Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:12

Bedankt allemaal! Zeker heftig ja, ik weet ook niet hoe ik er mee om ga maar tot nu toe werkt het! Ik heb het 'geluk' dat hij geen lang ziektebed heeft gehad, geen ongeval of wat dan ook; er zijn geen vragen of boosheid waar je mee blijft zitten, het is gewoon zomaar uit het niets gebeurd maar wel iets wat in de familie voor komt.

Ook nog even leuk nieuws vandaag: Ik ben aangenomen bij een salesbedrijf in Groningen! Ik wilde sowieso een baantje hier in groningen erbij zoeken (thuisthuis werk ik nog in de horeca) maar door mijn vader zn overlijden is dat iets sneller op gang gekomen dan in eerste instantie de planning was. Maar ik ben blij! Het verdient daar erg goed en de sfeer was onwijs leuk dus ik heb zin om met een nieuwe uitdaging aan de slag te gaan :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:00

Welkom, Rosa! Nog gecondoleerd met je vader, zo plots. :(:) Ik weet er helaas alles van. Goed dat je toch doorzet en voor je studie gaat! Fijn dat je ook een leuke bijbaan hebt gevonden.

Ik zit op dit moment even in een dip. Over iets minder dan 2 weken heb ik een tentamen Psychologie, een vak dat mij absoluut niet ligt. Diezelfde week heb ik een tentamen Personen- en familierecht en Vreemdelingenrecht en gek genoeg heb ik daar geen stress voor. Wat ik ook doe, de stof van psychologie blijft gewoonweg niet hangen.

Heeft iemand tips om zoiets het beste te leren? Wat ik tot nu toe heb gedaan is samenvatten, belangrijke termen markeren en digitale flashcards maken, maar het lukt me gewoon niet.. ik onthoud het niet! :(

jasmijn16

Re: Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:11

Bij mij wordt het aangeraden om filmpjes met uitleg te kijken. Ik ben iemand die wel een heel boek kan leren, maar daar echt geen motivatie en voordelen uit kan halen. Pbv docent kwam daar mee, door eerst filmpjes over het onderwerp op te zoeken en die te kijken activeer je je hersenen zegmaar. Zo kun je daarna nog gewoon wat uit het boek lezen en zul je dat makkelijker opnemen. Voor mij werkt dat erg goed!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:37

Filmpjes kijken is een goed idee, dankjewel! Ik kan normaal gesproken goed uit boeken leren, maar deze stof blijft simpelweg niet hangen. Ik begrijp vaak wel wat ik lees, maar zodra ik het toe moet passen gaat het fout! Al die psychologische termen maken me gek. :')

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:25

Bedankt GrumpyCat!
Ben je bekend met het gebruik van flashcards? Misschien is dat een idee voor je tentamen. Zelf had ik er tot vorig blok geen ervaring mee maar het heeft me wel enorm goed geholpen!

Ik heb de 31e mn tentamen maar komende week nog enorm veel deadlines etc. Of niet zozeer veel, maar mn projectgroep is dit blok niet heel geweldig waardoor het allemaal op mij met nog 2 anderen terechtkomt, waar we erg veel werk aan hebben.. ik hoop maar dat alles op tijd en van goede kwaliteit af is!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:31

Iedereen alvast heel veel succes met leren voor de tentamens!

Ik heb de komende tentamenweek gelukkig maar 1 tentamen. Denk dat die niet heel veel voorstelt omdat de iedereen uit de klas na een half uur klaar was de vorige keer.

Voor de rest wel heel veel deadlines van praktijkopdrachten de komende twee weken.
Komende week 1 die ik gelukkig al af heb en een herkansing van een praktijkopdracht waar ik maar niet verder mee kom. Ik vind de opdracht echt verschrikkelijk en al mijn ideeën voor dat vak zijn ondertussen echt op :')
De week erna nog 3 praktijkopdrachten die ik gelukkig wel leuk vind en dus ook al verder mee ben.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:09

WenMLove schreef:
Bedankt GrumpyCat!
Ben je bekend met het gebruik van flashcards? Misschien is dat een idee voor je tentamen. Zelf had ik er tot vorig blok geen ervaring mee maar het heeft me wel enorm goed geholpen!

