto?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:39

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:42

Ja die van Vistaprint waaien er zo af.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:43

@JolandaS: Bij ondernemers ziet de bank prima wat er allemaal in/uit gaat op de rekening :) Krediet heb ik op zich niet nodig, vooral handig om b.v. 1000 in de min te kunnen zodat het grootste deel van het geld gewoon op de spaarrekening kan blijven staan. Die 1000 euro is er alleen om te voorkomen dat betalingen de mist in gaan omdat er net niet voldoende geld op die rekening staat. Daar dan 100 euro voor rekenen en flinke rentes vragen als je daadwerkelijk gebruik maakt van die faciliteit voelt voor mij nogal dubbel aan. Daarnaast is het instellen van zo'n krediet niet bepaald een grote berg werk :)

JolandaS schreef:
De verschillen tussen de diverse banken zijn niet erg groot. De een rekent iets andere kosten, de ander vergoed een wat andere rente, maar per saldo komt het volgens mij allemaal op hetzelfde neer: bankieren kost geld.

Dingen mogen best geld kosten maar ze moeten het niet overdrijven. De Rabobank zit op iets van 12 miljard (!) winst (!) in een jaar, ABN gaat wat minder doordat ze wat teveel hebben zitten gokken maar als je dat soort winsten kan draaien moet je IMO niet gaan zitten miepen over een paar cent hier en een paar cent daar zonder daar iets extras voor te leveren. Als mijn particuliere bankzaken geld zouden kosten zou ik al minder problemen hebben met het hele zakelijke rekeningen verhaal.

Wat gedateerd maar verder wel goed verhaal: http://zbc.nu/management/verbazingwekke ... geld-kost/

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:02

@Femke, zag dat je ook even hier langs bent gekomen, goed van je uitleg over facturen van particulieren.
@Yucca, je pakt het professioneel aan. Mooi logo heb je ontworpen, voor mij heel helder. Ik vind je beide logo’s er netjes uitzien, zou idd wel kiezen voor en tussen groenontwerp & creatie en vraag me stiekem af of die bomen wel perse iets toevoegen.
@HPLfoto, ben het wel helemaal met je eens dat het ontzettend belangrijk is welk image je uit wilt
Stralen met je bedrijf.
@Nuage, gefeliciteerd met je officiële inschrijving en eerste opdracht! Leuk logo!
@Xono, oei dierenartsrekeningen zijn nooit leuk, toch niks ernstigs met de paarden he?
@Bart, leuk dat je ook even hier langs piept! Goede tips trouwens.
@MDH, wat een goed nieuws allemaal, tof!
@Joyce, spannend!
@Laigo, wat een leuk bedrijfje!

Grappig trouwens dat jullie zo simpel praten over van eenmanszaak naar BV veranderen, dat heeft zijn voordelen, maar zeer zeker ook zijn nadelen, want er kleven ook nogal wat eisen aan het hebben van een BV. Bijv. op het gebied van omzet.

Weer wat nieuwe mensen erbij, leuk, leuk!

LinkedIn heb ik zelf ook, gebruik het wel om wat bij te lezen en contact te houden met mensen, maar nog niet intensief genoeg.

Ik las iets over een presentatiemap: zelf gebruik een leren map om mijn papieren in mee te nemen, voor eventuele presentaties heb ik ook nog een map die je rechtop kunt zetten.

Pensioen, wel over nagedacht, geen concrete acties ondernemen, wil eerst mijn bedrijf stabiel hebben opgebouwd. Ik ben niet zo’n fan van de meeste pensioenfondsen ,dus daar moet ik nog een mooie oplossing voor bedenken.

