Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ilsee_

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:04

aaa vervelend zeg! Kan me voorstellen dat je daar flink pissig om bent ja.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:10

Nou ja.... Flink geïrriteerd. Tweede gesprek gehad in Amsterdam. Gaven me een positief gevoel. Ook nu dus extra kosten gemaakt voor de trein. Als het UWV wil dat ik na een half jaar tussen de 75 en 90 km ga solliciteren mogen ze ook maar de reiskosten gaan dokken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:18

Maar neem aan dat het uwv geen reiskosten vergoed voor het solliciteren? Alleen als je meer van 15 km heenreis moet naar een verplichte afspraak bij hun.
Je kan het wel aan het bedrijf vragen waar je gaat solliciteren als je op gesprek moet. Schijnt minder vreemd en zelfs vrij gebruikelijker dan ik dacht :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:20

Ze geven geen reiskosten voor sollicitatiegesprekken maar ze verplichten je wel om zoveel km te gaan zoeken en solliciteren. Alsof het geld je als werkloze op de rug groeit.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:21

purny schreef:
En we hebben weer een afwijzing binnen. Met de mededeling dat zij wegens het hoge aantal sollicitanten geen feedback kunnen geven op de reden. Wat heb ik daar nou aan. Ben Ze in staat om een mail terug te sturen met daarin: bedankt maar ik zag toch af van de vacature maar kan door mijn vele sollicitaties geen persoonlijke feedback geven.
Hhhhhhmmmmmzzzz.... Vermoeiend

Zo verbazend vind ik dat niet, ik heb al zat veel afwijzingen gekregen met als enige uitleg "we hebben een andere kandidaat gevonden die beter bij het profiel past." Sommige vacatures krijgen ook gewoon respons van 100+ mensen en je kan niet altijd verwachten dat een bedrijf er dan tijd in investeert om iedereen persoonlijke feedback te geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:22

purny schreef:
Ze geven geen reiskosten voor sollicitatiegesprekken maar ze verplichten je wel om zoveel km te gaan zoeken en solliciteren. Alsof het geld je als werkloze op de rug groeit.

Ja en ze geven je ook geld terwijl je niet werkt :) ik ben echt blij met de ww! Voor zover je blij kan zijn met semi werkloos zijn natuurlijk :+

T is natuurlijk ook eigen belang. Maar... Je kan het dan ook vragen aan het bedrijf waar je op gesprek moet komen of je een reiskostenvergoeding kan krijgen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:24

vuurneon schreef:
purny schreef:

Ja en ze geven je ook geld terwijl je niet werkt :) ik ben echt blij met de ww! Voor zover je blij kan zijn met semi werkloos zijn natuurlijk :+

T is natuurlijk ook eigen belang. Maar... Je kan het dan ook vragen aan het bedrijf waar je op gesprek moet komen of je een reiskostenvergoeding kan krijgen.

Ik ben ook werkloos en ik krijg geen ww. Ik kom ook niet in aanmerking voor bijstand, dus ik kan purny wel begrijpen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:24

Geld waar jij jarenlang voor hebt staan werken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:25

Ik begrijp het wel dat het vervelend is, dat is vanzelfsprekend natuurlijk maar ik snap het uwv ook daarin. Daarnaast kun je aan het bedrijf vragen waar je op gesprek komt of je reiskostenvergoeding kan krijgen. Mijn vader deed het altijd bij sollicitanten en ik hoor het wel bij meer dat het niet zo vreemd is om het te vragen. Ik heb het niet hoeven doen omdat ik nog maar 2 keer op gesprek ben geweest (hoe treurig :') ) en het kon fietsen. Maar als het verder is, overweeg ik het nu wel om te vragen aan dat bedrijf.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:28

Ik zou dat nooit vragen aan een bedrijf waar ik voor het eerst op gesprek ga. Ik snap het uwv aan de ene kant wel, aan de andere kant is het ook belachelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:32

En toch is het dus niet vreemd om te vragen, iets dat ik ook niet bedacht maar als ik nu meerdere mensen die bij grotere organisaties hoor dat het bij hun echt normaal is en dat als men er gewoon om vraagt de kilometers vergoed krijgt, dan wil ik het best proberen als het om een flinke afstand gaat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:51

Jeaah! Ik ben aangenomen!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:13

Gefeliciteerd! Kon het even niet terugvinden, waar ga je werken? :D

Ik heb donderdag een gesprek voor een waarneming, spannend!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:54

Gefeliciteerd fjordjes! Goed nieuws.

