Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:33

Min auto is ook op de zaak, dat kan wel degelijk als zzper. Kwestie van bijtelling en correctie privegebruik hanteren.

Allebei de regelingen kunnen gunstig zijn. Ik heb geen zin om kilometers bij te houden en rijd ontzettend veel, ook niet zakelijk, zit rond de 30.000 per jaar. Doordat ik gekozen heb om m volledig op de zaak te zetten, heb ik bijtelling maar....youngtimer dus dat is goed te doen. Correctie privegebruik is ook goed te doen. Daarentegen kan ik alle kosten als kosten in mijn onderneming opvoeren.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:35

Goedemorgen!

Ik ben benieuwd of ik hier mee mag komen praten. Eind januari heb ik mij bij de KvK ingeschreven met mijn kleine bedrijfje Lottie Dottie Studio. Ik maak kunst, verkoop het en organiseer workshops :)

Omdat ik ook af en toe op markten sta, ben ik aan het onderzoeken wat verstandig is om te doen. Nu neem ik betalingen gewoon contant aan, maar ik ben benieuwd of er ook pin-mogelijkheden zijn die (zeker in het begin) niet al te kostbaar zijn. Ter plekke tikkies sturen lijkt me niet ideaal, maar een pinapparaat van € 300 euro aanschaffen (daar kwam ik een aanta pagina's terug iets over tegen) is voor nu ook nog geen optie omdat ik nog niet weet waar het allemaal heen gaat.

Heeft iemand tips voor mij?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:48

Hoi hoi, welkom hier. Google eens op Pinnen via mobiel. Dan zie je een aantal voorbeelden zoals SumUp, RaboSmartPin etc. Succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:50

Ik ben erg tevreden over sumup. Uit m’n hoofd betaal je 2,75% per transactie, dus geen maandelijks abonnement of iets. Kastje is iets van €30

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:04

rien10 schreef:
Hoi hoi, welkom hier. Google eens op Pinnen via mobiel. Dan zie je een aantal voorbeelden zoals SumUp, RaboSmartPin etc. Succes

Ik las inderdaad over de dienst bij Rabo! Enige is dat ik (nog) geen zakelijke rekening heb, dat is bij hun voorwaarde. Particulier zit ik wel bij ze maar dat kan helaas niet.

SumUp heb ik ook wel over gelezen, maar loont dat bij sporadische transacties? Het zal de ene maand wel gebeuren en de andere niet, afhankelijk of ik ergens sta met mijn stand..

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:05

LadyMadonna schreef:
Ik ben erg tevreden over sumup. Uit m’n hoofd betaal je 2,75% per transactie, dus geen maandelijks abonnement of iets. Kastje is iets van €30

Oh excuus, ik zie nu jouw post. Ik ga er eens naar kijken want dit is toch wel interessant..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:08

Je kan snel een zakelijke rekening openen bij Knab. Dat is sowieso verstandig om te doen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:13

Ja, ik heb mijn zakelijke rekeningen ook bij Knab. Binnen een minuut is dat geopend.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:20

Amethyst_ schreef:
Omdat ik ook af en toe op markten sta, ben ik aan het onderzoeken wat verstandig is om te doen. Nu neem ik betalingen gewoon contant aan, maar ik ben benieuwd of er ook pin-mogelijkheden zijn die (zeker in het begin) niet al te kostbaar zijn.

In principe zijn er twee mogelijkheden:
- duur abonnement en lage kosten per transactie
- laag/geen abonnement en relatief hoge kosten per transactie.

Een winkel met tientallen transacties per dag gaat uiteraard voor die eerste oplossing, in jouw situatie is de 2e beter. Als je iets van 200 euro verkoopt kost het zo'n 5,50 aan kosten, maar het kan wel het verschil maken tussen een verkoop en geen verkoop. Op zo'n markt zullen het redelijk vaak impulsaankopen zijn waarbij je meemakt dat een potentiële klant zegt "oh wat leuk maar ik heb geen geld bij me". Dan ben je heel blij als je kunt zeggen "geen probleem, u kunt hier gewoon pinnen".

