NHB Deurne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:58

Ik loop stage op Stal Ribbels in Eibergen.
Je mag de paarden rijden, ik reed er ongeveer 2 per dag en soms in/uit stappen. Verder was er in mijn voorstage een paard dat beleerd moest worden, en daar heb ik ook veel bij mogen helpen.
Paard kan ook mee, maar heeft dan geen weidegang.
Vind het er erg gezellig, en ook leerzaam. Maar ik kende de mensen daar al dus ik weet niet zeker of ' vreemden' ook meteen mogen alles mogen! :)

Ik neem mijn paard op dinsdag voor 1 dag mee, omdat zij mij ook training geeft.

Verder zitten hier in de buurt nog wel wat leuke bedrijven!
Als iemand interesse heeft (dus in de buurt van gelderland) dan kan ik wel een bericht sturen met de adressen.

annelinnie; Staat op de site van deurne, tussen de stage bedrijven! En als het goed is heb je daar op de kennismakingsdag wel wat over gehoord :)

xx_Irisje

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:45

Welke opleiding volg jij Danielle?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:51

H&H.
Rijden is dus eigenlijk niet nodig, en ja paard gaat dus mee omdat het anders onzin is om heen en weer te rijden als ik er toch al ben en zoiezo die dag les zou hebben. :)

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:24

annelinnie schreef:
Ja zouden de studenten ook even willen vermelden of je paard en jij er intern voor niets kunnen verblijven?

In 99 van de 100 gevallen wel ja. Al heb je bijvoorbeeld bij Dressuurstal van Baalen dat je 350 euro moet betalen als je je paard wil meenemen (heb ik gehoord hoor, weet het niet 100% zeker) Bij sommige bedrijven krijg je ook nog een extra vergoeding. Op mijn laatste stage bedrijf mocht ik iedere middag mee warm eten in een 4 sterren restaurant en kreeg ik nog wat geld toe.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:35

Margon schreef:
annelinnie schreef:
Ja zouden de studenten ook even willen vermelden of je paard en jij er intern voor niets kunnen verblijven?

In 99 van de 100 gevallen wel ja. Al heb je bijvoorbeeld bij Dressuurstal van Baalen dat je 350 euro moet betalen als je je paard wil meenemen (heb ik gehoord hoor, weet het niet 100% zeker) Bij sommige bedrijven krijg je ook nog een extra vergoeding. Op mijn laatste stage bedrijf mocht ik iedere middag mee warm eten in een 4 sterren restaurant en kreeg ik nog wat geld toe.

Dan wil je ook nieteens weten wat zij aan stalgeld vragen, daar is 350 slechts een klein deel van :+

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:31

Zal mijn stages eens allemaal opnoemen:
1e jaar: Hedde Jan Cazemier Manege in Tolbert (Groningen).
Gratis intern verblijf: geen stallingskosten en kosten inwoning, dus ook al je eten komt van het stagebedrijf.
Je loopt stage op de handelsstal, waar rond de 12 wedstrijdpaarden staan en rond de 8 handelspaarden/jonge dieren welke voor de handel zijn en ook weer zo verkocht kunnen worden. Bedrijf handelt veel, dus er komen en gaan geregeld nieuwe beesten. In de middaguren mag je normaliter manegeles geven, dus aan je lesgeven kom je wel.
Je kan er gebruik maken van ruime paddock's met gras en er is een stapmolen.
Ideale stage voor een 1e jaars!
Dit is trouwens het bedrijf waar ik nu op woensdagmiddag en vrijdagavond sta les te geven.

2e jaar: Stal Henstra in Drogeham (Friesland).
Gratis intern verblijf: geen stallingkosten en kosten-inwoning. Moet alleen zelf voor je ontbijt zorgen, in de middag en in de avond eet je bij je stagebegeleider.
Sportstal met concourspaarden en jonge paarden. Veel begeleiding met rijden, ook met je eigen paard. Alles wat je doet moet er wel precies gebeuren; geen half werk. Maakt relatief korte dagen: ik begon er om half 8 en was altijd rond half 4 - 4 uur klaar, incl. voeren. Dan hoeft er enkel 's avonds rond 9 uur nog een keer kuil in de boxen, maar dat deed bij mij over het algemeen mijn stagebegeleidster zelf.
Een erg leerzame stage, maar voelde mij er wel wat alleen: het blijft een sport/prive stal, waar enkel jij, je stagebegeleider, 2 - 3 andere werknemers en hooguit nog een stagiere hun werk doen. Geen aanloop van andere mensen en na 4 uur was het er op stal gewoon doods. Haha :P. Had er wel tv en internet, dus dat was wel handig.
Je kon er trouwens gebruik maken van een paddock, er is een stapmolen en voor in de winter ook een heerlijk solarium.

