VWO eindexamen 2010 II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:35

sullebulle schreef:
NieneWiep schreef:
Het katern Wonen in Nederland. :j

Ik heb ze wel voor je, pb je emailadres maar even, dan stuur ik ze! :)

Is de samenvatting van de methode zelf? Zo niet kan je mij die dan ook sturen? Heb er vrijdag SE van dus een extra samenvatting zou handig zijn ;)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:36

Dat is mooi, Nueve legt het stukje uit wanneer de overheid de balasting verlaagt en ik heb je net een pbtje gestuurd wat het inverdieneffect is wanneer de overheid haar uitgaven vergroot :)

Peperkroket

Re: VWO eindexamen 2010 II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:37

Ja ik zie echt, echt heel handig!

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:37

Mijn vader is zo lief geweest om mijn beeldonderzoek in kleur uit te printen op zijn werkt, heeft ie het dubbelzijdig gedaan. |o

Morgen dan maar even printtegoed op school kopen en het daar doen..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:39

Wij hebben dit jaar China en de eerste 2 hoofdstukken van Dynamiek en stagnatie al gehad, waren allebei goed te doen! Volgende toetsweek een deel dynamiek en stagnatie en een deel Vietnam .

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:40

astriidj schreef:
Is de samenvatting van de methode zelf? Zo niet kan je mij die dan ook sturen? Heb er vrijdag SE van dus een extra samenvatting zou handig zijn ;)

Jep, helaas! Succes iig, ik heb het SE vrijdag ook.
Morgen kunst, donderdag fa bio en gs, en vrijdag mondeling engels en ak dus..

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:00

@ Chris, het rekenvoorbeeld kan ik je helaas niet sturen, dat wordt veel te ingewikkeld op de computer, zowel voor mij om te maken als voor jou om het te snappen.. Sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:02

Chris schreef:
Thanks voor de uitleg! Haha de tip van die site gaf ik hierboven zelf ook al :) Maar van die uitleg snapte ik het ook niet helemaal. Nu is het duidelijk, bedankt :)

Ohhh oeps ja ik las alleen dat berichtje van je :') Net pw gehad vandaag dus het zat er nog aardig in, haha.
Maar mooi dat het nu duidelijk is! :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:06

Geeft niet Olympus, het voorbeeld was al fijn! :)

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:19

Oeh, ik heb net bami gegeten en ik was een beetje uitgeschoten met de chili saus. It burns. :')

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:35

Ik kom ff langswaaien, hele middag op de boerderij rondgewandeld en dingen gedaan en nu eten & huiswerken. Heb wel wat bijgelezen maar even niet de tijd om erop te reageren :Y)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:11

Ik kom weer even met wat (domme) economievragen!

1. Ga je er in het model van Keynes vanuit dat de productiecapaciteit volledig benut wordt?
2. Is een inkomensevenwicht hetzelfde als evenwichtsinkomen? (dat is volgens mij een hele domme en logische vraag :+)
3. Er wordt gezegd: inkomensevenwicht bij EV=W.. maar in een model is EV per definitie gelijk aan W.. dus dat snap ik niet helemaal?

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:16

1: Volgens mij niet? Bij Keynes kan er toch ook gewoon werkloosheid zijn?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:18

Ja klopt.. maar ze zeggen eerst dat er bestedingsevenwicht is bij EV= normale productie.. en later zeggen ze EV=Y* en Y* is productiecapaciteit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:46

Chris schreef:
Ik kom weer even met wat (domme) economievragen!

1. Ga je er in het model van Keynes vanuit dat de productiecapaciteit volledig benut wordt?
2. Is een inkomensevenwicht hetzelfde als evenwichtsinkomen? (dat is volgens mij een hele domme en logische vraag :+)
3. Er wordt gezegd: inkomensevenwicht bij EV=W.. maar in een model is EV per definitie gelijk aan W.. dus dat snap ik niet helemaal?

1. Nee!.. De productiecapaciteit ligt gemiddeld rond de 85% (zodat ze snel kunnen investeren indien er ineens meer vraag komt). De Keynesiaanse variant op de wet van Say (elk aanbod schept zijn eigen vraag) is: elke vraag schept zijn eigen aanbod.
De productiecapaciteit wordt dus aangepast aan de vraag.
2. Inkomens evenwicht is gewoon de situatie waarbij geldt EV = W. Evenwichtsinkomen is het inkomen wat hierbij hoort (dus de waarde van Y).
3. Ik snap je vraag niet helemaal? EV = W kun je gebruiken om uit te rekenen voor welke waarde van Y er inkomensevenwicht is.. Het is een evenwichtsstelling: wanneer het nationaal inkomen (Y) gelijk is aan dat wat men wil besteden (EV), is er een inkomensevenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:48

Chris schreef:
Ja klopt.. maar ze zeggen eerst dat er bestedingsevenwicht is bij EV= normale productie.. en later zeggen ze EV=Y* en Y* is productiecapaciteit..