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:31

Rex_Rolfo schreef:
Amethyst_ schreef:
Omdat ik ook af en toe op markten sta, ben ik aan het onderzoeken wat verstandig is om te doen. Nu neem ik betalingen gewoon contant aan, maar ik ben benieuwd of er ook pin-mogelijkheden zijn die (zeker in het begin) niet al te kostbaar zijn.

In principe zijn er twee mogelijkheden:
- duur abonnement en lage kosten per transactie
- laag/geen abonnement en relatief hoge kosten per transactie.

Een winkel met tientallen transacties per dag gaat uiteraard voor die eerste oplossing, in jouw situatie is de 2e beter. Als je iets van 200 euro verkoopt kost het zo'n 5,50 aan kosten, maar het kan wel het verschil maken tussen een verkoop en geen verkoop. Op zo'n markt zullen het redelijk vaak impulsaankopen zijn waarbij je meemakt dat een potentiële klant zegt "oh wat leuk maar ik heb geen geld bij me". Dan ben je heel blij als je kunt zeggen "geen probleem, u kunt hier gewoon pinnen".

ja dat vind ik inderdaad een belangrijke overweging. Het gemak kúnnen aanbieden als mensen dat willen.

Wat is voor jullie reden geweest om een zakelijke rekening te openen? Het is bij mij nog zo klein dat ik geen stappen wil zetten die later niet nodig blijken. Voor hetzelfde geld loopt het uit op niets.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:38

Ook hier Sum-Up gebruiker en super tevreden. Heb 'm een paar keer per jaar nodig op evenementen en daarvoor werkt het prima.
Ook een keer een iZettle geleend, ook prima! Moet zeggen dat die stabieler was (verbinding met de SumUp valt nog wel eens weg als er veel bluetooth apparaten in de buurt zijn) maar de interface (voor ons) een stuk minder overzichtelijk. Vind ik.

Ik zou wel een zakelijke rekening openen. Kost niet veel en het is zo fijn om prive en zakelijke transacties gescheiden te kunnen houden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:47

Volgens mij moet je voor sumup een zakelijke rekening hebben

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:52

Nirvana_ schreef:
Ook hier Sum-Up gebruiker en super tevreden. Heb 'm een paar keer per jaar nodig op evenementen en daarvoor werkt het prima.
Ook een keer een iZettle geleend, ook prima! Moet zeggen dat die stabieler was (verbinding met de SumUp valt nog wel eens weg als er veel bluetooth apparaten in de buurt zijn) maar de interface (voor ons) een stuk minder overzichtelijk. Vind ik.

Ik zou wel een zakelijke rekening openen. Kost niet veel en het is zo fijn om prive en zakelijke transacties gescheiden te kunnen houden.

Ah wat fijn. Ik denk inderdaad dat ik ook daar op uit kom, een aantal keer per jaar. Ik ga informeren!

Zakelijke rekening, ik ga dat eens uitzoeken. Moet ik dan gewoon vanaf mijn privérekening een soort 'startbedrag' naar die rekening overmaken? Jullie noemen Knab, maar hoe zit dat bv bij Rabo als ik daar particulier ook zit?

Veel vragen, administratief ben ik nog niet zo sterk merk ik :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:54

Ik ben gewoon voor de goedkoopste optie gegaan, en dat was Knab in dit geval. Privé rekeningen lopen bij ABN Amro.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:54

Hier goede ervaringen met izettle. Makkelijk in te stellen met los prijzen invoeren of artikelen

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 11:56

Amethyst_ schreef:
Nirvana_ schreef:

Ah wat fijn. Ik denk inderdaad dat ik ook daar op uit kom, een aantal keer per jaar. Ik ga informeren!

Zakelijke rekening, ik ga dat eens uitzoeken. Moet ik dan gewoon vanaf mijn privérekening een soort 'startbedrag' naar die rekening overmaken? Jullie noemen Knab, maar hoe zit dat bv bij Rabo als ik daar particulier ook zit?

