Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:15

rien10 schreef:
Als je geen brief hebt ontvangen, kan je ook geen bijlage bij de brief ontvangen.

:') Dat dus.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:19

Oh koekkoek }:0 ik lees idd verkeerd.
Ik dacht wel brief maar dat het online niet klaar staat.
Ik had die brief wel snel trouwens. Ook ingeschreven in december en had ruim op tijd de brief binnen voor de btw aangifte.

pluisje88

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:20

Mijn moeder heeft zich op oudjaarsdag bij de kvk geregistreerd dus kan me ergens wel voorstellen dat dat ook vertraagt.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:24

Grappig, vriendin van mij wilde ook eind december beginnen en bij haar raadde de KVK aan om te registreren per 1 januari. Ivm belastingaangifte :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:37

Net gebeld. Blijkbaar is hun brief met bijlage niet aangekomen. Ze gaan nu een duplicaat opsturen. De papieren aangifte heeft een andere termijn dus hoefden ons geen zorgen te maken over het einde van de maand zei ze.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:59

Even een vraag of ik dit goed begrepen heb: Newbie ondernemer weet niet zeker of ze de regeltjes snapt.

Ik heb geen auto van de zaak, dus ik schrijf mijn kilometers die ik zakelijk met mijn eigen auto rijdt op. Ik maak nu elke maand een factuur van de kilometers. Daarna boek ik dit aantal kilometers x 0,19 euro over op mijn privé rekening ovv "Kilometer NAAM BEDRIJF over MAAND 2020".
Dat doe ik dan goed toch? Of moet ik dan ook nog een factuur maken? Ik heb hem nu gewoon weggeboekt onder 'geld uitgegeven' en dan grootboek Kilometervergoeding.

En hoe doe ik dat met uren? Ik moet deze bijhouden voor de WW, dus ik boek ze nu wel in de boekhouding, maar zonder uurloon. Ik reken mijn klanten namelijk geen uren, maar ze betalen per dienst. Moet ik deze uren aan mezelf uitbetalen door deze te voorzien van een uurloon en dit over te boeken op mijn prive rekening?
Voor zover ik kon vinden hoeft dit niet, omdat ik mijn (ondernemers)winst weer in het bedrijf wil stoppen.
Voor mijn vaste lasten had ik afgelopen maand de WW (die wel gekort wordt uiteraard voor de uren die ik in mijn bedrijf stop), en komende periode ga ik in loondienst. Dus ik heb het geld zelf niet nodig. Dan kan ik het gewoon zo laten toch?

Tot slot ben ik benieuwd of ik ergens voordelig kan overleggen of de KOR iets voor mij is en of ik de auto die ik binnenkort ga aanschaffen zakelijk kan aanschaffen. Mijn eigen bedrijf is echt nog miniskuul, dus ik heb geen boekhouder, dat kan financieel helemaal niet uit nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:04

Als zzp'er is er geen onderscheid tussen jouw geld en het geld van je bedrijf, je bént namelijk je zaak. Je kan ook geen auto op de zaak zetten want jij bént de zaak. Ik zet altijd iets van 'salaris' in het opmerkingenveld als ik het geld van mijn zakelijke naar mijn lopende rekening overboek maar ik heb me laten vertellen dat dat helemaal niet hoeft.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:07

Ik vind het voor mijn eigen financiële overzicht wel fijn om te weten wat ik zakelijk uitgeef en wat ik prive uitgeef. Dus ik geef geen geld voor mezelf uit van de zakelijke rekening, ik maak het eerst over naar mijn priverekening zodat ik gemakkelijk kan zien wat mijn zakelijke lasten zijn, wat ik aan mezelf uitgeef, en wat ik aan reserves op kan bouwen.

