Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:45

Zo nog even snel doorgelezen, de meeste berichten zijn al wat ouder. Zijn jullie nog bezig of al klaar? prachtige onderwerpen zitten er tussen trouwens :D

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:39

Ik moet ook nog beginnen Sanneh :) Aan een eventuele promotieplek moet ik voorlopig nog niet denken. Vanaf volgende week begin ik eerst maar met het afronden van mijn bachelor.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:05

Oef, ik ben een beetje uit m'n lood geslagen door hoeveel theoretische werken/artikels/achtergrondinfo ik nog moet doorploegen voor mijn thesis := Maar over een maand hebben we een deadline om de eerste 10 blz in te dienen, dus ik ben maar gewoon beginnen schrijven. De culturele context enzo van mijn onderwerp (2 televisieseries, Sherlock en Elementary), dat kan ik toch praktisch uit mijn hoofd schrijven en denk dat ik er wel 10 blz over kan schrijven :D

Sanneh14 schreef:
Ik dacht, laat ik eens kijken op bokt of er nog wat lotgenoten zijn en hoe die het aanpakken. Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af of er mensen zijn die al bezig zijn met het solliciteren voor een eventuele promotieplek?

Ik zou dat graag willen doen, maar voelt voor mij allemaal nog zo ver van mijn bed.. hoewel ik als het goed is over een half jaar toch echt wel afgestudeerd ben...

Ik! Voor mij was het ook altijd ver van m'n bed, maar ik heb me een paar weken geleden bedacht dat mijn cijfers eigenlijk best hoog genoeg zijn (heb tot nu toe een grote onderscheiding voor m'n master en moet enkel nog mijn thesis schrijven) om te doctoreren. Ik had het vorige week voorgelegd aan de professor die mijn bachelorthesis heeft begeleid en waar ik het erg goed mee kan vinden (en die dan ook mijn begeleidster zou worden voor mijn PhD), en zij was reuze-enthousiast. Alleen werkt het bij ons dat je met je begeleider je moet aanmelden voor een beurs van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek en die deadline is 31 januari al. We hebben nu dus samen een planning opgesteld zodat ik niet komend schooljaar maar het jaar erna (dus 2014) ga beginnen. Die professor gaat me nu mee begeleiden voor mijn masterthesis zodat ik een hoog cijfer kan halen (waar ik erg blij om ben want mijn eigen begeleider geeft echt géén handige tips -O- ), ik moet van mijn bachelorthesis een verkorte versie/artikel maken en dat laten publiceren (staat goed in mijn dossier), en aankomend schooljaar ga ik nog een verdiepende master volgen (master film- en audiovisuele wetenschappen). :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:27

Nou, ik kom 7 maanden na mijn laatste aanwezigheid in dit topic nog maar weer eens binnen vallen. Het is hier niet meer echt heel druk zie ik.

Ik ben inmiddels aan de laatste 4 weken van mijn stage in Lissabon bezig en dus moet ik kei hard aan de slag om mijn verslag te schrijven. Weer zo'n verslag met Introductie, material methode, resultaten en conclusies, discussie etc... verslag legging van wat ik in het lab heb gedaan. Zo boring altijd.

Ik had voor vanavond de deadline van mijn introductie gezet. Is me niet gelukt helaas, maar ik ben wel een eind. Ik merk dat ik nog moeilijk aan het werk kom. Terwijl als ik nou gewoon even een maandje aan dat verslag knal, dan ben ik gewoon afgestudeerd!

