[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: [Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:35

Dat is wel super naar zeg. Heb er zelf ook last van (gehad), maar dat was tijdens de lessen ook het geval. Ging er iets niet goed, dan was ik de hele les uit mijn hum. Heb vaak tien geoefend en werd ik er op geattendeerd wanneer het speelde. Maar dat wordt in jouw geval natuurlijk wel lastiger. Heb je daarover nog tips gehad van de examinator en of je instructrice? En zijn het fouten waar je iets mee kan?

Mijn helpende gedachten was trouwens: "het is nu even prut gegaan, maar ik zet door. Het hoeft niet snel en soepel, als het maar veilig is". Met mijn examen heb ik lang gewacht bij situaties, onder het mom "als het maar veilig is en ik me niet zomaar ergens tussen druk".

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:11

Vooral mijn kijkgedrag wordt er een beetje bagger van. Ik kijk wel maar ik zie niks. Daarvoor heeft de examinator (ik had heel toevallig een examinator die normaal ook faalangst examens doet) me de tip gegeven om hardop te denken tijdens het rijden. Dus als ik een opdracht krijg om bvb rechtsaf te gaan, dat ik moet opnoemen wat ik zie en wat ik dus moet doen. Ik hoop dat dat gaat helpen

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:34

Oh ja goeie, dat wil ook nog wel eens helpen. Werd mij ook aangeraden met de lessen, en doe het nog steeds wel eens. Heb tijdens mijn lessen ongeluk gehad op een rotonde, dus rotondes zijn voor mij de plekken om hard op te zeggen wat ik zie en wat ik kan doen.

CBR kan het ook alleen maar waarderen. Zo kunnen ze kijken hoe jij dingen ziet, hoe jij er op anticipeert etc. Ik zei ook gerust tijdens mijn examen dat er iets fout ging, en zei direct hoe ik het anders had moeten doen (reed bijvoorbeeld 30 op een 50 weg waarvan ik niet wist dat het 50 was, verleende niet op de meest geschikte plek voorrang dus gaf ik aan waar ik het beter had kunnen doen).

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:56

Ik hoop dat het voor me gaat werken, want ik val van de stress en focus ook heel snel behoorlijk stil dus ik hoop dat ik dit dan nog wel gewoon kan doorzetten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:34

Bedenk ook dat fouten maken mag, het gaat er om hoe je het oplost.

Ik moest op een bepaalde weg rechtdoor, maar de baan die ik had werd na 2 kruisingen een weg die naar rechts zou gaan. Om rechtdoor te gaan moest ik 1 baan opschuiven naar links. Daar kwam ik behoorlijk laat achter, maar kon dat uiteindelijk veilig en netjes oplossen. Dat is dan het belangrijkste.

Hopelijk lukt het je wel met het faalangstexamen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:37

Precies, fouten maken kan, niemand rijdt immers foutloos, anders wil ik die mensen nog graag eens ontmoeten :)) Wat Zonnebloem zegt, het belangrijkste is hoe je het veilig oplost.

Wanneer staat je volgende examen gepland? Ik gun je het echt :(:)

Hier intussen 3 week mijn rijbewijs, en alweer ruim 1000km erop zitten. Ik heb soms het idee dat de rijlessen enger waren dan na het behalen van je rijbewijs :')

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:39

wijze beslissing om de volgende keer een faalangstexamen te doen. Dan mag je tussendoor even stoppen om bij te komen of te overleggen. Ook kan de examinator aangeven of je misschien even wilt stoppen, daar is de extra tijd ook voor bedoeld.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:45

Sorry, voor de late reactie! Ik heb nu 31 maart het faalangst examen gepland staan. Fingers crossed dat het nu wel lukt

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 06:00

Hadden jullie al gelezen dat je instructeur nu niet meer mee mag met je examen? Ben heel blij dat ik nog geen afrijdatum heb nu en als het er uiteindelijk op aankomt op een paar lessen dan koop ik wel extra lessen, zodat ze toch bij me blijven zitten hoor. Ben een enorme stresskip met examens, dus zou het toch wel fijn vinden mijn instructeur mee te hebben, zodat die in het geval van zakken er wel wat nuttigs over kunnen zeggen eigenlijk. Heb eerst nog TTT (ook nog geen datum), maar daar maak ik me minder druk om eigenlijk.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:13

Kairos schreef:
Hadden jullie al gelezen dat je instructeur nu niet meer mee mag met je examen? Ben heel blij dat ik nog geen afrijdatum heb nu en als het er uiteindelijk op aankomt op een paar lessen dan koop ik wel extra lessen, zodat ze toch bij me blijven zitten hoor. Ben een enorme stresskip met examens, dus zou het toch wel fijn vinden mijn instructeur mee te hebben, zodat die in het geval van zakken er wel wat nuttigs over kunnen zeggen eigenlijk. Heb eerst nog TTT (ook nog geen datum), maar daar maak ik me minder druk om eigenlijk.

Welke regio zit je? Buiten Brabant mag er nog wel meegereden worden met een toets als de leerling dit heel nadrukkelijk wil en kan onderbouwen namelijk. Hoewel er wel geweigerd mag worden, dus reken je niet gelijk rijk. En sowieso is er altijd de kans dat de instructeur niet meekan als er andere personen mee (moeten) rijden vanuit het CBR. Daar lees je hier meer over: https://vademecum.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=7 punt 3.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:44

Meen je deze?? Is dat ook bij faalangst examen? :=
Daar word ik niet bepaald blij van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:53

Mijn instructeur is nooit megeggaan op examen ,kreeg een soort onrust naast hem om maar niks fout te doen etc. Met examen bleef hij achter en via een app volgde hij de route die zijn auto aflegde en maakte hij eigen doem scenario's in zijn hoofd bij bepaalde punten :)) (vertelde hij mij later , hoopte zo dat je het daar en daar niet zo en zo deed ) , heb het nooit vreselijk ervaren dat hij beide keren niet meeging :)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:51

Amaryllis schreef:
Kairos schreef:

Welke regio zit je? Buiten Brabant mag er nog wel meegereden worden met een toets als de leerling dit heel nadrukkelijk wil en kan onderbouwen namelijk. Hoewel er wel geweigerd mag worden, dus reken je niet gelijk rijk. En sowieso is er altijd de kans dat de instructeur niet meekan als er andere personen mee (moeten) rijden vanuit het CBR. Daar lees je hier meer over: https://vademecum.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=7 punt 3.