Ik zet in mijn opmerkingen naar mezelf dus ook altijd prive-opname.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:15

Ik maak idd wel 'salaris' naar mezelf over en doe zakelijke aankopen met mijn zakelijke pas, maar dat is inderdaad puur voor mijn eigen overzicht en niet omdat het moet van de belastingdienst.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:41

Oké. Ik doe zakelijke uitgaven idd van de zakelijke rekening en privé van mijn privé rekening, zodat het overzicht blijft en ik ook makkelijk kan zien hoeveel verlies ik tot nu toe gemaakt heb, haha!
Moest namelijk eerst een boel inkopen voordat ik kon beginnen, maar we krabbelen al langzaam richting de plus!

Emmaa_ schreef:
Als zzp'er is er geen onderscheid tussen jouw geld en het geld van je bedrijf, je bént namelijk je zaak. Je kan ook geen auto op de zaak zetten want jij bént de zaak. Ik zet altijd iets van 'salaris' in het opmerkingenveld als ik het geld van mijn zakelijke naar mijn lopende rekening overboek maar ik heb me laten vertellen dat dat helemaal niet hoeft.

Oké, zie je, ik snap geen bal van de site van de belastingdienst
Maar dan snap ik dus niet hoe het zit met het verschil in zakelijke en privé kilometers, en een zakelijke en privé auto mbt bijtelling of jezelf kilometervergoeding betalen.

Ik vind het maar een hoop uitzoekgedoe... de k dat het voor mij voorlopig sowieso het gunstigst is om privé een auto te hebben, al klonk het btw verhaal wel gunstig als ik hem zakelijk zou aanschaffen (wat ik begreep dan tenminste).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:45

Voor zover ik weet mag je als zzp'er je zakelijke kilometers aftrekken bij je inkomstenbelasting. Dat is je 'voordeel'. Dat mag niet met je privekilometers en het kan zijn dat de belastingdienst vraagt of je dat wil aantonen in je administratie.

Een auto kopen 'op de zaak' kan dus ook niet als ZZP'er. Net als dat je niet zakelijk kan leasen. Of je de btw kan aftrekken durf ik niet te zeggen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:53

Ah oke. Ik dacht inderdaad begrepen te hebben dat ik mijn zakelijke kilometers x0,19 euro af mag trekken van mijn winst. Dus dan betaal ik over een lager winstbedrag belasting.
Maar goed, dat ze bij mij nog niet echt zoden aan de dijk hoor, haha!

Het is vooral dat iedereen om me heen roept dat ik een auto ‘op de zaak moet zetten, want dan kost ie bijna niets’. Maar ik kon al niet vinden dat het voor mij een optie was, omdat de zaak momenteel sowieso maar een klein deel van mijn inkomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:01

Bij andere rechtsvormen van een bedrijf kan het ook en dan kan het inderdaad voordelig uitpakken om het zo te doen. Als zzp'er kan je dingen wel voor zakelijk gebruik aanschaffen en dus aftrekken van de belasting, maar je moet wel kunnen onderbouwen waarom je ze zakelijk nodig hebt etc.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:05

@eilleen. Qua kikometers doe je het prima zo.

mbt je uren, je hoeft inderdaad geen uurloon aan jezelf uit te betalen.
Je kunt gewoon je bestede uren bijhouden voor het UWV.

Op de site berekenhet.nl kun je ook wel bekijken of een auto zakelijk of privé voordeliger is. Je kunt ook met een eenmanszaak een auto zakelijk aanschaffen, maar dan zit je wel met bijtelling voor de btw en inkomstenbelasting.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:09

Kan me niet voorstellen dat het klopt, dat je als zzp’er geen zakelijke auto kunt opvoeren. Een eenmanszaak kan het ook en de rechtsvorm van een zzp'er is toch ook eenmanszaak? Punt is alleen wel dat je privé niet meer dan vijfhonderd km mag rijden, anders krijg je wel te maken met bijtelling.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:49

koop je een auto van 15 jaar of ouder, dan is de bijtelling over de dagwaarde ipv nieuwprijs :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:41

Klopt, hebben wij ook maar alsnog minder dan vijfhonderd privé kilometers.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:16

