Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:32

@ joyce2: google is op groothandel hondenartikelen en voila!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:35

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:36

Ik ben zelf niets begonnen maar werk wel bij een net startend bedrijf. Niet in de paarden maar lingerie. Mijn vader is financial trade advisor en nog iets hele moeilijke naam in ieder geval. Die zou mij altijd kunnen helpen. :) Hij heeft zat mensen met een bedrijf miljonair gemaakt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:39

Maar ik heb het idee dat een groothandel een tussenstap is... Als ik bijv. naar de groothandel ga, waar mn ouders regelmatig heen gaan, zie ik bijv. flessen wasmiddel staan, die ietsje goedkoper zijn dan bij de Appie, maar daar haal je alleen voordeel uit omdat je de BTW af kan trekken. Maar de groothandel & de appie moeten die inkopen toch ook ergens doen? Je zou toch zeg maar rechtstreekser in moeten kunne kopen, of zie ik dat verkeerd?

@LisaFaded: mag ik vragen welke lingeriezaak? Ik werk namelijk ook in een net gestarte lingeriezaak ;)

Lovepaints

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:08

Groothandel is ook een tussenstap. Meeste produkten komen van ver en moeten geïmporteerd worden met alle bijbehorende kosten en dan is het meestal niet meer rendabel om "kleine" hoeveelheden hier naartoe te halen. Dat doet een groothandel en die wil natuurlijk ook verdienen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:11

Tuurlijk, maar als de inkoop voor mij als "winkel" praktisch net zo hoog is, als de verkoopprijs waar ie voor weg gaat, is het gewoon niet rendabel om dat in te kopen! Als je bij wijze van spreken (ik noem maar wat) een halsband inkoopt voor 10 euro en hij heeft een verkoopprijs van 12,50 kom je nooit uit je kosten! Of kun je wel degelijk een redelijke marge rekenen als je inkoopt bij een groothandel?

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:17

Als iedereen altijd een redelijk marge aanhoudt (veel groothandelaar geven een advies/richtprijs mee) dan wordt de markt niet zodanig verziekt dat er niets meer te verdienen valt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:25

oohw dat is idd wel fijn, was bang dat het groothandel zou zijn zoals de Makro (ff een kromme vergelijking, haha). Want daar zijn de producten maar ietsje voordeliger dan dat ze bijv. bij de appie zijn, dus als jij daar dan ook nog eens als verkoper tussen zou moeten gaan zitten, kun je net zo goed geen handeltje beginnen ;)

Edit: Ik neem aan dat de prijzen op de groothandelsites inkoopprijzen zijn en geen verkoopprijzen?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:34

Dat is geen stomme vergelijking hoor Joyce. Tussen de groothandels zelf zit ook veel verschil.
Denk ook eens over de grens.

Georgette ik begrijp dat je er een kralen webshop naast wil doen? Dus verkoop van losse kralen en benodigdheden voor het zelf maken van sieraden?
Dan zul je een interessant assortiment moeten hebben, wil je verkopen. Er zijn er echt veel van en maar enkele die ook lopen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:41

haha, ik voel me soms zo'n nono, maar ik begin er steeds meer van te begrijpen, heb veel aan de tips gehad hier in het topic! Ik zit nu te brainstormen over een origineel concept en er begint al het een en t ander te borrelen, nu nog even goed rondneuzen op internet of dat er nog niet (of weinig) is! Ik krijg soms inspiratie om de meeste rare momenten, bijv. tijdens het kijken van Discovery ofzo, haha