Er is altijd een knelpuntfactor.. Stel dat er niet genoeg arbeiders zijn, dan wordt de productiecapaciteit niet volledig benut omdat niet alle machines bediend kunnen worden (bijvoorbeeld). De productiecapaciteit is dan <100%, aangegeven met Y*.
Het omgekeerde kan ook, bijvoorbeeld met kapitaal. Dan is er te weinig kapitaal in verhouding met het aantal werknemers dat zich aanbiedt.
De productie die bij Y* hoort, is dus de productiecapaciteit die gebruikt wordt doordat er een beperkende factor is, waardoor er niet 100% van alle productiefactoren gebruikt kan worden gemaakt.

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:27

Ik heb ook nog een economie vraagje. :)) Ik weet niet of jullie er wel eens van gehoord hebben, maar misschien is er iemand die het weet..
Ik moet als PO voor economie 40 krantenartikelen uitwerken en daar examenvragen bij bedenken. Ik ben nu bezig met het artikel: 'In de jaren tachtig hadden we maar één crisis tegelijk'. Hierin wordt onder andere gesproken over de bert-norm.

Nu is de vraag die ik heb gemaakt:

1. In het artikel wordt gesproken van de Bert-norm: een regel die voorschreef dat maximaal 60% van het nationaal inkomen zou worden besteed aan collectieve uitgaven. Leg uit wat hier het nut van is.
Iemand enig idee wat het antwoord zou kunnen zijn? :P

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:44

Heel fijn.. ik ben nu al 3 dagen thuis, belt net de conrector dat ik voor vrijdag mn herkansingen op moet geven.. maarr... ik moet nog een SE inhalen. :=

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:48

R_obin, ik heb geen economie dus ik kan je niet helpen!

Margit, je moet nog een SE inhalen voordat je je herkansingen op kan geven? Dat gaat dan wel een beetje moeilijk ja..

Ik heb net GS gehad waar ik zo tegen op zag, en het viel best mee! Ik wist bijna overal een antwoord op. :D Niet dat die perse goed zijn, maar toch. :')

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:13

Pff gister zijn hier in t dorp 2 supermarkten overvallen. En vanmorgen nog een supermarkt een dorp verderop. Gaat lekker hier :\

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:17

Jeetje, zoveel in een keer! Lijkt me zo eng als je daar werkt...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:21

heb wel eco, maar zou het antwoord niet weten robin.
Dan heb ik nog een vraagje voor jullie. Over een paar weken moet ik, samen met 7 anderen, een discussie houden bij Nederlands. Weet iemand hier misschien nog een mooie stelling, die actueel is en iedereen wel aanspreekt? Liever niet iets wat met de politiek te maken heeft.

Ik ga nu weer ff bezig met school..pff vreselijk druk alweer zo vlak na de SE week

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:23

Wij hadden volgens mij een keer embryoselectie als onderwerp, en verhoging van de legale leeftijd voor alcohol naar 21. Maar dat is nu niet meer zo actueel volgens mij.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:46

Phylos schreef:
heb wel eco, maar zou het antwoord niet weten robin.
Dan heb ik nog een vraagje voor jullie. Over een paar weken moet ik, samen met 7 anderen, een discussie houden bij Nederlands. Weet iemand hier misschien nog een mooie stelling, die actueel is en iedereen wel aanspreekt? Liever niet iets wat met de politiek te maken heeft.

Ik ga nu weer ff bezig met school..pff vreselijk druk alweer zo vlak na de SE week

Ik had vorige periode ook disussie; had er een 7.5 voor!

Ik had al stelling Normen en Waarden -> Normverloedering.

Voor inspiratie kun je ook kijken op de site van Ontopic, dat is een discussie programma van EO.
Best interessantie onderwerpen, maar soms ook hele stomme en geloofgerichte stellingen.
Maar je kan er wel een kijkje nemen voor inspiratie. :)

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:47

Ik ben vandaag niet naar school geweest, dus heb m'n wiskunde gemist.. Die moet ik nu zowiezo herkansen :')
En eco herkansen. Dat betekend dat morgen al m'n toetsen goed moeten gaan.. Heeft iemand nog geschiedenis samenvatting H1 t/m H3 Dynamiek en Stagnatie.. ?