Ik heb de 31e mn tentamen maar komende week nog enorm veel deadlines etc. Of niet zozeer veel, maar mn projectgroep is dit blok niet heel geweldig waardoor het allemaal op mij met nog 2 anderen terechtkomt, waar we erg veel werk aan hebben.. ik hoop maar dat alles op tijd en van goede kwaliteit af is!

Flashcards gebruik ik inderdaad ook via de website StudyBlue. Sinds gisteren ben ik begonnen aan het maken van een memory spel, waarbij ik op het ene kaartje het begrip heb geschreven en op het andere kaartje de definitie. Op deze manier hoop ik het leren van psychologie ook leuker te gaan vinden. :+

Vervelend dat je projectgroep niet zo fijn is. Helaas heb je het niet altijd voor het uitkiezen.. :(

Iedereen succes met leren!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 22:12

Hoe gaat het hier met iedereen?

Ik heb dinsdag mijn kennismaking en zal vanaf 7 februari ook weer echt gaan studeren. Ik heb er echt ontzettend veel zin in, maar ik vind het ergens ook best wel spannend omdat ik moeilijk een inschatting kan maken hoeveel tijd/moeite het me gaat kosten.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:13

Ik leef weer xD Afgelopen week 5 tentames gemaakt! Dus het was 2,5 week hel!

Kan ik begrijpen! /gaat vast goed komen!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:14

Voor mijn gevoel kom ik om in de leerstof :Z
Wel afgelopen donderdag vpk rekenen gehaald met een 10 (maar dat moest ook wel want je mag maar 1 fout maken en dan heb je al een 5,5)
Maandag anatomie.. Ben benieuwd.. Oefentoets ging best okee, had 30 vd 40 goed, dus 75% ofzo, en moet 63 halen.. 2 vd 4 onderdelen heb ik wel redelijk onder de knie, het hormoonstelsel is een drama (maar hormonen vind ik sowieso ruk :') ) en voeding ken ik gelukkig al een beetje uit het dagelijks leven maar daar moet ik ook nog wel even voor gaan zitten...
Merk alleen dat ik op school veel beter leer dan thuis... Maar heb m maandag ook al best wel vroeg dus moet de laatste dingen eigenlijk morgen echt wel kennen.. ;(
Dinsdag nog 2 praktijktoesten, donderdag 2 QMP, vrijdag herkansing HBT en de maandag daarop de bloktoets...
Is het al halverwege februari? _O-
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 28-01-17 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 23:16

Hoe is het voor je gevoel gegaan, Sanne?

Succes de komende twee weken, Blacky94. Het komt vast goed!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:18

Hier het 2e blok afgesloten afgelopen week. Samen met ander meisje van m'n projectgroep een presentatie gehouden in de collegezaal. En dat ging verrassend goed gelukkig. Komende week tentamenweek en de week erna hertentamenweek. Ga ervanuit dat ik niet hoef te herkansen, maar je weet het nooit natuurlijk. Bedrijfseconomie, kennistoets waarbij we 70 procent moeten scoren, Engels accesment en eindgesprek van dit blok.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 23:23

Nuray schreef:

Over research methodes hebben we het gewoon niet (Het hele jaar niet zo een flut vak). De rest ging erg goed volgens mij!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:34

Heel veel succes allemaal met tentamens! Klinkt als een hele berg werk zo, als iedereen het even benoemt
Ik heb afgelopen donderdag nog in de les report writing gehad, dat ging wel prima volgens mij. Vrijdag fotografie & interviewen ingeleverd en zaterdag m'n eindrapport van project.. Heerlijk stressvol weekje haha. Morgen heb ik m'n eindpresentatie, dat komt vast wel goed, maar dinsdag heb ik m'n tentamen en dat wordt nog lastig om het te halen..!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:59

Hallo! Aangezien ik vanaf februari weer ga studeren, meld ik mij hier ook maar. :D Ik begin aan de deeltijdstudie docent Nederlands. Omdat ik al een graad in een ander vak gehaald heb, duurt de opleiding nu twee jaar i.p.v. vier. In principe volg ik alleen de taalgerelateerde vakken en hoef ik maar één stage te lopen. Hopelijk krijg ik ook deels vrijstelling voor mijn eindonderzoek.