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:55

Ik meld me ook :)
Ik ben van plan om vanaf januari 2011 voor mezelf te beginnen. Ik ben dramadocent/regisseur. Nu werk ik als freelancer met een VAR voor verschillende opdrachtgevers, maar ik wil zelf echt wat opzetten.
Mijn vriend heeft al 6 jaar een eigen, goed lopend, bedrijf. Dus gelukkig heb ik iemand in de buurt om advies aan te vragen. Al is het wel een hele andere branche.
Heel binnenkort heb ik een gesprek met iemand die ruimtes verhuurd. (inventariseren hoeveel dat gaat kosten per dagdeel, en hoeveel betalende klanten ik dan moet hebben)
Wat ik lastig vind, is waar ik moet beginnen.. Eerst huren en dan hopen dat ik genoeg aanmeldingen krijg, of eerst kijken hoeveel animo er is, en dan gaan huren? Daarnaast werk ik nu nog in de gehandicaptenzorg (onregelmatig) wat dus betekend dat als ik meerdere avonden wat wil gaan doen, ik mijn werk zal moeten opzeggen.. Maar wil natuurlijk niet eerst mijn zekerheid opzeggen voordat ik weet dat ik kan leven van mijn eigen bedrijfje..
Pfff, nog heeeel veel om over na te denken dus.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:59

Ik zou eerst eens rond gaan vragen of er animo voor is. Mensen die interesse hebben vraag je om hun email/telnr., dan kun je ze op de hoogte houden van de eventuele ontwikkelingen, ondertussen kun je rond kijken voor iets om te huren en als er dan voldoende Animo voor blijkt te zijn, zsm proberen wat te huren!

Tenzij je het financieel kan hebben om voor wat langere tijd te huren, zonder dat er inkomsten uit voort komen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:01

Waar je als ondernemer, of starter niet snel aan denkt, is het lezen op forums bijvoorbeeld.
Er zijn verschillende honden forums, sieraden forums, maar er zullen ook vast lingerie forums zijn :P
Mensen praten altijd graag over hun positieve, maar zeker ook negatieve ervaringen, over wat ze missen, of juist niet. Lees zulke dingen gezellig mee. Je wilt immers toch weten wat aanspreekt en wat niet.

Je informatie kan uit de meest gekke hoeken komen.
Schrijf hetgeen er in je op popt ook op een papiertje, of in een bestandje, want het is heel gemakkelijk om de draad kwijt te raken en in een tunnel terecht te komen.

Eefste eerst dingen uitzoeken, dan pas uitwerken.
Zou je het andersom doen, begin je met een kostenpost en moet je maar zien of het werkt.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:04

Ja Joyce en Holly, ik denk inderdaad dat dat het beste is.
Wel lastig waar te beginnen.. Hoe weet je dat mensen die zeggen "ja leuk, dat wil ik wel" ook echt gaan komen. Echter als je ze al laat inschrijven loop het het risico een groep niet vol te krijgen, en ze alsnog teleur te moeten stellen.
Dus biedt je al verschillende dingen aan waar mensen zich op in kunnen schrijven?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:17

Eefste, wat wil je precies gaan doen dan?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:30

Dat weet je niet. Puntje bij paaltje haken er toch een hoop af.
Ga dan ook niet uit van 100% maar bv 60%.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:31

Ik wil theaterlessen gaan geven aan verschillende doelgroepen (hele jonge kinderen, gehandicapten, jongeren en volwassenen)
Cursussen met verschillende onderwerpen (bv speltechnieken, stemgebruik enz) en een voorstellingsgroep. (deelnemen aan landelijke theaterfestivals ed)
Natuurlijk kan ik niet met al deze groepen tegelijk beginnen. Ga het rustig opbouwen. Maar moet wel ergens beginnen :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:26

Eefste, wat leuk en bijzonder! Ik heb ervaringen gehad met een cursus waarbij we moeilijke werksituaties konden oefenen met een acteur, dat was echt een super ervaring! Dat ging uit van mijn detacheringsbureau, dus ik denk dat daar ook wel een marktje zit!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:42

Eefste, kun je dan niet een ruimte afhuren per keer?
Dan heb je geen vaste kosten, maar ben je flexibeler.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:57

jaggie schreef:
Even een vraagje:
Stel ik zou mezelf aanbieden (oke dat klinkt fout :+) voor een 'stagetarief' zodat ik naast mijn gewone opdrachten ook 'leeropdrachten' kan doen, om mijn kennis verder te ontwikkelen. Als voorbeeld even: ik zou bijvoorbeeld best graag nog ervaring op willen doen op het financiële vlak (kijk ik kan wel bedrijfswaardeberekeningen etc. maken) of op cradletocradle vlak. Zou dit aanbod voor opdrachtgevers ook interessant kunnen zijn of zeggen jullie dan van nee absoluut niet doen?