3e jaar: Klein Oever in Balkbrug. (Drenthe)
Heb het bedrijf al beschreven (zie vorige pagina). Ook gratis internverblijf: geen stallingskosten en kosten-inwoning. Je ontbijt, lunch en avondeten komt van het bedrijf. Ontbijt doe je alleen, middageten doe je gezamelijk (vaak met overheerlijke soep, broodjes en/of beleg van het partycentrum :9 ) en in de avond eet je bij de eigenaar van het bedrijf: zijn vrouw maakt echt overheerlijk avondeten! Haha, begin nu alweer spontaan te watertanden.
Stalling was daar dus ook gratis. Kan er gebruik maken van weidegang, paddock en er is een klein binnenbakje waar je je paard met slecht weer altijd in los kan gooien.
Ook een ideale stage voor een 1e jaars!
Ik heb deze stage echter gekozen in mijn derde jaar, omdat mijn interesses meer lagen (en liggen) in het manege-gebeuren, maar ik echter daarnaast ook aan het rijden moest blijven.
Maargoed, doordat je daar zo in het manege-gebeuren zit leer je goed omgaan met klanten, je leert er plannen, je leert er natuurlijk lesgeven en je leert improviseren ( ;) , erg handig, op welk bedrijf dan ook, haha :P )

4e jaar: Hippisch Centrum de Haerst in Zwolle (Overijssel).
Staat niet op de lijst van Deurne, aangezien Deurne vond dat er al teveel :roll: stagieres rondliepen. Ja, inderdaad, er lopen stagieres rond, maar van een heel ander caliber dan een Deurne student. Deze stage deed ik echter voor de Stoas (HBO traject; 4e en 5e jaar sta je ingeschreven bij de Stoas), dus heb me niks aangetrokken van het advies van Deurne en ben er gewoon gaan stagelopen (en ben achteraf heeeeeeel blij deze keuze te hebben gemaakt). De bedrijfsleider van dit bedrijf is Marcel Cournotte, welke ook docent is geweest op het Stoas en bijna elke BS uit zijn hoofd weet :Y) . Erg handig dus wanneer je als stoas-student daar komt en onder je stage tijd ook nog eens een aantal BS'en moet voltooien.
Dankzij dit bedrijf heb ik BS17 (optimalisatieplan voor je stagebedrijf uitwerken) tot in de puntjes kunnen voltooien en kunnen behalen. Ze gaven mij er alle ruimte en tijd om aan mijn BS'en te werken. Zo had ik elke maandag-ochtend en donderdagochtend (beiden tot half 2), de tijd om op kantoor aan mijn BS'en te werken. (In de laatste maand van mijn stage hoefde ik ook niet meer op stal te werken en mocht ik elke dag, de hele dag aan mijn schoolwerk zitten. Wat ik ook ten harte nam!) Mocht er altijd vragen stellen etc. Op de andere dagen werkte ik mee met de stalwerkzaamheden en mocht ik les geven. Reed soms, naast mijn eigen paard, een keer een wat vervelend manegepony'tje bij, maar daar hield het ook bij op. Dat was echter ook mijn eigen keuze! Wil je meer rijden, dan kan dat altijd! Wanneer je les wou mocht je dat zelf aangeven en dan werd je er ook altijd keurig bij geholpen.
Je kan er gebruik maken van paddock's, weilanden, een klein binnenbakje om los te gooien en er is ook een heerlijk solarium!
Ik sliep trouwens thuis; bedrijf was 10 minuutjes fietsen van mijn huis. Ik kende het bedrijf ook al, aangezien ik er 11 jaar op manegeles heb gezeten.
Echt een aanrader wanneer je Stoas doet, je je nog meer wil richten op het manegegebeuren en ook nog eens de ruimte wilt krijgen om je volledig op je BS'en te kunnen storten. Moet ik er wel bij zeggen dat je dit ten aller tijden wel zelf moet aangeven: hun kunnen natuurlijk niet ruiken wat jij voor school allemaal moet doen. Maar doe je dat, dan krijg je alle tijd en ruimte! En echt hoor; kies in je 4e jaar alsjeblieft een bedrijf waar je je BS'en kan doen, anders kom je in tijd nood en kan je alles nog eens gaan doen in de aansluitende zomervakantie, of nog erger: je doet er een jaar langer over. En wees ook duidelijk, bij wat voor een bedrijf je ook komt, dat je die ruimte nodig hebt.
Oja: stalling was ook gratissss!

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:22

:o
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:46

Ben je bij de Hearst geweest ja? Toen ik nog op het AOC zat had ik daar altijd les. Zucht, in de vroege ochtend dat hele roteind afleggen daarnaartoe, lees kwart over 6 in de trein! Haha.