Veel vragen, administratief ben ik nog niet zo sterk merk ik :)

Je hoeft niet per se een startbedrag over te maken - je kan ook alles wat je verkoopt daarop laten storten en vanaf dan ook je uitgaven vanaf die bankrekening doen. Ik heb ook een prive rekening bij Rabo en een zakelijke bij Knab. Voor zover ik had gehoord is Rabobank vele malen duurder op maandelijkse basis. Dat zou je even uit moeten zoeken.
Je hebt gewoon een 2e rekening en bankpas. Zelf boek ik nog wel eens geld over en weer, dan noem ik het 'lening prive' oid en probeer ik het later weer aan mezelf terug te betalen. Of 'salaris' als je het prive wilt houden :P Voor de belastingdienst maakt dit overigens niet uit.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:00

Ik maak wel onderdeel uit van de KOR vanaf 2e kwartaal, dus aangifte hoef ik maar 1 vak te doen gelukkig.

Ik ga eens kijken bij Knab als daar de ervaringen goed mee zijn. Rabo zou meer een gemaksding zijn omdat ik daar privé ook zit, maar de kosten laag houden vind ik in dit stadium wel interessanter.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:02

Ik kan je niets vertellen over pinnen, maar qua zakelijke rekening is mijn ervaring dat de Rabobank heel veel duurder is dan Knab. Ik begon bij de Rabo, dat kostte me gemiddeld ongeveer 20 euro per maand. Bij Knab betaal ik 5 euro per maand.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:05

Mijn ervaring bij Knab is echt prima, dusdanig dat ik overweeg om van Rabo ook prive naar hun over te stappen.

Qua gemak maakt het trouwens niet heel veel uit volgens mij. Betalingen over en weer staan ook direct op je andere rekening tegenwoordig. De Knab app en omgeving werkt ook net zo fijn als Rabo (wil wel een keer een foto maken als je dat prettig vind)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:06

Bunq schijnt overigens ook prima te zijn maar daar heb ik geen ervaring mee

Daihyo

Ik heb een paar maanden terug een zakelijke rekening bij de Rabo geopend en ik betaal 10 euro per maand. Voor starters is het het eerste jaar gratis, waarbij ze uitgaan van de inschrijvingsdatum van de KvK.

Amethyst_

Nirvana_ schreef:
Mijn ervaring bij Knab is echt prima, dusdanig dat ik overweeg om van Rabo ook prive naar hun over te stappen.

Qua gemak maakt het trouwens niet heel veel uit volgens mij. Betalingen over en weer staan ook direct op je andere rekening tegenwoordig. De Knab app en omgeving werkt ook net zo fijn als Rabo (wil wel een keer een foto maken als je dat prettig vind)

Als je me dat per PB zou willen sturen heel graag :)

Wat fijn dat jullie zo bereid zijn me te helpen met informatie! Dankjulliewel.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:26

Nirvana_ schreef:

Dat wilde ik ook, maar dat kan dus niet. Ze doen momenteel geen cross selling ivm technische problemen en regelgeving. Dus als je zakelijk klant bent kun je momenteel niet ook privé klant worden. Verwachting van de dame die ik sprak was dat dat rond de zomer opgelost zou zijn.

Let wel op dat een privé rekening omgerekend wel duurder is bij Knab dan bij een Rabo/Ing. Knab is privé ook 5 euro, bij de Rabo betaal ik 2,95 geloof ik (gezamelijke rekening met 2 passen).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:28

Ik heb alles bij de Rabo, privé, zakelijk en privé creditcard. Ik vond dat net zo makkelijk, en zoals gezegd is het eerste jaar inderdaad gratis. Service van de Rabo ben ik ook altijd blij mee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:32

eilleen333 schreef:
Ik heb alles bij de Rabo, privé, zakelijk en privé creditcard. Ik vond dat net zo makkelijk, en zoals gezegd is het eerste jaar inderdaad gratis. Service van de Rabo ben ik ook altijd blij mee.

Voor mij ook de reden om bij de Rabo te blijven, ik heb daar alles al :j
En de service is meer dan prima :j
Helaas kreeg ik dat jaar niet gratis omdat mijn KvK inschrijving al van een paar jaar terug was, ook al ben ik niet zo actief geweest. Je kunt niet alles hebben :+