sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:29

Loon is inderdaad een delicaat ietsje, al moet ik zeggen dat ik over wat ze bieden wel tevreden ben tegenwoordig. Nu alleen nog een leuke job vinden Haha!.

Maandag ga ik solliciteren voor een functie die helemaal geweldig is, maar ook denkelijk iets te hoog gegrepen voor me Boos!. Maar dan kan ik nog een dagje assesments doen Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:54

Ik weet niet hoe het loonsverschil is tussen belgië en nederland maar hier is 1500 bruto niet veel... Enig idee hoeveel je daar dan van overhoudt?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:30

Ik vind 1500 euro voor een MBO-functie niet ontzettend weinig hoor, maar het is misschien wat aan de lage kant. Maar je kunt vast wel even rondneuzen op internet om te zien wat een normaal salaris is voor iemand in jouw functie met jouw ervaring toch Goldenflower? Ik vind salarisonderhandelen maar niets, ik ben blij dat ik solliciteer op functies waarvan de komende vier jaar al precies vaststaat wat ik ga verdienen Knipoog

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 00:07

Salarissen vindt iedereen wel moeilijk. Haha! Tong uitsteken Ik heb al een paar keer rondgekeken via google. Maar het is niet makkelijk te vinden, heb alleen één bruikbare site kunnen vinden. Maar kan niet meer vergelijkingsmateriaal vinden.

By the way, ik kreeg net een brief van het bedrijf en het was afwijzingsbrief. Huilen Er stond dat ze een kandidaat gevonden hebt die qua opleiding en/of kennis beter bij hun bedrijf paste en dat ze mijn CV en brief zouden vernietigen. Ik had gelijk na het lezen van een brief hun vacature en mijn brief verscheurd en weggegooid. Ik ben op dit moment niet blij. Boos! Ik hoop dat andere 2 reacties die ik nog moet ontvangen een stuk positiever is.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:27

Tja, je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je op iedere brief uitgenodigd wordt voor een gesprek. Als solliciteren zo gemakkelijk was... Ik denk dat iedereen hier wel de nodige afwijzingen gehad heeft. Heel vervelend, maar hoort erbij hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:39

Soda schreef:
Tja, je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je op iedere brief uitgenodigd wordt voor een gesprek. Als solliciteren zo gemakkelijk was... Ik denk dat iedereen hier wel de nodige afwijzingen gehad heeft. Heel vervelend, maar hoort erbij hoor.

Precies.
En misschien staat er nog wel een veel betere, leukere baan op je te wachten ergens.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:44

Ik kom hier even binnenvallen, ik ben ook werkzoekende sinds weken. Heb al gigantisch veel gesolliciteerd maar helaas amper wat gehoord. Dat had ik op zich van te voren al verwacht omdat ik solliciteer op functies waarvan ik geen opleiding en ervaring heb. Maar toch vanmiddag mn eerste gesprek, functie is administratief medewerker bij een verkeerssschool.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:03

Suusjwah schreef:
Ik kom hier even binnenvallen, ik ben ook werkzoekende sinds weken. Heb al gigantisch veel gesolliciteerd maar helaas amper wat gehoord. Dat had ik op zich van te voren al verwacht omdat ik solliciteer op functies waarvan ik geen opleiding en ervaring heb. Maar toch vanmiddag mn eerste gesprek, functie is administratief medewerker bij een verkeerssschool.

Waarom solliciteer je in een andere sector waarvoor je niet geleerd hebt? De werkgevers kijken ook naar het juiste achtergrond (opleidingen) en natuurlijk (relevante) werkervaringen. Als je geen juiste diploma's hebt, dan maak jezelf wel moeilijk.

Heb je wel MBO opleiding richting sector of praktijk diploma boekhouden gevolgd en eventueel diploma behaald?

Beviel je oude baan niet? Zoek je daarom om die reden in een andere sector?

Wendy schreef:
Soda schreef:

Precies.
En misschien staat er nog wel een veel betere, leukere baan op je te wachten ergens.

Dat zou wel kunnen. Knipoog

----------------------------------------------------------------------------------------------

Gelukkig is mijn dag weer goed. Haha! Na paardrijden kwam ik thuis en er lag een mail op me te wachten. Ik ben uitgenodigd om langs te komen voor een gesprek en da's volgende week. Maar ik keek wel raar op dat een gesprek circa 45 min zou duren. Verward Voorheen duurde het circa 15-30 min met een gesprek. Moet ik soms testen maken of zoiets gezien lengte van een toekomstige gesprek?