Allereerst, wat is cradletocradle?
Wat betekend het? (dat is toch iets met recyclen ofzo?)
Hoe gaat het in zijn werk?
Wat doe je er mee?
etc.

Het is iets wat je zelf zal moeten bepalen, omdat jij weet wat je uit wilt stralen en of dit wel/niet past binnen je bedrijf.
Als jij deelservices aanbied, dus een pakket bestaande uit verschillende services, dan kun je voor jezelf besluiten om de dingen waar jij nog meer feeling in wilt krijgen, te beginnen met een wat lager tarief.
Je zou ook kunnen zeggen, ik laat de dingen waar ik mezelf nog niet helemaal goed in voel, even achterwegen en begin dus met een wat beperkter pakket en ga er hard aan werken om de rest bij te spijkeren. Dat kan wellicht ook via een cursus, een boek, een meeloopdag, etc etc.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 13:23

Handig zeg die uitleg over ‘Adwords’, het is dus vooral belangrijk dat je key-words neemt die passen bij je onderneming en die vaak ingetikt worden. En dan is het afhankelijk van je € hoevaak je site bezocht wordt. Las ergens anders ook nog de tip dat je je afbeeldingen op je site ook tussen ALT tags kunt plaatsen, waardoor mensen ook via gezochte afbeeldingen op je site terecht komen.

@Georgette, met meerdere sites kun je natuurlijk wel naar jezelf linken.

Wat voor site je ook maakt, offline testen is wel altijd een pre natuurlijk! Niet dat er een website de lucht in gaat die niet of slecht werkt of waar fouten in staan.

@Joyce, adressen van inkoopadressen kun je wellicht opvragen bij de KvK en anders misschien eens bedrijven benaderen die ze ook verkopen.

@Eefste, wat een leuk idee! Ik zou beginnen met het schrijven van een ondernemingsplan, zo ga je stap voor stap te werk en ga je eerst dingen uitzoeken, voordat je begint. Zou je bijv. niet kunnen beginnen met workshops op de zaterdag?

@Holly, bedankt voor je antwoord. De kern van het cradletocradle principe ligt in het concept: afval is voedsel. Dus je gaat steeds hergebruiken. Je zou dus een huis kunnen bouwen wat is gebouwd volgens de principe van cradletocradle (met bijv. natuurlijke materialen), maar ook kunnen gaan nadenken over het renoveren van een huis op een zo cradletocradle mogelijke manier. De enige manier om hier meer ervaring in op te doen is via anderen, echte opleidingen zijn hier nog niet in (wel worden er volgens mij workshops/lezingen in gegeven). Maar zo te lezen is jouw visie dezelfde als de mijne, want de ideeën die jij beschrijft, zo denk ik er ook over. Fijn om even bevestiging te lezen. Sommige mensen vinden het namelijk ‘gek klinken’ dat je als zelfstandige/expert ‘studieopdrachten’ wilt doen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:08

Om op adwords terug te komen.
Wie van jullie heeft een website en gebruikt google adwords of zou dit eens willen proberen?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 15:21

Ik heb een website, maar die is nog niet actief. Volgens mij is google adwords best interessant, en ik zou het in de toekomst best eens uit willen proberen. Maar mij lijkt het dat je hier pas profijt van hebt als je er ook genoeg geld in steekt, niet?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:36

Je moet in ieder geval heel specifieke woorden gebruiken en deze zo uniek mogelijk houden.
Met zoekwoorden als bijv "fotografie" schiet je weinig op.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:47

Niet alleen de afbeeldingen een alt tag meegeven, maar ook het bewust gebruiken van woorden, woordkeuze, technisch goed opgebouwde pagina's, goed linken (zowel intern als van buitenaf), ...