Heel handig heb zelf nu een NAS-server aangeschaft, heel praktisch automatisch back-up en overal waar ik ook maar ben kan ik aan al mijn documenten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:18

Ik geef Bart 100% gelijk.
Wij hebben in België trouwens lang een situatie tussen banken gehad wat jullie tussen supers hadden: oorlog om de klant.
Ik zit bij Record bank, dochter van ING, en mijn zakelijke rekening is net hetzelfde als mijn zichtrekening en ik betaal geen cent. Voor niks. Ook niet voor de visa. Ook niet voor mijn internetbankieren. Ook niet voor verrichtingen die het kantoor voor mij moet doen (ik kan nl niet internationaal betalen via internet, en met mijn zaak moet dat aan de lopende band).
Ik heb wel eens geprobeerd een NL rekening te openen om het mijn klanten makkelijker te maken. De Nederlandse banken waren een ramp aan de telefoon: grof, 20 keer doorverbinden, geen duidelijke info ("Dus als ik extra betaal, wat voor extra service krijg ik dan?" Gevolg: "Euh..."). Mij zien ze daar nooit als klant.

Ik begrijp dan ook niet dat mensen, ALS KLANT, geen eisen durven stellen aan de bank. In veel gevallen lever je veel geld aan, je doet al je verrichtingen zelf, ze verdienen geld aan jouw geld via de beurs, ze verdienen ook nog eens extra dankzij prutsen aan valutadata (je stort geld en het verschijnt pas 2 dagen later "echt" op je rekening), als je leent betaal jij rente, dus waarom zou je boven het feit dat je rente betaalt, rentedagen inlevert, en zelf eigenlijk al het werk doet, dan nog eens extra gaan betalen???

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:08

Druk bezig met mijn Linkedin profiel. Nog mensen die ik kan toevoegen aan mijn netwerk?
Hebben jullie allemaal een foto van jezelf in dat profiel?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:09

Mooier kan ik het niet verwoorden Foxy..dat is exact waar wij nu tegenaanlopen en moet zeggen, het loopt leuk op als zoals in mijn geval, ik soms wel 3 maal daags moet inloggen..doodziek. Wij overwegen dan ook een overstap. Elke bank in Nl heeft die regeling en dat is ookprima, maar alle extra's is best zuur..
en dan het geintje nog watze nietw ilden uitzoeken voor ons..ijslands bedrijf (waar wij nooit zijn geweest overigens!!) heeft een leuk bedrag aan geld van onze rekening gehaald en 3 weken laten staan op hun rekening en daarna teruggestort. Als ze dat bij iedereen doen, trekken ze daar leuke rente van. Nu is dat weliswaar iets buiten onze bank om, maar het feit dat ze ons er niet mee konden helpen en wij daarvoor op ijsland moesten wezen..maar als je eem smak geld contant komt brengen, krijg je koffie, strijkapparaat en zitten maar in apart kamertje, dan opeens kan alles.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:26

Nuage schreef:
Druk bezig met mijn Linkedin profiel. Nog mensen die ik kan toevoegen aan mijn netwerk?
Hebben jullie allemaal een foto van jezelf in dat profiel?

leuk! Voeg mij maar toe: Mariska Hanegraaf
Ik geloof dat ik een foto van mijn logo erop heb staan, maar weet het niet meer zeker haha.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:36

Elke Hertogs hier

Tja Amy, ik zou zeggen, als je kan, ga de grens over. Ik doe alles via internet want mijn filiaal zit op een uur rijden van waar ik nu woon. Het kan perfect maar de bank moet wel service bieden. Ik hoef heus geen fles wijn als ik 10.000 euro spaar. Dat soort kul hoef ik niet. Maar mijn dagdagelijkse zaakjes mogen me geen vermogen kosten, is niet meer dan logisch. Kom op, betalen per log in, waar halen ze het!!!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:38

Leuk, voeg mij ook maar toe: Stephanie Kox

Heb zelf nog geen profielfoto, omdat ik geen enkele foto daar geschikt voor vind :+

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:07

Ik heb LinkedIn maar doe d'r weinig mee. Hilda Koopmans is mijn naam.