Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:45

Paypal is heel simpel aan te maken en werkt uiteindelijk relatief makkelijk. En (voor particulieren in ieder geval) gratis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:54

Nou, ik heb me aangemeld, dus we gaan het zien :) Eerst maar eens voorzichtig met 1 item beginnen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:26

Ik vind vooral die theelichtjes in meerdere kleuren hout erg leuk!
En die met dat witte biesje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:13

Ik wil me hier ook graag melden.
Werk al een aantal jaar freelance als muziekdocent/dirigent naast een baan (32u) en ga uitbreiden :D
Ik schreef al regelmatig muziek voor kleinere ensembles en daar is zoveel vraag naar dat ik dacht, waarom ga ik dat niet uitgeven?
Dus een plannetje gemaakt, muziek verzameld, naam bedacht, logo ontworpen, website in de steigers en gaan! Voorlopig nog freelance naast mijn baan, maar hopelijk in de toekomst minder baan en meer voor mezelf werken.
Zo leuk om er mee bezig te zijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:38

Kanzi schreef:
Ik vind vooral die theelichtjes in meerdere kleuren hout erg leuk!
En die met dat witte biesje.
Dank je :)
Die heeft om en om een witte en een zwarte bies, maar dat is vanaf de foto moeilijk te zien :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:03

Ik wil nog even toevoegen voor iedereen die producten verkoopt en een beetje handig is met photoshop of een soortgelijk programma, al je zelf geschikte foto's kan maken kan je heel makkelijk zelf complete mockups maken, www.designcuts.com heeft voor alles wel wat.

En als je via www.redbubble.com digitale werken verkoopt, mag je hun mockups ook gebruiken voor je eigen website en promotie.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:34

Hallo allemaal! Ik dacht, ik stel mezelf hier ook maar eens voor! Alijd handig en gezellig.

Ik ben Louise, en sinds kort officieel ZZP-er :P . Ik ben dierenarts, en naast een functie in loondienst heb ik besloten ook voor mezelf alles op te zetten. Ik kom pas net om de hoek kijken, dus ik ben nu vooral bezig om te kijken hoe ik het boekhouden goed bij moet houden. Ik ben daar niet zo'n held in.
Momenteel ben ik bezig met mijn eerste hindernis: het ontbreken van een BTW-ID (had ik inmiddels allang een brief over moeten hebben) waardoor ik nog niet kan factureren. Super handig ;) . Helaas is de belastingdienst ook niet erg bereikbaar om mij hierbij te helpen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:41

Hoi Eileen333. Balen dat je je BTW ID nog niet hebt. Ja, je kan soms lang in de wacht hangen als je de belastingdienst wilt bellen.
Ik zou wel factureren, met je BTW nummer (NLpersoonsnummerB01) Dan kan je in ieder geval je centjes binnen krijgen.
Heb je een boekhouder, administratiekantoor?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:03

Ik heb geen boekhouder, omdat ik nu echt nog maar heel weinig doe. Heb wel een boekhoudprogramma. Ben het allemaal nog erg aan het uitzoeken momenteel. Een boekhouder kan nu financieel nog niet uit, maar ik hoop dat dit snel wel kan natuurlijk.

Omdat ik nu zo weinig omzet had ik evt bedacht dat de mensen het geld op mijn prive rekening kunnen storten (totaal factuurbedrag) en dat ik, als ik kan factureren, dan zelf die facturen betaal. En dan hopen dat het snel geregeld is. Of mag dit niet? Dat kon ik niet zo goed vinden.
Anders laat ik de facturen gewoon even liggen, het zijn tot nu toe allemaal bekenden die iets willen afnemen, dus ik weet ze te vinden :P .

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:21

Alles mag. Er staat geen gevangenis straf op. Maar onduidelijk is het wel. Bovendien, als jij als veearts aan het werk bent, en je klant wil een factuur voor de verzekering, kan je dat dus niet bieden.
Ik zou er voor kiezen om te factureren met je BTW nummer, het geld laten binnenkomen op je zakelijke rekening. Dan is het mooi inzichtelijk. Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welk boekhoudpakket je gekozen hebt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:22

rien10 schreef:
Alles mag. Er staat geen gevangenis straf op. Maar onduidelijk is het wel. Bovendien, als jij als veearts aan het werk bent, en je klant wil een factuur voor de verzekering, kan je dat dus niet bieden.
Ik zou er voor kiezen om te factureren met je BTW nummer, het geld laten binnenkomen op je zakelijke rekening. Dan is het mooi inzichtelijk. Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welk boekhoudpakket je gekozen hebt?

e-boekhouden.nl omdat dat gratis was het eerste jaar (ik wil niet heel veel uitgeven voordat ik ga omzetten en mijn inventaris koste me al genoeg eerlijk gezegd. Ik bied nu beperkte diensten aan, maar dan moet je toch wel eea in huis hebben). En toen kwam ik er later achter dat ik ook kan boekhouden met mijn patientadministratieprogramma.