Ik hoop dat het beter gaat met deze gesprek. Deze functie lijkt me ook heel leuk. Haha! Het is namelijk salarisadministratie en dat vond ik wel leuk om te doen tijdens mijn opleiding. Tong uitsteken

By the way, hebben jullie goede en betrouwbare site om salaris van een toekomstige baan op te vragen?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:07

Er wordt wel vaker 45 minuten ingepland voor een gesprek. 15 minuten vind ik wel erg kort, dan heb je je net voorgesteld en kun je alweer gaan. Testen in 45 minuten lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk, dan zit je toch wel minimaal drie uur. Bovendien zouden ze dat van te voren zeggen en vaak zijn dat soort dingen in een tweede gepreksronde, anders is het een gigantische investering in een kandidaat die nog nooit gezien is. Maar als je het echt graag wilt weten, kun je natuurlijk altijd mailen... Pling

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:16

Bij mijn gesprekken werd er eigenlijk altijd standaard een uur gepland...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:53

Goldenflower 1500-1600 euro is netjes als je net begint zonder werkervaring. Salarisadministratie, is leuk doe ik nu ook voor een aantal bedrijven via een accountant en binnenkort komt er misschien nog en accountant bij die ze aan mij uit gaat besteden. Dat is tenminste een vast inkomen per maand, de re-integratie is namelijk heel wisselend qua inkomen.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:06

Goldenflower schreef:
Suusjwah schreef:

Waarom solliciteer je in een andere sector waarvoor je niet geleerd hebt? De werkgevers kijken ook naar het juiste achtergrond (opleidingen) en natuurlijk (relevante) werkervaringen. Als je geen juiste diploma's hebt, dan maak jezelf wel moeilijk.

Heb je wel MBO opleiding richting sector of praktijk diploma boekhouden gevolgd en eventueel diploma behaald?

Beviel je oude baan niet? Zoek je daarom om die reden in een andere sector?

Zo pardon hee..

Ik heb allemaal diploma's van opleiding detailhandel. En ik ben nu toe aan een nieuwe uitdaging, iets totaal anders. Daarom ben ik nu aan het solliciteren voor de functie receptioniste/administratief medewerker. Heb vanmiddag een gesprek gehad en het ging erg goed. Ze heeft er deze week nog een paar sollicitanten dus ik weet nog niet of ik word uitgekozen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:06

Goldenflower, dat ben ik niet met je eens. Buiten mijn HAVO heb ik geen enkele opleiding, en toch heb ik nooit moeite gehad om een fijne baan te vinden en vaak een stap hogerop te komen. Ook voor mijn huidige functie heb ik geen relevante opleiding of cursus. Mensen die hier solliciteren worden aangenomen op hun uitstraling, wij hebben vaak starters. Of iemand nu verpleegkunde heeft gedaan of schoevers maakt me niet uit, een goed gevoel is belangrijker...

Qua salaris, ik denk dat je met 1500 heel netjes zit als beginsalaris voor een MBOer.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:26

Mijn gesprekken duren idd ook meestal een uur. Maar een half uur schijnt ook heel normaal te zijn. Mijn laatste gesprek duurde een half uur, maar omdat het zo kort voelde had ik gelijk het idee dat het niet goed zat...
Meestal geven ze bij mij trouwens niet aan hoe lang het gaat duren..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:31

1500-1600 voor een MBO opleiding? Of gewoon als startende?

Ik had vandaag bij de bank het (2e) gesprek met de recruiters van de bank zelf. Ik had eerst een verkeerde routebeschrijving gekregen, dus ik zat mooi verkeerd Huilen van het lachen Gelukkig alles recht gebreid door uitzendbureau.
Gesprek zelf ging imo niet helemaal lekker, ging slechter dan ik had gehoopt. Was 1 vraag die ik niet helemaal goed kon beantwoorden en het verkoopgesprek kreeg ik naderhand een aantal tips mee waar ik beter op in moest haken. Was een beetje zenuwachtig, dus ik twijfel Nagelbijten / Gniffelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:25

De gesprekken die ik doe duren meestal een uurtje Ja

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:26

WenK schreef:
Qua salaris, ik denk dat je met 1500 heel netjes zit als beginsalaris voor een MBOer.