Ik heb toen zelfs een keer op de Witte van Herman gereden, haha! Wat een bakbeest zeg! Dat was wel mooi!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:48

Dat van Van Baalen is waar, ik heb hun toen gebeld en toen ze dat zei heb ik maar gezegd dat ik dat ik dat wel heel raar vond en opgehangen. Ik heb vriendelijk bedankt voor de eer! Haha. Je werkt je wekenlang helemaal kapot, en dan kun je nog zó veel bij gaan leggen ook. Nee dankjewel!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:50

Paardebloem, 5 dagen in de week is het. Je kunt er evt. voor kiezen de weekeinden ook mee te gaan om bijv. te groomen of rijden, dat hangt van jezelf af.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:52

Nee gemiddeld 5 en een halve dag in de week.
Ik werkte bijvoorbeeld de ene week 5 dagen en de week erop 6.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:12

Chaos schreef:
Paardebloem, 5 dagen in de week is het. Je kunt er evt. voor kiezen de weekeinden ook mee te gaan om bijv. te groomen of rijden, dat hangt van jezelf af.

Nee je hebt maar recht op 1,5 dag vrij per week.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:23

Is dat zo ja? Nuja, dat wist ik niet. Wat raar ook, 5 en een halve dag. Lekker onlogisch. Maar ik doe natuurlijk H&H en hoef dus maar 3dagen in de week, en voor mij geldt zelfs al 2 dagen in de week, dus ik hoef helemaal niet zo veel stage te lopen. Maar net wat ik zeg, dat is H&H en Sport.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:53

@ Chaos: Herman is daar nu weg, is ook een nieuwe bedrijfsleider gekomen. Herman geeft er nog wel les aan de pensionklanten. Heb ook zelf les van hem gehad. Zeer sympathieke man!

@ de rest: Vanaf aankomend schooljaar zullen de werkweeken verkort worden van maximaal 45 uur naar (als ik het goed heb) 36 uur. Ook is het niet meer maximaal 5 dagen vakantie in de gehele stageperiode, maar doen de voltijd leerlingen in hun stageperiode gewoon mee met de reguliere vakanties (maargoed, wil je doorwerken, dan kan dat vast ook wel). De zomervakantie was dit jaar dan ook geen 4 weken, maar ik dacht 7 weken. Volgens mij worden de vrije dagen vanaf dit jaar dan ook geen 1,5 dag per 5 dagen,maar 2 vrije dagen per 5 werkdagen. Dus een normaal weekend. Moet van de overheid.

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit een goede zaak. Natuurlijk moet er in de paardenwereld 'hard' gewerkt worden, maar van stagieres wordt al gauw een klein beetje misbruik gemaakt, en Deurne had al van die domme regels, dus vind dit een goede ontwikkeling. Kom nou, de leerlingen 4 weken schoolvakantie, terwijl de leraren er verdorie 6 hebben, mochten het er geen 7 zijn. Dit ook met de normale schoolvakanties tussendoor. Beetje krom hoor.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:14

:)
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:41

Deurne zwakt dus nog verder af :n

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:19

Hoe bedoel je dat?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:40

Hoezo nog verder afzwakken Irisje?

Verder vind ik het er echt een beetje afhangen van je stageplek of je het leuk hebt.. maar dat is gewoon een questie van je goed orienteren en veel rondkijken denk ik! :D

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:29

Dat het met weinig stage uren nog makkelijker word om door heen te fietsen...

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:47

Vond jij al je stages gemakkelijk om doorheen te komen dan?
Gaat nog steeds om fulltime werken, en daarnaast kan je altijd nog zelf meer uren maken, mocht je dat willen (wat waarschijnlijk bij 80% toch wel gaat gebeuren). Het
is nog altijd wat je er zelf van maakt.

Vind de nieuwe regels erg redelijk. Ben zelf iemand die altijd langer door gaat dan nodig is, maar zo heb je wel duidelijkere richtlijnen waar stagebieders zich aan moeten houden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:26

Ik denk ook dat het juist een goede ontwikkeling is! Je maakt er meestal toch wel meer. Maar het voorkomt ook wel misbruik van stagiaires denk ik.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:32

Ik vind de nieuwe regels ook best redelijk.

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:38

Kan iemand mij vertellen hoeveel een polo kost :P ???
Ik kan dat werkelijk nergens vinden op de site :o

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 22:05

MeAndManuel schreef:
Kan iemand mij vertellen hoeveel een polo kost :P ???
Ik kan dat werkelijk nergens vinden op de site :o

30 euro

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 12:13

Jep 30 euro idd :P