Vanmiddag ben ik op gesprek geweest voor een baantje als studiebegeleider en per oktober mag ik 6 weken komen proefdraaien! :D Of ik daarmee uit de bijstand kom is maar zeer de vraag, want het is een baantje tegen het minimum loon voor maximaal 28 uur in de week en als ik de werktijden bekijk kom je eigenlijk al niet boven de 20 uur uit. Tegelijkertijd is het wel weer een mooie overbrugging tot ik een vaste baan kan vinden, dus ik ben er wel heel blij mee. :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:12

Bij conveni, productiewerk.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:38

Doe ook productiewerk Dyka. Zoek wel ander werk, want vind het saai.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:49

Gefeliciteerd Chanen en fjordjes!

Echt waar zijn de leuke banen gebleven?! Nationale vacaturebank, jobbird, nederlandvacature, monsterboard.. allemaal niets vandaag.

Wel 1 vacature in de krant die wel 'ok' lijkt maar eigenlijk onder niveau..

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:09

Vervelend hè Dungen, dat er geen geschikte vacatures lijken te zijn. Het baantje waar ik over twee weken mee begin is ook puur opvulling, want in mijn vakgebied zijn de vacatures ook ver te zoeken.
Vanmorgen tijdens mijn bijbaantje wel aan de praat geraakt met iemand die werkt op een afdeling waar ze precies het soort werk doen waar ik voor ben opgeleid. Het is dat ze geen geld hebben, anders had ik er wat hem betreft geloof ik wel op gesprek mogen komen. Helaas was ik door mij korte nachtje ook niet al te helder en had ik er misschien wat meer op door moeten vragen, maar ik heb hem net wel even opgezocht op LinkedIn. Hopelijk werpt ie dan in elk geval even een blik op mijn online CV.

Verder ben ik over twee weken eindelijk even verlost van mijn sollicitatieplicht, omdat ze er vanuit gaan dat ik met mijn baantje als studiebegeleider uit de bijstand kom. Nou heb ik daar, gezien het aantal te draaien uren en de hoogte van het loon, zo mijn twijfels over, maar we zullen zien. Zou natuurlijk wel heerlijk zijn als het echt zo was. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:15

Oehh die gesprekken zijn zo frustrerend.. je past er helemaal bij maar geen geld/plek voor je.

Heel herkenbaar!

Moet wel eerlijk bekennen dat ik in een luxe positie zit aangezien ik nog een baan heb..
Ik begin elke keer weer te twijfelen als ik solliciteer of dit echt wel iets voor mij is..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:28

Ik had deze ochtend een sollicitatiegesprek op een interimkantoor, soort eerste screening voor een job als veeverzorger. Ik denk dat die vrouw van het kantoor me stiekem niet zo serieus nam, want ze zei op hele vertrouwelijke toon:

-dat is met varkens he, die stinken....
-en je moet dan stallen uitmesten....

enz :')

Het is niet alsof paardenmest naar rozenblaadjes ruikt, dus ja. Ze heeft me nog wel opgenomen in de pool als laborant, denk dat ze het anders echt zonde vond van mijn CV ofzo :') ze stuurt m'n gesprek gelukkig wel door naar de werkgever die een veeverzorger zoekt.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:41

Hoe reëel is het om op je 20e, zonder ervaring in de detailhandel, te gaan solliciteren bij de Douglas? Ik heb al veel winkels gehad en allemaal te oud/te duur/te weinig ervaring etc. Het moedigt niet echt aan.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:49

Wie niet waagt, wie niet wint. Ik heb op mijn 23e, zonder ervaring in de detailhandel, gesolliciteerd bij de Ziengs schoenenwinkel. Heb aangegeven dat ik heel leergierig ben en dingen snel oppik, na het eerste gesprek was ik aangenomen :)

Ik heb vanmiddag een sollicitatiegesprek bij een ruitersportzaak hier in de buurt, ben heel benieuwd :D Hoop echt dat het wat is. Wat zouden jullie aantrekken? Ik zit nu te denken aan een strakke donkere spijkerbroek, grijze enkellaarsjes en een losvallende, witte blouse. Of vinden jullie dat ik een jasje aan moet doen?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:48

Ik ben op mijn 22ste zonder ervaring ook aangenomen bij een kledingwinkel gewoon proberen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:51

Niniane schreef:
Hoe reëel is het om op je 20e, zonder ervaring in de detailhandel, te gaan solliciteren bij de Douglas? Ik heb al veel winkels gehad en allemaal te oud/te duur/te weinig ervaring etc. Het moedigt niet echt aan.

Ik zou zeggen; verkoop jezelf goed +:)+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:02

Geef ze een reden om je aan te nemen. Waarom zouden ze jou moeten kiezen en niet iemand die goedkoper is en/of meer ervaring heeft? Wat heb jij ze te bieden? Dát moet je ze vertellen. :)