Bij mij op het HBO werd tijdens een sollicitatietraining 1600 tot 1800 als indicatie van beginsalaris aangegeven voor een startende HBO-er Bedrijfseconomie. Hoe ik dat moet vergelijken met een startende MBO-er weet ik eerlijk gezegd niet.

Bij ons wordt voor een gesprek altijd een uur ingepland, maar afhankelijk van de kandidaat kan dit in- of uitlopen. Sommige staan binnen een half uur al weer buiten en andere zitten bijna anderhalf uur.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:59

Falona schreef:
WenK schreef:

Bij mij op het HBO werd tijdens een sollicitatietraining 1600 tot 1800 als indicatie van beginsalaris aangegeven voor een startende HBO-er Bedrijfseconomie. Hoe ik dat moet vergelijken met een startende MBO-er weet ik eerlijk gezegd niet.

Bij ons wordt voor een gesprek altijd een uur ingepland, maar afhankelijk van de kandidaat kan dit in- of uitlopen. Sommige staan binnen een half uur al weer buiten en andere zitten bijna anderhalf uur.

Ik ben idd starter. Ik heb bijna geen werkervaring als je stage-ervaringen niet meetelt. Dan ben ik blij om te horen dat toch nette bedrag is. Ik wist niet of dat te laag was of iets dergelijks. Helaas hebben we op school niet veel meegekregen qua sollicitatie en startsalaris. Dit alles is een leerproces voor me.

Ik heb weer wat geleerd met dank aan jullie. Knipoog Bij mij gaven ze niet aan hoe lang gesprekken zou duren totdat ik mail van gisteren kreeg. En bij alle gesprekken duurde nooit langer dan halfuur. Ik wist niet of dat normaal was of niet. Clown

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:45

Minimumloon is 1335 euro brutoe, dus als MBO mag je daar best 200 boven zitten en als HBO is 1800 netjes (maar voor alles geldt dat de marktwerking meespeelt, veel vraag weinig kandidaten verhoogt het salaris of andersom).

Ik heb net een gesprek met het UWV gehad en zit nu in een dilemma. Als ik door ga met mijn eigen zaak heb ik geen recht op WW, als ik stop krijg ik de volledige WW. Voordeel als ik doorga hoef ik niet te solliciteren, nadeel ik krijg geen aanvulling op hetgeen ik nu verdien. Eigenlijk wil ik niet stoppen maar mijn huishouden moet ook blijven draaien natuurlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:57

Dat is een moeilijk dillemma...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:11

Inderdaad en ik heb net nog een telefoontje gehad dat het bedrijf waar ik vorige week gesolliciteerd heb, mij heel graag wil hebben zelfs met mijn te hoge salaris voor hun begrippen. Dus donderdag ga ik op gesprek, luisteren wat ze te bieden hebben kan in ieder geval geen kwaad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:19

Dus als ik 1600 aangeboden krijg als HBO'er dan werk ik eigenlijk voor een mbo loon Nagelbijten / Gniffelen ?

de bank gaat niet door Verdrietig
Had het wel verwacht, ik baal d'r wel een beetje van. Gesprek ging gewoon niet zo als ik had gehoopt. En daar hangt toch veel vanaf Boos!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:26

1600 is voor een HBO'er idd wel laag ja. Ik neem altijd mijn loon van nu als basis; ik heb nu een baantje op MBO niveau van 20uur waar ik circa 850 bruto mee verdien. 40 uur moet voor mij dus minstens 1700 euro opleveren Knipoog Sowieso heb ik nog niet meegemaakt dat mij minder geboden werd...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:30

Ik had vorige week een gesprek en zit zelf op 1800 a 1850. (is bespreekbaar) Ik was zélf naar rond de €1700 gegaan. Die man bood €1600 aan. (vanwege gebrek aan ervaring) Nu wist hij ook nog niet eens zeker of de baan vrijkwam, maar ik vond het dus wel erg laag. Maar dat klopt dus ook.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:51

Ik zit inderdaad dan wel heel hoog met mijn eis, bijna 4 jaar werkervaring en HBO opleiding 2700 voor 36 uur, oepsie en ik mag nog langskomen ook.