Iedereen de komende weken veel succes gewenst met de tentamens en het hervatten van de studie. :D

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:51

Wat leuk dat je al bijna begint met je studie, Nuray! :D

Welkom Adamootje! Docent Nederlands, lijkt mij een super leuke studie! Ook fijn dat je hem verkort kan doen.

Ik zit momenteel in spanning. Over 2 uurtjes heb ik een tentamen recht. Op zich voel ik me zeker genoeg voor dit tentamen; ik heb veel voorbereiding getroffen. Donderdag heb ik een tentamen psychologie, daar zie ik wel echt als een berg tegenop!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:23

Succes GC!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:44

Ik zal ook weer eens wat van me laten horen.

Nuray, wat leuk dat je school alweer bijna begint! :)
Welkom Adamootje! Succes met je studie :D Fijn dat je opleiding nu minder lang is en dat je vrijstelling hebt voor bepaalde dingen, dat scheelt een hoop denk ik.

Ik zit momenteel ook volop in de tentamenstress, vandaag tentamen privaatrecht gemaakt, ging onwijs goed. Maar bij 1 casus raakte ik volledig in paniek, dus die is volledig fout ben ik bang (heb al weinig opgeschreven). Dat was een casus van 40 punten en in totaal waren er 100 punten.. Dus ik baal :(
Iedereen die nog in de tentamens zit succes :D

Ik heb morgen juridische vaardigheden (databanken), woensdag nog psychologie&sociologie en moet vrijdag een essay schrijven.. Ben er nu na vandaag alleen wel even klaar mee, maatgoed, ik ga me er zo nog maar even toezetten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:21

Welkom Adamootje! Fijn ook dat je vrijstelling kan krijgen, wat heb je hiervoor gedaan?
GC hoe ging het??
Iselda balen van die laatste casus! Hopelijk valt het mee! Hoeveel punten moet je halen voor een voldoende? Veel succes nog de rest van de week!

Hier ging het vanmorgen verrassend goed :oo Zag er afgelopen week nog best wel tegenop, maar ben gister ook weer de hele dag bezig geweest met leren en zowaar viel ineens het kwartje mbt de hormonen en hun invloed op elkaar *\o/*
Ik had 84% :wow: Nu kwamen er ook wel een aantal vragen uit de oefentoets terug, maar ik dacht echt dat die computer een grapje maakte want dit had ik nooit verwacht. Was allang blij geweest als ik überhaupt een voldoende had gehaald dus ben hier zo blij mee :D Echt een last van mijn schouders, moet me er nu alleen wel weer toe zetten om ook voor de rest te gaan leren..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:24

xJurdyWonanx schreef:
Hier het 2e blok afgesloten afgelopen week. Samen met ander meisje van m'n projectgroep een presentatie gehouden in de collegezaal. En dat ging verrassend goed gelukkig. Komende week tentamenweek en de week erna hertentamenweek. Ga ervanuit dat ik niet hoef te herkansen, maar je weet het nooit natuurlijk. Bedrijfseconomie, kennistoets waarbij we 70 procent moeten scoren, Engels accesment en eindgesprek van dit blok.

Fijn dat de presentatie die je moest houden goed gegaan is, dat lijkt me toch best spannend in zo'n grote collegezaal. Succes met je tentamens deze week.

Sanne_com schreef:
Nuray schreef:

Over research methodes hebben we het gewoon niet (Het hele jaar niet zo een flut vak). De rest ging erg goed volgens mij!

Jammer dat Research Methodes niet helemaal goed ging, maar wel fijn dat de rest goed ging voor je gevoel. Dat lijkt me een hele geruststelling.

WenMLove schreef:
Heel veel succes allemaal met tentamens! Klinkt als een hele berg werk zo, als iedereen het even benoemt
Ik heb afgelopen donderdag nog in de les report writing gehad, dat ging wel prima volgens mij. Vrijdag fotografie & interviewen ingeleverd en zaterdag m'n eindrapport van project.. Heerlijk stressvol weekje haha. Morgen heb ik m'n eindpresentatie, dat komt vast wel goed, maar dinsdag heb ik m'n tentamen en dat wordt nog lastig om het te halen..!