Heb inderdaad het btw nummer zoals je aangaf op de factuur gezet :) . Toch overzichtelijker.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:24

Ik weet niet hoe het met E-boekhouden zit, maar vanuit veel plaketten kan je factureren. Het voordeel daarvan is, dat je verkoopfactuur meteen geboekt is. Maar wellicht kan dat niet met de gratis versie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:25

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:32

eilleen333 schreef:
Hallo allemaal! Ik dacht, ik stel mezelf hier ook maar eens voor! Alijd handig en gezellig.

Ik ben Louise, en sinds kort officieel ZZP-er :P . Ik ben dierenarts, en naast een functie in loondienst heb ik besloten ook voor mezelf alles op te zetten. Ik kom pas net om de hoek kijken, dus ik ben nu vooral bezig om te kijken hoe ik het boekhouden goed bij moet houden. Ik ben daar niet zo'n held in.
Momenteel ben ik bezig met mijn eerste hindernis: het ontbreken van een BTW-ID (had ik inmiddels allang een brief over moeten hebben) waardoor ik nog niet kan factureren. Super handig ;) . Helaas is de belastingdienst ook niet erg bereikbaar om mij hierbij te helpen.

Een collega heeft, ze vandaag aan de lijn gehad: "Nog even geduld, we lopen achter."

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:09

rien10 schreef:
Ik weet niet hoe het met E-boekhouden zit, maar vanuit veel plaketten kan je factureren. Het voordeel daarvan is, dat je verkoopfactuur meteen geboekt is. Maar wellicht kan dat niet met de gratis versie.

Ja klopt, dat kan inderdaad.

Mijn patiënten programma kan dat ook, dus ik moet even kijken welke fijner werkt.

Ben benieuwd wanneer mijn btw id gaat komen, maar voor nu is het iig opgelost en kan ik aan de slag :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:11

eilleen333 schreef:
rien10 schreef:

Ja klopt, dat kan inderdaad.

Mijn patiënten programma kan dat ook, dus ik moet even kijken welke fijner werkt.

Ben benieuwd wanneer mijn btw id gaat komen, maar voor nu is het iig opgelost en kan ik aan de slag :)

Ik kan ook vanuit twee programma's factureren. Heb gekozen voor het boekhoudprogramma. Eerst met het clientsysteem gefactureerd. Importeren in boekhouding bleef een drama.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:00

Weten jullie toevallig hoe lang het duurt voor de belastingdienst heeft besloten dat je btw aangifte moet doen en die voor je klaarzet? Mijn moeder heeft zich eind dec ingeschreven bij de kvk. Normaal moet de aangifte voor het einde van Januari binnen zijn. Alleen heeft ze nog steeds geen bevestiging gehad dat ze aangifte moet doen en ook staat er online geen aangifte voor haar klaar. Ik weet niet meer zo goed hoe dat een paar jaar geleden bij mij ging, maar volgens mij duurde het in mijn geval helemaal niet zo heel lang. Ik weet het niet meer. Jullie een idee toevallig?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:10

Zou toch met spoed bellen. Ik weet het niet, daar heb ik een boekhouder voor _O- maar lijkt me dat ze gewoon aangifte moet doen en dan moet het wel echt vandaag/morgen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:38

Kan lang duren. Heb je al ingelogd via digiD? Wat kantje daar vinden?
Als er niets klaar staat kan je geen aangifte doen. Dan doe je de volgende periode over een groter tijdvak aangifte.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:39

pluisje88 schreef:
Weten jullie toevallig hoe lang het duurt voor de belastingdienst heeft besloten dat je btw aangifte moet doen en die voor je klaarzet? Mijn moeder heeft zich eind dec ingeschreven bij de kvk. Normaal moet de aangifte voor het einde van Januari binnen zijn. Alleen heeft ze nog steeds geen bevestiging gehad dat ze aangifte moet doen en ook staat er online geen aangifte voor haar klaar. Ik weet niet meer zo goed hoe dat een paar jaar geleden bij mij ging, maar volgens mij duurde het in mijn geval helemaal niet zo heel lang. Ik weet het niet meer. Jullie een idee toevallig?

Eerste keer krijg je een brief voor dacht ik, maar sowieso even bellen lijkt me het beste.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:25

rien10 schreef:
Kan lang duren. Heb je al ingelogd via digiD? Wat kantje daar vinden?
Als er niets klaar staat kan je geen aangifte doen. Dan doe je de volgende periode over een groter tijdvak aangifte.

Nee heb al 3x ingelogd waaronder vanmiddag ook nog. Er staat niks klaar voor haar dus kan geen aangifte doen daardoor. Heb alles zo voorbereid dat we het op de plek allemaal kunnen invullen mocht het toch nog komen.

Je krijgt inderdaad een brief met dat ze vinden dat je btw aangifte moet gaan doen en vanaf dat moment kun je dan aangifte doen omdat het voor je klaar staat maar weet niet meer hoe lang dat bij mij toen duurde. Ook wel een maand of 2 denk ik? Deze aanmelding is een krappe maand geleden..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:27

Gewoon afwachten dus.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:30

rien10 schreef:
Gewoon afwachten dus.

Top dank je +:)+

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:14

Ik breek even in. Bij mij zat er bij de brief dat je btw moet betalen een formulier om de eerste aangifte te doen. Deze kon niet via het portaal maar moest je echt opsturen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:15

Als je geen brief hebt ontvangen, kan je ook geen bijlage bij de brief ontvangen.