Ik snap niet zo goed waarom je als zzp'er een auto niet zakelijk zou kunnen hebben. Je bent gewoon een onderneming, maar zonder personeel. Je kan gewoon een auto zakelijk aanschaffen, je kan zelfs de btw terug vragen en je kan ook gewoon leasen als dat je voorkeur heeft. Je moet alleen privé en zakelijke kilometers bijhouden. Anders zou je bijtelling moeten betalen. Bijtelling is overigens nooit meer dan de kosten die je hebt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:20

Naath86 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je als zzp'er een auto niet zakelijk zou kunnen hebben. Je bent gewoon een onderneming, maar zonder personeel. Je kan gewoon een auto zakelijk aanschaffen, je kan zelfs de btw terug vragen en je kan ook gewoon leasen als dat je voorkeur heeft. Je moet alleen privé en zakelijke kilometers bijhouden. Anders zou je bijtelling moeten betalen. Bijtelling is overigens nooit meer dan de kosten die je hebt gemaakt.

Dat zeg ik ook. Maar dat is wat anders dan een auto op de zaak. Bij een zzp constructie is de auto niet uitsluitend zakelijk of uitsluitend prive, want prive ben je ook de zaak.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:36

Ik denk dat je bedoelt dat een auto juridisch gezien niet van de zaak kan zijn. Maar fiscaal kan dat natuurlijk prima. Je koopt hem zakelijk aan, zet hem op de balans en kunt alle kosten ten laste van de winst brengen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:54

mysa schreef:
Ik denk dat je bedoelt dat een auto juridisch gezien niet van de zaak kan zijn. Maar fiscaal kan dat natuurlijk prima. Je koopt hem zakelijk aan, zet hem op de balans en kunt alle kosten ten laste van de winst brengen.

Ja, precies. Dat ik wat ik bedoelde.

Zakelijke auto: niet meer dan 500km privé, anders bijtelling
Privé auto: kilometers aftrekken van je winst.

Heb vanavond nog zitten lezen en rekenen, en omdat ik een jonge auto wil, is een privé auto voor mij gunstiger. Bijtelling zou best hoog worden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:48

eilleen333 schreef:
Heb vanavond nog zitten lezen en rekenen, en omdat ik een jonge auto wil, is een privé auto voor mij gunstiger. Bijtelling zou best hoog worden.

Haha, en vooral omdat dit Bokt is. Daar willen we een flinke auto zodat we een trailer kunnen trekken :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:08

Emmaa_ schreef:
Voor zover ik weet mag je als zzp'er je zakelijke kilometers aftrekken bij je inkomstenbelasting. Dat is je 'voordeel'. Dat mag niet met je privekilometers en het kan zijn dat de belastingdienst vraagt of je dat wil aantonen in je administratie.

Een auto kopen 'op de zaak' kan dus ook niet als ZZP'er. Net als dat je niet zakelijk kan leasen. Of je de btw kan aftrekken durf ik niet te zeggen.

Mijn auto staat op de zaak. Heb ik van mezelf overgekocht en betaal ik bijtelling over ieder jaar. Dus wat jij zegt klopt niet. Een zzp’er is ook gewoon ondernemer.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:11

Rex_Rolfo schreef:
eilleen333 schreef:

Haha, en vooral omdat dit Bokt is. Daar willen we een flinke auto zodat we een trailer kunnen trekken :D

Nou precies, haha! Het hoeft voor het werk niet, maar ben er klaar mee. Dit wordt een trekauto!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:23

Daarom heb ik onze auto ook niet op de zaak staan. Wederhelft wil een auto tussen de 4-10 jaar (kop eraf maar niet te oud) en met bijtelling over de nieuwprijs rekent dat niet. Voor de zakelijke ritten reken ik 19 ct/km, belastingvrij dus ook lekker makkelijk in de boekhouding.

Youngtimer en grijs kenteken is trouwens ook te combineren: https://link.marktplaats.nl/m1515405079