NH, maar hier zie ik staan dat het landelijk is.., https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over ... -virus.htm

@Rebecca: Ik zou het alleen maar fijn vinden juist, stel dat ik zak, heb ik wel iemand waarmee ik punten kan bespreken. Oh en die me wat rationeel verstand kan geven als ik flink boos ben op de wereld in het geval van zakken.
@E_J: Misschien even bellen met CBR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 21:57

Op CBR krijg je pas aan de tafel te horen of je geslaagd of gezakt ben , instructeur komt er gewoon weer bij en kan je alles bespreken met instructeur erbij.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:04

Rebecca schreef:
Op CBR krijg je pas aan de tafel te horen of je geslaagd of gezakt ben , instructeur komt er gewoon weer bij en kan je alles bespreken met instructeur erbij.

Maar die heeft je dan toch niet zien rijden? Als je bv een lastige situatie treft en deze totaal verkeerd aanpakt, is het in mijn ogen wel makkelijker voor de bespreking als ze de situatie in kwestie ook serieus hebben gezien zegmaar :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 01:04

Kairos schreef:
Rebecca schreef:

Maar die heeft je dan toch niet zien rijden? Als je bv een lastige situatie treft en deze totaal verkeerd aanpakt, is het in mijn ogen wel makkelijker voor de bespreking als ze de situatie in kwestie ook serieus hebben gezien zegmaar :)

Dat is niet nodig hoor, een examinator kan heel prima uitleggen wat er gebeurd is en daar kan je instructeur aan tafel op doorvragen als het niet duidelijk is.
Examinatoren zijn ook mensen en die willen ook graag dat als je wel zakt dat je ervan leert. Het is niet "je bent gezakt, toedeloe" maar ze zijn echt wel bereid uitleg te geven (al willen de meeste leerlingen dat na afloop niet horen en alleen maar zo snel mogelijk weg)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:17

Polly schreef:
Kairos schreef:

Dat is niet nodig hoor, een examinator kan heel prima uitleggen wat er gebeurd is en daar kan je instructeur aan tafel op doorvragen als het niet duidelijk is.
Examinatoren zijn ook mensen en die willen ook graag dat als je wel zakt dat je ervan leert. Het is niet "je bent gezakt, toedeloe" maar ze zijn echt wel bereid uitleg te geven (al willen de meeste leerlingen dat na afloop niet horen en alleen maar zo snel mogelijk weg)

Haha ja, dat zie ik mezelf ook doen :+ En dan daarna oliebol waarom ben ik niet even blijven zitten.. := Ik vind het erg moeilijk om fouten te accepteren en ben al snel geneigd te zeggen:'Echt niet! Dat gebeurde niet! :') ' en dan als je het zou filmen zou je zien dat het wel gebeurd is :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:25

Het is ook echt lastig, ik heb in 12,5jr nog geen leerling gehad die zei dat het inderdaad eigen schuld was, en dat begrijp ik ook hoor.
Je instructeur luisterd wel en die kan het ook terugkoppelen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:38

Polly schreef:
Het is ook echt lastig, ik heb in 12,5jr nog geen leerling gehad die zei dat het inderdaad eigen schuld was, en dat begrijp ik ook hoor.
Je instructeur luisterd wel en die kan het ook terugkoppelen.

Dat is waar!

https://www.ad.nl/binnenland/alle-rijex ... ~a08ef4c5/
Nou, helemaal geen rijexamens dus. Ik wacht nog even af met vragen of mijn lessen wel door gaan :') ga er gewoon vanuit dat als ik niets hoor ze wel doorgaan. Rij liever een paar weken door dan dat ik een paar weken stil sta en weer er helemaal in moet komen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:53

Hier in de regio zijn nagenoeg alle rijscholen gestopt

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:56

Polly schreef:
Hier in de regio zijn nagenoeg alle rijscholen gestopt

Ik las net een rijschool in de omgeving die zei van als je niet ziek bent en ik ook niet gaan de lessen door. Verder nog niets gelezen. Maar ik snap het wel als ze de lessen stil zetten voor de mensen die bijna op moeten, maar ik heb geloof ik nog geen afrijdatum in zicht, het enige wat in zicht komt is het plannen van de TTT, gezien ik bijna alle verrichtingen gehad heb.

Ah, inmiddels zijn mijn rijlessen ook gecanceled. Snap het wel, al lijkt het mij ook wel een moeilijke keus eigenlijk

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:23

Wat ik in de app groep hier las was het zeker een lastige beslissing maar wel een weloverwogen om alle lessen te stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:35

De rijschool waar ik les stopt ook.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 21:59

Polly schreef:
Wat ik in de app groep hier las was het zeker een lastige beslissing maar wel een weloverwogen om alle lessen te stoppen

Ja idd, hopen dat de situatie het toelaat om over 2 weken weer mogelijk is om te lessen, maar denk dat het in dit geval echt is hope for the best, prepare for the worst.

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:33

Mijn rijlessen zijn ook gestopt. Vlak voor het plannen van de TTT.
Hopelijk is het over een tijdje weer mogelijk om te lessen.