Hoe is je eindpresentatie gegaan? Succes met je tentamen morgen. :)

Adamootje schreef:
Hallo! Aangezien ik vanaf februari weer ga studeren, meld ik mij hier ook maar. :D Ik begin aan de deeltijdstudie docent Nederlands. Omdat ik al een graad in een ander vak gehaald heb, duurt de opleiding nu twee jaar i.p.v. vier. In principe volg ik alleen de taalgerelateerde vakken en hoef ik maar één stage te lopen. Hopelijk krijg ik ook deels vrijstelling voor mijn eindonderzoek.

Iedereen de komende weken veel succes gewenst met de tentamens en het hervatten van de studie. :D

Welkom! Waar ga jij studeren? Ik begin ook per februari aan een deeltijdopleiding en heb er echt ontzettend veel zin in. Fijn dat je de opleiding verkort kan volgen, dat scheelt toch weer. :)

GrumpyCat schreef:
Ik zit momenteel in spanning. Over 2 uurtjes heb ik een tentamen recht. Op zich voel ik me zeker genoeg voor dit tentamen; ik heb veel voorbereiding getroffen. Donderdag heb ik een tentamen psychologie, daar zie ik wel echt als een berg tegenop!

Succes met je tentamen, al ben je al klaar als je dit leest... Hopelijk valt psychologie donderdag mee.

Iselda schreef:
Ik zit momenteel ook volop in de tentamenstress, vandaag tentamen privaatrecht gemaakt, ging onwijs goed. Maar bij 1 casus raakte ik volledig in paniek, dus die is volledig fout ben ik bang (heb al weinig opgeschreven). Dat was een casus van 40 punten en in totaal waren er 100 punten.. Dus ik baal :(
Iedereen die nog in de tentamens zit succes :D

Ik heb morgen juridische vaardigheden (databanken), woensdag nog psychologie&sociologie en moet vrijdag een essay schrijven.. Ben er nu na vandaag alleen wel even klaar mee, maatgoed, ik ga me er zo nog maar even toezetten.

Wat vervelend dat net die ene casus niet helemaal lekker liep.. Succes met de tentamens die er nog aan zitten te komen, je kunt het!

Blacky94 schreef:
Hier ging het vanmorgen verrassend goed :oo Zag er afgelopen week nog best wel tegenop, maar ben gister ook weer de hele dag bezig geweest met leren en zowaar viel ineens het kwartje mbt de hormonen en hun invloed op elkaar *\o/*
Ik had 84% :wow: Nu kwamen er ook wel een aantal vragen uit de oefentoets terug, maar ik dacht echt dat die computer een grapje maakte want dit had ik nooit verwacht. Was allang blij geweest als ik überhaupt een voldoende had gehaald dus ben hier zo blij mee :D Echt een last van mijn schouders, moet me er nu alleen wel weer toe zetten om ook voor de rest te gaan leren..

Whoehoe! Wat fijn dat het zo goed ging. *\o/* Succes met leren voor de rest.

Ik ga zo even de laatste spullen aanschaffen om te kunnen starten (weekplanner, pennen, markers, schriften, enz.) en dan is het even afwachten tot ik mijn boeken binnen krijg. Morgen heb ik een kennismakingsdag en dan is volgende week dinsdag mijn eerste lesdag.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:29

Veel plezier Nuray! :D
Je ging voltijd doen toch?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 14:39

Ik ga de duale/deeltijd variant van SPH doen en werk dan daarnaast 24 uur. :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:49

Ooh toch wel duaal, ik wist het al niet meer zeker :o
Wat voor werk ga je doen?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:30

Ik ga werken in de gehandicaptenzorg en dan is het de bedoeling dat ik ieder jaar naar een andere woongroep ga om zoveel mogelijk te leren.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:51

Wat balen, Iselda, dat je één casus voor je gevoel wat minder hebt gemaakt! Hopelijk valt het mee, positief denken!

84%, dat is echt heel goed, Blacky!! :D

Mijn tentamen ging voor het gevoel niet zo heel lekker (maar dat heb ik meestal en uiteindelijk valt het bijna altijd wel mee gelukkig). Bij zo'n 5 van de 40 vragen dacht ik: 'huh, stond dit in het boek?' :') Nu 2 à 3 weken wachten op de uitslag...