Ik heb nog 3,5 week op mijn stage, dan nog 1 week in Portugal (die ik toch vooral ga gebruiken om nog even van het land te genieten). Dan vlieg ik 1 maart terug, en heb dan in principe tot 11 maart om het verslag definitief af te ronden en in te leveren. Dan 25 maart presentatie met aansluitend eindgesprek.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:54

Yasmine schreef:
Oef, ik ben een beetje uit m'n lood geslagen door hoeveel theoretische werken/artikels/achtergrondinfo ik nog moet doorploegen voor mijn thesis := Maar over een maand hebben we een deadline om de eerste 10 blz in te dienen, dus ik ben maar gewoon beginnen schrijven. De culturele context enzo van mijn onderwerp (2 televisieseries, Sherlock en Elementary), dat kan ik toch praktisch uit mijn hoofd schrijven en denk dat ik er wel 10 blz over kan schrijven :D

Sanneh14 schreef:
Ik dacht, laat ik eens kijken op bokt of er nog wat lotgenoten zijn en hoe die het aanpakken. Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af of er mensen zijn die al bezig zijn met het solliciteren voor een eventuele promotieplek?

Ik zou dat graag willen doen, maar voelt voor mij allemaal nog zo ver van mijn bed.. hoewel ik als het goed is over een half jaar toch echt wel afgestudeerd ben...

Ik! Voor mij was het ook altijd ver van m'n bed, maar ik heb me een paar weken geleden bedacht dat mijn cijfers eigenlijk best hoog genoeg zijn (heb tot nu toe een grote onderscheiding voor m'n master en moet enkel nog mijn thesis schrijven) om te doctoreren. Ik had het vorige week voorgelegd aan de professor die mijn bachelorthesis heeft begeleid en waar ik het erg goed mee kan vinden (en die dan ook mijn begeleidster zou worden voor mijn PhD), en zij was reuze-enthousiast. Alleen werkt het bij ons dat je met je begeleider je moet aanmelden voor een beurs van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek en die deadline is 31 januari al. We hebben nu dus samen een planning opgesteld zodat ik niet komend schooljaar maar het jaar erna (dus 2014) ga beginnen. Die professor gaat me nu mee begeleiden voor mijn masterthesis zodat ik een hoog cijfer kan halen (waar ik erg blij om ben want mijn eigen begeleider geeft echt géén handige tips -O- ), ik moet van mijn bachelorthesis een verkorte versie/artikel maken en dat laten publiceren (staat goed in mijn dossier), en aankomend schooljaar ga ik nog een verdiepende master volgen (master film- en audiovisuele wetenschappen). :)

Pfoe, theoretische werken doorwerken :D Mijn these bestaat daar ook uit, en moet zeggen dat ik er ook moeite mee heb. Ben pas net begonnen hoor, maar al die auteurs en verschillende ideeen :) De beste systematische manier moet ik nog uitvinden :D
Mooi dat je vorige begeleider je zo goed wil helpen! Dat geeft in ieder geval wel wat vertrouwen enzo :) Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat verlopen. Eigenlijk moet ik me ook goed gaan verdiepen in hoe het schrijven van zo'n voorstel nou in zijn werk gaat. Sprak laatst iemand die dacht dat er misschien wel een plekje vrij was bij theorie & geschiedenis van de psychologie, mits je een beurs hebt (ipv betaald door uni).. Dus ja..
Aan de andere kant zou ik ook wel graag nog een iets (voor de buitenwereld) concretere master willen doen. Ga nu mijn these schrijven over 'criminele hersenen' en wat de gevolgen van dat idee zijn voor een individu en de maatschappij. Zit er over te denken om me aan te melden voor een master criminologie in Utrecht.. Of toch gewoon werk zoeken en dan een voorstel schrijven.. Pff... Het leven was makkelijker als eerstejaars student haha!

Shiloh, laatste loodjes wegen het zwaarst he ;) Lijkt me zo'n gek idee dat het 'nog maar een maandje buffelen' kan zijn, dat je dan gewoon klaar bent.... En dan werk zoeken en het grote mensen leven in ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:22

Heb je al een idee rond welk onderwerp je wil gaan promoveren? Want het is altijd een goed idee om dat al te verwerken in je masterthesis :j

Ik heb éindelijk een researchvraag bedacht die door beide begeleiders is goedgekeurd én waar ik voldoende secundaire literatuur over heb gevonden. Heb nu echt het gevoel dat ik al mijn gedachten op een rijtje heb kunnen zetten en de structuur van m'n thesis zit al mooi in mijn hoofd, dus hopelijk heb ik hem over 2-3 maanden klaar :)

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:48

Leuk! dan kun je aan de slag ;)
Ik heb nog geen idee eigenlijk wat ik precies wil gaan doen. Mn masterthese gaat dus over het idee dat er biomarkers zijn (biologische dingen die ons wijzen op een bepaalde ziekte/stoornis/gedragspatroon) en dat die ook bestaan voor criminaliteit, en dan vooral de antisociale persoonlijkheidsstoornis. Onderzoeksvraag nu is: 'gevonden biomarkers van gedrag doen vermoeden dat men preventief zou kunnen scannen op een antisociale persoonlijkheidsstoornis (psychopathie). Is dit preventiedenken geoorloofd, en wat zijn hiervan de consequenties voor individuen – hun gedrag en hun identiteit- en de maatschappij als geheel? '

Opzich zou je daar wel weer een vervolgonderzoek op aan kunnen sluiten. Aan de andere kant lijkt een master criminologie me ook heel nuttig in dit kader. Heb nu best wel het gevoel dat mijn kennis niet toereikend is ofzo...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:16

Sanneh14 schreef:
Heb nu best wel het gevoel dat mijn kennis niet toereikend is ofzo...

Dat heb ik ook voortdurend... zeker als ik straks een baan moet zoeken. Maar nu ik een eind op weg ben met mijn scriptie heb ik het idee dat het toch best mee valt en je toch best zelfstandig een heel eind komt. En als je het niet weet, dan zoek je het gewoon uit / vraag je mensen die het wel weten. Je hoeft immers ook niet alles te weten ;).
Een master criminologie klinkt wel heel passend bij je onderzoeksvraag, maar wil je er nog een hele master bij doen? Is het nuttig genoeg, of kan je de kennis die je (denkt te) mis(t)(sen) op een andere manier efficiënter vinden?

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:35

Klopt wat je zegt, veel kennis kun je ook gewoon krijgen door zelf op onderzoek uit te gaan :) Daarom is het ook nog een twijfelpunt. Sowieso laten ze heel weinig mensen toe bij de opleiding criminologie, dus de kans is al erg klein.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:11

Oh, ik ben officieel begonnen. Ik vind het wel leuk, maar heel erg moeilijk wanneer ik klaar ben met inlezen en informatie verzamelen en ik maar moet gaan schrijven.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:14

Mag ik ook meepraten hier? :) Ik begin volgende week aan mijn scriptie, waar ik een half jaar de tijd voor heb.

Fenn, ik heb net teruggelezen waar je scriptie over gaat. Dat is nogal een mond vol, maar klinkt heel erg interessant :)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:17

Mag ik hier ook komen binnenvallen? Ik moet 4 maart mijn proposal inleveren en als hij goedgekeurd wordt dan heb ik 7 maanden om hem te schrijven..

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:23

Ik ben blij dat ik dit topic gevonden heb! Ik ben ook bezig met mijn scriptie voor mijn Bachelor in de Toegepaste Psychologie (in België).
Het gaat over EMDR als therapie voor PTSS, vergeleken met andere methoden. Maar pfff, ik zit echt vast, ik moet over veel meer nadenken dan ik eerst dacht.. Ga ik mijn focus leggen op louter effectiviteit of ga ik ook nog voor- en nadelen na.. Allemaal dingen die nog beslist moeten worden.
eind december had ik mijn inleiding af, die moet nog herwerkt worden, al de rest moet ook nog geschreven worden en technisch gezien heb ik nog 2,5 week de tijd :=

Dus ik hoop hier wat inspiratie en motivatie te vinden :Y)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:40

Succes allemaal!
Ik ben best blij dat ik even een jaar ruimte heb tussen mijn bachelor- en masterscriptie, al merk ik nu wel dat andere essays meer moeite kosten omdat het zoveel beknopter moet. En ik ga me steeds meer zorgen maken over 'later'..promoveren zou ik wel willen maar de kans daarop is niet écht groot. En het idee alleen al van solliciteren en tig afwijzingen en niks leuks kunnen vinden benauwt me behoorlijk. Dus ook daarom ben ik erg blij met mijn 2-jarige master. :D

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:55

DaniBanani schreef:
Succes allemaal!
Ik ben best blij dat ik even een jaar ruimte heb tussen mijn bachelor- en masterscriptie, al merk ik nu wel dat andere essays meer moeite kosten omdat het zoveel beknopter moet. En ik ga me steeds meer zorgen maken over 'later'..promoveren zou ik wel willen maar de kans daarop is niet écht groot. En het idee alleen al van solliciteren en tig afwijzingen en niks leuks kunnen vinden benauwt me behoorlijk. Dus ook daarom ben ik erg blij met mijn 2-jarige master. :D

Wel een beetje herkenbaar.

Ben gisteren begonnen met literatuur verzamelen voor scriptie nummer 2. Die is gelukkig 'maar' 23.000 :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:12

23.000 woorden?? Als dat 'maar' is, hoeveel was je bachelorscriptie dan? Bij ons mocht die maximaal 12.000 woorden zijn, geloof ik. Daar kwam ik vorig jaar ook al achter, hoeveel verschil er zit tussen verschillende opleidingen en universiteiten.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:14

Is het aantal woorden misschien afhankelijk van het aantal studiepunten dat je scriptie waard is?
Hier 20.000 woorden voor de bachelorscriptie (15 studiepunten).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:38

Bij ons is het weer compleet anders. Zit helemaal geen eisen aan het aantal woorden. Maar omdat het eigenlijk gewoon verslag legging van je labwerk is, moet je gewoon compleet zijn.

De ene schrijft een paper voor zijn afstuderen, terwijl de andere een verslag van 50 pagina's schrijft. Het is maar net wat je afspreekt met je begeleider.

De ene doet 20 verschillende experimenten en heeft dus een materiaal methode van 15 pagina's. De ander heeft doet alsmaar hetzelfde experiment, maar in 30 kleine variaties en heeft bijvoorbeeld maar 5 pagina's materiaal methode.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:43

DaniBanani schreef:
23.000 woorden?? Als dat 'maar' is, hoeveel was je bachelorscriptie dan? Bij ons mocht die maximaal 12.000 woorden zijn, geloof ik. Daar kwam ik vorig jaar ook al achter, hoeveel verschil er zit tussen verschillende opleidingen en universiteiten.

Bachelor was 15.000. Doe nu twee masters, de scriptie voor de researchmaster is 30.000, de reguliere master 23.000. Krijg er 40 en 30 ECTS voor. Vind 15 ECTS voor 20.000 woorden wel een beetje magertjes, Szan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:44

Ah, op die manier. :D
Mijn bachelorscriptie was trouwens 9ects.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:37

9? Da's net een grote essay :P

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:32

Mijn bachelor scriptie inderdaad ook. Of nou ja eigenlijk 12, maar die 3 punten bestonden eigenlijk uit andere opdrachten.

Mijn master thesis was 6 maanden en dus 36 ECTS. Nu met mijn stage hoefde ik eigenlijk maar 4 maanden (en dus 24 ECTS), maar omdat geen enkel buitenlands lab je voor minder dan 6 maanden aanneemt, doe ik maar gewoon 6 maanden en dus 36 ECTS weer.

Aangezien ik een vak heb gedaan van maar 4 punten ipv 6, kom ik uiteindelijk op 10 punten teveel uit. Maar ja, dat boeit niet.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:34

Mijn bachelor scriptie was 12 ECTS en de master 18ECTS (krijg er 7 maanden voor). Wij mochten geloof ik 14.000 woorden voor de bachelor en voor de master zijn er geloof ik geen eisen..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:45

Geen eisen? Dat klinkt ideaal, ik heb altijd teveel woorden :P

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:46

Haha eisen qua woorden dan. Maar goed, het wordt sowieso vrij quantitatief, dus dan kom je meestal ook niet op zoveel worden dat er een limiet aan moet.